Vaarwel..

Discussie in 'Model elektronica' gestart door easy, 31 jan 2021.

  1. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Dat is dan weer jammer. Ik zag mezelf als een weekendje afreizen naar de Eifel, naar GJ's gastenverblijf, voor een OpenTx cursus
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh, je kan me altijd wat bijleren.
    En je bent ook altijd welkom.

    GJ
     
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik kan alleen maar oordelen over mijn eigen ervaring en budget. Sinds 1.5 jaar weer aan het vliegen, van heeul vroeger met een Robbe Futaba zender 4-kanaals.
    Ik dacht serieus na over Jeti na er 1 in levende lijve gezien te hebben, maar het was me echt te gortig. Vooral toen ik de ontvanger prijzen zag en wat je dan nog
    MEER nodig hebt voor je ook telemetrie (vario, GPS) voor elkaar had schrok ik me een hoedje.

    Toen kwam ik bij graupner uit (mx26 geloof ik, nog niet besloten over pult of niet), en daarna zag ik de frsky zenders in Kampen van verschillende soorten.
    Ik ben getriggerd door het OpenTX model (ik ben wel software georienteerd), en dat is voor mij de hoofdreden om daarbij te blijven. Voor mij werkt het heerlijk.
    Uiteindelijk voor de horus x10s express gegaan als toen de meest luxe en moderne.

    Maar het antwoord op je vraag waarom ik er (voorlopig) niet van af stap:

    - tot nu toe nog 0 problemen mee gehad
    - kwaliteit bevalt me prima. Veel luxe, wel iets minder dan Jeti maar geen 1000 euro minder.
    - Extreem betaalbare en veelzijdige ontvangers
    - functionaliteit waar je bij andere merken echt HEEL VEEL meer geld voor neer moet tellen, voor zover ik gezien heb.

    Dus puntje bij paaltje, zelfs een Horus pakt nog veel goedkoper uit dan bij een ander merk, en bevalt me perfect.
    En los van de looks (die ik verafschuw persoonlijk) zou ik met een taranis ook prima uit de voeten kunnen.
    Ik overweeg voor het DLG vliegen nog een X-lite vanwege de vormgeving, maar moet er eerst eens één vasthouden.

    Maar goed, dat is weer mijn persoonlijke ervaring als frsky enthousiast :)
     
  4. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Ik ben overtuigd dat de manier waarop je de Taranis moet bedienen, met van die + en - toetsen, ervoor verantwoordelijk is dat OpenTX de reputatie heeft gekregen "moeilijk" te zijn. Bij mijn Taranis gebruikte ik systematisch de computer om modellen te programmeren, die ik dan in de Taranis inlaadde.
    Toen ik mijn Horus kocht, was dat zo'n verademing dat ik een draai/druk knop kon gebruiken (zonder ellendig piepje :) ) dat ik nu het meeste doe rechtstreeks op de zender, en de PC Companion app als backup gebruik voor mijn modellen.
    Ik wou ook nooit een kleurenscherm, omdat ik er de toegevoegde waarde niet van zag. Er is een tijd geweest dat je de grootste onzin zag komen qua toeters en bellen bij zenders, zoals je telemetrie aflezen op een smartphone...alsof 1 scherm tijdens het vliegen al niet teveel is. Maar het scherm van de Horus is echt ongelooflijk goed, en gelukkig (zeer persoonlijke mening) niet touchscreen. En het heeft echt een toegevoegde waarde.
    Enige nadeel aan de Horus was de batterij: na een dag vliegen moest die zeker opgeladen worden. Ik heb er grotere batterijen ingestopt, die kunnen opgeladen worden door de interne lader, en nu kan ik meerdere dagen vliegen zonder me zorgen te hoeven maken.
    Het feit dat de interne antenne het minstens even goed doet als de externe, is ook een pluspunt. Ik vlieg veel met zwevers, die soms zo ver van mij weg zijn dat ze nog nauwelijks te zien zijn (4m en meer spanwijdte). Ik heb mijn externe antenne gewoon verwijdered, dat is al iets minder dat je kan breken als je wat lomp bent (zoals ik dat een paar keer was met mijn Taranis). Nog nooit problemen of meldingen gehad qua reikwijdte, behalve wanneer ik de ontvanger verkeerd gemonteerd had. Toen was het wel zo handig dat ik al snel een auditief alarm kreeg dat de ontvangst niet zo denderend was. Bleek er een soort "dode hoek" te zijn qua ontvangst die ik niet gedetecteerd had bij de reikwijdte test. Er zat waarschijnlijk ergens carbon of iets dergelijks in de romp verborgen. Dat soort details betekenen een echte toegevoegde waarde voor een zender: je krijgt een duidelijke verwittiging lang voor er iets fout kan lopen, je hoeft niet te wachten tot je de controle verliest. Daar zou ik bij het kiezen van een nieuwe zender veel belang aan hechten bijvoorbeeld.
    Het laten "afroepen" van telemetrie gegevens was toen ook een nieuwigheid die niet alle merken, al dan niet standaard, ondersteunden (of voor veel extra kost). Een stroomsensor van 20 Euro in je model, en laat het verbruik in mAh maar berekenen en afroepen door je zender, gedaan met het gissen naar hoelang je je timer moet zetten.
    En, inderdaad, de prijs van de ontvangers versus de mogelijkheden, het leek me toen te goed om waar te zijn. Voor rond de 35 Euro een 16-kanaals ontvanger met telemetrie en sbus...
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb dat "companion" op mijn laptop staan, maar gebruik het uitsluitend voor de logfiles, ik programmeer er niet mee. Dat doe ik nog steeds gewoon met die zes lullige knopjes.
    Gewoon, omdat ik de helft van mijn finetunen op het veld ook nog steeds met die zes knoppies doe.
     
  6. Arjan B

    Arjan B

    Lid geworden:
    13 okt 2020
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Rucphen
    De topicstarter vroeg naar de radiomaster. Deze heeft multiprotocol.
    Lees nu veel/ alleen over de Frsky.
    De Radiomaster kan met de Frsky ontvangers werken, maar sterk punt is dat deze ook met andere merken ontvangers overweg kan.

    Dus wel opentx, maar met mogenlijkheden anders dan de Frsky ontvangers.
    Opent dit deuren?
    Heeft een ander merk ontvangers voordelen die je met Frsky niet hebt.
    Ik zit bijvoorbeeld te kijken om een vario in de zwever te hebben, is dan Frsky de enige betaalbare oplossing?
    Groet,
    Arjan
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat het sterke punt van de Radiomaster en Jumper is dat hij met "oudere' merken ontvangers overweg kan.
    Als je nog oude Graupner, Futaba of MPX ontvangers hebt dan kan je die blijven gebruiken.
    Maar voor het geld kan je net zo goed nieuwe Archer of Frsky ontvangers kopen en dan ook een kwalitatief goede zender kopen als de Horus.
    Zelf zou ik de Radiomaster niet kopen, te plastic en als je leest op bijvoorbeeld RCgroups zijn er wat dingetjes die kwalitatief niet goed zijn en snel stuk gaan.

    Frsky is ook niet zaligmakend maar in mijn geval, de Horus, voelt degelijk aan en van binnen is het ook allemaal netjes.
    De ontvangers met vario, G rx8 zijn niet zo precies als een echte vario, hij wil wel eens verlopen.
    Maar dan is het de volgende keer na het landen hem resetten en dan doet ie het weer goed.
    En tja, ik heb mijn G-RX8 voor 31 euro uit China laten komen, dus dan kan ie ook niet zo heel precies zijn denk ik.

    GJ
     
  8. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Let wel, Futaba FASST is NIET ondersteund in de RadioMaster (of welke zender met een Multi Protocol Module dan ook). Wel zit er Futaba S-FHSS in, dat is wel ondersteund.
    Wat het resetten van de vario betreft, dat gaat om het op nul stellen van de zender als het toestel (met de ontvanger erin) op de grond ligt. Veranderende luchtdruk kan hier ook invloed op hebben, maar hoeveel dat werkelijk is heb ik nooit bekeken. Gewoon voor de vlucht even op nul stellen en daarna vliegen.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb ongeveer 5 meter verschil gezien in een half uurtje tijd of zo...
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, bij mij ging het, liggend op de grond van 0 naar 10 meter en weer terug.
    Meerdere keren.
    Misschien trok er een lagedrukgebied voorbij?

    GJ
     
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Of er liet iemand een......ach laat maar.....
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lagedrukgebieden geven zelden meerdere pieken, maar het kan wel als het heel onbestendig weer is. Maar wat jij zegt gezien te hebben (alles kan, anders was het niet gebeurd) heb ik nog niet kunnen waarnemen.
    Ik zie meestal, als ik de boel aan zet, gewoon de hoogte heeeeeel geleidelijk en langzaam oplopen of wegzakken. De laatste keer dat ik met de Ogar gevlogen heb, had ik na tien minuten en een maximale hoogte van 120 meter, een afwijking van 3 meter of zo...
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn losse Frsky vario die op de RX4 zit verloopt inderdaad.
    Ik start op 0 meter en als ik land op dezelfde plek geeft ie een meter of 3-4 aan.

    GJ
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    gelukkig vliegen we niet op instrumenten alleen:D
     
  15. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Je moet meerdere zaken in rekening brengen hier.
    Eerst en vooral de precisie van de gebruikte sensoren. Bij de betaalbare sensoren denk ik dat het niet zo ongewoon is dat die al eens een meter op of neer dansen. Je zou die precisie eigenlijk moeten opzoeken in de specificaties van de gebruikte sensoren om daar een idee van te krijgen.
    Anderzijds is daar ook inderdaad de luchtdruk die verandert. In de zweefvliegerij vlogen we op QFE, ttz je zet de hoogtemeter op nul voor je vertrekt, en dan was het niet zo vreemd dat je na een vlucht landde op -10m hoogte bijvoorbeeld. Maar bij windstil weer, met een model in rust op de grond, gaat de lokale (statische) luchtdruk niet in die mate schommelen dat je je hoogte met 10m ziet verspringen.
    Het zal eerder aan de precisie van de sensor dan aan luchtdruk schommelingen liggen.
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    In het najaar bij een drone gevlogen met een bril was het verschil nog groter , ik stond er bij om de drone visueel in het oog te houden bij het landen vroeg de piloot hoe hoog is mijn drone? zeker 20 m maar op zijn scherm 3 m .
    Daarom vergt landen met een drone via de bril veel oefening .
    Ik vind dat verschil normaal , vario geluid ingesteld op 1 m stijgen of dalen , dan komt er een windvlaag en vliegtuig op de kar , vario geluid voor stijgen en einde vlaag dalen.
    Drukverschillen zijn er bij iedere windvlaag kan niet anders , zonder druk verschil geen wind
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het drukverschil om wind te veroorzaken is extreem klein
    VEEL kleiner dan het drukverschil wat, zeg maar, 1 meter hoogteverschil oplevert.
    1 meter hoogteverschil is een drukverandering van ruwweg 0,125 milibar
    Wind is afhankelijk van een drukgradiënt en dan praat je over millibars per kilometer (factor honderd kleiner) om al een heel erg stevige wind te veroorzaken.

    Ik heb in elk geval bij mijn hoogtemeter echt helemaal geen enkele invloed van windvlagen of luchtstroming op de hoogtemeting kunnen merken, en ja... ik heb de Föhn van wijlen mijn vrouw er bij gepakt (die volgens de pitotbuis een uitstroomsnelheid van 40 km/u heeft, toch een redelijk briesje) en op alle mogelijke manieren tegen die sensor aan geblazen, alsmede ook tegen de diverse gaten, kieren en openingen van de romp geblazen, maar ik zag geen significante afwijkingen.
    Voor de beeldvorming, ik heb de FrSky hoogtemeter met de hoge "nauwkeurigheid", en die zwabbert in rust ongeveer 30 cm op en neer, en mischien dat dar met de Föhn er bij 50 cm werd...
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je een vario in een dikke electrozwever zet dan zie je wel degelijk rare dingen.
    In die F5B modellen maar ook gewone wat snellere hotliners met een turbospinner zie je dat de romp "vacuum" gezogen wordt.
    Bij de prop ontstaat in het midden een vacuum dat wordt aangevuld uit de romp.
    Je stijgsnelheid geeft hele rare waarden omdat hij een foute hoogtemeting (druk) krijgt.
    En dat is bij redelijk goede vario's van Jeti en SM Modellbau.
    Ik weet niet wat het bij een Frsky doet.

    GJ
     
  19. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Normaalgezien meet je dan ook de statische druk aan de buitenkant van de romp, via "static ports", die zodanig strategisch geplaatst worden (zijkant van de romp, dicht bij de neus) dat er een minimale invloed is van de luchtsnelheid
    staticport.jpg
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ken alleen het systeem dat de input van de vario in een soort drukvat zit om kortstondige verschillen te voorkomen.
    Dat word wel eens bij grote schaalzwevers gebruikt en zeker in de echte zweefwereld.
    Maar als alles heel compact moet dan is daar geen plek voor.

    GJ
     

Deel Deze Pagina