Balsa hout. Hoe slaan jullie het op?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door HamondART, 26 jul 2020.

  1. HamondART

    HamondART

    Lid geworden:
    21 jan 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Regio Rotterdam
    Recentelijk heb ik een voorraad balsahout ingeslagen.
    Helaas heb ik nooit geheel nagedacht over de kwetsbaarheid en de oplag ervan.
    Ik heb in de "winkels" verticale bakken en rekken gezien samen het het fijnmetaal.
    Alles komt er krom uit.

    Hoe slaan jullie je hout op? en moet ik rekening houden met luchtvochtigheid?
    [​IMG] [​IMG]
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Je kunt het ipv rechtop ook horizontaal in een pvc buis bewaren.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij mij ligt het gewoon op een vlakke houten plank.
    In de winkel hadden we het ook op vlakke planken liggen.
    Als je het rechtop gaat zetten dan gaat het kromtrekken.
    Luchtvochtigheid heb ik nooit rekening mee gehouden, denk dat dat pas gaat gelden als je het jaren op gaat slaan.

    GJ
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Idem... gewoon op een vlakke boekenplank o.i.d. en als het krom uit de winkel komt, maak je het wat vochtig (niet zeiknat) en leg je het een nachtje tussen twee vlakke ongelakte planken. Niet klemmen, het gewicht van de bovenste plank is normaliter voldoende, en na verloop van tijd ontwijkt het vocht wel via het ongelakte hout.
    Daarna zou het weer voldoende recht moeten zijn om bruikbaar te zijn. Hout is nooit 100% recht, en werkt altijd wat. als je het in een romp of vleugel verwerkt zijn het de spanten, ribben en onderlinge verbanden die zelfs krom hout nog recht houden.
     
  5. Christiaens Andre

    Christiaens Andre

    Lid geworden:
    25 dec 2020
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Londerzeel Belgie
    Is het nog haalbaar om met balsahout te bouwen, als ik de aankoopprijzen bekijk van balsa, je hebt wel wat hout nodig voor vanaf een plan te bouwen.
    Sommige kant en klare toestellen zijn goed koper in aankoop dan 10 balsa plankjes.
    Wat is jullie mening?
     
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Dat is het wel degelijk. Als je kijkt hoe de goedkopere arf's in elkaar zitten en wat voor hout er gebruikt is respecteerd dat de prijs. (De modellen zijn vaak zwaar door het harde en goedkope hout dat gebruikt is, lijmverbindingen zijn vaak gedaan met secondelijm, dat laat snel los zeker bij het gebruik van een brandstofmotor)

    Wil je een klasse beter dan betaal je al vlot 400 tot 500 euro voor een arf. (Spanwijdte ca. 150 - 160 cm)
    Als je dan bekijkt wat je aan balsa en materialen nodig hebt voor een dergelijk model zit dit rond de 200 euro. Je kunt het dan net zo mooi maken als je wilt. (Zelfs mooier dan arf)

    Grt,

    Arnoud.
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Waar koop je een toestel voor de prijs van 10 balsa plankjes?
    10 balsa plankjes 1.5 mm kosten 12 eur , 2 mm 13.3 eur
    Als je wil stuur ik je de link van de web schop
     
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Bouwen kost ook tijd. Je moet het ook gewoon leuk vinden!
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn kisten zitten allemaal met sec. lijm in elkaar..
    ook de brandstofkisten.
    allemaal nog steeds loeisterk, en geen enkel teken van loslatende verbindingen..
    als je er maar wat aandacht aan geeft, en oplet waar je het gebruikt
    balsa op balsa doe ik bv wel met sec lijm, triplex of vuren doe ik eerder met epoxy of houtlijm

    wat ik wel merk bij de goedkope kisten, dat men de lijmverbindingen met een soort kauwgom vastzet..
    met weinig moeite trek je het los

    vaak zie je ook kritische plekken (stabilo, of hevels) die gewoon practisch los zitten
    een vleugelverbinding die (te) minimaal vast zit
    een landingsgestel wat bij 1 enthousiaste landing meteen wegbreekt. of andersom: de romp breekt..

    ARF bouw ik meestal compleet om, tot ik wel vertrouwen heb dat het heel blijft.
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Arf, dat komt hier de deur niet meer in. Hoe je het ook wend of keert, het is en blijft een teleurstelling op de lange duur.
    Slechte lijm verbindingen, altijd goedkope oplossingen die net niet fatsoenlijk zijn. Landingsgestel bevestigingen die breken bij een iets minder nette landing.
    Wil je arf, moet de folie er af en nalopen die bende voor zover mogelijk. En dan wordt een arf toch duurder en nog steeds kwalitatief minder dan een zelf bouw.
     
  11. Christiaens Andre

    Christiaens Andre

    Lid geworden:
    25 dec 2020
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Londerzeel Belgie
    Natuurlijk koop je voor 10 euro geen toestel van 4. meter spanw. dat weet onze ezel ook, maar hoeveel plankjes heb je er dan wel niet voor nodig om ribben te maken enz..
    Maar het zelf bouwen vanaf een tekening is ook een bezigheid. Een boer rekent ook nooit zijn werkuren, een modelbouwer ook niet.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je puur naar de prijs kijkt, kan het niet uit. Maar... dat is wel een heel erg eenzijdige manier van er naar te kijken.
    Er zitten meerdere voordelen aan houtbouw, en een aantal daarvan zijn niet in geld uit te drukken.
    Het belangrijkste van die dingen is de "binding" die je met eigenbouw hebt: Ik heb nu ergens tussen de 10 en 15 vliegtuigen in verschillende staten van gereedheid liggen, en als er iets kapot gaat, dan is dat jammer, maar ik heb er meer. Maar er zijn twee kisten waarvan ik serieus neerslachtig word als ze schade oplopen, en dat zijn de knulligste kisten van het hele zootje, twee Charters die ik zelf gebouwd heb.

    Maar andere voordelen zijn dat een ARF is wat het is en je hebt het maar te accepteren, en een eigenbouw is zo goed als je hem zelf wilt hebben.
    Een ARF is precies gelijk aan alle andere ARF's, maar een eigenbouw is in principe "uniek" want je doet er altijd wel je eigen aanpassingen aan, al is het maar het kleurenschema.

    Ik heb te weinig tijd om te bouwen, anders had ik alles zelf gebouwd. Maar eigenbouw geeft VEEL meer voldoening.

    Ik vind dit gaaf, maar als het stuk gaat koop ik een nieuwe en twee weken later vliegt het weer.
    IMG_20190915_091523.jpg

    Maar als iemand deze beschadigt, breek ik z'n beide poten:
    IMG_3225.JPG
     
    Peter Houweling, Arnold 85 en serge pot vinden dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Natuurlijk is een ARF goedkoper.
    Ze worden in Vietnam en Cambodja gebouwd, allemaal mensen met zeer lage lonen.
    Ze kopen enorm groot in dus kopen ze folie voor een prijs waar niemand het voor kan kopen.
    Sommige ARF's zijn heel goed, Pilot-RC, Hangar 9, allemaal prima.
    Maar er zijn ook modellen, zelfs de laatste Sebarts, die bij 2 keer schudden uit elkaar vallen.
    Je moet ze altijd nalopen.
    Zelf bouwen is duurder maar je weet hoe ie in elkaar zit, bij een crash bouw je hem makkelijk weer op.
    Maar als je geen tijd hebt of het niet kan dan is ARF de oplossing.


    Dat vind ik nog erg duur.
    Ik betaal voor 10 plankjes echt goed 1,5mm balsa 9,85 en 2mm 11,10
    En ik kan ook plankjes van 1,5 of 2 meter meter lang of 20,25 cm breed.
    Dat is makkelijker bij indekken.

    Thoma Balsa.

    GJ
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Zelfbouw blijft het mooiste, jammer dat er bekleding over moet om te vliegen.
    Iik vergelijk het met een wiskunde som.
    Arf is alleen je uitkomst van de som. De bewerking van de som is achterwege gelaten en kun je de eventuele fouten niet herleiden. Zet je de bewerking van de som erbij wat in wiskunde best mooie plaatjes oplevert dan weet je de uitwerking en het resultaat, veel meer voldoenend. IMG_20210117_151609.jpg IMG_20210117_151555.jpg
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ben jij dat aan het bouwen Serge?
    En wat is dat voor iets moois?

    GJ
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Jup dit is een tigermoth schaal 1 op 3,8. 230 span. Vliegklaar 8kg.
     
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    @ GJ dat is de prijs / 10 plankjes bij Thoma Balsa met meer krijg je waarschijnlijk korting :)
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je een bestelling opstuurt dan maakt ie een prijs.
    Laatste keer was dit mijn bestelling en kijk maar eens naar de prijzen.
    Daar kan geen enkele webwinkel tegenop.
    En de kwaliteit is perfect.



    Capture.JPG
     
    wim eon en ISOLA2 vinden dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mooi man!
    Daar moet een mooie 4takt op, een Valach of Rotomotor...

    GJ
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Een roto 35 zou passen.
     

Deel Deze Pagina