Werptraining

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Hein.z, 27 jan 2021.

  1. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Hoi,

    ik vlieg nu ongeveer een jaar DLG, sinds de Terlet clinic van 2020. Ik heb het gevoel dat ik met de worp een beetje vastloop met de Tantalus: er zit heeeeel langzaam groei in, maar veel hoger dan 40 en bij uitzondering 45 meter haal ik niet. Met hele goede wind 1 keer 48 meter gegooid.

    Zouden jullie de filmpjes eens willen bekijken en kritiek of verbeterpunten aanleveren?

    Ik kan ze helaas niet eenvoudig vertragen. Indien gewenst ga ik de originelen achterhalen en dat alsnog proberen. [edit] Verhip, dat kan youtube gewoon. Handig! [/edit]

    00:00 en 00:40




    Alle tips meer dan welkom!
     
    Berrie en Erik Janssen vinden dit leuk.
  2. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Ga ik volgen, het zelfde probleem hier.....
     
  3. macedh

    macedh

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Rijswijk
    Mooi veldje! Wat ik zie is dat je jezelf nog wat meer 'op kan draaien'. Dwz op moment van starten draai je je hoofd linksom zodat je de staatr van je model kunt zien. Dan ga je je draaibeweging maken en houd je je hoofd in diezelfde stand zo ver mogelijk en totdat je het model hebt losgelaten. Daardoor komt er meer energie in je worp. Probeer al die tijd je arm zo lang mogelijk te houden en gooi het model bijna vlak bij loslaten. Nu gooi je met een gebogen arm het model omhoog en kijk je al die tijd in de vliegrichting. Als vervolgoefening kun je nog proberen je zender van je af te houden op het moment van draaien en deze op moment van loslaten naar je lichaam toe te bewegen. Daardoor kun je nog wat sneller draaien (net als een kunstschaatser in een pirouette) en krijgt het model nog wat meer startsnelheid.
    Succes!
     
  4. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Wat mij eigenlijk niets opgebracht heeft is het rennen...

    Ik doe gewoon enkele (snelle) passen rechts, links rechts. Rennen brengt misschien iets meer snelheid, maar de werptechniek gaat erop achteruit. Als je de goeie techniek op autopilot doet, kan je weer proberen aan die begin snelheid te werken

    Pierre Meunier heeft er zeker al 2 you tube filmpjes aan gewijd. Ook heeft hij een tijdje filmpjes, zoals de jouwe, becommentarieerd...

    En nog meer lees/kijkvoer:

     
  5. BastiaanD

    BastiaanD

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Overasselt
    Tip voor het langzamer afspelen van de filmpjes is ze op youtube kijken en dan op het tandwieltje drukken daar kan je de afspeelsnelheid aanpassen tot 0.25x

    Voor wat betreft het werpen, is het handig om je kist vlak te houden. Als je nu naar het filmpje kijkt zie je dat je een soort golfbeweging maakt met je model. Je kunt wat preset gebruiken om je kist wat omhoog te sturen ipv omhoog te gooien.
    Het moment wat je opbouwt door een aanloopje te nemen moet je wel vast houden totdat het model is losgelaten. In het filmpje zie je dat zodra je begint met draaien dat het moment naar voren stopt.

    Het mooiste is als het natuurlijk / vanzelf gaat zonder dat je daarbij na hoeft te denken, tip hiervoor is langzaam beginnen en steeds meer snelheid proberen op te bouwen.

    Succes!
     
    tunderman, Erik Janssen en jaap27 vinden dit leuk.
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dank! Ik gebruik al preset, die kan ik wel nog beter afregelen. Ik zal gaan letten op die golfbeweging en het behouden van 't momentum.
    Ik zie in jouw filmpjes dat je dat extreem veel meer hebt - het verschil is wel duidelijk :) Nieuwe stof voor de volgende training.
     
  7. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Maarssen
    Nou is Bastiaan natuurlijk de king kwa smijten, maar wat ik ook denk te zien is dat je je arm nog beter kunt strekken. Inderdaad vlak gooien (op de horizon richten)en de preset laten zorgen voor de vlucht omhoog, maar zoals gezegd kun je ook nog meer strekken. En dan je andere arm met zender óók strekken, als tegengewicht. Die arm kun je gebruiken om te “regelen” zeg maar want meestal is je zender zwaarder dan je kist.
    Ik heb dit zelf ooit op een strand in Corsica staan oefenen door ipv mijn kist, stenen van plm 250 gram in de zee te smijten. En dan met mijn zender in de andere hand. Ik probeerde dan echt de discusworp techniek toe te passen. Mensen keken wel een beetje raar maar na die vakantie gooide ik gewoon 10 mtr hoger!
    Door dat oefenen werd de balans tijdens het draaien beter en leerde ik mijn gooiarm echt zo lang mogelijk te maken. (Dus meer snelheid bij het loslaten)
    Succes, oefening baart kunst!
     
  8. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    136
    Ik heb beetje zelfde probleem...
    geraak met mijn auri bij windstil weer rond 40-42 meter, met wat wind beetje hoger...

    Wat ik ook merk, als ik normaal gooi en mijn techniek goed is werp ik bijvoorbeeld 40 meter en kan ik 100 keer na elkaar gooien...

    Als ik extra kracht zet werp ik maar een paar meter hoger... wsch gaat dat extra hard gooien ten koste van techniek en timing die minder wordt... en keihard gooien kan ik geen 100 keer na elkaar...

    Hieruit concludeer ik dat het vooral timing en techniek is... brute kracht is niet alles...

    Wat ik zo direct zie aan je videos:
    Meer naar horizon gooien, ga je met je grote borstspieren werken.
    Je arm kan meer naar achter gestrekt worden bij de aanvang (moet echt maximaal nr achter) en hou je zo lang mogelijk volledig naar achter
    Je werpt nu met je schouder, indien je je torso ook zou gebruiken zal je veel harder werpen. (tegelijk romp en schouder gebruiken)
    Niet kijken naar je vliegtuig als je werpt... je hoofd initieert de draaiing van je romp...

    nayy
     
    Erik Janssen, TheoV en Hein.z vinden dit leuk.
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Bij mij kwam er een omslag naar hoger gooien toen ik niet meer aan 'meer kracht' ging denken, maar aan 'meer snelheid'.
    Ik hou mijn werparm zo lang mogelijk helemaal achter. Pas als mijn lichaam de eindstand nadert ga ik mijn arm pas naar voren laten zwaaien. Hierbij gebruik ik eigenlijk alleen de schouder. Elleboog en pols blijven 'slap'. Als ik ga denken aan 'kracht zetten' dan gaan de elleboog en pols buigen. Je arm wordt daardoor korter en het loslaatmoment komt heel vaak later waardoor het vliegtuig 'linksaf' gaat. Als ik de schouder en pols ontspannen hou dan kan ik meer snelheid in het model brengen. Ik zwaai de arm naar voren door mijn schouder- en borstspieren te gebruiken.
     
    jve en Berrie vinden dit leuk.
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Afgelopen weekend weer voor het eerst m'n Auri gegooid. Zal zo'n 5 maanden geleden zijn. Het leek alsof de start settings opnieuw getrimd moesten worden. Veel meer down. Hij kwam, na de worp, hoog achter me.
    Wel heerlijk gevlogen en meteen enkele belletjes naar boven.
    Wel vreemd dat de settings dan zo "off" zijn. Iemand hier ervaring mee?
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Wel een beetje, maar niet op hoogte. Bij verschillende weersomstandigheden moet ik de flaperons soms opnieuw
    op 0 stellen aan het begin van de dag.
     
  12. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Mbt off-settings:

    Bij single pull rekt de stuurlijn in het begin nog iets. Dat zou na verloop van tijd over moeten gaan.o

    Andere oorzaken (eigen ervaringen)
    - verkeerde model/settings
    - servo zit los
    - defecte servo
    - ruderhoorntje zit los
    - stuurlijn blijft ergens hangen
    - scharnierlijn is gescheurd
    - hardpoints stabilo losgelaten
    - torsieveertjes niet sterk genoeg
     
    jve vindt dit leuk.
  13. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ok, genoeg om even na te lopen, thnx!
     

Deel Deze Pagina