XF truckpuller en sleepwagen

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Peter van Rijnsbergen, 27 jan 2021.

  1. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    even wat schetsen en tekeningen gemaakt.
    het was al wel even duidelijk dat deze cabine gebruikt zou gaan worden.
    even als werktitel "red phoenix" al is de cabine rood en de phoenix silvergrijs. dat detail laat ik even gaan.

    red phoenix.jpg


    One-O-six--pull-Model.jpg
    voor de vorm van de truck nog een ruwe schets.
    sleepwagen- in bleu.jpg
    ook de sleepwagen gaat geen model van een bestaande worden. ik heb wel gekeken naar de diverse sleepwagens die er bij tracktorpulling in nederland en belgie zijn.
    een trekkercabine heb ik niet liggen.. daarnaast niet alle hebben een trekkercabine. sommige geen.
    maar zonder leek me ook niets. ergens in mijn projecten voorraad heb ik tekeningen van een werklust shovel. en dat past het plan precies.
    binnen nu en 3 weken komen de meeste bestelde onderdelen binnen en kan de bouw echt beginnen.
    misschien dat er nog wat geschaafd gaat worden aan het ontwerp. maar de hoofdlijnen en de techniek staan.
     
    ozy, Bakkers, Helicor en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Leuk ,we gaan het volgen. Succes
     
  3. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Ik heb wel een trekker cabine
     
    Peter van Rijnsbergen vindt dit leuk.
  4. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    de achterbandjes zijn binnen. het zijn reely stadiumtruck banden.
    de diameter is prima. breedte een klein beetje teleurstellend. (48mm)
    even ook geprobeerd door te rekenen wat de snelheid zou gaan doen. een motor met 2300kv. dat zou 2300rpm met volt zijn. als ik het allemaal goed begrepen heb.
    met een lipo 3s is dat dan 11,1v. met een vertragingskast van 1:17, een verwacht vertraging van 1:3 in de achteras. en de omtrek van het wiel. kom ik op ongeveer 9km/h als maximum snelheid. schaalsnelheid 124 km/h. niets meer aan doen denk ik
     
    sandertrucker en htenbrinke vinden dit leuk.
  5. Modeltrucker93

    Modeltrucker93

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Utrecht
    124 km/h is wel wat rap denk ik. Een goeie pull in de eerste ronde kost ca. 11 seconden. Dat is 32,7 km per uur gemiddeld.
     
    bvdh vindt dit leuk.
  6. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    klopt. mijn berekening is een onbelast toerental. het gewicht van de wagen gaat dan al een beetje weerstand opwekken. en de sleepwagen ook. Ik verwacht de 9k/m niet te gaan halen met de XF. ik heb wel diverse sites van de 1 op 1 teams door gespit.
    en daar zijn er wel een aantal die met de nodige wielspil de wielen voor ongeveer 120 km/h kunnen laten draaien. maar goed. een tamiya met een standaard versnellingsbak loopt 15 km/h of iets sneller. das dan een schaalsnelheid van over de 200 km/h
     
    htenbrinke vindt dit leuk.
  7. htenbrinke

    htenbrinke

    Lid geworden:
    31 mei 2008
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Hengelo (O)
    Beste, ik heb een tijdje rond gereden met een brushless buiten loper op de 3 bak. 950kv in combinatie met een 30 amp bl regelaar. 7,2 volt.

    Trekkracht zat, driften binnen een vierkante meter, en een verbruik van bijna helemaal niks, omdat de motor bijna niks behoeft te doen. Truck 4 x 2 en oplegger met een groot stuk beton er in.

    2014-01-12 09.47.20.jpg 2014-01-12 09.47.12.jpg 2014-01-11 13.58.03.jpg 2014-01-11 13.57.56.jpg

    Dus ik ben benieuwd, hoe jullie het gaan oplossen, in de trucks. Doe je best.

    Ik volg jullie topic. Gr.
     
  8. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    Ik ben ook benieuwd hoe het gaat worden ;-)
    Ben ik niet gruwelijk aan het over engineer. Heb straks niet. Dat als er een kg achterhangt al een uitgerookte regelaar. Of heb ik straks 50 kg nodig op de slee om het stil te krijgen.
    In ieder geval. Ga ik proberen een uitgebreid verslag te maken. Met ongeveer de kosten erbij. Wat ik tot nu toe kwijt ben. Incl de spullen voor de sleepwagen Zou het voor de meeste geen belemmering hoeven zijn. Binnenkort meer
     
    htenbrinke vindt dit leuk.
  9. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Hoi Peter gewicht van mijn sleepwagen is op ze zwaarst 8,7 kg . Door 2 messen onder je sleepvoet/plaat te maken rem je de truck/ sleepwagen echt wel af. Optie 2 is gewichten bak sneller naar voren , waardoor truck minder op snelheid kan komen ( wat in een 2 of 3 / finale run ook altijd gebeurt). Ik rij al mijn runs op vloerbedekking plaatjes . Dit geeft een redelijk beeld van een baan. En geeft grip en ook afrem mogelijk heid met 2 messen naar beneden krijg ik die van mij wel stil . 1 x op een klei baan getest . Maar je truck daar op weg krijgen is nog lastig, weg trekken en spinnen. Kan zelfs met minder gewicht. En het is lastiger om je truck binnen de lijnen te houden. Maar ga eerst maar bouwen. We gaan het zien . Succes
     
    sandertrucker en htenbrinke vinden dit leuk.
  10. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    op dit moment heb ik nog messen onder de slee op de planning staan. en eigenlijk wil ik de ondergrond voor de runs op projecttapijt gaan doen. en dat dan ook meerdere runs gebruiken.
    ik zie wel iets met gebruik van een ondertapijt. waardoor er iets meer indrukking en dus weerstand ontstaat.
    ik heb op dit moment ook nog geen versnellingskast n de sleepwagen zitten. maar ik kan het zo maken dat ik een van de tandwielen kan vervangen. waardoor de bak sneller vooraan staat.
    al zou deze nu. met 3,6 meter voorop staan. van de 8.1m voor de full pull.
    en mag ik vragen hoe jij je messen onder de slee heb zitten. dat ik daar al wel voorzieningen voor kan meenemen.
    de meeste onderdelen zijn inmiddels binnen bij de post. alleen die moeten het nog even verwerken.
    hopelijk binnenkort de eerste bouw foto's
     
  11. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    nog wel een afbeelding van de sleepwagen tot nu toe.
    sleepwagen- in bleu bijna klaar.jpg

    te opzichte van het eerste plaatje hiervan. de assen staan 25mm verder naar achteren. de cabine is getekend. buisjes voor eventuele vlaggen zijn ook opgenomen in het plan.
    en nu komt de sleepketting aan de plaat en niet aan het chassis, en is de plaat ook nog iets naar voren gegaan.
    de tekening is nog niet helemaal klaar. ik heb genoeg plaatsen waar ik gewicht kan wegstoppen dat niet beweegt, in de bewegende bak kan ook het een en ander.
    dit weekend gaat hiervoor de zaag in de alu voorraad.
     
    trialrolf en bvdh vinden dit leuk.
  12. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Hai peter, Doormiddel van inbusbout kan het mes omhoog en omlaag. Image%20(3).jpeg Image%20(4).jpeg
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  13. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    ik zie het.
    zal toch kijken of ik dit wel mee kan nemen.

    ik had zelf een ander type mes in gedachte. dit kan ik wel wel doen
     
    bvdh vindt dit leuk.
  14. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    het bouwverslag kan beginnen.
    de achteras is binnen.
    1O6 as nieuw.jpg
    gistermiddag binnen gekomen. zo net uit de verpakking is het een een mooie as.
    alleen. met de wielen eraan komt het op een breedte van 25cm. 5 meer dan bedoeld.
    de as uit elkaar halen was niet heel moeilijk. en de zaag erin zetten was ff slikken. maar noodzakelijk.
    het bleek het eenvoudigst om asuiteinden aan de binnenzijde aan te passen.
    ik moet van de steekassen nog 2 vlakke kantjes vijlen.
    dan is de verbouwing klaar. en zitten de lagerhulzen. tegen het diffhuis aan.
    als dat klaar is zal ik uiteraard de foto's plaatsen
     
  15. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Mooi asje he
     
  16. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    zeker een mooi asje.
    maar ik denk wel dat ik de inhoud van de as alvast in 2-voud als reserve in de kist van de truck ga leggen. het pigon; kroonwiel en de steekassen. just to be on the safe side.

    1O6-steekas.jpg
    zo ziet het er dan uit als er 2,5cm van de steekas afgezaagd is. het kraagje is daarmee verloren gegaan. en daarmee zit de as iets minder netjes opgesloten in het aslichaam.
    en mogelijk heeft dat randje er mee te maken dat ik nu het gevoel heb dat iets het kroonwiel tegen het pigon aan drukt. en daar nu een "bijgeluid" is ontstaan.

    1O6 asbewerkt.jpg
    de as. je ziet dat buis tussen de huis en het diff-huis volledig uit het zicht is verdwenen.
    en de overduidelijke wijze om de as te monteren is daarmee ook weg.
    daar zal nog iets voor verzonnen moeten worden.
    1O6 as met wielen.jpg

    hier een klein stapje verder. de wielen en een kruiskoppeling aan de as gemonteerd.

    een ander klein dingetje waar ik aan zit te denken. is dat ik de cabine niet vast aan het chassis ga maken. zoals eigenlijk normaal gebruikelijk. Ik ga proberen dat ik de cabine verend op het chassis ga zetten. gewoon omdat het waarschijnlijk wel kan.
     
    ozy, Catwoman, bvdh en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    het gaat weer een beetje verder.
    chassis.jpg
    deze meter U 25 is de basis van het chassis.
    na een half uurtje bewerken met een multitool.
    chassis eerste bewerking.jpg

    en de vertragingskast is ook al binnen. eigenlijk zou de vooras vandaag komen. maar het werd toch deze.
    ik had ook graag al wat 3d geprinte onderdelen willen tonen. maar ff wat problemen met de printer. na het wisselen van de nozzle. komt er plastic uit plaatsen waar het niet moet.
    niets wat niet opgelost kan worden. voornamelijk de juiste nozzle monteren. waren nog onderweg uit china. in de tussentijd iets verzinnen met een vulring.
    belangrijkste printdelen zijn de velgen voor de vooras. en de velgen voor de sleepwagen.
     
    Hans2020 en bvdh vinden dit leuk.
  18. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    tijd voor de volgende update.
    het chassis is was beter aan de gewenste maat gevijld.
    en een paar dwarstukken voor en achter gemaakt
    chassis onder.jpg

    chassis boven.jpg
    aan de bovenzijde zit een extra bult. dit is ongeveer de plaats waar bevestiging van de haak moet gaan komen.

    daarnaast de problemen met de 3d printer opgelost. en deze lekt nu geen vloeibaar plastic vanuit plaatsen waar het niet hoort.
    en een paar voorvelgen geprint
    voorwielen.jpg

    achternaaf.jpg
    en een naaf voor de achterwielen. had misschien iets dieper moeten liggen. maar goed. daar zal niemand meer op letten als de truck af is. en het is maar een dop. kan altijd nog aangepast worden.
    chassis met bumper.jpg
    de bumper zit al aan het chassis. dit is voornamelijk om de plaats van de vooras te bepalen.

    de meeste onderdelen bij elkaar.jpg

    hier even het chassis op 2 wielen voor de sleepwagen gelegd. de assen op ongeveer de juiste plaats gelegd en de cabine op zijn plaats gehouden.
    de cabine heeft in de jaren op zolder toch hier en daar wel een tik gehad. en zal ik op een paar plaatsen moeten verstevigen. ook voor het veren van de cabine moet er het een en ander nog worden aangepast
    de veerweg gisteren ook nog even bekeken. 3 tot 5 mm zal het slechts zijn. maar ik denk dat de veerweg klein is. maar het effect groot.
     
    ozy, Marker, Catwoman en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Dat gaat wat worden
     
  20. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    kleine update
    de assen zitten aan het chassis.
    chassis boven1.jpg

    chassis onder1.jpg

    achterasonder.jpg

    achteras.jpg

    de vooras zit niet helemaal zoals bij tamiya. vooral het ontbreken van de schokdemper zal opvallen. en de hoge crawlerveren zitten ook niet echt onderaan het chassis vast.
    de achteras zit ook vast. maar dan ook vast aan het chassis. met het hoeklijntje bovenop. gebruik ik het schroefgat dat de lagerhuls op zijn plaats houd, en met het hoeklijntje aan de onderkant.
    gebruik ik het gat door het differentieel. de schroef die zowel boven als onder zit. schroeft in de buis die er wel is. maar je niet meer ziet.
    de volgende stap is de motor eronder.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2021
    Hans2020, timkoerhuis en Bakkers vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina