Vic Smeed Tomboy

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door H. de Vries, 7 jul 2020.

  1. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
  2. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Kielvlakje, was zo gepiept.
    IMG_20210111_190522559.jpg

    De ligger is voorzien van gaten om gewicht te sparen. Niet echt overtuigd of het sterk genoeg zou zijn en in overleg met Arthur een dicht exemplaar uitgesneden. Duidelijk een stuk steviger.was maar 0.5 gram zwaarder.
    IMG_20210111_193212164.jpg

    Eerst even passen.
    IMG-20210111-WA0004.jpeg

    Alles voorzien van lijm.

    IMG-20210111-WA0006.jpeg

    Tussen de midden ribben een stukje 3mm afval balsa. Past straks het kielvlak mooi.
    IMG_20210111_200546145.jpg
     
    H. de Vries, RTrider, jef en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bij het bouwen van een proto-kitje moet je eigenlijk het modelletje bouwen zoals in de doos zit. Geen grote verbouwingen, immers de ontwerper/producent wil weten wat er eventueel nog aangepast moet worden. Passen de onderdelen, is de constructie goed te bouwen.
    Toch gemeend om iets te veranderen. Niet omdat het fout is of zo, maar omdat ik het mooier vind. En ja wat mooi is, is nogal subjectief.

    In de vleugel zitten twee 4*4 vuren liggertjes. Eentje onderin en eentje bovenin het profiel. Nu had het origineel een hard balsa ligger die verdiept onder de bespanning lag.
    Precies zoals bij een Cardinal. Hierbij raakt de bespanning de boven ligger niet en is de ligger dus niet zichtbaar in de bespanning, en wordt het profiel niet beïnvloed.
    Nu zal dat bij dit modelletje geen probleem zijn, maar ja, het oog wil ook wat:rolleyes:

    Cardinal vleugel.
    IMG_20210116_151225586.jpg

    Dus de ribben opgestapeld en de opening voor de boven ligger 3 mm dieper gemaakt
    IMG_20210116_151156561.jpg

    Even alle onderdelen verzamelen.
    IMG_20210116_154043136.jpg

    Voordeel van CNC gesneden onderdelen, binnen no time zit het in elkaar.

    Het leek mij het handigste om eerst de twee helften te bouwen. Hierna samenbouwen met het middendeel.

    Rechter vleugel helft.
    IMG_20210116_163812252.jpg

    Linker vleugel helft
    IMG_20210116_163815761.jpg

    Boven de ligger moest een vulstukje worden gelijmd.
    IMG_20210116_164541874.jpg
     
    H. de Vries, Arnold 85, RTrider en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. elninio 1

    elninio 1 PH-SAM

    Lid geworden:
    18 okt 2007
    Berichten:
    32
    Locatie:
    ALKEN
    proper !!! eindresultaat zal zeer goed zijn Frans
     
  5. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Vleugel deeltjes van de bouwplank gehaald en deels geschuurd.

    Tip blokjes lijmen.
    IMG_20210116_212534436.jpg

    FF passen. Zo dat is een redelijk enthousiaste V-stelling.
    IMG_20210116_213703275.jpg

    Yep, klopt, 85 mm per kant. :eek:
    IMG_20210116_213719550.jpg
     
    janhein, jef, RTrider en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Met Arthur overlegd en de doos wordt aangevuld met een tweede V-stelling versteviging. Je kan dan kiezen uit de originele hoek met 88 mm onder de tip (12.5 graden/kant) voor VV en VRA, en 56 mm onder de tip (8 graden/kant) voor RC.

    IMG_20210117_121257114.jpg

    IMG_20210117_121111072.jpg
     
    H. de Vries, RTrider en ArthurP vinden dit leuk.
  7. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Neus en achterlijstjes in vorm geschuurd. Hierna de delen aan elkaar gezet met de RC verstevigingen.

    IMG_20210117_162707484.jpg

    IMG_20210117_162721704.jpg
     
    Ed_V en jef vinden dit leuk.
  8. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Middenindekking

    IMG_20210117_185447315.jpg

    IMG-20210117-WA0012.jpeg
     
    jef vindt dit leuk.
  9. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Eerst even de floats.

    Onderdeeltjes
    IMG_20210118_175631484.jpg

    Past netjes. Eerst de dwars spant haaks op een zijkant dan de andere zijkant.
    IMG_20210118_192716570.jpg

    Midden rib op een vlak deel uit lijnen.
    IMG_20210118_192930495.jpg

    Niet vergeten een linker en rechter float te maken.
    Hoop niet dat een ijsberg in de weg ligt, geen waterdichte schotten.:eek:
    IMG_20210118_202947282.jpg

    De floats worden op het landingsgestel geschoven en vast gezet met lijm.
    In de float zit een kunststof buisje. Dat moet er nu in.
    Buisje eerst opruwen voor een betere hechting.
    IMG_20210118_203455525.jpg

    Buisjes met epoxy gelijmd. IMG_20210118_204110842.jpg
    Staart float wordt over de staart schaats geschoven en zit op klemming vast.
    IMG-20210118-WA0013.jpeg

    IMG_20210118_202610733.jpg
     
    RTrider en jef vinden dit leuk.
  10. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Papa ze zeggen dat ik grote voeten heb.
    Nee hoor knul, maar zet je schoenen maar in de garage.
    IMG-20210121-WA0002.jpeg
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    was je zo geschrokken van die sloffen dat de foto bewogen is
     
  12. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nee dat is modern, geeft verdieping in het fotografisch resulterend moment vastleggend proces aan, snap je. :offtopic:

    Of ik heb een crappy camera op mijn mobiel :yes:
     
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Of een speciale en zal wel dure camera zijn voor bewegende beelden.:wave

    Wel heel leuk die sloffies
     
  14. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Landingsgestel kan je eenvoudig wisselen.
    IMG_20210123_193723524.jpg

    Landingsgestel erin dan het vulplaatje.
    IMG-20210121-WA0008.jpeg

    Schroefje tegen onverhoopt uitvallen.
    IMG-20210121-WA0010.jpeg

    Blokje boven de voorruit passend voor de vleugel gemaakt.
    IMG_20210123_201605509.jpg

    In de doos zitten de bekende stuurstangen. Kunststof binnen en buiten buisje met een aangeknepen busje met kwiklink.
    Werkt perfect en kan je zonder problemen gebruiken. Maar ja, eigenwijze modelbouwer he.
    Gebruik in wat kleinere modellen graag een kunststof binnenkabel met hierin een 0.8 mm verenstalen draad.
    IMG_20210123_193837852.jpg

    IMG_20210123_194228397.jpg

    Nog een beetje bouwwerk te doen. Motorschot en luikje voor de accu.
    IMG_20210123_194100128.jpg
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2021
    flymax, jef en ArthurP vinden dit leuk.
  15. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Met een mal het motorschotje uitgericht met de juiste domping. Side thrust uitgemeten vanaf F1.
    IMG_20210126_211419968.jpg

    In de hoeken de verstevigingen.
    IMG_20210126_211715176.jpg

    Had nog een geschikt motortje liggen. 2822/14 1450. Meer dan voldoende vermogen, 150W. Denk met een 7x4 propje en een 2S LiPo wel een goede combinatie te hebben.

    Het regelaartje en de LiPo zouden eventueel wel passen in de ruimte achter het motorschot.
    IMG_20210126_214520184.jpg
     
    ArthurP en janhein vinden dit leuk.
  16. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    150 W met een gewicht van ca 250 gr? Dat gaat verticaal omhoog. Dat is 600 W per kilo.
     
  17. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dat is maximaal op 3S en een 8x4. Gaan we niet doen, mmmmh hoewel. nee.
    Met een 7x4 op 2S zal het veel tammer gaan Watt of 50 - 60 of zo.
     
  18. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Wat een mooi en goed uitgedacht kitje zeg! Gewoon jammer dat ik al een Tomboy heb :hammer:
     
  19. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Daar zit ik zelf ook aan te denken, misschien zelfs nog ietsje minder. Dat kun je echter ook met de gasknuppel doen.
     
  20. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Ik ben nog in afwachting van de bouwdoos (postnl heeft het blijkbaar nog steeds druk) maar ben intussen materialen aan het verzamelen. Voor het bespannen twijfel ik nog. Ik heb ervaring met folie ,papier en glasmat maar spanvlies en tissue zijn voor mij nieuw. Ik vind daar ook niet zo snel een leverancier voor. Waar halen jullie dat spul vandaan?
     

Deel Deze Pagina