houtmodel: beste keuze roerafdichting?

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Alpha21, 27 jan 2021.

  1. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Hi, ik ben dit jaar begonnen met de bouw van een klassieke zwever: Windfreak (bouwplan dd. 1978). Deze zwever heeft oorspronkelijk 2 kleppen die werken als ailevons (ailerons + hoogteroer, het is in feite een vliegende vleugel). Ik ben van plan er 4 kleppen van te maken (rem/ailevons), maar dit doet nu ff niet terzake,
    Mijn vraag is wat aerodynamisch gezien de meeste efficiënte kant is voor de roerbevestiging? Wat ik bedoel is dat ik moet kiezen aan welke kant de roerspleet hoort te komen. Wat is de beste keuze/suggesties voor roerbevestiging/afdichting?
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Roer bevestiging met folie boven. Spleet onder. Als je de spleet boven doet zal de luchtstroom daar verstoord worden en je roer minder effectief. De omhoog gaande uitslag groter maken als neergaande uitslag. Je wilt eerst de binnenste vleugel afremmen en profiel veranderen zodat deze zakt. Doe je de spleet boven dan zal door verstoring de buitenste vleugel harder remmen en gaat je toestel haken in de bocht. Lees je neus wil slechter de bocht in.
    Onder is van minder belang dus als deze verstoord wordt. Tevens creëer je zo een langer hevel moment en alvast een beetje rolroer differentiatie.
     
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik weet niet wat het beste is, maar mijn ellipsoid heeft de rolroeren aan de bovenkant getaped (spleet aan de onderkant), en de flaps andersom.
    Voor de flaps is het noodzakelijk ze aan de onderkant te tapen, want anders krijg je ze nooit ver genoeg naar beneden gezet.

    Mijn supra (in aanbouw) heeft zowel flaps als rolroer aan de onderkant gescharnierd (spleet aan de bovenzijde). Volgens Mark Drela maakt
    het aerodynamisch niet heel veel uit.

    Als je het echt mooi wilt doen maak je een roer met een ronde kant wat in het vaste deel valt, net als een 1:1 vliegtuig. Je hebt dan wel
    penscharnieren nodig, tape gaat niet werken.
     
  4. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    De windfreak van Roger Sanders uit de RCM wordt niet met elevons bestuurd, maar met een hoogteroer en richtingsroer. de beide hoogteroerklepjes zitten op een metalen vorkje en worden dezelfde kant op bewogen. Sturen doe je met het richtingsroer. Als je hem met vier kleppen bouwt dan kan die karakteristieke buiging in de vleugel er niet in.....?
     
    trebor siuhyn vindt dit leuk.
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Wanneer je de besturing niet origineel maakt, op de manier die Max beschrijft, en 4 kleppen maakt zul je voor de rekleppen in ieder geval de scharnierlijn aan de onderzijde willen om voldoende uitslag te krijgen. Bij de elevons die vooral naar boven uitslaan kan je beide overwegen odat daar de uitslagen minder zullen zijn dan voor de flap.
    De overwegingen van Serge zijn valide, vooral bij houtbouw waar het maken van een mooie lip, zoals bij glas/carbon modellen gebruikelijk, moeilijk is.
    Het is aerodynaisch zeker van belang dat de spleet afgedicht is, wat een foliescharnier gemakkelijk is.
    Maar het goed gepositioneerd houden van een folie scharnier is niet echt makkelijk, je zou daarom ook aan een siliconenscharnier kunnen denken, of een kevlar/nylon scharnier dat je kan voorbereiden met balsa latten die je daarna op maat maakt als ligger Scharnier.png
     
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Zou het goed werken om een kevlar scharnier op het balsa te lamineren (kevlar bandje, beetje epoxy) en daarna gewoon er overheen te foliën en ter plaatse van het scharnier de folie open te snijden?
    Dat geeft in ieder geval een bijzonder strak scharnier wat nooit los gaat of speling geeft.
     
  7. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Al mijn F3J (molded) modellen hebben het scharnier ad onderkant van de vleugel met een dichtlip ad bovenkant. Bij houtbouw moet ik het zelf voor mekaar zien te krijgen, vandaar mijn twijfel/vraag.
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2021
  8. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
  9. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Mss moet ik de vraag iets anders formuleren: hoe maak ik een goede (aileron) spleet afdichting|?
     
  10. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Strip cellotape waarvan 2/3 van de 'lijm' mbv wasbenzine in de lengte is verwijderd?
    Dat is hoe ik het doe. Geen idee of het effect heeft trouwens...;-)
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    20210129_113546.jpg

    Ik heb weer ergens een rol control surface gap tape gevonden, spaltabdeckband bij de meeste Duitse webshops maar vaak uitverkocht of heel duur. Deze komt bij PP-RC vandaan waar ik ook 2 ART-Hobby toestelletjes heb gekocht.

    Dit spleetje op de Momentum laat ik voor wat hij is maar op de andere kist ga ik het misschien wel gebruiken. Ik moet nog zien hoe groot die kier daar gaat worden.
     
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Bij de wee....deze heeft een kevlar scharnier tussen de houten indekking en de schuim kern gelamineerd, scharnier aan de onderkant voor lekkere grote uitslag om te 'remmen'

    Hij heeft nog niet gevlogen maar hoop Zondag de maiden te kunnen doen 20210127_194809.jpg
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2021
    Arnold 85, serge pot en flymax vinden dit leuk.
  13. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    De laatste jaren zweer ik bij folie scharnieren. Bovenzijde eerst folien met het roer ca 30 graden naar beneden. Daarna omklappen en de onderzijde folien.
     
    serge pot en Justus vinden dit leuk.
  14. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    mooi geworden Justus! wat is het vlieggewicht geworden?
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Net geen 400 gram
     
    flymax vindt dit leuk.
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Jup en het hout eerst insmeren met verdunde houtlijm waar het scharnier zit . Dit laten drogen en dan Folien geeft een erg sterke verbinding.
     
  17. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Scharnier en het afdichten van de spleet loopt een beetje door elkaar heen, maar voor het laatste gebruik ik lint voor de Dymo lettertang, bv deze:

    https://www.123inkt.nl/Dymo-S072053...123inkt-huismerk-S0720530C-i25638-t16063.html

    Bij dit type is de plakstrip in het midden gedeeld. Dus 1 kant laat je zitten (geen geklooi met wasbenzine oid) en klaar is kees. In diverse hippe kleurtjes en breedtes te verkrijgen.
    Het enige waar je aan moet denken is dat - als je de vleugels vaak in hoezen schuift - het uiteinde gaat krullen. Dun tape-je doet wonderen.

    Johnny
     
    Peral en spedter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina