Nieuwe regeling nekslag voor stunt?

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door FOX35, 28 jan 2021.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Uit een bericht van Rob Olijve, voorzitter subcommissie Lijnbesturing van de KNVvL:
    Voor ons LB ers was de vraag; moeten wij ons ook registreren of niet.
    Met andere woorden , worden wij behandeld als radiovliegers , of niet.
    Welnu, onze voorzitter van de afdeling Modelvliegen, Frits van Laar heeft hierover contact gehad met het betreffende ministerie
    En daaropis het volgende antwoord gekomen.
    Vanmiddag heb ik wederom overleg gehad met het Ministerie van I&W over lijnbesturing en… ik heb goed nieuws.
    Lijnbestuurde modellen met een MOTW tot 1 kg zijn uitgezonderd van de nieuwe EU regelgeving, dus geen exploitantennummer en buiten clubverband geen A1/A3 Vliegbewijs.
    Voor lijnbestuurde modellen met een MTOW van > 1kg is de EU regelgeving wel van toepassing, dus wel een exploitantennummer en buiten clubverband wel een A1/A3 vliegbewijs
    .

    Goed nieuws misschien voor kleinere sportmodellen en eigenlijk alle wedstrijdklassen, behalve kunstvlucht (of stunt als je wilt). Vrijwel alle modellen voor 6cc en alles daarboven weegt meer dan 1kg.

    Misschien dat de fanatiekere wedstrijdvliegers bereid zijn om aan alle regelgeving te voldoen en de kosten daarvan te dragen, maar van aanwas bij F2B van nieuwe vliegers zal in heel Europa niet snel sprake meer zijn. F2B kan dan (weer, net als voor de vijftiger jaren) een puur Anglo/Amerikaanse aangelegenheid worden.

    Als in kunstvlucht geïnteresseerde sportvlieger of als gepenioneerde F2B-vlieger op een mooie zondagmiddag een vluchtje maken met je oude toestel of een leuke demo geven is er dan niet meer bij, tenminste niet als je dat braaf legaal wilt doen en geen onnodige kosten en heisa wilt.

    Hoe zal zich dit ontwikkelen? Ontstaat er een Europese trend om modellen net onder de kilo te bouwen met een lichte 4-6cc motor? Terugkeer van de Fox35? Misschien terug naar jaren vijftig en zestig toen de meeste Europeanen stunt vlogen met 2,5cc motoren? Of sterft stunt helemaal uit?

    PP
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  2. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Onnodige kosten zijn 23 euro voor de initiële registratie en 13 euro per jaar voor het bijhouden.
    Heisa zijn 40 vragen die niet moeilijk zijn en dan heb je voor 5 jaar je vliegbewijs.
    Door te registreren laat je weten dat je er bent, hoe meer mensen dat doen hoe beter het is.

    Tot 1kg een uitzonderingspositie en dat is mooi meegenomen.
    Op het clubveld blijft alles bij het oude als je club de boel netjes organiseert.
    Daar buiten ben je met een registratie ook boven de 1kg legaal en als je geen camera monteert heb je meer vliegmogelijkheden dan voorheen.

    Alles bij elkaar valt het wel mee, tikje onhandig en we hebben er niet om gevraagd.
    Er zijn al geen wedstrijden meer voor stunt, dus dat uitsterven is al gepasseerd.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. wnieuwkamp

    wnieuwkamp

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Überlingen
    In Duitsland wordt de registratie door de landelijke vereniging gedaan. Dat zou de KNVvL toch ook kunnen doen?
    Groeten,
    Wolfgang
    Überlingen, Duitsland.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit hele verhaal gaat verder terug dan je zou denken.

    Ik kwam er op een gegeven moment (10 jaar terug of misschien zelfs meer) achter dat er na de overgang van de ene naar de volgende Regeling Modelvliegen ineens geen Lijnbestuurde modellen meer werden omschreven. Ik heb die oude Regelingen nog, dus iemand die beweert dat LB nooit omschreven is geweest, heeft niet zitten opletten.

    Wat ik me nog herinner is dat dit me toen al behoorlijk verontrustte, want behalve de notie 'wat niet wordt genoemd, bestaat niet' had ik het gevoel dat e.e.a. wel eens onbedoelde problemen zou kunnen gaan veroorzaken (let wel, onder 'drones' werden, toen LB nog 'bestond', alleen RC bestuurde slepers van schietdoelen verstaan).

    Nooit had ik destijds durven vermoeden dat dit ooit werkelijkheid zou worden, sterker, de huidige werkelijkheid is bizarder dan ik toen had kunnen bedenken.

    Ik heb in dat kader de nodige (vruchteloze) discussies gehad over de noodzaak van een definitie van een lijnbestuurd model, om daarmee te kunnen waarborgen dat vrijheden die LB (terecht) zouden worden toegestaan, niet misbruikt konden worden door lieden met andere vliegende voorwerpen.

    Maar wat ik ook aandroeg, het antwoord bleef nee. Ik voelde mij een roepende in de woestijn, het zij zo.
    Effectief betekende dit een afgedwongen solidariteit, een moeten 'mee lijden', terwijl daar op logische gronden geen verdedigbare aanleiding toe was.

    In dat kader staat mij nog bij dat mijn betoog, dat een NOTAM die modelvliegen tijdelijk verbiedt uiteraard niet voor LB zou moeten gelden (omdat een LB model nooit daar zal kunnen komen waar men ongehinderde doorgang voor- en verdere veiligheid van mensdragend luchtverkeer wil waarborgen > de enige reden van de NOTAM in kwestie) nog net niet weggehoond werd.
    Mij werd iets toevertrouwd met de strekking van 'dat ik niet moest zeuren en ik toch best op een andere dag zou kunnen vliegen'. Wie geen F2B vliegt zal inderdaad soms niet begrijpen dat zoiets een dwaze suggestie is.

    Wat me bitter tegenviel was dat de steun, die ik uit de landelijke organisatie verwachtte, wegbleef.
    Maar omdat de consequenties vooralsnog vrijwel theoretisch bleven, is het bij mij langzaam weer buiten beeld geraakt (ik ben namelijk geen pathologische zelfkweller).

    Tot begin 2021, that is...
    In alle voorschriften volgens de wet kwam LB wéér niet voor.
    Wat ik hoorde was dat LB ook onder de registratieplicht zou vallen, niet vanwege de veiligheid van mensdragend luchtverkeer, maar 'omdat deze betrekking heeft op veiligheid en aansprakelijkheid'.

    Nu had ik voor mijn RC speeltjes even vlug dat vliegbewijs en registratie geregeld, dus dat is ook wat mij betreft het probleem niet.
    Ook kan ik moeiteloos een stickertje fabriceren van 7x20 mm waar mijn hele nummer op past en dit aan de onderkant van de binnenvleugeltip plakken naast de CIAM sticker.
    Verstoort het uiterlijk, noch de vliegeigenschappen. Dat is dus het punt niet.

    Het gaat mij er om, dat op grond van vermeende eigenschappen, LB in een regeling getrokken is, die over iets wezenlijk anders gaat.

    Dat het uitsterft is, naar mijn opvatting, voor een deel ook aan het optreden van de eigen organisatie te wijten.
    Men bedenkt -veel- oplossingen voor -veel- niet bestaande problemen en blijft daarnaast doof voor door anderen geconstateerde, reële, manco's en daarvoor aangedragen oplossingen.
    Voor mij woog dat voor zo'n 60% mee in de beslissing het wedstrijd F2B vliegen te laten voor wat het was.
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2021
  5. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Hay Wolfgang;

    Hoe wordt de rest van dit gedoe in Deutschland geïnterpreteerd?
    Stel dat ik in augustus naar Nettetal wil, of jij naar de Peel, kunnen we dan vliegen?
    Ik zal Mike May en/of Andy Housden nog een mailtje sturen over hun interpretatie van dit alles. (Nats)

    MFG

    Max

    P.S.; Bruno; Je kan nog altijd carrier gaan vliegen, dan zit je inmiddels rond de 800 gr. voor een compleet model en qua leeftijd zit je dan weer bij de junioren.
     
  6. wnieuwkamp

    wnieuwkamp

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Überlingen
    Hallo Max,
    in Duitsland is alles geseponeerd tot 1 April. Dus afwachten.....
    Groet,
    Wolfgang
     
  7. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Mijn persoonlijke mening indertijd was dat het niet zo'n probleem was dat lijnbesturing niet in de toenmalige regeling modelvliegen stond. Dat was geen ontkenning van het bestaan van lijnbesturing, maar er waren gewoon geen regels voor. Dat was een luxe positie, want dan kun je alles doen, zolang je geen andere regels overtreedt. Omdat er niet of nauwelijks geluidsregels werden gesteld door gemeenten, betekende dit dus dat je alleen maar toestemming van de eigenaar van de grond waar je vloog hoefde te hebben en dat je natuurlijk geen schade moest veroorzaken.

    Het punt met discussie over de definitie van LB is dat het er helemaal niet toe doet hoe wij dat definiëren. Wat er toe doet is de definitie waar de makers van de regels (de overheid dus) van uitgaan, en hoe degene die de uitvoering van de regels moet toetsen, de rechter dus daar over denkt.

    Op dit moment heb ik de regeling waarop gebaseerd zou zijn wat er wel en niet mag met LB (dus ook waar de uitzondering van modellen onder de 1000 gram op gebaseerd zou zijn) nog niet gezien. Ik weet dus niet van welke definitie de overheid uit gaat. Het kan heel goed zijn dat het aanvechtbaar is dat lijnbestuurde modellen überhaupt onder deze regeling vallen. Ik hou de ontwikkelingen wel in de gaten.
     

Deel Deze Pagina