Ja, ja... een heus verslagje. Volgens ingewijden in de R/C speedboot scene vaar ik met meuk. Om afbreuk te doen aan dat imago een bouwverslagje van een knip- en plakfeestje betreffende de bipbip. Een in Frankrijk ontwikkelde wedstrijd Hydro 1-speedboot die met enorme overmacht al 'ns wereldkampioen werd (Naviga). Kortom, iets aan het ontwerp is goed. Aangezien ik niet van elektromotoren houd die na een paar keertjes varen nieuwe kogellagers nodig hebben of zo, toch maar gekozen voor de aloude, vertrouwde Lehner 1530/8 en op 3s zo'n 34.000 rpm. Conservatief en gericht op efficiency... de Toyota Prius onder de R/C speedboten dus. Nadeel van Lehner 15-serie... M2,5 schroefjes voor bevestiging motor aan motorspant. Zo'n schroefje moet ook nog 'ns erg kort zijn. En die M2,5-boringen zitten ook nog 'ns onder allerlei exotische hoeken. Dat werd dus een custom-gefreesd carbonspantje voor deze motor. Voor een tientje, incl verzendkosten op de deurmat geleverd door rc-raceboats.de (waarvoor dank). Famotec Sonder-Anfertigung 3.17 x 1.5mm Hochleistungskupplung.... En natuurlijk het nodige gep*@l om e.e.a. in de romp te prutsen. Ruimte niet in overvloed.
Zo'n Lehner-motor is fantastisch zeker in combinatie met een 1.5mm verenstaal-as (roestend staal). Alleen die koppelingen lieten nog wel 'ns te wensen over. Dus, deze keer ook maar geïnvesteerd in een klem-koppeling. Geen made-schroefje òp de as, maar ernaast.
Tsja, als het niet anders kan... Best wel zonde toch?! Gisteravond twee scherpe en precieze sneden door de bovenzijde romp gemaakt. Klein beetje bijvijlen en ondertussen Netflix kijken. Gelukt:
Apart romp ontwerp, ik ben benieuwd naar het resultaat. Je gebruikt wel top spul, dus dat komt goed. Wat voor regelaar en lipo ga je gebruiken? En je gaat ermee wedstrijd varen denk ik?
Die vraag moet ik voor mezelf ook nog beantwoorden. Er zijn nieuwe regeltjes... iets met een limiter en een joekel van een LiPo erin. Voorlopig fun-varen met 280gr 3s LiPo aan boord. Ja, heb leergeld betaald. Voorkeur heeft onderhoudsarme motor, zoals LMT. Heb meer dan eens kogellagers vervangen van Leopard, maar daar kruipt wel veel tijd in. Idem voor ESC... voorkeur af fabriek 100% waterdicht. Vermoedelijk D-Power Wave 65A. Ruim voldoende voor de Toyota Prius onder de speedboten . Ik mik op 30A gemiddeld en door het ontwerp zullen de pieken niet hoog uitvallen (bochtenwerk).
Inmiddels het M-section Naviga rulebook erop nageslagen. De bedoeling voor Hydro 1 (en Mono 1) is een LiPo van minimaal 350gr erin te doen en daarvan 3600Wmin te gebruiken, ook wel 60Wh. Er past nu met wat moeite een 285grLiPo in met een max capaciteit van 56Wh. Voor de snelle rekenaars onder ons... i.p.v. de beoogde 30A gem. zou ik dan kunnen mikken op 54A gem. ... mits de ESC goed (voor-)gekoeld is, denk ik dat een 60A Wave voldoende zou moeten zijn. Of anders een 90A ETTI.
Mooi verslag. Een paar suggesties betreft accu's. Naviga hydro1 kun je het beste deze gebruiken met een limiter. http://ecomaster.torgg.com/collection/frontpage/product/newest-limiter-lipo-from-redzone-6100mah-30c Bij de Lipo Masters (daar vaar ik ook wedstrijden) Hydro AS https://www.stefansliposhop.de/index.php?cPath=173_120_122&filterMM=1 minimaal 400 gram! Veelal worden hier Xtron series 5300-5800 30C worden met succes ingezet omdat deze chemi in de cel van industriele kwaliteit is volgens Joerg Mrwitschka.
Dat zou neerkomen op de SLS XTRON 5800MAH 3S1P 11,1V 30C/60C met volgende specs: capa: 64.38Wh, 5800mA [5.8Ah x 11.1V = 64.38Wh = 3862.8Wmin] waarvan 93% te gebruiken tijdens een (al dan niet denkbeeldige) race. lxbxh: 160x45x27mm ... dat wordt proppen
Dat je niet meer dan een bepaald aantal mAh kunt verbruiken in een wedstrijd. Na de limiet valt de boot (tijdelijk) stil.
Correct. Je kan ‘m dus nog wel naar de kant varen. De nieuwe regels zijn het antwoord op de LiPo-slacht, waarbij LiPo’s met lage C-rating aan hoge ampères werden leeggetrokken. Nu krijg je nog meer vermogen tot je beschikking als voorheen, maar is leegvaren niet nodig/ niet de bedoeling. LiPo’s gaan in theorie dan meerdere wedstrijdseizoenen mee.
En weer een stapje verder... lekker solderen. Maar helaas... ruimtegebrek dus connectoren losgeknipt en opnieuw. Dit keer geïnvesteerd in low-resistance 3,5mm Bullit Connector van Corally (bedankt Nils Ester voor de tip). Deze relatief kleine bullit connectoren worden in de motor gestoken. Nog veel werk te doen, maar één van de lastigste klusjes (solderen) zit erop:
Tijd om het bouwproject af te ronden: Het binnenruim laat zien dat er minimaal ruimte is. Daarom is ervoor gekozen klittenband aan de zijkant te doen voor bevestiging van de LiPo en water in- en outlet evenals nooduit aan de linkerzijde. Nu is het mogelijk zonder moeite de LiPo te wisselen. De LiPo past bij het wisselen net onder de aluminium boomhouder door. Een blok zachtschuim houdt de LiPo op haar plek. Het eindresultaat: 1.084 gram vaarklaar, dus inklusief 285gram 3s LiPo aan boord:
Ziet er goed uit! Hoe heb je de wateriinlet eigenlijk gemaakt ? Als ik het goed zie zit ie in een drijver maar hoe?
Top! Met een 36 1,4 tenshock prop, zou je theoretisch 95kmh kunnen halen met 3,7v per cel onder last. Laten we zeggen, een ruime 90kmh moet erin zitten.
Met 90kmh zou ik al erg tevreden zijn idd. Dan is er nog efficiency... 6 minuten zijn best wel lang 4mm dunwandig messing, let op het subtiel opstaande randje... (bij de andere H1 werkte het prima, bij deze met dezelfde constructie moet ik nog testen)