Bouwverslag Fokker FVIII

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 9 mrt 2019.

  1. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Niks te danken ,zeg maar Arno :D

    Gr , Helikapoter / Arno :)
     
  2. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Ah, jij ook nogmaals dank Arno, de beide filmpjes komen uit dezelfde bron zie ik nu :yes:

    Groeten Ralf
     
  3. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Ja op dat kanaal zijn vele historische filmpjes te zien > Rick88888888 op You Tube
     
    strutter vindt dit leuk.
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Arno en Bart, dankzij jullie video's heb ik meer inzicht gekregen in de scharnierlijn van het aileron.
    Op de genomen screenshots lijkt het dat de scharnieren aan de bovenzijde van de vleugel zitten, ik heb dit detail nog niet eerder ergens gezien

    s78.JPG

    Hier trouwens ook mooi de staartslof te zien, daar zou ik net als bij de grote TC Tiger Moth mooi de schep van een theelepeltje voor kunnen gebruiken

    s79.JPG

    s80.JPG

    s81.JPG

    Verder nog een detail van de aanhechtingspunten van het landingsgestel aan de romp, de achterste is een scharnier met pen

    s76.JPG

    En nog een mooi detail van de staartsectie

    s77.JPG

    Bruikbaar materiaal mannen, super bedankt voor jullie input!

    Groeten, Ralf
     
    E.hof, Peter Houweling, ramses en 7 anderen vinden dit leuk.
  5. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Nog niet op de FVIII gezien, bedoel je? Of in het algemeen bij vliegtuigen uit die tijd?
    De Koolhoven FK41 en de Desoutter Mk.I hadden ook 'gewone' scharnieren bovenop vleugel en aileron vastgeschroefd zitten. Er zullen er wel meer zijn geweest die het zo hadden.
    Je kan het faken met een plat 'modelvliegtuigscharnier' als je de spleten vanaf de bovenhoek schuin naar beneden steekt en twee dummy scharnierplaatjes op vleugel en aileron lijmt.
    Misschien kan je het ook echt doen met messing scharnieren uit de scheepsmodelbouw of stukjes uit pianoscharnier?
     
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Messing scharnieren bovenop zou het eenvoudigste zijn.
    Ik vraag me alleen af of dit bij de echte ook zo zat, deze beelden zijn tot nu toe de enige info die ik erover heb kunnen vinden. Uit al mijn verdere docu vond ik daar helaas niets over.
    Ik neem aan dat ze op dezelfde manier zaten als bij de Fokker FVII, Misschien heeft iemand anders daar meer info of tekeningen van?

    Groeten Ralf
     
  7. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Die scharnieren moeten dan wel pennen hebben die vast zitten of geborgd zijn.
    Als de Fokker FVIII het zo had, dan de FVII wellicht ook? Is er daar wat over te vinden?
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    strutter vindt dit leuk.
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bij mijn Bergfalke 3 m span zijn de CA scharnieren 0.3 mm ingelaten in de 3 mm balsa indekking bovenkant ligt zo gelijk en is alleen voelbaar onder de cover.
    Waarom ik het zo heb gedaan , om de CA verlijming beter te kunnen controleren .
    Ik zie regelmatig op het forum scharnieren los komen , daarom word ook aangeraden om scharnieren te borgen met een tandenstoker omdat de verlijming onbetrouwbaar is, oorzaak lijm die moeilijk in te brengen is en gebrek aan vocht in het hout om CA snel te laten drogen..
    Met de scharnieren boven op de vleugel lijn je de aileron volledig uit en breng je de scharnieren 1 voor 1 op hun plaats .
     
    strutter vindt dit leuk.
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Je kunt geen betere documentatie krijgen dan het origineel. Zo heb ik contact gezocht met de vroege vogels op Lelystad, daar staat een replica nieuport waar ik wat details van wil weten en ik wil deze namaken.
     
  11. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
  12. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Hier een voorbeeld van de Desoutter Mk.I ...

    Mk.I details 54.jpg
     
    MicropropSport en strutter vinden dit leuk.
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    De vleugel van de Desoutter toont veel gelijkenis met de van de Fokkers uit die tijd, aannemelijk dat het ook op die manier is uitgevoerd :thumbsup:
    Aviodrome zou uitkomst bieden maar is gesloten meen ik.
    De reden dat ik verbaasd was de scharnieren aan de bovenzijde te zien is dat de tip naar beneden toe afloopt.
    De onderzijde blijft vlak en de top loopt af naar beneden.
    Op dat stuk vervormd de scharnierlijn als deze aan de bovenzijde ligt en komt er een kier bij uitslag naar boven.
    Ik zal de tekeningen van Yke ook nog eens bekijken

    Dank zover weer :yes:
    Groeten Ralf
     
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Niet zo vreemd, want de Desoutter was de Engelse licentiebouw van de Nederlandse Koolhoven F.K.41.

    Dat zit bij de Desoutter ook zo.
     
    strutter vindt dit leuk.
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Ik meen uit DEZE foto te kunnen concluderen dat de scharnierlijn haarstrak tot aan de tip doorloopt, met zelfs een scharnier helemaal aan de tip. (niet helemaal hetzelfde type, maar wel een FVIII dacht ik). Dan kan het toch niet anders dan dat de laatste tip(pen) iets opgelicht zijn ten opzichte van het vlak van de onderkant.
     
    strutter vindt dit leuk.
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Het is inderdaad een FVIII Max, een later type met de motoren in de vleugels i.p.v. eronder.
    Mooie plaat!
    Het lijkt mij juist dat de tippen inderdaad iets gelift zijn als de scharnierlijn recht doorloopt
    (dan heb je gelijk wat meer overtrekstabiliteit met deze negatieve tipverdraaiing :D)
    Dank voor jullie input/ meedenken mannen, heerlijk zo'n forum :yes:
    Nu maar aan de slag met de uitwerking ervan

    Hier nog wat plaatjes van FVII's uit het draadje welke Han aanreikte

    FVII 2.JPG

    FVII.JPG

    FVII 3.JPG


    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2021
    Helikapoter, Han, jan brilman en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Yup, de FXVIII van Yke heeft het ook zo

    yke 3.JPG

    En nog een mooi zijaanzicht met tip van de FVIII

    yke 4.JPG

    Groeten, Ralf
     
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  18. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ging wat verkeerd met plaatsen. Krijg helaas die verwijderde tekens niet weg.
    Had een bezoek gebracht aan het Aviodrome


    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2021
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Hee gaaf Peter, dank! :beer:
     
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Er is weer begonnen met het tekenwerk van het voorste rompdeel van de Fokker FVIII :yes:
    Heb een tijdje andere bezigheden gehad zoals ons project tuin :cool:
    Ik laat gewoon weer wat vorderingen zien, eerdaags hiervan de freesfiles opzetten voor de werkplaats van Dutch RC kits :thumbsup:

    F2.JPG

    Zoals je ziet een hoop gewichtsbesparingen doorgevoerd, een Zwitserse kaas is er niets bij :rolleyes:

    F3.JPG

    Vleugelkoorde aan de wortel is zo'n 75cm

    F1.JPG

    Ook wat nokjes toegevoegd om het lijmen van de beplating makkelijker te maken, spie erin om te klemmen en nadien de nokjes weer afzagen

    F4.JPG

    Speciaal voor Jan in de 'hout-look' ;)

    F5.JPG

    En wat overzichtsplaatjes

    F6.JPG

    Groeten, Ralf
     
    Vale Ouwe, De Mol, Bart83 en 13 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina