Beineke ASH26 4m

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Phaedra, 5 aug 2020.

  1. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Ik had gezien dat er eentje te koop stond, is het die?
    Echt een geweldig model, vliegt fantastisch.
    Ik vlieg bij LAC in Lier.
     
  2. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    214
    yup die is het en Lier dat is een mooi dagje uit :) gezien het feit dat ik uit noorden van Nederland kom :)
     
  3. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Intussen heb ik dan eindelijk een paar vluchtjes kunnen doen met de ASH26.
    Ik heb dit model ook overgezet op een andere zender (X20S), wat weer extra testen met zich meebrengt.
    De eerste vlucht was vorige zaterdag, in minder dan ideale omstandigheden (redelijk wat wind, thermiek en turbulentie) die het uittrimmen ernstig bemoeilijkten.
    Het zwaartepunt was lichtjes meer naar achteren dan gewoonlijk (waarschijnlijk door heel dat Arduino gedoe in de staart, plus een richtingsroer servo die er is bijgekomen achteraan).
    Dat liet zich eigenlijk wel voelen, al ben ik door de weersomstandigheden daar niet helemaal zeker van.
    Wat wel negatief opviel, was een vrij constant alarm "sensor lost" tijdens het vliegen, wat op problemen met telemetrie wijst. Dat had geen enkele invloed op het vliegen zelf, en dus maakte ik de vlucht netjes af. Flaps kon ik niet uitproberen, landing was probleemloos.
    De dagen daarna heb ik gezocht naar dat telemetrie probleem (beschreven in ander draadje over OpenXsensor). Vandaag overdag was de wind en turbulentie echt te sterk om nog een testvlucht te doen, maar naar de avond toe nam de wind sterk af, en dus kon ik toch nog 2 vluchtjes doen.
    De eerste start was zeer penibel, ik moest te vroeg lostrekken van het startkarretje (had het te dicht tegen de rand van het plein gezet, domme fout), waardoor een vleugel zwaar doorzakte bij de start en nét niet de grond raakte. Lesje geleerd nu....
    Eerste vaststelling: als ik flaps gebruik, staan de rolroeren niet meer gecentreerd. Ik had direct linkse rol, te veel om zomaar weg te trimmen. Dat had ik op de grond moeten kunnen zien voor de vlucht, maar soit. Waarschijnlijk is dit veroorzaakt door het model te programmeren op een andere zender. Is makkelijk op te lossen, en flaps zijn tenslotte voor het ogenblik niet zo noodzakelijk.
    Tweede vaststelling: ik heb nog eenmaal een "sensor lost" alarm gekregen, dat is alles. Kan ik mee leven.
    Derde vaststelling: model vloog niet meer zo harmonieus als tevoren, ook waarschijnlijk te wijten aan programmering van uitslagen en mixes. Dat wordt dus wat fijn afstellen bij rustig weer.
    En de Arduino zooi is beginnen rondrijden in de staart, daar moet écht een oplossing voor gevonden, dat is niet ok.
    De speling op de flaps storen me nog wel. Ik vermoed dat ze tijdens de vlucht wat omhoog geduwd worden, ik ga ze dus een beetje naar beneden centreren, zodat ze neutraal komen (hopelijk) in vlucht.
    Het wordt de komende dagen toch wat slecht weer, tijd om de laatste dingen aan te passen, en dan hopelijk snel nog wat kansen voor testvluchten.
     
    ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  4. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Vorige week de ASH26 nog eens meegenomen naar de club. Intussen heb ik de X20S zender vervangen door een Tandem XE zender, wat me ook wat extra werk gaf m de hele programmering na te kijken (de schakelaars hebben andere namen).
    Dat laatste heb ik op een minder aangename manier ontdekt, toen ik de ASH26 begin dit jaar al eens meenam om te testen. Toen ik alles had aangesloten en me bukte om het model op te rapen, stootte ik per ongeluk tegen de gashendel. Ik dacht dat de throttle cut aanstond, maar dat was om bovenvernoemde reden niet het geval, en de motor sloeg dus aan. De propeller sloeg in op de bodem van mijn (nieuwe) zender, sloeg het deksel van het batterijvak eruit en kapte in de batterij van de zender. Die hing er aan te bengelen aan de draadjes waarmee ze verbonden was. Toen ik die probeerde los te koppelen, begon die opeens te sissen en hard te roken, en enkele seconden later een steekvlam er uit. Ik hield de zender ver voor me uit en riep om hulp, en mijn vliegmaatje kwam aangelopen en rukte de batterij met veel kracht los en gooide ze op de grond. Resultaat was derdegraads brandwonden in de hals en fel geschrokken.
    Maar goed, dat is intussen al lang opgelost, en alle modellen nagekeken op alle schakelaars.
    Vorige week het model dus terug meegebracht en gevlogen, en de ervaringen waren nog steeds identiek als bij het vorige bericht. Gebruik van de flaps zorgde voor een onstabiel gedrag in pitch, met pompend gedrag. Ik merkte ook dat ik wat terug moest wennen aan het landen van een zwever, met de gas op een slider opzij en de remkleppen op de gashendel, want mijn landingen waren niet echt goed.
    Maandag was het dan terug zweefvlieg weer, met heel veel thermiek, en besloot ik om wat lood vooraan toe te voegen. En dat veranderde het gedrag echt wel ten goede: nu kon ik zonder problemen de flaps in alle standen gebruiken. Na de eerste vlucht merkte ik echter dat een rolroer wat te laag stond, en bij nadere inspectie bleek dat dat roer voor de helft los was gekomen. De Oracover werd gebruikt als scharnier, en dat was aan beide kanten losgekomen. Een noodreparatie met grijze duct tape loste dat tijdelijk op, en kon hierdoor nog een mooie vlucht doen.
    De scharnier is intussen deftig hersteld met scharniertape, en morgen ga ik opnieuw vliegen ermee.
    Ik heb nog niet beslist wat ik met de beschadigde Oracover ga doen: vervangen door opnieuw Oracover, of spuiten. Ik neig naar het laatste, omdat ik de blazen op Oracover wat beu ben. En als ik de vleugels spuit, kan ik de kleur beter matchen met de gespoten romp.
     

Deel Deze Pagina