Bekleden met bruin pakpapier en verdunde houtlijm

Discussie in 'Tutorials' gestart door Henri Kaper, 6 feb 2021.

  1. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Op rcscalebuilder.com zag ik iemand zijn model bekleden met bruin pakpapier en verdunde houtlijm. Dat leek mij interessant om eens op een proefstukje te proberen en het werkt inderdaad heel goed!

    Het pakpapier zorgt voor stevigheid en een gladde buitenkant. Het is behoorlijk slagvast.

    Het kan een gezonder alternatief zijn voor ‘glassen’ met epoxy of G4. Overlappingen kunnen vlak geschuurd worden. Daarna kan het geplamuurd en verder afgewerkt naar een gladde finish.

    Het is vooral mooi voor schaalmodellen van oude vliegtuigen, die met triplex ingedekt waren en in een kleur gelakt. Je brengt het pakpapier dan in delen aan, gelijk aan de triplex panelen. De naden blijven zichtbaar. Het heeft geen houtnerf, maar dat zie je op gelakt triplex sowieso niet of nauwelijks. Wel heeft het een zachte textuur als hout i.p.v. een glad, plastic-achtig oppervlak.

    Na het bekleden kunnen er allerlei details en onderdelen op het pakpapier gelijmd worden met houtlijm. Epoxy of CA zal denk ik ook geen probleem zijn. Ook met pakpapier kunnen er natuurlijk details gemaakt, of met ‘pinked tape’ of stroken Oratex, ...

    Onder het pakpapier kan het model gewoon traditioneel gebouwd zijn en ingedekt met 1,5 mm balsa.

    Opgedroogd is het met lijmwater doorweekte pakpapier bijna als een heel dun laagje hout. Het is goed te schuren, zonder dat het gaat vervezelen. (Tissue gaat wel vervezelen als je het schuurt.) En als het met overlap is aangebracht en uitsteekt, is dat makkelijk met een scherp mes af te snijden.

    Het doorweekte pakpapier zet wat uit, wordt wat zachter en kan gevormd naar enigszins bolle oppervlakken, maar natuurlijk niet als krimpfolie. Sterker gebolde oppervlakken moeten met meerdere kleine stukken bekleed worden. Met het opdrogen krimpt het pakpapier.

    Overlap die om de hoek vast gezet moet worden, moet niet te kort gemaakt, zeker 1 á 2 cm. Minder kan wel, maar dan moet je opletten dat het niet los komt onder het drogen.

    Je hebt nodig: Glitsa, waterbestendige houtlijm, bruin pakpapier, stevige varkensharen kwasten of een verfrollertje.
    1. Eerst een dunne laag Glitsa op het balsa aanbrengen. Dit voorkomt dat de verdunde houtlijm te veel opgezogen wordt en dat het balsa gaat kromtrekken of bobbelen. Gebruik hiervoor een harde varkensharen kwast of een rollertje. Als je een zachte kwast gebruikt strijkt de Glitsa minder makkelijk uit, waardoor je meer Glitsa op het balsa gaat aanbrengen, wat dan meer intrekt en het balsa laat kromtrekken of bobbelen. (Dit gebeurde op mijn proefstukje. De bobbel was na het bekleden wel grotendeels weg getrokken, dus je hoeft niet meteen te schrikken als het een klein beetje bobbelt.)
    2. Wanneer de Glitsa droog is, licht opschuren met fijn schuurpapier.
    3. Verdun houtlijm met een gelijke hoeveelheid water ... fifty/fifty.
    4. Het pakpapier heeft een gladde en een 'ruwe' zijde. Kijk eerst even welke zijde de ‘ruwe’ is en breng die aan op het model.
    5. Strijk eerst het pakpapier aan beide zijden met lijmwater in, met stevige kwast of verfroller. Dit kan dan nog even goed intrekken terwijl je het te bekleden deel van het model met lijmwater bestrijkt.
    6. Breng het pakpapier aan op het model, schuif het op z’n plek en strijk met natte vingers het overtollige lijmwater eronder vandaan. Let daarbij op dat het pakpapier weer makkelijk van z’n plek af schuift; hou het aan één kant vast.
    7. Strijk het aangebrachte pakpapier nog even na met lijmwater. Omdat de houtlijm zo sterk verdund is, droogt het helemaal glad op.
    8. Om in het eindresultaat geen onderliggende randen te zien, zou je na elk aangebracht stuk waar nog een stuk overheen geplakt gaat worden, de randen glad kunnen plamuren met balsa-plamuur.
    9. Wanneer het model volledig bekleed is, het pakpapier licht opschuren met fijn schuurpapier.
    10. Details aanbrengen.
    11. Kleurlak aanbrengen.
    12. Brandstofbestendige lak aanbrengen.
    Ik heb de toename van het gewicht bijgehouden en na wat rekenen komt dat ongeveer uit op ...
    Glitsa: 0,6 g/dm²
    Pakpapier+lijm: 1,8 g/dm²
    Verf: 0,2 g/dm²

    Oratex weegt volgens de fabrikant 1 g/dm² ... Glitsa + pakpapier is 2,4 g/dm² ... dus de pakpapier-methode is 1,4 g/dm² zwaarder. Om een idee te krijgen neem ik mijn Big Lift van 220 cm spanwijdte even als voorbeeld. Deze heeft een bekledingsoppervlak van ongeveer 250 dm². Bekleed met pakpapier i.p.v. Oratex zou mijn Big Lift ongeveer 350 g zwaarder zijn.
    Let wel, dit was met een stuk pakpapier dat ik toevallig had en dat behoorlijk stevig/zwaar was. Ik zal zodra ik kan nog even kijken wat het gewicht per m² was ...volgt.

    Het pakpapier wordt ook wel kraftpapier genoemd en het is er in gestreept of effen. Het is her en der te koop in winkels en webshops. Het gewicht varieert: 50, 70 ,90 en 120 g/m². (Oratex is 100 g/m².)
    https://www.google.com/search?q=bruin+pakpapier

    De aluminium-verf op mijn proefstuk droogde helaas wat streperig op, maar de naden/overlappingen zijn goed te zien ... net alsof het triplex platen zijn.

    Ik vind het prachtig, maar vorm eerst zelf je mening met een eigen proefstukje, ook om er gevoel voor te krijgen voordat je het op je mooie model uitprobeert.

    brown-paper-test-960px.jpg
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2021
  2. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb een nog ongebruikt stuk pakpapier gewogen en gemeten, en het blijkt pakpapier van 70 g/m² te zijn wat ik op mijn proefstuk heb gebruikt.

    Oratex is 100 g/m² ... dan begrijp ik even niet waarom ik in mijn berekening er op uit kom dat een model in formaat Big Lift, met pakpapier dat lichter is dan Oratex, 350 g zwaarder uit zou vallen.
    Zou dat dan alleen de lijm zijn? De lijm is voor de helft verdund met water.
    Het is natuurlijk wel zo dat mijn berekening bij benadering is en dat mijn proefstuk veel kleiner is dan een model. Daar kan ook een verschil uit zijn ontstaan. Of door onnauwkeurigheid van mijn keukenweegschaal misschien.

    In ieder geval kan ik wel vertellen dat pakpapier van 70 g/m² echt voldoende is. Je zou ook voor 50 g/m² kunnen kiezen, zeker bij kleinere modellen.
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    PVA is erg zwaar (hoog vaste stof gehalte).
    Ik gebruik bij voorkeur CA en cellulose lijmen (UHU hart) en waar nodig epoxy....
     
  4. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Ja ... maar hoe wil je daar grote lappen pakpapier mee lijmen?
    En het pakpapier moet ook doordrenkt zijn.

    Voor details kan je inderdaad andere lijm gebruiken.
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2021
  5. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Bij een F3RES vliegtuig wil ik 2 vleugels onder een hoek aan elkaar bevestigen (ivm de benodigde V-stelling). Normaal zou je die verbinding boven en onder met een glasmatje verstevigen, echter dat past niet bij de houtbouw gedachte van RES. Zit nu aan kraftpapier te denken. Een paar strookjes van 10 cm lang en enkele cm's breed op het dikste deel van het profiel.
    Er komt een trekkracht van max 500N op de verbinding komt te staan. Geen idee echter wat de treksterkte en scheurweerstand van een met houtlijm verzadigd stuk kraftpapier is. Ik heb hier een stuk pakpapier liggen, dat voelt erg sterk aan, maar nog wel scheur gevoelig. Ik kan wat testjes gaan doen, maar mogelijk heeft iemand al wat cijfers paraat ?
     

Deel Deze Pagina