Project Thermiekkruiser 120%

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door ArthurP, 23 jan 2021.

  1. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Mooooooi.
    Ik weet het is heiligschennis, maar om de bestuurbaarheid te verhogen waarom niet de kielvlakjes naar 200% of zo vergroten.
    Het kielvlak voor de helft beweegbaar maken help ook. Een paar centimeter in de hoogte smokkelen help ook hierbij.
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Zou het verstandig zijn iets te smokkelen met de ropmdoorsnede net voor het stabilo?
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Wat een beauty!!!..misschien fff het oude en het nieuwe kielvlak/richtingroer over elkaar heen laten zien? ( Frans ...er is al behoorlijk aan gesleuteld...aangepaste hoogte/oppervlak.)
    Dan zal duidelijk worden dat vergroten van de stabilo tip kielvlakjes waarschijnlijk niet hoeft.
     
  4. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja weet ik, maar je moet niet alles verklappen:D
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  5. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    291
    Ziet er goed uit. Begint steeds meer op een Nordic Tern te lijken.
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Het was een dubbeltje...
     
  7. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Het kielvlak is iets groter gemaakt zoals bij de Olympia. De oortjes zouden een stuk groter moeten en dan moet er ook een hap uit het stabilo om ze naar binnen te laten sturen, dat was veel opvallender geweest. We gaan experimenteren met eventueel de V-staart mee te laten sturen al heft die maar zijn eigen stabiliserende effect om de topas op. Een rolroer versie wordt ook overwogen, wat als voordeel heeft dat die ook als spoilers gebruikt kunnen worden

    Qua rompbouw denk ik eraan de romp te spitsen onder de langsligger zodat er geen rompbouwhelling nodig is. Die lijn is toch al horizontaal en kan dus perfect vlak op de bouwplank. Op zijn kop lijun je dan de V vormige spanten en de ondergordering er op.

    Bouwplank.jpg
     
    j.knippels, Frans Bal en Énke Blériot vinden dit leuk.
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Arthur..voel je wat voor RES...altijd angstig met dit soort kisten in het voorjaar in de bel..
     
    Freubelaer vindt dit leuk.
  9. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Dat maakt het toestel nog interessanter.
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Weet je wel hoever de vleugels van de loodrecht van 600 meter....ik bedoel 300 meter...naar beneden komende romp af liggen??
     
  11. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    RES nog niet overwegen wel met Sebastiaan over een spoileron versie gesproken, ook handig voor de kleinere vliegvelden.
     
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    dabedoelikke..eenvoudige flappies die opstaan of een spoileron...of zelfs butterfly? prog. maar ja dan hebbie 4 flappies nodig..met idem aantal sevo's

    flappieremkleppen ga ik in ieder geval doen mocht er fabrieksmatig niets voorzien zijn.
     
  13. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Met twee flappies of spoilers naar boven heb ik prima ervaringen, die remmen goed en beschadigen niet bij de landing.
     
  14. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Het spitsen van de romp heb ik verder uitgewerkt. Ik wil beginnen met een balsa U als ruggengraat, dit word gelijk een goot voor (stuur) kabels zodat die niet los door de romp lopen wat vaak lelijk is met een doorzichtige bekleding. Op de U komen dan de spanten aan de bovenkant opgesloten met een stringer gelaserd uit 3mm liteply en onder 2 stringers balsa 5x5. Dan gaan er boven nog 2 hoekstringers in die halverwege staart en vleugel stoppen op een spant.

    Spant.jpg


    Zit dat allemaal stabiel in elkaar dan draai je de romp om en dan lijm je de onderkant van de spanten er op, in aan de onderkant komt dan weer een gelaserde stringer als in de bovenkant en over de zij stringers (5x5) gaat nog een latje 2 mm die half over de boven en onderkant van het schot valt. De zijstringer wordt dan een T profiel i.p.v. de massieve vuren latten van het origineel.

    Spant 2.jpg

    Een ander alternatief zou een volledige bouwhelling zijn, maar dat lijkt me alleen maar gecompliceerder.

    Bouwhelling.jpg
     
  15. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    315
    Locatie:
    amersfoort
    Ik zou er aan de zijkant nog 2 liggers bijzetten, 1 aan elke zijde halverwege schuine vlak. Optie is ook een verticale deling en dan bouwen op een contourstrip linker en rechterhelft. Dan tegen elkaar aan. Verder ziet het er netjes uit.
     
  16. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    315
    Locatie:
    amersfoort
    En voor deze svp 6x6 liggers gebruiken (balsa en vuren voldoende op voorraad, de 5x5 gaan erg hard hier.
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Horizontaal delen met eerst de bovenkant ( incl kielvlak ed) en dan omdraaien ( systeem Kiel Kraft Southerner etc) is 100% bevallen..

    Krijg er nu al zin in de proto te bouwen en de bel op te zoeken met deze beauty!!
     
  18. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik vond op internet dat remkleppen vrij gebruikelijk zijn bij vintage zwevers. De deurtjes voor de RC zitten vaak aan de zijkant en dan met de servo's verticaal dat wil ik ook doen, maar dan onder de vleugel, volgens mij is er met zo'n lange neus geen extra gewicht voorin nodig..

    Remklep.jpg

    Deurtjes.jpg
     
    Freubelaer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina