Losi 5ive E-conversion Max5 Combo 8s naar 6s (!?)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Reeskees, 17 jan 2021.

  1. Reeskees

    Reeskees

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Hallo Allen,

    Vandaag gereden met het nieuwe speeltje. Gereden op 8S (2x 4S2P 5500mah), 24pinion. Wat een beest!

    Dit is de ESC/motor combinatie:
    https://www.hobbywing.com/mobile/goods.php?id=653

    Nu wil ik naar 6S. Dat gaat mij hard zat en geeft minder stress op de aandrijflijn. Op 8S hoor ik alles gewoon lijden en hij gooide in een donut zelfs een band van de velg. Het klapt er zo ontzettend hard in. De rest van de tijd reed ik op eieren... Het mag dus wel iets minder heftig. En na 15/20 min sloeg de LVC er ook in, dus ik wil graag ook wat langere runtime. Laten we zeggen 30/45min.

    Nu lees ik her en der dat het omlaag brengen van het aantal cellen niet perse een langere runtime oplevert. Een adviseur in de chat van Hobbywing.com zegt weer van wel. Maar dat is een verkoper...

    Het gaat mij dus om 2 dingen:
    - Minder stress op de aandrijflijn en dus lagere runningcosts.
    - Langere runtime

    Welke ervaringsdeskundige op dit forum kan/wil mij van een goed advies voorzien?
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2021
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Langere runtime lijkt me af te hangen van capaciteit en rijstijl, niet of veel minder van aantal cellen. Zonder meer kun je gewoon op 6s rijden toch?
     
  3. Arjan B

    Arjan B

    Lid geworden:
    13 okt 2020
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Rucphen
    Je kan ook de zender manipuleren.
    Volgas op de stick geeft maar bv 70% van het vermogen door. Hou je je 8s setup, maar deze levert minder vermogen en stroomverbruik zal minder worden.

    Vanuit de zender, stel een gascurve in die bij volle stickuitslag maar 70% vermogen afgeeft of,

    via de regelaar, er zit hoogstwaarschijnlijk een programma in waarbij je de calibratie kan doen. bij volgas zet je ook de trim ook op max.
    Na het calibreren zet je de trim weer terug.
    Zo krijg je bij volgas niet het volle vermogen.
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Dat is idd een goeie! Dan hou je je accu en zal je rijtijd wel hogrr zijn normaal gezien.
     
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Word je esc wel bloedheet.

    Gewoon een veel kleinere pinion.

    Je kan instellen in je esc hoe snel volgas input ook daadwerkelijk volgas is. Zet je dat wat lager blijft de aandrijving veel langer heel. Kan er zo even niet op komen hoe die setting heet.
     
  6. Reeskees

    Reeskees

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Goedemorgen,

    Ik heb er een Hobbywing OTA programmer bij. Dit is het menu met de instellingen. De punch stond op 2 en deze op 1 gezet. Verder zie ik geen zaken waarmee ik het allemaal wat minder heftig kan laten lopen.

    ota1.jpg ota2.jpg

    De zender is een DX2e, dus daar kan ik behalve mee aan de throttle trim weinig mee. Heb alleen mijn fluwelen wijsvingertje :)


    Het programma v.w.b. throttle control wat je in deze tutorial ziet, zit er echter niet in. Ik zie daar wel hele interessante instellingen die CNN waarschijnlijk bedoeld.

    @Cnn:
    Ondertussen inderdaad ook een kortere pinion gear besteld 19ipv24. Maar waarvan word de ESC heetzoals je hierboven aangeeft?
     
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik bedoelde punch inderdaad. Kan je punch niet lager zetten als je hem op je pc aansluit? Weet dat je het bij tekin procentueel kan instellen. Timing kan je lager zetten evt.

    De regelaar word heet als je geen volgas geeft. Dan heeft die het zwaar.

    Met 8s kan je langer rijden dan met 6s. Toerental gaat omhoog op 8s. Om dat te compenseren kan je een kleinere pinion monteren.

    Vermogen is voltage maal ampère.

    Je hebt minder vermogen op 6s aan boord.
     
  8. Reeskees

    Reeskees

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    @Cnn: zover was ik inmiddels gekomen met mijn youtube studie :) Ik houd het dus nog even bij 8S.

    Dank voor de tips allen.

    Als het mij te gek blijft op 8S, kan ik wellicht een setje 6S'jes lenen om dat eens te proberen met de 2 verschillende pinions. En als dat bevalt de portomonnee trekken en 2x 3s10000 of 2x 3s 15000mah erin. Er zit nu 'slechts' 2x 4s 5500mah in.
     
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Succes.

    Ga maar eens een reken machine pakken en vermogen uitrekenen. Ander bijkomend voordeel op 8s is dat je stroom naar beneden gaat. Je trekt veel minder op 8s. Wel een pre dat je een kleiner pinion gebruikt. Hoeveel kleiner? Proberen. 1a2a3 tandjes kleiner. Je houdt dezelfde top snelheid als op 6s.

    Accu's worden dan ook veel minder belast. Je hebt dan ook geen 15000mah nodig.

    Vergeet ook niet dat je een behoorlijke lader nodig hebt om een 15a 6s lipo te laden

    15x25.2= 378 watt. Vanuitgaande dat je met 1c gaat laden.

    Met een imax b6 ac mag je daar gerust een paar uur voor uit trekken
     
  10. Reeskees

    Reeskees

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Ik ga van 24 naar 19 piniongear. Het ding loopt nu 80+, dat wordt dan 60+ en dat is hard zat.

    Ik heb nog een 1/10 Baja Rey om echt mee te gaan trappen, met deze big boy wil ik het leuk houden.

    Qua lader heb ik een SkyRC Duo D100 V2 besteld.
     
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Die is maximaal 100 watt per uitgang.


    16.4x 5.5 ampère is 90.2 watt.

    Zou allemaal net net moeten lukken.

    Succes :)
     
  12. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Volgens mij word er en kleine denk fout gemaakt, op 6S gaat de auto zeker langer rijden.
    Vermogen is voltage maal ampère, P=UxI, dat klopt dat is het uitgangs punt.

    P - Het vermogen word bepaald door hoe snel de auto rijd (hoeveel energie kost deze snelheid), dus door de gearing en het Kv van de motor, en… dus ook het aantal cellen omdat die met de Kv het motor toerental bepaald.
    U – Het voltage staat vast, 29.6V op 8S of 22.4V op 6S.
    I – het amperage varieert met de belasting, (het vermogen of de snelheid) dus hoe hoger de P hoe hoger de I.

    Het benodigde vermogen neemt exponentieel toe met de gereden snelheid.
    Bedenk maar het verschil tussen 10km/h fietsen en 20km/h fietsen, dat kost kracht maar is te doen, het verschil tussen 30km/h fieten en 40km/h fietsen kost veel meer kracht). Zo is het met een RC auto ook, dus die extra toeren op 8S kost heel veel vermogen.

    Uitgaande van dezelfde gearinig zal de auto op 6S langzamer gaan, dus exponentieel minder vermogen (P) nodig hebben, hoewel op 6S het voltage al lager is zal door het “exponentieel component” ook het aantal ampères (I) afnemen.
    Minder I is minder verbruik is langer rijden.

    Daarbij komt dat als je op 6S gaat rijden je grotere lipo’s mee kunt nemen, dus weer meer rij tijd.

    Ik doe dit zelf ook met een auto die 6S geschikt is, ik rijd hem op 4S, is meer als snel zat, heeft meer als genoeg vermogen en ik kan langer rijden.

    Zoals aangegeven door Cnn, een regelaar niet volledig belasten is zwaar voor de regelaar, dan beter een kleiner pignion steken.
    Kleiner pignion is minder snelheid is een lager benodigd vermogen (P) dus een lagere I dus een langere rij tijd.

    Uiteraard is alles weer “anders” te maken door ook de gearing aan te passen, dat is dan weer iets wat veel mensen vergeten als ze van 4 naar 6 of 6 naar 8S gaan, het best kun je dan een iets Kleiner pignion steken, om de belasting niet exponentieel te laten stijgen.

    Maar resume, met gelijke gearing van 8S naar 6S, en een even grote (of groter omdat het past) lipo zal de rij tijd veel langer zijn.
    Met 8S blijven rijden en een kleiner pignion, zal de snelheid afnemen dus het benodigde vermogen (P), dus een lager amperage (I) dus een (iets) langere rij tijd.
     
  13. Reeskees

    Reeskees

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Als ik 6S ga rijden wordt de regelaar dan wel voldoende belast? Of gaat het hier alleen om het 100% gasgeven.
     
  14. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Het gaat om het percentage gas geven.
    De regelaar ziet liever 100% vol gas op 6S als 70% gas op 8S, de uiteindelijke snelheid zou ongeveer gelijk kunnen zijn, maar de deel belasting zorgt er voor dat je regelaar heet word.
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Een motorregelaar werkt op het pwm principe. Dat betekend dat de volle accuspanning een x aantal keer per seconde heel kort op de motor wordt gezet. Voor X moet je de frequentie invullen waarop de regelaar is ingesteld. Bij de wat uitgebreidere typen kan je dat kiezen, bv 4kH of 8kHz of 16kHz of wel, dat kan van alles zijn. Bij 4kHz wordt de accu dus 4000 keer per seconde heel kort met de motor verbonden. Wat is heel kort?
    Dat hangt af van de stand van de "gasknuppel". Als de accu 1/10 van de tijd met de motor wordt verbonden zal dat gemiddeld overeen komen met 10% van de accuspanning, 50% van de tijd zal de halve accuspanning zijn enz. Zo wordt dus het toerental van de motor geregeld.
    Maar dat is niet alles. De regelaar moet ook een "draaiend" magnetisch veld opwekken waardoor de motor gaat draaien. Daarom heeft de motor 3 aansluitingen. Inwendig zitten 3 spoelen, door om en om de juiste spoelen aan en uit te schakelen ontstaat dat draaiende magnetische veld en zal de motor gaan draaien. Hoe sneller de motor draait des te vaker zal de regelaar van de ene naar de andere spoel moeten overschakelen. De regelaar schakelt dus heel wat af.
    Dat schakelen gebeurt door zogeheten MOSFETS. Speciale transistoren die over het algemeen een heel flinke stroom kunnen schakelen. Toch is er een klein nadeeltje en dat is dat zo'n FET nooit van het ene op het andere moment aan of uit kan schakelen. Dat kost een heel klein beetje tijd. Hoeveel? Wel heel kort iets van 0,00000001 seconde (10ns) of soms nog wel korter. Hetzelfde geldt voor uitschakelen wat soms ietsje trager gaat, bv 0,0000000015 seconde(15ns).
    Gedurende die korte tijd zal de FET zich als een weerstand gedragen. De stroom die door die weerstand loopt zal die weerstand (de FET dus) opwarmen.
    Hoewel dat dus steeds maar heel kort is gebeurt het wel heel vaak per seconde. Daardoor en de meestal hoge stromen zal de FET dus toch warm worden. Bij een borstelloze motor regelaar maakt het niet veel, eigenlijk niets, uit of je de motor op 20%, 50% of 90% laat draaien, de FETS zullen warm worden door dat schakelen. Zelfs bij 100% zullen de FETS nog enigszins warm worden omdat de FETS steeds van de ene naar de andere wikkeling moeten blijven schakelen. Dat gebeurt echter minder vaak per seconde dus worden de FETS minder warm bij 100%.
    Dit is ook er reden waarom je de regelaar niet moet gebruiken om de stroom door je motor te beperken. Stel je hebt een 3S accu maar daarmee zal de stroom te hoog worden maar als ik niet meer dan 60% gas geef zal alles in orde zijn. Dat is dus niet juist. Omdat de regelaar steeds moet blijven schakelen om de gemiddelde spanning lager te houden zal je regelaar duidelijk warmer worden.
    Daarnaast wordt in werkelijkheid steeds de volle accuspanning met de motor verbonden. Hierdoor zullen er vrij hoge stroompieken kunnen ontstaan wat voor zowel de motor als de regelaar niet echt fijn is.
    Vandaar is wat Tbird2 al schreef "De regelaar ziet liever 100% vol gas op 6S als 70% gas op 8S" volledig juist.
     
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Op 8s 5000mah kan je langer rijden tov een 6s 5000mah als je doel is de zelfde snelheid behalen. Dat was het uitgangspunt van de vraagsteller. Die wilde namelijk langzamer rijden.

    Door het veel kleinere pinion zal het stroom verbruik afnemen. Motor heeft veel minder weerstand.

    Of sla ik de plank nou mis?
     
    Tbird2 vindt dit leuk.
  17. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Excuus, wellicht heb ik je antwoord niet voldoende goed gelezen, wat je zegt klopt, ik had je pignion opmerkiing niet voldoende mee genomen in mijn verhaal.
    Ik denk dat we dus hetzelfde zeggen, ben het er idd mee eens, met een kleiner pignion op 6S en uitgaande van beide 5000mAh lipo zul je op 8S langer rijden.

    Ik ben op basis van de eerste post uitgegaan van een gelijk blijvende gearing.
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    @Cnn, wat je schrijft klopt op zich. Als je de motor minder zwaar belast zal hij minder stroom gebruiken. Het probleem is wel dat de motor zelf bij het hogere toerental meer verliezen zal hebben, het rendement van de motor wordt lager als het toerental hoger wordt. Bij een motor met koolborstels (ingebouwde remschoenen;)) is dit effect duidelijk groter. Je zal dus zeker enige winst hebben maar die kan wel eens lager uitvallen dan je nu misschien denkt.
    Dit alles is echter totaal niet te vergelijken met een verbrandingsmotor waar dit effect nog vele malen erger is.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. Reeskees

    Reeskees

    Lid geworden:
    31 dec 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Hobby is inmiddels uit de hand gelopen....

    Vorige auto verkocht en een flink geüpgrade auto kruiste mijn pad. Vervolgens een carbon fiber body op de kop getikt en volledig custom made brushless conversion parts gemaakt van aluminium en carbon.

    Dagrijverlichting + groot licht incl lightbar bedienbaar via ch3 toegevoegd.

    Vanwege betrouwbaarheid bij de hobbywing max5 combo gebleven.

    Et viola:

    20210220_163442.jpg
    20210308_183058.jpg
     

Deel Deze Pagina