Big Lift I

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door PH-SVV, 29 dec 2011.

  1. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.081
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Mooi! Gevoelsmatig vliegen jullie nog wat hard, maar oefening baart kunst. De Charter blijft me aanspreken, de eerste uitvergrote versie zag ik jaren geleden (waarschijnlijk wel 30 jaar geleden) op een vliegshow in Emmeloord. Deze is wel erg mooi door de grote ramen. Waar komt de sterkte uit? Een spant voorin de romp?

    Max
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  2. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Max,

    Wat bedoel jij nu precies met "hard vliegen", nog steiler klimmen vind ik niet zo geslaagd.
    Aangezien de Ka8 met een beste invalshoek erachter hangt mag er wel wat gas op lijkt me, anders komen we beide naar beneden.

    Nb. Tips zijn uiteraard van harte welkom :)
     
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Vlieg je zonder struts op stabilo/kielvlak? Heeft me bij mentor een rudder gekost
     
  4. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    De mentor is van schuim ;)
    Maar ik zal er eens over nadenken.
     
  5. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.081
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Sander, mijn reactie was bedoeld voor de post over de Charter, niet voor jullie. Dat gaat prima!
    Max
     
  6. Pkops

    Pkops

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Weelde
    Hi Max,

    Volgens mij viel het hard vliegen toch wel mee. We hebben er nl speciaal op gelet.
    De zwever is wel wat onrustig tijdens de eerste sleepvlucht maar dat kwam omdat die nog niet goed wat uitgetrimd. De tweede vlucht ging al een stuk beter.
    Beide vluchten heb ik gevlogen met half gas.
    Als je wil kan ik wat foto's maken van het interieur van de Charter. Deze is gebouwd van een tekening die al jaren (misschien wel 30) in omloop was bij onze club.
     
  7. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ah, dat had ik even niet door.

    Aangezien het verder niet over een BigLift gaat, is het misschien handiger om het Charter verhaal in een eigen draadje verder te laten lopen?
    Scheelt verwarring, in ieder geval bij mij :)
     
  8. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Nette sleep! Heb je geen last van je sleeplijn tegen richting en hoogte? Paar struts voelt veel veiliger...
     
  9. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ja dat zei Japie ook al, en als er twee man iets over zeggen dan moet je er wat mee.
    Dus ik ga daar even wat op verzinnen...

    edit: Koolstof staafje van 4mm en vast epoxien??
     
  10. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.081
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Sander, je kunt ook een koolstofstaafje voorzien van een oogje aan het eind door er een stuk messing buis overheen te schuiven met wat epoxy en dat plat te maken. Boutje door het stabilo en het richtingsroer en de boel zit muurvast. In beide gevallen (lijm of boutjes) gaat het er natuurlijk wel om dat je voldoende "vlees" hebt om de boel vast te zetten.

    Max
     
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    als je met struts achterop sleept moet je niet vergeten even je sleeplijn aan de sleperskant van krimpkous te voorzien. Tot aan het sleepoog. Anders kan het zijn dat als je je lijn lost, dat hij dan vastslaat om de struts. De lijn het eerste stuk iets verstijven zorgt ervoor dat dit niet kan gebeuren. Succes!

    Trouwens mooie beelden!
     
  12. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.081
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Misschien is het een optisch effect dat ontstaat doordat de camera meedraait met de combinatie. Naast gas is de klimhoek ook een prima methode om de snelheid te regelen. De combinatie van beiden bepaalt uiteindelijk je vliegsnelheid. Een zwever met meer V-stelling geeft vaak ook een wat onrustiger beeld omdat deze gaat gieren (bewegen om de topas)wanneer je rolt.


    Max
     
  13. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Klopt, ik wilde al iets doen met verwarmingsbuis, dus dat komt er straks aan te zitten..
    Bedankt voor het meedenken Jaap!
     
  14. Pkops

    Pkops

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Weelde
    Dank je Max. Goede tip.
    Ik heb dit draadje gebruikt om veel kenis op te doen over mijn sleper. (In eerste instantie dacht ik dat ik een BigLift aan het opknappen was.) Met name de motorkeuze was lastig.
    Dank daarvoor aan de deelnemers van dit draadje. Ik zal tzt wel een eigen draadje starten. No problem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  15. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Helemaal goed, fijn om te horen dat je er iets aan hebt.

    Ps. de reden dat ik vraag om de informatie over de super chart in een ander draadje te zetten is dat het dan makkelijker terug te vinden is voor anderen in de toekomst.
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2015
  16. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    214


    Waar halen jullie die sleephaak vandaan? en ik ben nog opzoek naar een goede servo-list voor mijn BL... enige tips?
     
  17. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ik weet niet meer waar ik deze sleepkoppeling vandaan had, maar je kan eens zoeken op richter schleppkopplung, dan komt je er genoeg tegen.

    Ik vloog de gele biglift met servo met 9kg servo's omdat ik die had liggen, maar met 5kg kan je ook al uit de voeten.

    Voor meer specs kan op mijn (veroudere) webpagina kijken
    Http://modelbouw.velzenweb.nl/
     

Deel Deze Pagina