Project MONT 5000

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 15 mei 2020.

  1. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Epoxy? Is dat niet te :hammer:exotisch voor Aurectar?

    Maar verder mooi werk hoor, prachtig bouwwerk :worship:
     
    aurectar vindt dit leuk.
  2. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Ergens op de limiet :bye:
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De lijm is in 1939 ontwikkeld door IG Farben in Duitsland. dus ouder dan ik en ben helemaal niet exotisch :D
     
    aurectar vindt dit leuk.
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Mijn vleugel wordt verder afgewerkt.
    De buizen werden reeds ingelijmd.
    Niks spectaculair.
    Enkel uitmeten en dan nog eens uitmeten.
    Dit om nadien voor geen onaangename verrassing te staan.
    Tot nu toe klopt alles.

    In de marge heb ik nog wat research gedaan omtrent het bespannen met kraft papier.
    Ik ben van plan om de MONT volledig met Kraft papier te bespannen.
    Ondertussen heb ik een rol (1,20 op 10m) wit ongeribt Kraftpapier van 60gr op de kop kunnen tikken.

    upload_2021-1-16_18-19-40.jpeg

    Ook al een proefje gedaan.
    Resultaat veelbelovend.

    In die optiek even in mijn archief in gedoken.
    In een MRA tijdschrift nr 806 wordt de werkwijze grondig toegelicht.
    Dit in het kader van de bouw van een Farman Monitor modelvliegtuig.

    upload_2021-1-16_18-14-2.jpeg

    upload_2021-1-16_18-13-24.jpeg

    Het recept voor 160gr lijm.(volgens de auteur)
    160 gr voor de Farman monitor spanwijdte 1220 mm.
    De Farman heeft een gesloten structuur.
    Romp in balsa en vleugel in styrofoam.

    5gr tapissier lijm.
    25 gr Witte houtlijm.
    130gr kraantjeswater.

    De structuur gewoon een laagje lijm geven.
    Laten drogen en fijnschuren.
    Structuur nogmaals insmeren en vervolgens de gewenste stukken kraft (na in water gedompeld te hebben) op structuur aanbrengen en laten drogen.
    Het papier spant zich op.
    Vervolgens een plamuur verdunning (fijnplamuur op waterbasis) aanbrengen en fijnschuren.
    Klaar om te verven.

    Voordeel.
    Goedkoop.
    Duurzaam.
    Stevige oppervlaktestructuur.
    Reparaties een kinderspel (kan op het terrein uitgevoerd worden).
    Niet onderhevig aan zonnestralen zoals andere kunstfolies.

    Nadeel.
    Weinig geschikt voor lichte open structuren zoals een RES zwever.

    De moeite om eens te proberen.
     
    Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Hoeveel gewicht voegt dit toe per m²
    Ben er over aan het denken de romp van mijn moswey ook zo te doen.
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Vraagje: tapissier lijm is behanglijm?
     
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Laatst bewerkt: 17 jan 2021
    Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Je link nog eens nagelezen, voor een vol beplankte romp ideaal :thumbsup:
     
    aurectar vindt dit leuk.
  9. warbird

    warbird

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    226
    Locatie:
    wuustwezel
    absoluut en een mooi Resultaat, werkt schitterend
     
    aurectar vindt dit leuk.
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Buizen definitief verankerd in vleugels en middengedeelte.
    Meten en nog eens meten was hier de boodschap.
    Alles sluit mooi aan.
    Nu op naar de indekking.

    upload_2021-1-19_19-2-17.jpeg
     
    DirkSchipper, ISOLA2 en warbird vinden dit leuk.
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zo kan je uitlijning niet fout gaan .
     
    aurectar vindt dit leuk.
  12. warbird

    warbird

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    226
    Locatie:
    wuustwezel
    ik zie op je foto dat je middenstuk anders ligt met je beplanking, is dit bewust zo gedaan? lijkt me niet zo sterk daar doordat je nerfen anders liggen?
     
  13. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Goed opgemerkt, maar dit is een bewuste keuze.
    Het middenstuk op centraal gedeelte bestaat uit een onderkant waarop de twee wortelribben van 5 mm triplex gelijmd zijn.
    Deze onderkant bestaat uit een stuk aviation triplex van 3 mm met daarop een laag van 2 mm hardbalsa.
    Dit middenstuk krijgt ook een boven indekking van 5 mm Balsa waarvan het achterste gedeelte reeds zichtbaar is en waarvan de houtvezel lateraal komt te liggen.
    Eens het middenstuk volledig ingedekt zal zijn wordt dit op de romp gelijmd.
    Het middenstuk wordt ook voorzien van een luik aan de bovenkant.
    Daarover ben ik nog aan het brainstormen om het zo eenvoudig mogelijk te concipiëren.
    De achterkant van het middenstuk wordt nadien gemoduleerd in overvloei met de romp en de vleugels.
    Deze achterkant van het middenstuk (totaal 10 mm) toont nu nog ruw aan maar ik maak het gerust wat groter om nadien fijn in de gewenste vorm te schuren,zodoende een perfecte overvloei te bewerkstelligen.

    upload_2021-1-19_21-11-12.jpeg
     
    Berrie vindt dit leuk.
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Toch wel.
    Hout is een levende materie en kan altijd voor onaangename verassingen zorgen.
    Dus, meten, observeren en nog eens meten.
    En ook, haast en spoed is zelden goed.
    Maar voorlopig is alles onder controle.
    Houden zo.
     
    Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  15. warbird

    warbird

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    226
    Locatie:
    wuustwezel
    als ik het zo zie heb je inderdaad sterkte genoeg ,dat zag ik niet op de vorige foto top
     
    Berrie en aurectar vinden dit leuk.
  16. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Start indekking bovenkant.
    Om een indekking van 3 mm aan te brengen zijn enkele stevige elastieken geboden.

    upload_2021-1-22_20-41-3.jpeg

    Voor de indekking gebruik ik medium hard balsa.
    Dus, plankjes van tussen de 35 en 40 gram.
    Voor het gedeelte naar de vluchtboorde toe mag het wel iets harder toe.
    Vanaf de wortel 50 gram naar te tippen toe 35 gram.

    Gezien mijn werktafel maar 2 m is moet ik mijn indekking in 2 fases doen.
    Perfect haalbaar.
    Je verschuift gewoon je vleugel.



    upload_2021-1-22_20-46-2.jpeg
     
    Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Hier zie je dat de indekking op zelfde hoogte komt van de ligger.
    Met andere woorden, de webbing ligt hier gewoon tussen de ligger en de indekking.


    upload_2021-1-22_20-51-20.jpeg

    Dit resulteert in een sterke constructie.
     
    Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  18. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    De rechter vleugelhelft is reeds volledig ingedekt.
    Zoals het er nu naar uitziet loopt alles gesmeerd.
    Een indekking van 3 mm vereist enige waakzaamheid.
    Je werkt met grotere krachten en moet er op letten dat de boel zich niet negatief trekt.

    upload_2021-1-28_12-5-35.jpeg

    Bij deze laat een loden korset geen ruimte aan het hout om op avontuur te gaan.
    Het werkstuk laat ik steeds 24 uur uitharden.
    Ik heb ook gemerkt dat de rechterhelft ongeveer 25 gram zwaarder uitvalt dan de linkervlerk.
    Dit verhelp ik nu door in de linkerhelft wat zwaarder hout te verwerken, zodoende tot evenwicht te komen.
    De rechterhelft weegt ongeveer tot nu toe 945 gram.
    Met mijn linkervlerk zal ik zoals ik nu bezig ben in de buurt komen.
    Ik heb er een voorzichtige wash out in verwerkt.
    2,5 mm aan de vleugeltip op een koorde van 100 mm.
    Dit moet volstaan om een negatieve tipverdraaing te voorkomen.
    Want met een full span indekking van 3 mm is de mogelijkheid om later een correctie uit te voeren onbestaande.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2021
    Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat gewicht valt mee, ~1000 gr afgewerkte vleugel ?
     
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik heb een comfotabele marge.
    Servo's, bedrading, neuslijsten, roerlijsten, scharnieren, bespanning, plamuur en verf.
    Ik zie wel waar ik uitkom, maar het ziet er allemaal zeer aanvaardbaar uit voor een 5000 mm spanwijdte.
     

Deel Deze Pagina