De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is prima. Dank je wel.
    Die pylonracers vliegen toch steeds maar dezelfde vierkante cirkeltjes.
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    om precies te zijn: 'vierkante cirkeltjes in de vorm van een driehoek'

    [​IMG]
     
    WillydeWoofer en Cnn vinden dit leuk.
  3. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Dat is waar! Je houdt de mens lekker bezig!
    Ga zo door!
     
    WillydeWoofer en Cnn vinden dit leuk.
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Vierkante cirkel in de vorm van een driehoek :rolleyes:

    :D:D
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, op modelbouwforum leer je van alles. Vooral in dit topic :D.
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Even een paar dagen niet kijken en je bent meteen weer zoet met een paar pagina's leeswerk hier:banana:

    Toch even weer een kleine nuance om het voor 'mijn' klasse op te nemen hoor:bye:

    Bij f5j 10 seconden niet naar je model kijken en niet corrigeren betekent dat je óf finaal de bel uit vliegt en binnen een paar minuten weer beneden bent, óf je bent zo hoog gestart dat je compleet kansloos bent (hoog vliegen is ook geen reet aan verder)

    In een goed rondje f5j ben je super geconcentreerd je model precies daar naartoe aan het sturen waar je verwacht de thermiek te vinden, ben je allerscherpst op de minste hint van beweging om te kijken of je goed zit en ben je je continu bewust van welke input je moet geven om in de stijgende lucht te blijven. Aan de reacties van je model 'voel' je of je gecentreerd in die bel zit en als je nog niet goed zit is 1 seconde niet sturen voldoende om er naast te komen en hoogtemeters te verliezen om weer goed te zitten.
    Snelheid is daar geen issue maar je vliegtuig kennen, omstandigheden herkennen en heel heel precies sturen des te meer!

    Ik snap niet dat je met droge ogen over thermiektaak kunt spreken bij f5b want het ding naar 800 meter jagen en daarna wachten tot je beneden bent of dat je vario gaat piepen dat je door een bel heen bent gevlogen heeft niet veel met thermiekvliegen te maken.

    Ieder zijn ding, sommigen worden warm van hoge snelheid, maar écht goed thermiekvliegen is zeer geconcentreerd met je model bezig zijn en hem onder alle omstandigheden de baas zijn.
    Als je dat laatste niet bent ben je in de f5j net zo kansloos als met welke andere snelle bak die je niet in de vingers hebt.
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2021
    Hans V, jve, Mugen MRX-3 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ach.. "snel" is maar net wie je spreekt..
    voor mij is 160 km/u vlot, alles erboven is snel
    GJ zal rond de 300 vlot vinden, 400 snel
    een leerling vind alles veel te snel. zo niet moet je meestal een praatje maken om ze een beetje bang te maken :D
    anders zal een kistje wat max 50 gaat nog steeds vlot in de grond verdwijnen

    en iedereen zijn hobby..
    dat is ook zo leuk van dat vliegen..
    binnen 1 gedeelde hobby zoveel dingen om te doen..
    zo vind ik zweven ontzettend knap. maar wel knap van een ander, mijzelf interesseert het niet voldoende.
    het trekt me ook niet.
    400 km/uur ook niet.
    in dat punt schaar ik mezelf tussen de "sportvliegers", met zo af en toe de broodnodige uitzondering in de hangar..

    zo probeer ik ook iedere kist in de hangar werkelijk iets toe te laten voegen.
    stel.. 10 (bijna) identieke kisten.. al dan niet met een iets andere verschijningsvorm..
    dat vind ik dan weer niks.
    neem je 2 kisten mee naar het veld, vlieg je nog met 2 dezelfde
     
    WillydeWoofer en Justus vinden dit leuk.
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    De beleving van snelheid is relatief
    Net als veel of weinig.....
    1 haar op je kop is weinig, 1 blonde vrouwenhaar in het bed van de paus daarentegen..........

    We wachten de perikelen wel af, Wil kennende neemt ie alle adviezen ter harte en komt straks gewoon met een dijk van een eigen story!
    Ik kan niet wachten!
     
    Cnn en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    `That´s the way, aha aha, I like it` ;) :D
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Om mijn mening een beetje te nunaceren:

    Mijn jeugdig enthousiasme om het voor de F5j op te nemen doet het misschien lijken dat ik F5b niet als volwaardig inschat.

    maar niets is minder waar!

    Het vliegen en zweven met 65gr/dm2 vraagt een geheel eigen expertise om dat gecontrolleerd en weer op tijd beneden te hebben.
    Ik heb alle respect voor de F5b-vliegers en wat zij met hun modellen moeten presteren, GJVO geeft geregeld aan wat daar de uitdagingen zijn en dat is alles behalve makkelijk dus als mijn woorden daar een verkeerde indruk geven dan bij deze mijn excuses daarvoor.

    Nu weer lekker verder met de Perikelen!
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik voelde me niet beledigd of zo hoor.
    Voor iedereen is modelvliegen anders.
    Ik heb destijds de Kappa gekocht om te kijken of F5J iets voor mij was.
    Ik vond het te langzaam en te makkelijk, de eerste vlucht pakte ik al een belletje toen ik binnenkwam voor de landing en zat ook in no time weer op grote hoogte.
    Met zo'n F5B bak thermiek zoeken is lastiger, vooral omdat je uitgangshoogte veel hoger is, dus je ziet het veel slechter.
    In de tijd dat ik meevloog waren vario's nog niet toegestaan dus je moest echt je model goed kennen.
    En de vleugelbelasting is nog wat hoger, 76gr/dm2
    Vroeger vond ik zweven helemaal niks, de laatste jaren heb ik eigenlijk alleen maar gezweefd, kan ook de leeftijd zijn.
    Het pure speedvliegen, dat F3S, een beetje dom heen en weer vliegen vind ik ook niks.
    Daarom vond ik een F5B kist zo fijn, het kan supersnel, je kan er ook vrij langzaam mee zweven, het kan aan de helling, het kan kunstvlucht.
    Nadeel is dat je niet onvoorbereid even kan gaan vliegen, je moet altijd je accu opwarmen, je moet opletten dat je de motor niet te lang aanzet anders fikt ie af.
    En de eendelige vleugel past ook niet in elke auto.
    Voordeel is wel dat als je gaat vliegen op een club mensen dan wel even wachten voordat ze erbij gaan staan, het geweld schijnt nogal overweldigend te zijn.

    GJ
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Wat is er aan de hand Wil .???
     
  15. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Niks hoor, vanmiddag weer n paar vluchtjes gemaakt met de Xtra.
    Ogen dicht oefening gedaan, ging prima. Ook aandacht gegeven aan het vooruit kijken.
    Het was koud maar toch weer een paar vluchtjes op de teller.
    Aandacht nu is sturen op rudder en het mixen eruit halen.
     
    WillydeWoofer en serge pot vinden dit leuk.
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Ik begon me al zorgen te maken omdat het hier zo stil bleef :D
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zag geen melding dat iemand iets gepost had.
    Omdat ik een vraag wil stellen, zag ik het zojuist.
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik wil graag blijven leren.
     
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Goed bezig Will, zo krijg je langzaam aan steeds meer kwaliteiten :thumbsup:
    Maar wat bedoel je nu eigenlijk met mixen ?
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Iemand had rol en rudder gemixt.
    Dat doen alleen mensen die niet kunnen vliegen, (bijna) altijd moet je rudder zelf meesturen, dan heb je volledige controle.
    Bij Pipers en sommige zwevers kan het een beetje helpen maar dan nog, je leert het het beste als je zelf moet sturen.

    Wat betreft blind vliegen en in je ooghoeken je vliegtuig in de gaten blijven houden.
    Het is gewoon gewenning en ik hoorde dat het zonder problemen ging, de routine begint dus al te komen.
    Volgende week schijnt het weer warmer te worden, tenminste hier, gisteren was het min 9, nu 0 graden en dinsdag wordt het weer 6 graden.
    Ja Wil, het wordt zomer!
    Elke avond vliegen!


    GJ
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina