Problemen outrunner brushless

Discussie in 'Model elektronica' gestart door faab, 19 jan 2021.

  1. faab

    faab

    Lid geworden:
    11 nov 2015
    Berichten:
    103
    Locatie:
    papendrecht
    IK heb een hakkelende outrunner die bijna de as niet meer rond krijgt en bonkt. Is dit kleven of slecht contact?

    gr Fabian
     
  2. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Of een van de drie draden tussen motor en ESC kan slecht zijn.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kan je hem nog wel met de hand ronddraaien?
    Bij een bepaald merk en type wilde er wel eens een magneet loskomen.

    GJ
     
  4. faab

    faab

    Lid geworden:
    11 nov 2015
    Berichten:
    103
    Locatie:
    papendrecht
    ja heb hem open gehaald en alles lijkt naar behoren? ronddraaien gaat ook goed
     
  5. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Als een motor met de hand goed rond te draaien is zoals door GJVO aangegeven en er mechanisch dus geen problemen zijn, is de oorzaak meestal een onderbreking in een van de drie draden.
    Kan zijn dat een van de bullet connectors een slechte soldeer verbinding heeft, of de ESC.
    een andere ESC proberen als je die hebt is een optie.
    Succes.

    Groet Hans
     
  6. faab

    faab

    Lid geworden:
    11 nov 2015
    Berichten:
    103
    Locatie:
    papendrecht
    Dank je wel , ga aan de slag! gr Fabian
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je meerdere motoren hebt dan kan je even kijken of een andere motor wel op die regelaar werkt.
    Het kan namelijk zijn dat 1 set fets eruit ligt, dan gaat ie ook niet meer rond.

    GJ
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Draadbreuk misschien ergens?
    Slecht contact?
    Niet iedereen kan goed solderen!
    De oorzaak vinden door een voor een, zaken uit te sluiten (is al gezegd).
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    geen idee of de regelaar/motor combinatie nieuw is..
    of is dit een set die al langere tijd goed werkt..

    als de timing van de regelaar fout staat, kan dit nl ook gebeuren. maar als het spul al een tijd goed werkt., kan deze optie eigenlijk niet :D
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, dit kan niet door timing komen, hij zal met een totaal verkeerde timing gewoon ronddraaien maar bij een hoger toerental gaan "hoesten".
    Dit is echt iets met de motor (interne sluiting of draad niet goed) of met de regelaar (draad niet goed of een setje FETs defect).

    GJ
     
  11. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Wat ik ook eens tegenkwam is dat de motor met iets te lange boutjes was vastgezet, waardoor de boutjes kortsluiting veroorzaakten in een paar wikkelingen. Die motor is nu herwikkeld.
     
  12. faab

    faab

    Lid geworden:
    11 nov 2015
    Berichten:
    103
    Locatie:
    papendrecht
    regelaar is een nieuwe 90 amp van hobbyking, outrunner is een chinees op een buitenboordmotor, misschien is dat het? Heb een nieuwe outrunner besteld hopelijk werk dat wat beter.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat iets nieuw is wil niet zeggen dat het werkt, tenminste niet bij Hobbyking,
    Ken je niemand die een motortje heeft om even te testen of het de regelaar of de motor is?
    Heb je zelf gesoldeerd aan kabeltjes of stekkers tussen motor en regelaar of gewoon de plugjes in elkaar geschoven?

    GJ
     
  14. faab

    faab

    Lid geworden:
    11 nov 2015
    Berichten:
    103
    Locatie:
    papendrecht
    Nee ik Heb het zelf gesoldeerd en kan het wel testen met een andere regelaar , dat ga ik ook zeker doen
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Om fout te zoeken moet je dingen uitsluiten, dus of de regelaar of de motor vervangen.
    En dan kijken waar het probleem zit.

    GJ
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.351
    Locatie:
    Woerden
    Heeft die buitenboord motor misschien een flexibele as naar de schroef? Zo ja dan kan het probleem heel goed daar zitten. Die dingen kan je maar in één richting gebruiken als je ze "de verkeerde kant" op wilt draaien draait de veer uit elkaar en gaat klemmen. Helaas ken ik dit uit ervaring. :oops:
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een beetje motor ramt dan gewoon die as aan gort.
    En ik mag hopen dat ie de motor los test, dus niet aan de outboard.

    GJ
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.351
    Locatie:
    Woerden
    Dat kon nog wel eens tegenvallen GJ. De veer zit vast dus kan de motor niet op toeren komen. De regelaar probeert het een paar keer en stopt er dan mee. Dit alles om schade te voorkomen, schade aan de regelaar en motor maar meestal ook aan de "hardware".
    Ik duf gerust de prop van m'n 3kW motor vast te houden en hem dan opstarten. Dat kan hij niet dus stopt de regelaar er na een paar pogingen mee. Je voelt dan wat "rukjes" aan de prop maar meer niet.
    Het is een heel ander verhaal als de motor wel op toeren kan komen en de zaak loopt dan vast. :eek::eek::eek:
    Overigens heb je helemaal gelijk, altijd testen zonder prop. Of het nu een prop van een vliegtuig of een boot is, je wilt er niet met je vingers tussen komen!!!!!
     
    Sanderhoutman vindt dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat gaat niet altijd op.
    Mijn prop heeft een stuk uit een betonplex tafel geslagen, zonder aanloop.
    Dat zijn dan wel weer extreme aandrijvingen maar een 3mm flexasje is geen partij voor een 40 serie outrunner.
    Als de motor 1 slag kan draaien dan gooit een chinaregelaar hem vrij.
    Een YGE wil 2 omwentelingen zien.
    Daarom is het ook een waardeloze regelaar.

    GJ
     
  20. faab

    faab

    Lid geworden:
    11 nov 2015
    Berichten:
    103
    Locatie:
    papendrecht
    het is gebeurd tijdens het varen en is idd een buitenboormotor, maar de as is naar mijn weten goed en ik heb hem nooit achteruit laten draaien. De motor bonkt gewoon soort van ,zonder as laten draaien ook
     

Deel Deze Pagina