M’n eerste project

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Worded, 30 jan 2021.

  1. Worded

    Worded

    Lid geworden:
    30 jan 2021
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Groningen
    Hallo allemaal,

    Ik ben nieuw hier Op het forum en heb al veel gelezen. Maar ik loop tegen een paar problemen aan met m’n eerste project en kan het nergens vinden. Hopen dat jullie mij kunnen helpen.

    Ik heb een robbe vliegtuig gekocht die nog afgebouwd moet worden. Verder heb ik een robbe kontakt gekocht met bijbehorende ontvanger.
    In het vliegtuig moeten nog 2 servos ingebouwd worden en aangesloten worden op de roeren en motor.

    Het grootste probleem is de zender. De robbe Kontakt geeft 2 besturingen omhoog en omlaag (linkerkant) en naar links en naar rechts (rechterkant). Maar ik heb 3 servomotoren die ik moet bedienen. Verder zitten er wel 5 aansluitingen op de ontvanger. Accu, gas en sturen.

    Nu had ik bedacht dat ik aan de linker kant van de zender het hoogteroer wil en aan de rechterkant het richtingsroer, nu heb ik geen idee waar de servo van het gas aangesloten moet worden. Ik begon dus te twijfelen of deze zender gebruikt werd voor vliegtuigen maar heb het toch echt met m’n eigen ogen gezien. Tevens zitten er wel genoeg aansluitingen in de ontvanger. Er zit wel een trimmer aan de rechterkant. Kan ik daar dan het gas op zetten?

    Misschien een wat domme vraag maar hoop dat jullie mij kunnen helpen!

    Groetjes van Jochem
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oei... ik denk dat je hier een heeeeeeeel oude twee of driekanaals zender te pakken hebt, want ik kan er zo gauw geeneens foto's van vinden op internet.

    Plaats anders even een foto van het spul.

    Verder helpt het best wel als je in plaats van "een Robbe vliegtuig", even vermeld WELK vliegtuig het precies is, want Robbe heeft in de loop der jaren letterlijk hinderden verschillende vliegtuigen geproduceerd.
    Er zitten in Groningen (provincie) minstens twee goeie vliegclubs, en afhankelijk waar je woont is Roden ook nog een optie, ga gerust eens langs (zoek even op internet naar de clubs, en bekijk eerst even hun homepage, in verband met eventuele Corona maatregelen), dan kun je nog net even wat betere hulp krijgen.

    PS: Ik zei al, ik kan geen "Kontakt" vinden, wel een "Compact".

    Is dit hem?Robbe Kontakt fernsteuerung - Bing images
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Als het om deze https://www.modelbouwforum.nl/threads/ombouw-vintage-zenders-naar-2-4-ghz.268753/page-8#post-4025975 gaat dan is het een twee-kanalen zender.

    Daarmee kan je onmogelijk drie kanalen voor richting, hoogte en motor mee bedienen. Dat de ontvanger wel de aansluitmogelijkheid van meer dan twee servo's heeft, is niet van belang. De ontvanger krijgt van de zender informatie voor slechts twee kanalen.

    De zender is vele 10-tallen jaren oud en was misschien toen al, maar zeker nu volkomen ongeschikt voor het besturen van een modelvliegtuig. Aan een besturing worden nu, mede door het veel drukker gebruik van het radiospectrum heel andere eisen gesteld.

    Zoals Student al zegt, neem contact op met een modelvliegvereniging in je omgeving. Zij kunnen je verder helpen en je begeleiden bij je eerste vliegpoging. Ga je zelf zonder vliegervaring toch alleen vliegen dan past het toestel na 5 seconden gegarandeerd weer in de doos waarin het is geleverd. Modelvliegen is een kunst(je) dat geleerd moet worden.
     
    Cnn en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hihi... ik ben "Student" niet hoor :D
     
  5. Worded

    Worded

    Lid geworden:
    30 jan 2021
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt voor de snelle reacties!

    Ik vat het nu, logisch verhaal. Het is inderdaad kompakt i.p.v. kontakt.

    Maar dan moet ik dus minimaal een 3 kanalen zender hebben? Het probleem is dan, als ik de gekochte ontvanger erin zet moet ik ook weer een 3 kanalen zender hebben op het zelfde radiospectrum als van de ontvanger. Dus dan kan ik zeker beter een nieuw setje kopen op 2,4 ghz (als ik het goed heb)?

    Als ik dat voor elkaar heb ga ik wel even een bezoekje brengen aan een vereniging.

    Bedankt voor de tips en informatie!

    gr

    Jochem
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat is wel het verstandigste. De Robbe Compact heeft inderdaad maar 2 besturingskanalen en daar kan je niets aan veranderen. Iemand met kennis van de elektronica misschien wel maar dan wordt het een ingewikkeld en duur verhaal.
    Een modern 2,4GHz setje is veel simpeler en vrijwel zeker goedkoper.

    Als je dan pas naar een club gaat ben je eigenlijk te laat. Ga er nu naar toe en ga eerst informatie inwinnen bij die club. De kans dat je met hun info goede spullen koopt en ook iets wat bij je vliegtuig en jouw past is dan vele malen groter
    Succes.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Sorry Brutus!!!
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Luister alsjeblieft naar Ernst, en ga EERST naar een club, en DAN pas wat kopen.

    De huidige zenders zijn vaak best wel ingewikkeld voor een beginner, zodanig zelfs, dat zelfs een ervaren modelvlieger die met vergelijkbaar materiaal vliegt, maar toevallig niet met de zender die jij gaat kopen, meerdere uren nodig kan hebben om zich in de gebruiksaanleiding te verdiepen.
    Dus als jij EERST iets koopt, en daarna pas bij een club langs gaat, is de kans aanwezig dat niemand jouw zender kent. De kans is vrij klein dat iemand zijn vliegmiddag opgeeft om de halve middag in het instructieboek van jouw zender te gaan lezen.

    Dus: Ga EERST naar een club toe, en laat je informeren wat een goede keuze is, en kies een zender waarvan je ziet dat er meerdere van in gebruik zijn op de club. Meestal betekent dat, dat die zender goed is (zijn ze bijna allemaal wel, maar toch...) maar het betekent in ieder geval dat je verzekerd bent van vlotte hulp.

    Het kan heus wel hoor, "zomaar iets" kopen, maar meestal haal je je er als beginner alleen maar moeilijkheden mee op de hals.

    Ken je die frisdrankreclame: "Doe maar een autootje... Doe maar een kapseltje... "?

    Zorg dat jij dat niet word door "zomaar een zender" te kopen...
     
    Erik van Nes, Jonkje, Cnn en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    daarbij.

    de knuppelindeling (wat ieder kanaal doet ) ligt eigenlijk redelijk vast.
    je hebt er 2 smaken in, en dan houdt het op.
    verzin jij je eigen indeling, krijg je gewoon problemen.
    niet alleen omdat niemand jouw vliegtuigen kan bedienen (en je dus ook niet kan helpen), maar ook omdat de hedendaagse zenders nogal veel hulpmiddelen hebben..
    die ook uitgaan van de standaard kanaalindeling.

    je meld al dat het toestel afgebouwd moet worden.
    daar heb je zo her en der wel wat specifieke kennis voor nodig.
    dit kun je zelf uitzoeken, maar in een club kunnen ze het zo voordoen.

    en het kan zelfs nog zijn dat ze je aanraden om een ander toestel te kopen, voor het lessen.
    blijft je goede toestel goed, en kan er gelest worden in een toestel wat zich bewezen heeft.
    maar, dit ga je vanzelf horen.

    tegenwoordig hoeft onze hobby geen extreem bedrag te kosten
     
    brutus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina