De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Vliegen met een XTra 60:
    Tja, dat vliegt toch wel weer heel anders dan een Wot Trainer.
    De 5000 series motor (niet eens een dure) snort er vrolijk op los. De push pull bediening werkt perfect.
    Twee drie-cellen lipo's vind ik niet bijster handig, maar deze zaten er nu eenmaal bij.
    Na de eerste vlucht, vorige week, is al het zwart aan de bovenkant vervangen door grote witte sticker vellen. Dat heeft
    de zichtbaarheid aanzienlijk verbeterd. Ik neem de tijd om eerst aan het vlieggedrag te wennen.
    De besturing is aanzienlijk directer dan die van de Wot. Dat vraagt enige gewenning, maar het voelt wel under-control.
    Het is alsof hij alles uitvergroot!

    Hoe zal de Curare vliegen?
    Deze zijn we alvast vliegklaar aan het maken. Waarschijnlijk is dit de laatste die ik leraar-leerling ga vliegen.
    Daarna wil ik terug naar mijn eigen Multiplex zender. Met een leraar naast me, durf ik dat wel weer.
    Beide Graupner zenders kunnen dan weer worden verkocht.
    Terugkomend op de vraag, zal Curare ook weer geheel anders vliegen? Of zal het verschil klein zijn?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En bedankt, he? :p
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het leerproces werkt precies hetzelfde als bij het spelen op een blaasinstrument. Als dat je beroep is (niet te verwarren met
    een blowjob :D) ga je nog een stapje verder. Ik ben misschien een slow-starter, maar dankzij het doorzettingsvermogen ga
    ik met alles gestaag door.
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    GJ kan toch zo subtiel zijn :D.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De schuimpjes waaiden vandaag alle kanten uit, sloegen over de kop bij de landing en er was schade..
    Je kunt dat een beetje vergelijken met lopen met een rollator: Je moet wel erg goed ter been
    zijn om daar niet overeen te sodemieteren :D.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je eenmaal kan vliegen kan je best een mixer gebruiken maar dan heb je het eerst zonder mixer geprobeerd.
    Ik had een mini pipertje, dat wilde niet zonder rudder lekker de bocht om, omdat het een pruttelkistje was voor de zomeravond heb ik er voor het gemak wat rudder bijgemixt.
    Maar je ziet ook mensen motor met hoogte mixen, dat is echt uit den boze.
    Als het model zo erg stijgt dat hij bij gasgeven gaat stijgen is de invalshoek of motordomp niet goed.
    En de Xtra is een vrij lang model, dus niet te vergelijken met een Pipertje, die moet zonder rudder de bocht om kunnen en als ie dan voor het mooie wat nodig heeft dan stuur je dat lekker zelf.
    Een hekrotor van een heli mix je toch ook niet mee, die stuur je toch ook zelf mee de bocht om?
    Ik stel al mijn modellen zo af alsof ik geen computerzender heb, dus ook geen mixer.

    Dan de vraag, hoe vliegt de Curare.
    Net zo direct als de Xtra vermoed ik, misschien omdat ie sneller is nog wel iets directer.
    Dat is prima.
    Je zal hem bij de landing harder binnen moeten vliegen.
    Dus je moet eerder aan het begin van het veld hoogte afgebouwd hebben om hem netjes voor je voeten aan de grond en tot stilstand te hebben.

    GJ
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Helaas bij de 1 op 1 wordt hoogte trim gebruikt naar gelang gasstand. En de arm zwaartepunt motor is korter dan arm hoogteroer zwaartepunt. Dus je trekkracht zet je met motor domping niet recht op de kist maar schuin daardoor verlies je trekkracht over je nullijn. Tevens is het hoogteroer effectiever dan je domping.

    Domping toepassen stamt nog uit de tijd dat we in de zenders daar geen oplossing voor hebben, net als sidethrust. Dus pas je domping en side trust toe dan gooi je zomaar 10 procent aan effectiviteit van je motor weg.
    Pas je dus die mixen toe waarvan jij zo gruwelt en nog uit de kruikenperiode stamt toe dan zal het werken, maar niet effectief.
    Effectiever is juist die mixen toepassen. Die leveren minder weerstand waardoor je juist meer motorvermogen kunt benutten.

    Met het slepen ga je dit juist merken.
    En in de sleep pas je juist een rol rudder mix toe om de bochten wat makkelijker in te zetten. Je aandacht ligt hoofdzakelijk bij de zwever er achter. En het brengt meer ontspanning.

    GA je acro of speed vliegen dan is deze rol rudder mix totaal onzin.
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Als je met de Xtra kunt vliegen kun je ook met de Curare vliegen. Ik weet wat ik schrijf, beide modellen heb ik gevlogen.
    Persoonlijk vlieg ik liever met de Curare maar dat is voor iedereen anders.

    De Xtra en de Curare vliegen beide zonder mixers, als je een mixer nodig hebt is de afstelling niet goed.
    Een model afstellen is beslist niet hetzelfde als het trimmen tijdens de eerste vlucht.
    Met afstellen bedoel ik het controleren tijdens de vlucht van :

    - Motordomping
    - Motorzijwaartsstelling
    - Instelhoek vleugel en stabilo
    - Zwaartepunt
    - Roeruitslagen (Dual rate en Expo)

    Als bovenstaande uitgevoerd is heb je pas een lekker vliegende kist, normaal gesproken heb je voor het goed afstellen ca, 30 vluchten nodig.
    Doe je dit niet dan vliegen beide kisten mogelijk als een dweil, zeker niet prettig en zijn lastig op koers te houden.

    Een instelhoekmeter heb je hierbij nodig !

    Grt,

    Arnoud.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Screenshot_20210117-212015_Chrome.jpeg
    Ooit een tip van Bas(micropropsport),
    Word hier regelmatig gebruikt!
    Ideaal om hoeken te meten. Voor de instelhoek van de vleugel moet je wat creatief zijn.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat er bij een 1:1 vliegtuig gebeurt is totaal anders.
    Dan zit de bestuurder in het model en weet exact wat er gebeurd, kan dat ook prima aflezen op de instrumenten.
    Een goed model hoeft geen motor/hoogtemix te hebben, want als dat wel nodig is dan is je invalshoek niet goed.
    En ik heb meerdere modellen de grond in zien gaan door deze mix.
    Allemaal electro.
    Regelaar slaat af, bij de landing.
    Maar het hoogteroer staat down.
    Of men wil een doorstart maken en de accu is leeg, regelaar reageert niet, hoogteroer gaat wel down.
    En dan is het huilen.

    Ik ken vrij veel goede sleeppiloten en niemand gebruikt een rol/ruddermix.
    Dus ik blijf erbij, mensen die niet kunnen vliegen of die lui zijn, gebruiken die mix.

    Arnoud. waarom heb je een instelhoekmeter nodig, je kan het toch gewoon afstellen na de vlucht, dan weer vliegen en eventueel aanpassen?
    Dat is veel preciezer dan met een metertje.
    Dan stel je hem op je eigen vliegstijl af en niet op cijfertjes.

    GJ
     
  11. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Klopt helemaal wat je schrijft. Ik stel het ook af na een vlucht. De instelhoekmeter gebruik ik thuis om te zien wat de afstelling is en hoever je van de basisafstelling af zit. Het structureert je gedachten en geeft een gevoel wat bijvoorbeeld het effect is van 0,5 graad verschil.

    Ik ben ook tegenstander van het gebruik van mixers, zeker om motordomping en motorzijwaartsstelling te compenseren. Een model moet in de basis zo zuiver mogelijk vliegen, ook als de motor afslaat.
    Een uitgeslagen roer geeft ook behoorlijk wat weerstand, je kunt uitrekenen hoeveel dat is.

    Grt,

    Arnoud.
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Aangezien dit een welles niets wordt. GJ je hebt gelijk. :D
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dus je kunt niet vliegen... :p

    En als mijn Chartertje of Big Lift dat doet, dan ga ik toch echt een beetje down bijmixen, gecombineerd met wat vertraging op die mix, dat heb ik in een middag bij elkaar gevlogen. Dat werkt een stuk gemakkelijker dan vier keer terug naar huis, domp aanpassen, terug naar het veld om overnieuw te proberen...

    Want:
    Voor een wedstrijdkist de moeite waard. Voor een recreatief vliegertje niet. Maar dat betekent niet dat je niet kunt vliegen, of dat je kist niet goed vliegt.
    Dan zou geen enkele 747 goed vliegen... :rolleyes:

    Euh... heli's kunnen hoveren... Vliegtuigen (normaliter) niet... Beetje onzinvergelijk.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2021
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... zoveel ook weer niet hoor... De cosinus van 2 graden is 0,999 ofwel in procenten 99,9%. Dus je gooit ongeveer 0,1% weg.
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Die verrekte cosinus ook altijd :D en dan hebben we het nog niet over de rest van zijn familie.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb nooit gezegd dat ik dat kan.
    Van de KNVvL ooit eens een prestatiebrevet gekregen, dat schijnt een soort bewijs te zijn dat je het wel kan.

    Een Charter en Big Lift zijn ook net de 2 modellen, OK, een Telemaster ook nog, waar door het profiel en invalshoek dit niet opgaat.
    Stuk balsa onder de achterlijst helpt maar bij een overgemotoriseerde Charter gaat ie nog steeds stijgen, ja, dan mag meemixen.
    Het model waar Serge mee vliegt, een Paf Trainer heeft een NACA, ik dacht een 0016, symmetrisch profiel.
    Als die invalshoek te groot is dan gaat ie bij hogere snelheden liften.
    Je kan dat dan goed krijgen door de invalshoek te veranderen.
    Met lift in het stabilo creeren, dus down geven, krijg je meer drag, dus net zo inefficient als motordomp.


    Ik had vrij veel aan mijn kennis van meesturen met rudder bij vliegtuigen.
    In voorwaartse vlucht bij een heli helpt dat om hem mooi vloeiend de bocht door te laten gaan.
    Erger nog, doe je dat niet dan gaat ie gewoon opzij.

    Nog even een vraagje tussendoor aan @brutus
    Nitromotortje, 2 takt ABC, hoogtoerig, 12% olie... zal dat heel blijven of is dat te schraal?

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2021
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De XTra vliegt zeer strak, voor zover ik dat kan beoordelen als gevorderd beginner(of andersom).

    Het meemixen van richting gaat er af. Als dat beter is, wil ik dat zelf leren. Het lijkt een beetje op de kamera op automaat zetten.

    De vraag over de Curare kwam in mij op, omdat het een beetje een rare is :D die Curare.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    dat meemixen van richting gebeurt best veel..
    maar meestal is er zo weinig koppeling tussen roer en aileron dat een mix niet nodig is..
    wat ik vaak wel merk, dat die koppeling het meest naar voren komt op toestellen met een a-symmetrisch profiel..
    of als de vleugel wat v stelling heeft..

    wat Arnoud zegt, is dat als je die mixer in de eerste plaats al nodig hebt, er iets in de basis niet klopt bij deze 2 toestellen.


    qua wel of niet mixen: ik ben een groot voorstander van alles perfect aan de kist..
    zonder goede hardware, wordt het nooit wat.
    maar tegelijk, als de koppeling er wel is maar niet heftig, mix ik er lekker tegenaan..

    Als voorbeeld, mijn fourstar 40 vliegt geweldig.. doet alles.
    maar, zonder de rudder-aileron mix zou ik in principe nette rondjes kunnen vliegen, waarbij het toestel netjes een beetje op zijn zij rolt in de bocht.
    door alleen roer te gebruiken..
    aangezien ik er meer mee doe dan alleen rustig rondjes vliegen, mix ik dat eruit.
    grapje wil, dat je op de grond echt moet weten dat de mix er in zit, zo weinig gaan de ailerons heen en weer als je vol rudder geeft..
     
  19. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Mijn Charter stelde ik 35 jaar geleden ook tijdens de vlucht af.
    Iedereen weet dat de instelhoek van de Charter veel te groot is, je kunt hier een "standaard" latje onderleggen, maar dat is ongeveer. Wanneer je het nog beter afstelt hoef je niet te trimmen. Ik vloog de Charter met een OS 40 RC, die heeft meer vermogen dan de aanbevolen motor. De Motordomping en Motorzijwaartsstelling moet je dan iets aanpassen. (Meestal een graad meer, maar dat verschilt per model) Doe je dit niet dan vliegt het minder goed.

    In de 1:1 luchtvaart wordt dit principe ook toegepast.
    Bijvoorbeeld bij een Airbus A330 is het stabilo ook brandstoftank. De reden hiervan is om tijdens de vlucht de brandstof te verdelen tussen stabilo en vleugel middels een pomp. Het zwaartepunt kan hiermee tijdens de vlucht optimaal afgesteld worden.
    De reden ? Niet omdat de kist dan beter of slechter vliegt maar omdat deze veel minder brandstof verbruikt. (Het scheelt vele procenten, dat was snel uitgerekend door Airbus)
    Vliegtuigen moeten steeds zuiniger worden vindt iedereen, dit was een van de beginselen hiervan.

    Grt,

    Arnoud.
     
  20. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Wat is de reden dat je aileron met rudder mixt ? Rolt de kist niet axiaal ? "Haakt" de kist in de bocht ?
    Dan moet de differentie instellen. (Aileron slaat meer naar boven uit dan naar beneden)

    Grt,

    Arnoud.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina