Kan iemand mij een link geven naar een artikel over twee parallel geplaatste accu's met diodes? Ik heb het eens gezien, maar kan het niet meer vinden. Bedankt.
NIet het antwoord op je vraag maar waarom diodes gebruiken? Het is beter om niets parallel te zetten maar als het echt moet dan moeten de accu's dezelfde capaciteit en dezelfde leeftijd en aantal ladingen hebben. Een diode zou ik niet gebruiken, dat heeft geen zin. Of je moet het gaan gebruiken in een camper of zo, dat je 2 accu's wil gaan laden. Dan zou ik gewoon een diodebrug ergens kopen, wel zo veilig. GJ
Wat is precies je bedoeling? Normaal gesproken kan je twee accu's die de zelfde spanning hebben probleemloos parallel aan elkaar zetten. Daar zijn geen diodes voor nodig. Als je twee accu's parallel wilt zetten die niet de zelfde spanning hebben is één diode in serie met de accu die de laagste spanning heeft meestal voldoende. Dit wordt echter maar heel zelden gebruikt. Dat eerste ben ik helemaal met je eens maar dat de accu's de zelfde capaciteit en zo moeten hebben is niet juist. Het heeft wel de voorkeur maar per se nodig is het niet. Alleen als je de accu's in serie zet is dat weer wel het geval.
Bedankt voor jullie reacties, inmiddels heb ik mijn Mustang P51 opengeschroeft. Daar had ik ooit een schakeling in gemaakt met 2x 6 volt accu's voor de veiligheid. Als ik de schakeling eruit heb zal ik hem delen.
ALS je al iets doet: twee accu's nieuw kopen, parallel aansluiten (zonder verder iets er tussen) en gewoon ten allen tijde aangesloten laten. Uitsluitend als je wat vermoedt, kun je ze los halen, en afzonderlijk capaciteit testen (middels een lader met capaciteitsaanduiding bijvoorbeeld) en vervolgens weer volledig laden, en dan weer parallel schakelen. Ik heb dat minstens in drie modellen toegepast sinds 2007 en er nooit ook maar het geringste probleem mee gehad. Ik doe dat NIET met accu's die gebalanceerd horen te worden, zoals LiPo's en dergelijke, maar met NiMH of NiCd gaat het meer dan uitstekend. Zolang je maar geen domme dingen doet.
Je moet wel degelijk dezelfde capaciteit hebben en ook het liefst exact dezelfde laadcycli. Ik heb het in mijn werk vaak genoeg meegemaakt dat een oudere accustring aan een nieuwe gekoppeld werd. Je krijgt dan continu storingen omdat de interne weerstanden verschillen, degene met de laagste interne weerstand levert het meeste en er komen spanningverschillen tussen de strings, ook al zaten ze aan het eind aan elkaar geknoopt. Na 2 jaar konden de nieuwe accu's ook de kliko in en konden 2 strings vervangen worden. Bij lipo's het zelfde, neem je 1 2200 pakket en 1 3000 pakket, dan verschilt de interne weerstand. Wat Brutus schrijft klopt helemaal, 2 accu's nieuw kopen en dan altijd als paartje bij elkaar houden. Dat kan ook met lipo's, li-ion en LiFePo. GJ