CARF Rebel 2m

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door PH-MEL, 22 mei 2020.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Mijne woog een klein kilootje minder met maar 10kg stuw, deze gaat dus nog lekkerder van het veld af :)
     
    gpman en arjan.grolleman@hotmail.c vinden dit leuk.
  2. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Weet ik nog idd. Vraag me af waar dat in kan zitten.
    Enigste wat ik kan bedenken wat ik extra heb is een verlichtingset, zwaardere uat en sleeving op alle kabels. Maar das nooit een kilo.

    Maar, stuw genoeg idd. Zal we vliegen
     
  3. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Yep. Was een jetcat P-80 op een turbineheli.
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    CARF bouwt gewoon zwaar ;)

    Verlichting had ik ook, losse rooktank, verder geen idee waar het in zit.
    Terwijl ik dit type zit ik te denken, dat die 9,8kg zonder smoketank was, die heb ik daarna pas ingebouwd, verschil in gewicht zal dus minder zijn geweest.
    En je weet hoe die van mij het deed met die 10kg :kwijl:
     
  5. piet prul

    piet prul Guest

    Alle kleine dingen tikken snel aan
    Extra accu voor velichting
    Verlichting zef
    Bekabeling zelf
    Smoke deel van je tank extraklunk smoke pump en bekabeling
    Hoe zwaarder de kist zal de landingsnelheid denk ik ook hoger kan zijn
    Ik hou het bij het kiss principe
    Zo simpel mogelijk
    Geen verlichting ( vind ik irritant tijdens vliegen en het landen)
    Smoke ja grappig voegt geen enkel waarde aan het vliegen toe behalve extra gewicht en dat je een extra smoke olie mee moet zeulen
    Maar ieder moet voor zichzelf weten wat tie doet
    Just my two cents

    Tis zeker een mooie kist
    Leuk bouw verslag ook zit er namelijk ook over te twijfelen om hem te kopen
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Tja, smoke voegt echt wel iets toe op een mooie demo kist. Verlichting ook, maar is persoonlijk. Beetje meer gewicht landt wat sneller maar als je de ruimte hebt.... Met een beetje wind vliegt iets meer gewicht soms veel beter. Kan ook een voordeel zijn.
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Ach, die Rebel kan zo lekker langzaam dat beetje extra gewicht merkt ie niet ;-)
     
  8. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Ging mij even meer om de vergelijking met Berto zn kist. Die had naar nu blijkt een kist van 10Kg maar ex het smoke systeem. Reken dat er even bij en dan zit je al aan 10,5 kg.
    Het valt dus wel mee.

    Verder tel ik de accu al niet mee voor de smoke, want gear, smoke en verlichting heb ik op 1 accu en zonder verlichting en smoke heb je die ook nodig voor het gear.
    Verder heb ik meer thule gebruikt voor de bekabeling dan Berto en heb ik zwaardere linkages erin.
    Ook heb ik HV servo’s die per stuk 18 gram zwaarder zijn dan de servo’s van Berto.
    X9 is dat ook al 162 gram extra.

    Als je dan naar sommige spanten kijkt van de Carf versie dan zijn die ook een slag dikker dan de Pirotti variant.

    Maar ach, zoals berto al zei; kan zo langaam, komt helemaal goed!

    Dank voor je compliment voor het bouwverslag & ik kan je de Rebel zeker aanraden!
     
    gpman vindt dit leuk.
  9. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Ja, als defensie eens meewerkt kunnen we weer vliegen. Mooi eind resultaat en zal zeker een fijne bak worden Melvin.
     
  10. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Blijft altijd wel lastig waar de kritische grens ligt bij een kist.
    Als je bij de rebel hot bekijkt dan word deze gevlogen meestal met een k70 terwijl in de lucht een k45 ook prima zijn ding doet als ik het zo zie.
    Maar er circuleren ook filmpjes met een k85 erin en dan word de landing er niet echt fijner het lijkt dat hij dan wel heel snel binnenkomt.
    Als ik een harde baan had gehad dan had ik zeker de k45 gekozen maar vanaf gras kan het net te krap zijn verwacht ik.
    Dus nu toch maar de xicoy 90 in voorbestelling en dan begrenzen op 6 kg denk ik.
    Als goed is qua gewicht ongeveer hetzelfde als de k70.
    Dus dat zou moeten passen.
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    De Hot heeft misschien ook wel een hogere vleugelbelasting dan een Classic, dat kan natuurlijk ook meespelen met landingssnelheid.
    En ja, een 45 in eren Hot vanaf een niet al te lang grasveld is zeer kritisch een 70èr of vergelijkbare turbine is dan aan te raden.
    Passen doet de Xicoy 90 vast wel.
     
    arjan.grolleman@hotmail.c vindt dit leuk.
  12. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Ben je met een 90 niet bang voor teveel restdruk?
    Dat kan ook een hoge landingssnelheid veroorzaken.
    Terugschroeven prima maar dat heeft geen effect op het idle toerental.
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Daar had ik ook al even naar gekeken maar dat valt wel mee, ze hebben allemaal ongeveer dezelfde restdruk zo rond de 0.4kg. Daar ligt het dus niet aan.
     
    arjan.grolleman@hotmail.c vindt dit leuk.
  14. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.467
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Cnn vindt dit leuk.
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Stipje zwarte verf erop kan ook. Zit onder de kap dus is het erg?
     
  16. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.467
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Oeps dacht dat het in het zicht zat:frustie:
     
  17. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Aan rest druk had ik wel aan gedacht
    Had er nog niet echt goed naar gekeken eigenlijk maar meer van het verkoop praatje afgegaan.
    Dat de xicoy een extreem lage idle stuwdruk heeft.
    Heb eigenlijk meer gekeken naar het totale gewicht wat best lastig was nog.
    Kingtech geeft het gewicht kale turbine terwijl xicoy ex en inclusief geeft.
    En dat was prima.
    En wou een turbine voor meer keuze eventueel.
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat 'extreem laag' valt wel mee, Xicoy 90 0,3Kg. Kingtech 70/85 zo rond de 0,4kg.
    Maar verder mooi turbinetje ;-)
     
  19. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Zit net wel in t zicht, vlak voor de luchtinlaat.
    Plan was er al om ze zwart te schilderen. Maar heb nog meer dingen die ik wil aanstippen dus dat komt op het eind.
    Denk zelfs dat ik de led zelf zwartschilder, dan is ie wat minder fel. Vind dat zelf niet zo mooi tijdens een flyby zon fel lampje
     
  20. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    In elk goed genoeg dus fijn bedankt voor de exacte cijfers Berto.
    Nu hoop ik wel dat ze net zo betrouwbaar zijn als de kingtech.
    Baal aan ene kant toch wel had toch gehoopt dat de k45 sterk genoeg zou zijn.
    Dus moest voor plan B gaan uiteindelijk de jr felix aan de kant schuiven t.z.t.
    Of toch een tweede turbine erbij.
    Hopelijk zijn ze in de landing niet erg verschillend.
    De felix kon ik gewoon met behoorlijk veel gas binnen vliegen echt een eitje.
    Rand veld gas eraf en 50 meter verderop en hij stond stil.
     

Deel Deze Pagina