Beste leden. Ik heb mijn Tamiya met FS12s motor uit de kast gehaald om hem van binnen weer helemaal schoon te maken. De pakking tussen de backplate en crankcase is vergaan. Waar is zoiets te koop?
Manual: https://www.tamiya.com/english/rc/rcmanual/tgs.pdf Part: S10 Kan ook even niet zo snel iets vinden maar zoek anders even contact met een Tamiya winkelier zoals the Border of Marco's modelbouw. Anders even bij de plaatselijke brommerwinkel een plaatje papierpakking halen en zelf uitsnijden
Bedankt voor het advies Roelof. Ik ga het proberen zelf uit te snijden. Ik kan pakking papier kopen van 0.15 mm tot 0.8. Weet u ongeveer hoe dik ze normaal zijn bij Nitro motoren?
Dan heb ik nog 1 vraagje. Ik heb begrepen dat olie essentieel is bij het terugbouwen van de motor zodat bij de eerste start niets kapot gaat. Ik heb geen afterrun olie en wil deze pas aanschaffen als ik zeker ben dat de motor überhaupt werkt. Wat kan ik als alternatief gebruiken?
Je kunt wat WD40 gebruiken of in een lichte mate naaimachine olie. Probleem van veel oliën is dat ze niet willen mengen met methanol, je zult dit nij de 1e start ook wl merken met veel rook wat niet zomaar na een paar tellen weg is. Het kan verder geen kwaad.
Ik denk dat WD40 onder belasting niet heel goed smeert. In het motoren topic word hier ATF voor aanbevolen. Ik gebruik nu Castor of wel wonder olie tijdens de bouw. Belangrijkste is dat het mengt met methanol, gewone motor olie doet dat niet.
WD40 is veel gebruikt en zelfs door sommige RTR RC fabrikanten aanbevolen. Je moet het alleen niet gebruiken bij motoren met een siliconen insert in de krukas maar dat is alleen bij de duurdere wedstrijdmotoren. WD40 kan de siliconen isert doen opzewllen en loslaten. Ik zelf gebruik 0W20 motorolie om mijn motoren in een oliebad in te lopen.(Zie https://www.modelbouwforum.nl/threads/motor-inloopbak-v3.258749/ ) Als ik direct daarna de motor opbouw en start spoel ik hem niet uit maar start de motor met de 0W20 laag er nog in. Zoals ik al aangaf is het even wat rook en stank maar uiteindelijk is de motor prima door de verse brandstof doorgespoeld. Overigens heeft het nut om een liter Marvel mistery oil aan te schaffen, prima olie als afterrun maar ook prima olie om de lagers en andere zaken mee te smeren.
Even terug naar de eerste vraag. In een oud rc boekje las ik eens dat gewoon iets dikkercpapier prima is als pakking. Sindsdien een aantal keer gedan en ging prima. Eens verzadigd met olie, dicht het goed af en 'zweet' het zelfs niet eigenlijk. Het streepje papier dat je blijft zien is gewoon wat olie achtig. Vergabe originele pakking is ook papierachtig.
Klopt, je kunt ook gewoon een tubetje vloeibare pakking nemen. wel zo makkelijk. Dat blijft rubber achtig en kun je zo weer verwijderen.
Nou, uit ervaring kan ik zeggen dat dat niet altijd op hoeft te gaan. De afstand van de krukpen tot de backplate is minimaal, een echte pakking geeft dat stukje speling, vloeibare pakking zal echt na het aandraaien een minimale dikte hebben waardoor de krukpen tegen het achterdeksel aan kan lopen