Informatie gezocht over Revell (HEGI) SB-10

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door hmeijdam, 26 jan 2021.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Onlangs kreeg ik deze ongevlogen Revell SB-10 van een clubgenoot. Hij was thuis wat aan het opruimen en kwam er niet meer aan toe om hem te gaan laten vliegen.

    Het gaat om een 2-asser(? zie vraag verderop) met een spanwijdte van 304 cm, waarbij er ook nog twee verlengstukken aanwezig zijn om er 404 cm van te maken. Ik denk dat een 2-asser van 3 meter, zonder enige mogelijkheid tot remmen, voor mij al uitdaging genoeg is om op ons baantje van 100 meter te landen. Met mijn Aviomodelli VOR-250 haal ik ongeveer een score van 50% op het veld en de rest van de landingen lig ik voor de baan of vlieg de baan voorbij. Ik laat het eerst dus bij 3 meter spanwijdte.

    Via Google vind ik niet zoveel over deze zwever. Ik heb ergens gelezen dat het zwaartepunt net voor de vleugelbuis hoort te liggen, dus daar richt ik me dan maar op.
    Omdat hij nog nooit heeft gevlogen zit er ook nog geen starthaak op. Er zit wel een blokje hout in de romp, om de starthaak aan vast te schroeven, maar ik zou graag iets willen weten over de geadviseerde positie van de starthaak. Ik wil hem zeker niet te ver naar achteren hebben, want dat heeft me al eens een 2-asser gekost.

    De vleugelverbinder is een 18mm diameter dunwandige buis. Deze is echter licht geknikt om de V-stelling te verzorgen. Die constructie heb ik nog nooit gezien, dus ik hoor graag meningen over de sterkte van die constructie. Voor mijn gevoel is een ronde buis heel sterk, mits je hem niet knikt. Hoort die buis soms opgevuld te worden met niet samendrukbaar materiaal, zodat hij niet makkelijk verder kan knikken? Ik hoor het graag.
    Tot slot twijfel ik of het wel een twee-asser is en er geen rolroeren in horen. Hij heeft maar een graad of 2 V-stelling en dat lijkt me voor een twee-asser wel erg weinig.

    Dus resumerend zijn mijn vragen:
    • waar ligt het zwaartepunt?
    • wat is de positie van de starthaak [edit: niet relevant, zie volgende post]?
    • Is een licht geknikte rondmetalen vleugelverbinder sterk?
    • Horen er rolroeren in, gezien de geringe V-stelling [edit: denk het wel, zie volgende post]

    P1130563.JPG
    P1130564.JPG
    P1130565.JPG
    P1130566.JPG
    P1130567.JPG
    P1130568.JPG
    P1130569.JPG
    P1130570.JPG
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik vermoed nu dat hij toch voor rolroeren ontworpen is. In de vleugelverlengers en de vleugelwortel zag ik een klein gaatje zitten, wat mijn Krick Reiher ook heeft en daar moet dan een bowdenkabel in naar het rolroer.
    Bij de vleugelverlengers kon ik een ijzeren staafje er helemaal doorheen steken.
    Dus toen in dat gat bij de vleugelwortel zitten voelen en na enig gepiel kon ik de ingang van het "kanaaltje" vinden,, want er was kennelijk nogal eens mis geprikt in het schuim. Ik heb een plastic buisje ingelijmd, zodat ik niet elke keer naar de opening binnenin hoef te zoeken. Er kon een dun stuk verenstaal van een meter in worden geschoven.
    Ik heb er vervolgens twee dunne stukjes gevlochten ijzerdraad in gestoken tot het eind, wat 120 cm ver weg was en ik voelde daar ook een bocht.
    P1130572.JPG

    Met een rollend magneetje heb ik op de onderkant van de vleugel opgezocht waar mijn ijzerdraad zich bevond. Ook hier zit binnenin de vleugel blijkbaar net zo'n bocht voor de bowdenkabel naar een rolroer. Als ik dit in de andere vleugel ook voor elkaar krijg (inmiddels gelukt) ga ik er zeker rolroeren in zetten, want dan kan hij mooi achter de sleper omhoog en krijgt hij een sleepkoppeling in zijn neus.
    P1130574.JPG
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2021
    ISOLA2, flymax, aurectar en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Lukt het om door dat buisje een servodraad te trekken? Zou nog mooier (of in ieder geval betrouwbaarder) zijn als je de aansturing ter plekke kunt regelen.
    Aan de andere kant, dit gaat vast ook wel werken.
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb heel dunne gedrilde servodraad, dus het was wel mijn bedoeling om eerst te proberen of ik dat er door kan trekken. Als dat lukt maak ik daar waar je het magneetje ongeveer ziet liggen servoluikjes. Ik kan dan meteen ailerons omhoog laten klappen voor nog iets remwerking bij de landing
     
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Een vleugel met potentieel.
     
  6. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik heb het, waar trekveer faalde, gered met de stofzuiger, draden trekken.

    Eerst een dun draadje(garen?) Door het gat zuigen.....werkt perfect!
    Wel eerst alle over overige gaten een stukje tape plakken
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2021
  7. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ja en servo’s ter plekke is ook veel eenvoudiger als het zelfvertrouwen zover gegroeid is dat je toch met 4 m vleugel wilt gaan vliegen. Jaloers hoor! dit is echt een hele mooie zwever!
     
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Inmiddels heb ik via RCGroups en dan RCNetwork iemand gevonden die nog een SB-10 in de doos had liggen. Hieronder voor toekomstige forumgebruikers of SB-10 vliegers de info mbt de rolroeren die er inderdaad in moeten.
    Querruder-Ausschneiden.JPG
    Querruder-Einbau.JPG
    Schnitt-Querruderanschluss.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 5 mrt 2021
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  9. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Inmiddels heb ik een twintigtal vluchten gemaakt met de SB-10 in 3 meter uitvoering. Met name om te kijken hoe hij reageert op de spoileronstand van de rolroeren. Mocht hij niet voldoende afremmen, dan maak ik flaps in de vleugelverlengers, alvorens die te monteren. maar dit lijkt me niet nodig. Hij reageert dermate fijn op spoilerons dat ik dat ook wel vertrouw als ik hem ombouw naar 4 meter spanwijdte. Het is een bijzonder fijne floater, die lang bovenblijft, maar ook nog redelijk wil doorsteken op zoek naar een nieuwe thermiekbel.




     
    Nogravity vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina