Vaarwel..

Discussie in 'Model elektronica' gestart door easy, 31 jan 2021.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb nu dus die Horus.
    Daarvoor heb ik de laatste 10 jaar met een Graupner MX22 gevlogen en ook 2 Jeti's gehad.
    De Graupner kon ik mee lezen en schrijven, blind programmeren.
    De Jeti was ergonomisch een hok maar de software was ook prima.
    Dan OpenTX, dat moet eigenlijk een hobby in een hobby genoemd worden.
    Als ik zou mogen kiezen zou ik de Jeti software in die Horus willen hebben.
    Want OpenTX is niet even snel een wat lastiger model erin zetten.
    Een normaal ding als butterfly instellen, daar moet je al bijna een cursus informatica voor gaan volgen.
    Een F5B kist krijg ik er niet in, flightmodes, snapflaps, butterfly, ik heb het geprobeerd, lukt me niet en ook mensen die zelf een opentx hebben weten niet exact hoe het moet.
    In de Graupner zat het model er binnen 10 minuten in.
    Maar ja, het is betaalbaar, kan inderdaad heel veel en belangrijkste, hij ligt goed in de hand en dingen als trims en schakelaars zitten op een logische plek.

    En kwaliteitscontrole..
    Dat gaat steekproefsgewijs.
    Er is altijd, in elke produktielijn een "dead on arrival", ook bij topmerken.

    GJ
     
  2. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    [QUOTE="easy, post: 4133635, member:
    Ontvangers is misschien inderdaad nog een ander verhaal..[/QUOTE]

    Een zender ontvanger is een combinatie. Een "merk" zenders kopen en vervolgens een spotgoedkope ontvanger gebruiken heeft geen enkele zin. Neem dan ook maar die goedkopere zender.

    Een "goedkopere zender" voorzien van een duurdere ontvanger werkt heeft ook geen enkel nut, de ketting is zo sterk als de zwakste schakel.

    Ik heb zelf een elektronica achtergrond en heb er ca. 18 jaar in gewerkt. Aan de buitenkant ziet alles er best netjes uit, maak je het open dan zie je heel grote verschillen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Als ik even terugdenk aan de crashes die ik heb gezien op ons veld, waarbij falende electronica waarschijnlijk een rol speelde, dan is dat gelukkig een klein deel. Verreweg de meeste crashes was pilot error. De tweede plaats is voor crashes door mechanische defecten aan het vliegtuig. Vervolgens was van de falende electronica een groot deel de stroomvoorziening en/of bekabeling die niet in orde was. Denk aan losschietende kabels, solderingen die niet tegen trillingen zijn beschermd, bec's/regelaars die oververhit raken en servo's die kapotgaan (smelten, losgerilde ankerwikkelingen).
    Vervolgens zie je bij vliegers die met dezelfde zenders vliegen dat er bij de een vaak een storing optreed en bij de ander nagenoeg nooit.
    Op basis hiervan kan ik niet echt verschil ontdekken in betrouwbaarheid tussen de verschillende merken. Het enige merk wat bij mijn club in de loop der jaren wat verbindingsproblemen leek te hebben was Spektrum. Dat begon ststistisch op te vallen, hoewel er ook een aantal vliegers nooit problemen hebben met dat merk.
    Ik probeer voor mezelf dus maar een beetje een balans te vinden tussen betaalbaar en betrouwbaar. Paar euro's minder naar de ontvanger, paar euro's meer naar de servo's en een goede losse BEC in het model, waardoor de regelaar weer wat goedkoper kan. enz.
    Ik maak wel bijna alles eerst open om te kijken of het van binnen een beetje netjes in elkaar zit en doe eventueel wat aanpassingen.
     
  4. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    @GJ , probeer eens een Jeti DS12 in je handen te nemen , niet om de prijs maar om hoe die in je handen ligt.
    Dan heb je en de ideale software en een lichte handzame zender die je zonder uitgebreide studie kan gebruiken.
    ( en geen “kouwe” klauwen van de metalen behuizing ) :D
    Na ruim 30 jaar Futaba ben ik elke keer weer verrast van de vele mogelijkheden en het gebruiks gemak , kost wel meer dan Fry-sky , maar is het me zeker waard (Jeti DS12 full option)

    H:thumbsup:
     
  5. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Je kunt eens kijken op www.justfly.solutions wat er allemaal kan ZONDER dat je opentx hoeft te kennen.

    Preken voor eigen parochie, maar er staat ook spul van anderen in de repo.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, de DS12 heb ik al in handen gehad, bij de introductie, Hacker ging toen met een vrachtauto op stap om dingen aan dealers te laten zien.
    Ik heb toen al meteen geschreven dat dit echt goed in de hand ligt.
    Alleen zitten die trims voor mijn gevoel ook onlogisch.
    Alleen hadden ze het toen over (inkoop) 350 euro voor een kale zender en dan moet je er nog voor 300 Euro software bijkopen.
    Omdat ik toen niet echt meer vloog, of beter, kon vliegen, heb ik me er niet echt in verdiept.
    En toen het weer beter ging heb ik een Taranis en daarna de Horus gekocht.
    Normale modellen krijg ik daar wel in maar ik had een nieuwe F5B gekocht, omdat ik hem niet in de zender kreeg heb ik die maar weer weg gedaan.
    Ik heb diverse scripts geprobeerd die je voor de OpenTX kan downloaden maar niks werkte zoals ik wilde en zoals normaal is in F5B.
    Ik ga Jeti eens bellen, kijken of ze me nog willen leveren nu ik in Duitsland woon en geen KvK nummer meer heb...


    GJ
     
  7. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    De leercurve van OpenTX is veel te steil inderdaad. En voor velen echt onmogelijk, ik denk dat het overgrote deel van de gebruikers die een mix, function of logical switch in wil stellen niet weet waar ze moeten beginnen. Zonder Jip-en-Janneke-stappenplan zal het ook nooit lukken.

    Waardoor ik het direct ongeschikt vind voor het gros van de gebruikers. Want een stappenplan volgen kan iedereen, maar dan? Wat als door een update een optie net iets anders genoemd wordt? Of wanneer het knopje op merk X net iets anders heet dan op merk Y? Dan houdt het al op.

    Ik ben groot fan van OpenTX, maar @GJVO omschrijft het perfect, een hobby binnen de hobby. En dat is voor velen een brug te ver.
     
  8. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Daar is dus een oplossing voor. Zoals hierboven gepost.

    Maar goed, de discussie ging over kwaliteit, niet over opentx toch?
     
  9. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    Jouw repository? Die ben ik eerder al tegengekomen en zonder te betalen kan ik geen mening over de inhoud hebben. :) Hobby4Life doet dat beter. (vind ik, nee, niet alles hoeft gratis te zijn) Die zet alles op zijn Github. Free of charge :)

    Software is integraal onderdeel van een zender. Buggy software op top-hardware levert misschien nog wel meer crashes op dan andersom. De software zit wel goed bij de FrSky's en Radiomasters van de wereld. Lastig, maar goed.

    De software is ook op een ander gebied onderdeel van de zender. Kostprijs, hierboven wordt de situatie geschetst dat Jeti 300 euro voor zijn software vraagt. Heel simpel gerekend is een Radiomaster dan ineens 450 a 500 euro. Niet vergelijkbaar qua gebruiksgemak, maar als elke OpenTX licentie 300 euro oplevert kunnen er flink wat uren richting ontwikkeling van de software.

    Even de knuppel in het hoenderhok gooien; wordt er dan nog steeds sceptisch gekeken naar een TX16S? 450 euro is een flink bedrag dus moet het wel goed zijn toch? Dan blijft het een kunststof zender, maar verhoog de prijs nog 20 euro voor wat aluminium accenten en wat stevigheid in de behuizing, klaar is Kees?
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik kom uit de electronica, heb voor werk ook veel in de fabriek in China gezeten en je hebt daar een soort warenhuizen waar ze alles op electronicagebied verkopen.
    Als je kijkt wat er aan onderdelen in een zender zit dan zijn denk ik de joysticks het duurst.
    Maar een Hall sensor joystick, kogelgelagerd, dus Jeti kwaliteit, kost een euro of 10, als je hem als particulier inkoopt.
    Als ik er 100 tegelijk koop is dat veel goedkoper.
    Dan zit er nog een zendgedeelte in, 5 euro.
    Display, laten we duur doen, 10 euro.
    Wat andere delen als schakelaars, totale stuurprint, 25 Euro.
    Dus de electronica, als ik het als particulier in zou kopen, 60 euro.
    Dan een behuizing, je kan natuurlijk een blok aluminium nemen en het daar uit frezen of je neemt een spuitgietmachine en maakt daar behuizingen mee.
    Dan zal je wel mallen moeten maken maar dat is een eenmalige uitgave.
    Laten we zeggen 25 euro voor een behuizing dat kost ie namelijk ook in de winkel dus zijn de produktiekosten lager.
    Totale zender kost dus 100 euro aan onderdelen.
    Bij een OpenTX zender is de software freeware, dus amper kosten.
    Andere geen OpenTX merken zullen er wat uurtjes in moeten steken maar rechtvaardigt voor mij nog steeds niet die prijs.
    Als ze op elke zender 200 euro ontwikkelingskosten gooien en ze verkopen 1000 zenders dan kunnen ze 2 a 3 ICT-ers betalen.

    Dus ik kan echt niet verklaren waarom die dingen zo duur zijn.
    Bij Jeti is het jezelf upgraden naar een bepaald luxemerk.
    Waarom kopen mensen Armani, Prada en dat soort spul.
    Kwalitatief is dat niet veel beter dan een ding van 10 euro van de markt.
    En ik kan het weten, ik heb het zelf ook gedaan.
    Prestige...
    Waarom lopen hier mensen op de club met een Jeti DS24 terwijl ze een schuimpie vliegen?
    Omdat het een Jeti DS24 is, dat zeggen ze zelf.
    Het in de markt zetten van een produkt is erg belangrijk en daar betaal je voor.

    GJ
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ff voor het achterhoofd:
    tegenwoordig, met alle protocollen en veiligheden, gebeurt het nog maar heel erg zelden dat een ontvanger/zender combinatie echt de fout in gaat.
    Geen 1 merk is heilig.
    al verwacht ik wel dat het ene merk die status eerder verdient dan een ander merk.
    maar de ervaringen door de tijd heen laten het vanzelf zien.

    waar ik meer problemen zie, is in het feit dat (vermoedelijk, gevoelsmatig) 50% van de vliegende modelbouwmensen onderschatten hoeveel stroom er nu werkelijk door hun ontvanger heen gaat.
    ik zie nog zoveel toestellen met grote dikke 15 kilo servo's, waar alles gewoon recht op de ontvanger is aangesloten, en dan maar 1 stekker om de hele trein te voeden.
    verlengkabels met maar de helft aan dikte tov de originele servokabels
    Die hele voeding wordt nog zo vaak een beetje simpel over gedaan.
    Begrijp me goed: het is niet moeilijker dan het is.
    het is zelfs vrij simpel.
    maar je moet er wel over nadenken..

    maar een 600 maat heli, zware servo's, en dan maar 1 voedingsstekker in de ontvanger.. is vragen om problemen.
    en dan roepen dat het merk zender/ontvanger niet goed is, want het boeltje ging uit zichzelf aan de wandel.
    zo ook in vliegtuigen..
    ook redelijk wat crashes gezien, waarbij radiostoring werd geroepen.
    en toch zag je iedere keer een onderbemeten stroombron oid zitten..


    Dus naast de prijs en of kwaliteit van een product, valt of staat alles met hoe het wordt ingebouwd.

    daarbij, wat verwacht je?
    wil je een goedkope zender voor kleine toestellen, een zender die je nog eens los in de auto kan mikken?
    Of ga je voor handleidingen, ondersteuning en reputatie?
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  12. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Er is een repo en alles wat daar op staat is gewoon gratis hoor. Downloaden zonder registratie. Staan prima templates voor modellen op.

    Voor 5 of 10€ koop je een app die je opentx radio een gewoon menu geeft voor fixed wing modellen.

    Ik ben hier niet om mijn apps te verkopen. Zit letterlijk duizenden uren werk in, niet overdreven. Als ik daar geld aan wil verdienen moet ik dus zoals door jezelf aangerekend 200€ vragen voor mijn apps. Ik maak het niet gratis omdat ik dan support moet leveren aan mensen die het alleen willen uitproberen. Keuzes.

    Anyway, waar het om gaat is dat opentx inderdaad geen bruikbare mainstream opzet heeft. Maar dat daar ook oplossingen voor zijn.

    Opensoar is er bijvoorbeeld een, van frickman. Kijk maar op GitHub of rcgroups. Richt zich op exact hetzelfde publiek als ik, is wel gratis.

    Zoals je ziet maak ik reclame voor de 'concurrent'.
     
    r3wd vindt dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Heb jij ooit wel eens gemeten of beter, gelogd, hoeveel stroom er nu werkelijk loopt in de vlucht, ik heb het niet over tegenhouden van servos maar echt in de vlucht.
    En dat valt best wel mee.
    Ik kan niet spreken over grote 3 meter motorkisten maar wel electrozwevers met 5 servo's.
    Mensen denken echt dat er Amperes lopen maar in de praktijk zijn het kleine piekjes.
    Als ik met 300+ up rok, dus hoogteroer en 4 vleugelservo's voor snapflap, dan zat er een minimaal piekje van 5A en dan zakte het terug naar een paar honderd milliampere.
    We konden dan ook makkelijk 30-40 minuten vliegen met een 300 mAh lipo.
    In de grote bakken had ik een Powerbox, dat is een vereiste vind ik.
    Dan kan je je voeding goed verdelen, maar dat was eigenlijk meer vanwege de prijs van het model dan vanwege twijfels over de stromen die er liepen.
    Dubbele accu's, servo's vanaf verschillende voedingslijnen zodat als er 1 kant uitvalt je altijd de andere nog hebt.
    En ja, dat zet je niet op een plastic zendertje van 199 euro maar je hebt daar ook geen ding van 1000 euro voor nodig.
    Voor mij heeft Frsky zich al bewezen, tenminste de Horus.
    Ik heb daar nog geen rare dingen mee meegemaakt, geen blackouts, geen storingen.
    Echt slechte zenders zijn er niet meer, de techniek komt allemaal uit de WiFi en dat is ook vrijwel storingsvrij.
    Maar als ik lees dat bij de Jumper en Radiomaster bepaalde knoppen na korte tijd niet meer werken, dat dingen afbreken, dan zou ik liever even wachten met dat ding kopen.
    En.. in China is het zo dat als iets populair begint te worden ze meteen clonen uit gaan brengen, die nog goedkoper zijn, dus een clone van een clone...
    En daar moet je voor uitkijken.

    GJ
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.962
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nergens niet om, maar dat is natuurlijk net zoiets als "bewijs dat je uit lego een werkende stoommachine kunt bouwen"... Het is niet de lego die zichzelf bouwt, en het is niet de OpenTX die uit zichzelf iets kan. Of het wel of niet blijkt te kunnen hangt van de bouwer af, en niet van de Lego. (en ja... het blijkt te kunnen, zoek maar op YouTube...)

    "Het" kan heel veel. Om precies te zijn: "het" kan alles wat de eigenaar zelf voor elkaar kan boxen. En het zal nooit kunnen, wat de eigenaar zelf niet beheerst.

    Ik ben tot nog toe nog nooit tegen iets aan gelopen wat de Taranis niet bleek te kunnen. Ik ben wel (en HEEEL vaak) tegen dingen aangelopen waarvan ik niet wist hoe ik ze moest programmeren.
    Bij Futaba ben ik met vrij grote regelmaat tegen dingen aan gelopen, die gewoon niet in het gesloten programma zaten (met de FC-18 tamelijk vaak, met de FC-28 veel minder, maar toch ook), en dus niet mogelijk waren, of waarbij het een kwestie van of/of was: activering van de ene functie bleek een andere functie uit te sluiten omdat Futaba vond "dat dat toch nooit voor zou komen en dus onodig was".

    DAT zul je bij OpenTX niet tegenkomen, JUIST omdat OpenTX daadwerkelijk open is.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.962
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat voor dingen praat je dan over? Want je kunt heel veel met de gewone mixers doen, en het is dan vaak een kwestie van "opbouwen". Ik heb geen flauw idee wat er zo specifiek anders is aan F5B qua aansturing, maar ondanks dat ik helemaal niet zo'n ster ben in OpenTX, denk ik toch echt dat het niet zo heel erg moeilijk kan zijn.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  16. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Door dit draadje ben ik nog eens wat "teardowns" gaan bekijken en lezen.

     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    het grapje is, ik heb mijn helikopter een keer gelogd..
    in vlucht. trex 600, toendertijd had hij de standaard servo's nog (15 kilo varianten)
    die zat met een relatief normale vlucht (doorvliegen, af en toe een scherp bochtje) makkelijk op 4 ampere op 8 volt.
    rechte vlucht, ik dacht iets van 2 ampere oid.
    meter zat recht op de accu, voor de bec.
    toendertijd zat hij nog op 6 volt. dus op 6 volt zijn de amperes hoger

    ik heb nu andere servo's, wat zwaarder.
    die trekken vrij vlot op de tafel, met een beetje bewegen van het toestel al 4 ampere op 8 volt.
    dus als je een beetje aan de knuppels trekt, wordt dit alleen maar gekker.
    maar. als het weer het toelaat.. moet ik hem nog een keer een paar vluchten achter elkaar loggen.


    vliegtuigen, als je rechtuit gaat, verwacht ik inderdaad geen pieken.
    Ik verwacht eerder hoge amperes bij 3d kisten, of ragbakken.
    Maar ik heb ook al een keer gehad bij mijn cg ultimate met hitecs 945 (analoge 10 kilo servo's) dat ik nog wel eens op de aileron een raar gevoel had.
    bleek dat de kabel in de vleugel extreem dun was, maar net voor hij naar buiten kwam met een dikke draad was doorgesoldeerd.
    lang leve een tweedehands toestel, waar je niet alles van weet :D
    teveel spanningsval over de vleugel, dus servo resette.
    heb ik kunnen reproduceren met de multimeter ertussen.. onder de 4 volt, terwijl de boel op 6 volt was afgericht.
    je zal het tijdens de landing hebben..
    als er wind staat, heb je wel eens een paar correcties nodig..

    als het seizoen weer een beetje begint, zal ik mn 1,8m en 2 meter kist ook eens loggen..
    nog niet aan toegekomen.
    maar de 1,8 doet een vlucht of 7 (van eenn minuut of 8)over 2x 2200 2s.
    de 2m versie doet 4 vluchten over dezelfde 2 accu's

    is maar net waar het toestel op gebouwd is..
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In F5B heb je een curve op het gas, met een vertraging, geen probleem.
    Bij rakken vliegen heb je als je up trekt dat de ailerons en flaps mee naar beneden gaan, tegelijk.
    Dat kreeg ik niet netjes voor elkaar, ik had een logische switch ingeprogt maar dan loopt het niet mooi vloeiend en zeker niet tegelijk.
    Zelfde met butterfly, ik kreeg hem niet mooi vloeiend, het was er ineens, dat kwam door die logical switch.
    Ik heb het aan mensen met zo'n volle bak zwever gevraagd, met 6 servo's in de vleugel, ik heb ook in hun zender gekeken.
    En die hadden het hetzelfde als ik maar als ik dan goed ging kijken dan liep dat ook niet mooi vloeiend.
    Is bij een zwever niet zo'n probleem maar een wedstrijdkist wil ik precies zo hebben als IK dat wil, en niet zoals anderen dat hebben.
    En dan kan je een F3F programma nemen, dat heb ik ook geprobeerd maar ook dat liep niet zoals ik gewend was in mijn Graupner.

    Ja, de zender kan het maar niet zoals ik dat wil, waarschijnlijk ben ik teveel verwend.
    Uit Engeland heb ik een F5B script gekregen en dat voldeed ook niet, hoewel er wel 2 mensen mee vliegen.
    Ik snap ook niet waarom ik de Graupner met Jeti module weggedaan heb, ja, omdat ie naar mijn wens te weinig telemetrie mogelijkheden had.
    En omdat ie al 15 jaar oud was.
    Maar in de praktijk heb je die telemetrie ook niet echt nodig.
    Dom dom...

    GJ
     
  19. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Nou Gert Jan, dat is een uitdaging die ik wel aan wil gaan. Volgens mij hoor ik in je beschrijving niks wat niet in OpenTx te programmeren is.

    Maar het is wel goed om even goed te omschrijven wat de gewenste situatie is.

    Dus met aansturen vd hoogte moeten de flaps en rolroeren omlaag bewegen. Ik neem aan proportioneel met de uitslag van het hoogteroer. Moet dit ook nog in en uit te schakelen zijn doormiddel van een schakelaar?

    Verder een curve op het gas met een vertraging. M.a.w. het gas zit op een schakelaar en moet gedoceerd opkomen?

    Verder nog wensen?
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  20. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja hij wil terug een mx22 :D
     

Deel Deze Pagina