Ik kreeg net een doos vol rc-heli's, nu op zoek naar pc-connectable zender.

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Zaphod, 18 jan 2021.

  1. Zaphod

    Zaphod

    Lid geworden:
    18 jan 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Älmhult, Zweden
    Ik woon in Zweden en toen ik zojuist de hond uitliet, kwam de buurman naar me toe met een grote kartonnen doos (zie foto). Twee rc-helicopters, een zender en wat losse onderdelen. of ik nog een hobby zocht....
    Ik heb het altijd al eens willen proberen dus ik liet deze kans niet lopen. Hij had ze zelf ooit van zijn schoonvader gekregen maar er nooit iets mee gedaan. Hem hoef ik er dus niets over te vragen. Met mijn achtergrond en vaardigheden heb ik er wel vertrouwen in dat ik de helicopters goed afgesteld en vliegklaar krijg.
    De grootste uitdaging zal zijn om mezelf vliegklaar te krijgen! Daarom zou ik de zender graag aan de pc koppelen om een paar maanden te oefenen op een simulator. Helaas kan dat met deze zender niet. Kan iemand mij suggesties doen voor een zender die compatible is met deze helicopters en wél aan een pc gekoppeld kan worden? Het liefst een beetje betaalbaar natuurlijk. De hele boel is al een jaar of tien oud en de fabrikant niet meer online, dus vergeef me de linkjes naar buitenlandse webshops. Mocht je meer info nodig hebben, ik heb twee handleidingen met info over de zender en de helicopters en hoe alles af te stellen (In het Duits, Frans en Italiaans :thumbsup: ). Ze zijn iig 2,4 ghz, giroscope met 3 assen en collective pitch.

    Dit zijn de helicopters:
    - Scorpio 1v24
    - Scorpio 1v33
    Dit is de zender
    - Walkera WK-2602

    IMG_20210118_101901.jpg
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Welkom op het forum, en gefeliciteerd met je nieuwe hobby!

    paar tips op voorhand:
    - Als je gaat testen, schuif dan eerst de hoofdmotor een beetje naar achter in het frame.
    normaal zitten daar 2 schroefjes, 1 losmaken, kun je de motor wat naar achter schuiven.
    zover, dat de motor het tandwiel niet meer raakt.

    ALS er dan iets mis gaat, heb je niet meteen een heli in je oog.
    zo te zien wordt de staart aangedreven vanaf de hoofdas, die kan dan ook niet opeens gaan draaien.

    - leesvoer:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372/

    - let op met die accu's.
    geen idee hoe oud ze zijn. als ze 10 jaar zijn, is er een stevige kans dat ze overleden zijn.
    dit zijn Lipo accu's, deze moeten eigenlijk altijd gebalanceerd geladen worden.
    met een multimeter kun je dat kleine stekkertje doormeten.
    het is een 2 cel accu, dus vol 8,4 volt.
    deze accu's kunnen veel amperes leveren. als je ze fout behandeld, worden het grote vuurballen.
    let daar in ieder geval op. nooit zomaar aan een standaard lader hangen.
    altijd aan een speciale lipo lader. als zo'n accu overladen wordt = vuurbal.
    verkeerd ontladen, of 1 cel kapot maar wel door blijven gaan, kan ook uitdagingen geven.

    verder zijn het geweldige dingen die accu's.
    maar je moet ff weten hoe ze werken :D

    - qua simulator: Realflight, dit komt (als je die versie neemt) met een eigen controller, oftewel een nepzender.
    heb je ook het gezeur niet dat je steeds verkeerde dingen instelt en zo.
     
  3. Zaphod

    Zaphod

    Lid geworden:
    18 jan 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Älmhult, Zweden
    Bedankt voor je snelle reactie!
    En waardevolle tips natuurlijk, safety first!!

    En misschien is die realflight idd wel een goed idee
    Maar dan heb ik nog wel 1 aanvullend vraagje. Op die walkera zender gaat het rechterpookje zelf weer in het midden staan als je het naar boen of onder beweegt en los laat. De linker niet. Ik denk dat dit zo hoort en links het gas zit. Maar voor ik een nepzender bestel (wat ik dan maar gelijk ga doen) wou ik het toch even zeker weten.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan heb je mode 2 als knuppelindeling.
    dan zit gas en roer links, aileron en elevator rechts.
    moet je ff op letten. je hebt nl ook mode 1, dan zit het net ff door elkaar gehusseld.
    mode 2 wordt erg veel gebruikt

    bij heli bestuur je dus eigenlijk de kop met rechts. neus voorover/achterover, links/rechts rollen
    links heb je pitch, de de bladhoek. door de knuppel omhoog te bewegen, krijg je meer pitch. gaat de heli dus harder omhoog.
    gas zit daar een vast geknoopt met een curve (throttle curve)
    bij de meeste heli's zie je dat midstick 0 graden pitch is, blad staat recht. naar beneden, pitch gaat naar negatief. omhoog, positieve pitch
     
  5. Zaphod

    Zaphod

    Lid geworden:
    18 jan 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Älmhult, Zweden
    Dank voor de bevestiging, ik vermoedde al zoiets.
    Afijn, de eerste 200 euro voor m'n nieuwe hobby zijn afgeschreven. Interlink dx besteld en software aangeschaft via steam. Gelukkig net een paar maanden geleden een gamepc gebouwd voor mijn zoon, dus het zal in ieder geval lekker draaien. Ik meld me wel weer als ik kan vliegen. Over een paar maanden of zo ;)
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ff voor jouw achterhoofd:
    in de regel zijn er niet veel mensen die zichzelf leren vliegen...
    zeker bij heli's niet..
    ze zijn er wel, maar je hebt dan nogal wat geduld nodig en een heli die een beetje goedkoop crasht.
    zeg, van de 50 die beginnen, zijn er misschien 1 a 2 die het redden.
    meeste helivliegers hebben leren vliegen op een club.

    op een club kunnen ze, als de zenders een beetje matchen, jouw toestel overnemen.
    gaat het mis, pakt de instructeur hem over.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Of mode 4, met gas en rol links en rudder en elevator rechts... Zeer zelden gebruikte mode, maar mogelijk.
     
  8. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Dan ben ik 1 van die 1a2 ;)

    Simulator plus blade 130X :) en heel veel gepriegel met die 130x ;)

    Maar heb nooit van iemand 1 seconde vliegles gehad, kon wel al deftig acro vliegen met vliegtuigen (wat een belangrijke is want veel vaste plank vliegers gebruiken hun rudder nauwelijks maar ik vloog / vlieg al vlot 4 kanalen die allemaal gebruikt werden )
    En bij een helikopter is dit wel een noodzaak dat je alle 4 kanalen goed gebruikt..

    Maar je kan het wel degelijk zelf leren, echter 1 zeer belangrijk iets..

    doe dit ALTIJD met een kleine heli. (Alles onder de 450 maat)

    anders is het (letterlijk) een levensgevaarlijke bezigheid.

    Succes
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2021
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Stick ervaring helpt zeker, je doet immers 4 dingen tegelijk. daar komt nog bij dat een helikopter perfekt afgesteld moet zijn, anders vliegt het voor geen meter en ben je het ding snel beu.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    toevallig heb ik mezelf ook leren vliegen met heli, en ik vloog daarvoor niets..
    maar, als ik bij ons in de club kijk hoeveel moeite de meeste mensen er mee hebben..
     
  11. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Dat is meestal (als het vaste vleugel piloten zijn) omdat het

    A) gewoon wel erg verschillend is met een vliegtuig en

    B) omdat ze nooit rudder vlogen en enkel rolroeren gebruiken om te bochten.

    Algemene regel is inderdaad dat het niet makkelijk te leren is maar het kan wel :)
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    grapje wil, dat dat nu net in de regel het probleem niet is...

    als je les krijgt op een club, leer je in de regel de knvvl figuren.
    daarvoor hoef je geen bochten te vliegen.
    je moet het ding gecontroleert van a naar b krijgen.
    staart staat dan ook steeds naar je toe.

    tijdens het lessen krijg je echt wel wat staartcontrole mee natuurlijk.
    maar rondjes vliegen doen de meeste nog stevig wat langer over ivm side in en een stuk nose in.

    Meestal hebben de leerlingen last van het "alles tegelijk" en "alle correcties precies afgemeten"
    ikzelf begin meestal ook het lessen, door zelf pitch en staart te houden, en alleen de rechterstick over te geven.
    dat gaat vaak vlot goed.
    en dan met een les of wat komt links er bij.

    meestal hebben vaste vleugelvliegers last van een luie duim.
    vaak gewend om 1 gasstand aan te nemen met hun vliegtuig.
    en dat werkt bij een heli niet..
    meeste zijn het langste bezig om die linkerduim actief te krijgen
     
  13. tora

    tora

    Lid geworden:
    28 apr 2015
    Berichten:
    71
    Locatie:
    tessenderlo (BE)
    Ik heb mezelf ook leren vliegen.
    Heel veel simmen
    Dan leren hoveren
    En dan de grote stap vliegen
    Bij mij is daar anderhalf jaar overgegaan
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Doorgaans leer je de hooverfiguren en daarna mag je zelf beslissen wat je met de helikopter gaat doen. De een wil zo snel mogelijk aan de 3D en de ander is blij als hij een rondje kan vliegen. Ik had de ambitie om ooit het F3C programma te kunnen vliegen en dat is gelukt. Was destijds een lange weg en ook een dure.
     
  15. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rhoon
    Dat groepje van die 1a2 die het redden door zelf te leren is blijkbaar groter dan gedacht.
    Ook ik heb mezelf leren vliegen.
    Echter wel heel erg veel geleerd van anderen in de vliegclub.

    Desondanks zou ik zelf leren vliegen van heli STERK AFRADEN.
    Niet alleen van de kosten die hoog kunnen zijn bij schade, maar vanwege het gevaar.
    Deze wordt vaak onderschat.
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2021
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ook ik heb het mezelf geleerd, zonder sim, met een Shuttle.

    Heb wel tussendoor even aan de draad met een vliegtuig gevlogen voor het ruimtelijk vliegen, heb nl alleen maar heli's

    Groeten,

    Arie
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... dan had je geluk, denk ik.
    38 jaar geleden, toen ik zelf begon, bestonden Sims en instructeurs met een leraar-leerlingsysteem gewoon helemaal NIET. Was er niet. Bestond niet, had nog nooit iemand van gehoord. Tevens waren er in het meerendeel van de clubs ook helemaal geen helivliegers waar je wat van kon leren. Paar clubs (zoals Assen) hadden er heel veel, en de rest helemaal niet, niemand, noppes, nada. Heel veel mensen die een heli hadden (de meesten nooit afgebouwd destijds) maar als er begin jaren 80 vijf mensen waren in Friesland, die daadwerkelijk konden helivliegen in de provincie, dan zal dat veel geweest zijn. Ik kan er maar drie verzinnen uit die tijd, en alle drie voor mij ondoenlijk om naar toe te reizen, en die mannen gingen ook echt hun tijd niet verdoen om een jochie van 16 te gaan leren helivliegen. Kan het ze niet kwalijk nemen :D
     

Deel Deze Pagina