Profielkeuze voor stunter

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Erik-M, 17 jan 2021.

  1. Erik-M

    Erik-M PH-SAM

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Winterswijk
    Nu sta ik op het punt een nieuwe stunter te bouwen. Ik zie echter als ik naar oudere tekeningen kijk dat profielen door de jaren best wel wat ontwikkelingen doormaken. Sommige trends komen en gaan, andere blijken toch goed te werken. Nou volg ik doorgaans braaf de tekening maar om nu een verouderd profiel te volgen is weer een beetje jammer als er betere alternatieven beschikbaar zijn. De laatste modellen die ik bouwde hadden een NACA 0018 profiel (of iets wat er erg veel op lijkt) Wat mij dan opvalt op tekeningen van verschillende ontwerpen is dat het neus contour vaak spitser is dan wanneer ik een NACA profiel print vanuit Profili. Als ik echter kijk naar sommige (heel erg dure) vliegklare ontwerpen van Oekraïnse makelijk, dan zie ik weer neuscontouren met een "grotere" radius.
    Enfin, ik ben bepaald geen deskundige op dit gebied maar meer een volger. Maar ik ben wel zeer geïnteresseerd naar de laatste ontwikkelingen en waar ik speciaal op moet letten bij mijn volgende project.
    Wie kan hier iets over vertellen?
     
  2. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    DSC_0544.JPG

    De laatste Oekraïnse modellen hebben ook een "iets scherper" dan volgens profili, uiteindelijk ben ik voor het Sea Fury profiel van Al Rabe gegaan, dat is achterin boller dan wat ik in 1996 had. Ik ga nu uit van een neus radius van diameter 16mm. Bij een te stompe neuslijst is een ronde uitzweven na het stoppen van de motor erg lastig.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Het begrip 'ouderwetse profielen' is maar beperkt. Het meeste onderzoek naar profielen van vliegtuigen in ons snelheidsbereik is in de jaren '30 van de vorige eeuw gedaan! Verder hebben profielen in LB kunstvlucht vaak de mode gevolgd. De meest interessante trend is echter de trend in profielen in reactie op de stijgende motorvermogens. Modellen met 6cc klassieke motoren (Fox 35 etc.) hadden dunne profielen, toen in de jaren '70 sterkere motoren in de mode kwamen werden de profielen dikker en de lijnen langer. Voor huidige motoren is een 18% profiel aan de dunne kant, ik zou kiezen voor 20% of meer. En bij de tippen een grotere relatieve dikte dan bij de wortel. Wat in mijn ogen het belangrijkste is om een vleugel profiel en -constructie te kiezen die je gemakkelijk, licht en recht kunt bouwen. Daarnaast heeft het mij erg geholpen om, toen ik eenmaal een profiel had wat me goed beviel, dat vast te houden zodat modellen herkenbaar vlogen en ik ze dus sneller kon trimmen en inzetten. Ik heb sinds 1984 twee profielen gebruikt en modellen met het ene of het andere gebouwd afhankelijk van de motor en het effect wat ik in dat jaar wilde bereiken. Andere variabelen waar ik mee speelde waren vleugelslankheid, flapformaat en pooklengte.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  4. wnieuwkamp

    wnieuwkamp

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Überlingen
    Mooie profielen maak ik zo:
    Voorste gedeelte halve ellips. Achterste gedeelte cirkelboog.
    Groeten,

    Wolfgang
    [​IMG]
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina