Vraagje ben van plan om achter de schroef een aanzuigbuisje te maken voor aanzuiging voor koelwater iemand hier ervaring mee?
Een spray inlaat is best lastig te goed werkend te krijgen. Een roer met inlaat is gemakkelijker te maken/goed werkend te krijgen. Een buisje op de spiegel kan ook, maar geeft iets meer weerstand. Een inlaat in de bodem van de romp, kan ook nog. Er staan hier op het forum vast foto’s van verschillende uitvoeringen. Even “waterkoeling speedboot” ofzo in het zoekveld typen en er komt vast iets.
Via een roer met water pick-up krijgt hij zeker genoeg water. Eigenlijk met elk type komt er genoeg water voor de koeling. Ik heb ook een aantal boten gehad en zelf ook omgebouwd van speelgoed naar rc speedboot. Ook ik heb verschillende typen waterkoeling gebruikt en geprobeerd. De kunst is namelijk om zo veel mogelijk water in het koel systeem te krijgen met zo min mogelijk weerstand/verlies. De spray pick-up is een bewezen type. Met gemeten druk van 2bar en zeer weinig tot geen weerstand. Een buisje achter de schroef domweg in het water steken gaat niet werken. Als je bochten maakt komt de buitenkant van je romp uit het water en zal de koeling weg vallen op dat moment. Maak je het buisje in het midden van je spiegel achter de schroef in het water dan zul je op lage snelheden veel weerstand hebben. Op hoge snelheden ontstaat er een hek golf waar veel lucht in het water zit. Hierdoor heb je ook weer minder koeling. Kun je een voorbeeld geven met bv een foto hoe je je het gedacht had.
Om te beginnen met model boten. (Weet of het je eerste is) zou ik gaan voor de roer met pick-up. Dit geeft zeker resultaat en vereist geen echte afstelling.
Heb wel wat ervaring in modelbouw vraag me eigen af of ik pijpje achter de schroef niet lager zou zetten bv onder de schroef dan moet deze toch zekker voldoende water krijgen in plaats van juist achter de schroef waar hij dan zo als je vermeld ook lucht kan krijgen als je in plane ga
Dat pijpje remt dan af, een roer zit toch al in het water (behoorlijk consequent ook). 95% van de snelle boten werkt met een roerpickup, das niet voor niks.
Je kunt ook een roer met pick-up zelf maken. Neem een 4mm dik stuk aluminium en vijl deze net zo lang tot er een mes vorm ontstaat. Dus aan beide korte zijden vijlen. Neem nu een buisje van 5mm rond en plak of klem deze aan de achterzijde van het roer blad. Boor nu 4 kleine gaatjes (bv 2mm)op 2/3 van het blad,precies op de rand waar het blad het dikste is en waar het buisje begint. Laat het buisje wel 3cm boven het blad uit steken. Hier kom je koelwater slang op. Niet vergeten de onderkant van het buisje dicht te maken. Dit was mijn eerste roer met water pick-up. Werkte zeer goed. Is alleen wel een paar uur vijlen en een paar dagen spierpijn. Maar dan heb je ook wat.
De weerstand word hoger met 2 roeren. Grote boten met dubbele motoren gebruiken vaak 2 om dat er ook een stuk meer boot de bocht om moet. Enkel aangedreven boten kunnen best af met 1 roer. Denk er wel om de je een roer kiest die bij het formaat van van je romp past. Meestal lijkt een roer blad lengte van 70mm al heel wat, maar denk er om dat 1/3 van het roer al boven water uitsteekt en te groot en breed ook niet goed werkt. Verzeker je zelf bij de montage van je roer dat hij exact recht achter de spiegel komt te zitten. Iets scheef heeft nare gevolgen met hard bochten werk.
Ha oké bedankt voor de info mijn boot is 130cm lang maar zit maar een motor in dus ga het zo laten grtjes paull
Ok das wel een flinke boot. 100mm roer is dan wel op zijn plaats denk ik mss nog wel groter. Is het deep-V of catamaran, F1 tunnel??? Ben nu wel benieuwd.