Spitfire 1/6 Yke Rusticus

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Arnold 85, 20 jan 2021.

  1. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Volgens mij is helemaal indekken wel de bedoeling. Gebeurt altijd denk ik?
    Ga je geen vleugelbuis toepassen? Alleen Vuren/grenen liggers?

    Je zou kunnen overwegen om in te dekken met triplex. Lees het draadje van Tjarko maar eens.

    https://www.af.nl/voorraad/plaat/vliegtuigtriplex/
    Jammer....gesloten tijdens corona
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2021
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb inmiddels al wat 3.6mm triplex in stroken gezaagd en de print erop gelijmd.
    8 ribben worden triplex, dat is het midden en ook het deel waar de retracts komen.
    De rest wordt balsa.
    En nee, ik ga geen buis gebruiken, 1 delige vleugel.
    8mm vuren boven en onder en daartussen webbing.
    Dat moet sterk zat worden, hij hoeft niet haaks de bocht om.

    En ik heb al eens een vleugel bekleed met triplex, wordt keihard maar ook best wel zwaar.
    Ik heb wat platen PetG onderweg, daar ga ik wel een epoxy huid van maken.
    Proskin van Mick Reeves is dat ook, maar dat kost 120 pond voor 2 m2, dat kan ik zelf goedkoper maken.
    En ook weinig nabewerking.
    Maar eerst maar even het geraamte maken, hoop zaagwerk.

    GJ
     
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    PetG met epoxy ..... leg eens uit wat je daarmee bedoeld...
    Toevallig hetzelfde als de huid van de TopRC modellen ??
     
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Binnenkort thoma maar eens contacten. Ziet er goed uit allemaal!
    Even balsa en triplex bestellen.


    Spanthelften aan elkaar ljjmen, dan verstevig je de naad later nog? Beide zijden 1mm triplex oid?(zou ik zelf doen)
    Scheelt wel afval!

    Ik ben van voornemens de indekking (2mm balsa) te glassen met parketlak en dan verder afwerken met verf en uiteindelijk sealen met 2k lak.
    A la Ramses zeg maar. De methode voelt voor mij vertrouwd aan.

    Ik ben wel erg beniewd naar jou afwerking, Gert Jan! Geen idee wat ik mij daarbij voor moet stellen.

    Wel leuk dat je binnenkort al gaat beginnen, de dingen waar jij tegenaan loopt kan ik wel gebruik (of misbruik) van maken. Jij hebt meer ervaring, ik een pietsje minder
     
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Dat Pro-skin materiaal is meen ik gewoon een dunne glasvezelplaat van 150-200 micron
    Bij Top-RC gebruiken ze als huid een 1,5mm airex schuimplaat met daarop een 25 grams glasmat, erg mooi en licht maar wel kwetsbaar
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2021
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Proskin is 0,3 mm epoxyplaat, dus eigenlijk gewoon 2 of 3 laagjes weefsel.
    Airex is een sandwichmateriaal, heeft vrijwel geen sterkte, haalt zijn sterkte uit een onder en bovenlaag weefsel.
    Als je geen onderlaag hebt bij airex dan is balsa een betere oplossing.

    GJ
     
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    300 micron, dat is dan nog behoorlijk aan het gewicht, zeker omdat het dan nog gespoten moet worden..... maar wel behoorlijk sterk, word dit veel toegepast GJ ? of enkel bij grote modellen

    als ik dat trouwens uitreken is dat Airex met glas eigenlijk niet zo licht als het lijkt
    uitgaande van Airex C70.75 pvc weegt dit 80 kg/m3, dit komt neer op 120 gram voor een velletje van 1,5 mm dik, dan een 25 grams glasmat wat 50 gram/m2 epoxy opneemt (glas en schuim poriën tezamen) ofwel 170 gram/m2
    deze afwerking is duidelijk te zwak en zou een 50 grams glasmat moeten hebben aan de buitenzijde en liefst nog een 25 grams aan de binnenzijde, uitgerekend kom je dan op 280 gr/m2 uit...

    balsa indekking zal als ik me niet vergis neerkomen op ongeveer 100 gram/m2 per mm dikte tel daar folie bij van plusminus 80 gr/m2 en je komt op 180 gsm...... voor een afwerking in kleur is dus folie op balsa indekking inderdaad de lichtste optie

    ben eigenlijk wel eens benieuwd naar de laminaat opbouw van een composite toestel, waar zou een goed gebouwde kist met de juiste materialen op uitkomen, ik denk dat het voor die supersnelle dingen (F5B ofzo) perfect is gezien de sterkte, voor een normalere kist lijkt het me snel veel te zwaar worden en zeker te duur qua materiaalkosten..
     
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Hoe ga je dat Pro-skin eigenlijk in een dubbele ronding verwerken ???
    denk dat je dan bijvoorbeeld de vleugeltippen zal moeten bespannen met glasweefsel en verzadigen met epoxy o_O
     
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik ben op zoek naar de juiste retracts.

    Op de site van Mick Reeves staan ze wel, prijs staat er ook.....alleen.....waar bestellen?
    Moet je de beste man een mail sturen oid?

    Andere staan er niet veel op het web. 1/4 wel.....ze zijn ook wel naar prijzig!

    Tekeningen heeft mn fijne collega uitgeprint.
    Vanavond maar even een uittrekstaatje maken......
     
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    ik heb nog een set uit de 2,05 span TopRC spitfire over...
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Zou dat passen?
    Beetje timmerman maakt het pas, tot op zekere hoogte!
     
    freekt vindt dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Airex is er in 49 grams.
    Dat heb ik wel eens gebruikt in volgfk kisten.
    En dan ik geloof 1,2mm dik.
    Dan kan je een 2 meter vleugel met een koorde van iets van 20cm incl servos bouwen op 350 gram.
    Maar balsa 0,6mm is taaier en wordt nu eigenlijk weer meer toegepast.in schalenbouw.

    Wat ik begrijp van dat Topskin is dat je het een beetje als vacuumbagging gebruikt, je zet het tot net over de voorlijst en ook op de rechte stukken van de tips.
    Een dubbele bolling lijkt me maar zeer beperkt mogelijk.
    Wat je dan doet is de topskin naar de voorlijst en tippen toe schuren, dat afwerken met plamuur en dan alles spuiten.
    Wat je dan eigenlijk krijgt is een gfk buitenschaal.
    Als retract zou dit voldoen.

    https://nl.aliexpress.com/item/4000780453976.html?spm=a2g0o.cart.0.0.758e3c009c24mY&mp=1

    Ik ben nu eerst nog de Blue Angel aan het bouwen...

    GJ
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    49 gram voor een 1,2mm dikke schuimplaat, dan kom je op 40 kg/m3!! dat was dus geen Airex want dat begint bij 60 kg/m3
    dit zal vast en zeker een Rohacell polymethacrylimide schuim zijn geweest, de Rohacell 31 IG-F PMI is met 32 kg/m3 zelfs nog iets lichter behoorlijk prijzig maar kwalitatief erg mooi spul.

    dat topskin heb ik even opgezocht en is precies zoals je zegt een 0.3mm glasweefselplaat zoals ik begrijp is dit gemaakt van een Prepreg waardoor het een hele constante laagdikte heeft en laag harspercentage, je zou dit in een dubbele ronding ook kunnen insnijden/zagen en naar elkaar toe werken..
    ben reuze benieuwd naar een verslagje waarin je dit verwerkt :thumbsup:

    blue angel is ook een mooie kist met een prachtige rompvorm, hoe ga je die afwerken?? lakken of folie ?
     
  14. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Wil je eens een foto van sturen? Wat vraag je ervoor?
     
  15. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Wat mij zo opvalt na een korte studie id dat op de zijaanzicht van de romp spanten (f1-f7) staan die 1 vuren ligger en meerdere balsa liggers bevat.
    Op de andere tekening staan de spanten f8-f14 met alleen de vuren ligger. Verder geen balsa liggers meer. Wel streepjes.....lijkt mij dat daar de balsaliggers nog moeten komen?
    Even wat plaatjes ter illustratie Image%20(4).jpeg Image%20(5).jpeg

    Zonder bouwbeschrijving......lastig maar wel leuk!
    Ik heb de tekening eens rustig bekeken.
    Vol bewondering dat iemand zo strak met het handje kan tekenen!

    Gr Arnold
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik weet zeker dat ik Airex had.
    Ik heb ook wel eens Rohacell gebruikt, dat is wat kruimeliger.
    Dat heb je in 31 en 51 grams, maar wat maakt die paar gram nou uit, niks.
    Ik kan pas epoxy maken als de temperaturen hoger zijn, in de kelder is het nu 7 graden en onder het dak ook zoiets.
    De bleu Angel gaat gefolied worden.

    GJ
     
  17. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik heb aan de moderatoren gevraagd om de topictitel te veranderen in
    "Spitfire 1/6 Yke Rusticus" en hij word dan verplaatst naar vliegende schaalmodellen.

    Even ter info.....
     
  18. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    zal hem vanavond tevoorschijn halen :thumbsup:
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nog even wat betreft de balsa liggers, je kan ook voor vuren kiezen, lijkt mij wat stabieler, en je kan een maatje dunner nemen.

    Zo zou het eruit moeten gaan zien.
    spit.jpg
     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  20. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Bedankt voor je antwoord!
    Ik dacht het al wel....maar toch....

    Je bent al lekker ver!
     

Deel Deze Pagina