Vaarwel..

Discussie in 'Model elektronica' gestart door easy, 31 jan 2021.

  1. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    De reden van FrSky om een eigen systeem te bouwen is omdat ze met OpenTX teveel concurrentie hebben gekregen van andere merken. Niks meer en niks minders. Ze zijn er groot mee geworden, maar zien nu hun marktaandeel afbrokkelen, waardoor ze een ander deel van de markt proberen te bereiken.

    Wat voor de één een goede interface is, is dat voor een ander weer niet. Daarnaast zijn er natuurlijk meer redenen om voor een bepaalde zender te gaan.

    Dit zegt eigenlijk niet zoveel, behalve dan dat die mensen het concept van OpenTX niet begrepen hebben. Daar kan OpenTX niks aan doen, de insteek is ook niet dat iedereen het moet kunnen gebruiken...

    Dat probleem heb je met elk merk zender, het is niet zo dat als je een bepaald merk zender koopt dat je dan als beginner zo aan de slag kunt met alle opties. Er zal altijd gestudeerd moeten worden op hoe het gedaan moet/kan worden. Bij een zender met OpenTX raad ik zelf altijd aan om een aantal YouTube video's van bijvoorbeeld Painless360 te kijken (die heeft playlists die van de basis af het concept duidelijk maken). Zo ben ik zelf ook begonnen (als beginner) en toen me dat aansprak heb ik mijn Taranis Plus gekocht. Als het niet aanspreekt dan raad ik niet aan om een zender met OpenTX te kopen, maar als het wel aanspreekt dan juist wel. OpenTX biedt heel veel vrijheid en schrijft niet in detail voor hoe je iets programmeert, er zijn vaak meerdere mogelijkheden. Voor de één is dat fijn, voor de ander niet.

    Het belangrijkste is dat mensen een zender kopen die ze begrijpen, dus het doornemen van een handleiding of het bekijken van video's op YouTube helpen daar bij. Dat geldt voor ieder merk. Als je zomaar een zender koopt zonder je erin te verdiepen dan loop je altijd het risico dat je er niet mee overweg kunt omdat je het concept ervan niet begrijpt... Dit natuurlijk nog afgezien van het fysieke aspect van een zender wat ook belangrijk is...

    Voor een absolute beginner die weinig verstand van zaken of feeling heeft met de techniek is het natuurlijk wel slim om een zender te kopen die aansluit bij wat de instructeurs op de club hebben, dan kunnen die helpen bij het programmeren en is e.e.a. ook te koppelen met een trainer-kabel. Pas een zender kopen als je een instructeur hebt waarmee je een 'klik' hebt is dan ook wel verstandig. ;)
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2021
  2. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Zoals gezegd, er zijn ook menugestuurde templates voor opentx, die heel veel van de nadelen wegnemen, en waarmee je als je de instructies volgt binnen een uur een DLG vanaf scratch aan de praat hebt. Betaald, zoals van www.justfly.solutions, of gratis, te vinden via rcgroups. Jesper frickmann en Mike shellim bijvoorbeeld.

    Ik snap het klik met de instructeur verhaal niet. Als je zelf in staat bent uit te vogelen hoe je een model opzet en trimt, dan is er niets meer waarvoor een instructeur aan jou zender niet prutsen. Die niet je leren vliegen, niet leren trimmen.

    Weer die automaat voor de rijles: de instructeur moet me leren autorijden. Het schakelen kan ie bij helpen maar is niet waar autorijles over gaat.
     
  3. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Bij open source software zoals OpenTX kan je inderdaaad niet zomaar wat stukken code wijzigen of toevoegen. Je moet eerst ook wat "in de hiërarchie opklimmen" of zelfs toegalten worden tot het ontwikkelteam eer je een lijn code mag bijdragen.
    Het enige verschil dat ik misschien kan zien is dat je bij een intern ontwikkelteam iets meer vat en overzicht hebt op het uiteindelijke product dan bij een team dat meer verspreid zit. Maar zelfs daar ben ik niet zeker van, ik heb nooit in een open source project meegewerkt.
    Ik denk dat Frsky zich ook meer dichtbij Multiplex en Jeti will gaan positioneren, maar dan stukken goedkoper. Hoe je het ook draait of keert, we zijn allemaal subjectief, en een "gelikte interface" is altijd goed voor de marketing. En wat at betreft denk ik dat Ethos het hen op dat vlak makkelijker maakt om zich te onderscheiden van bijvoorbeeld Jumper en consoorten.
    Binnen clubs is er wel degelijk beïnvloeding, hun eigen soort vendor lock-in. In de clubs waarin ik actief ben of was, is er ook altijd een grote groep met Spektrum geweest, maar daar heb ik me niks van aangetrokken. Zoals al vermeld, als een instructeur me moest begeleiden dan deed ik het programmeren op de zender, de instructeur moeide zich met het vliegen. Een instructeur kan bij een beginneling wel zeggen wat er moet bewegen op welke manier, en dan kan het handig zijn als die thuis is in je type zender, maar ik vind dat zeker geen vereiste.
     
    l shems vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb destijds gekeken naar een zender met telemetrie.
    Ik heb toen een Jeti DS16 gekocht.
    Kwalitatief goede zender, veel mogelijkheden, meer dan ik ooit nodig zou hebben maar met 1 nadeel.
    Hij ligt niet lekker in de hand en de ergenomie vind ik zeer onlogisch.
    Dat heb ik 2 keer geprobeerd maar bleef mijn Graupnertje lekkerder.
    Maar die had zeer beperkte telemetrie.
    Toen heb ik iets gekocht met dezelfde looks en feeling als de Graupner, de Taranis.
    Maar ik vond dat er erg goedkoop uitzien en dat gedoe met die 6 knopjes vond ik niet fijn.
    Toen ben ik naar Kampen gereden, heb een Horus X10 en X12 vast mogen houden en het is de X10 geworden.
    Die ligt prima in de hand, is kwalitatief goed en door het grotere scherm en scrollknop is ie fijner te bedienen.
    Ik kon er redelijk dingen in programmeren maar de moeilijke dingen (snapflap en butterfly) deden niet wat ik verwacht had dat ze zouden doen, als ik 1 roer verstelde liep de andere mee.
    Toostbeek heeft toen een fimpje gepost en nu zie ik waar ik het fout heb gedaan.
    OpenTX lukt me dus wel maar het is niet zo handig als mijn oude Graupner, of een Jeti.
    Dat Ethos lijkt me door die betere grafische interface handiger.
    En tja, dan maar geen OpenTX.
    Waarom mensen dan voor een Frsky kiezen als het geen open TX heeft?
    Zelfde reden waarom ik daarvoor gekozen heb, een zender die redelijk betaalbaar is, met zeer veel mogelijkheden en ook goed in de hand ligt.
    Plus dat de overige hardware ook niet de hele wereld kost.
    Als je bij Jeti of Graupner ontvangers wilt kopen dan ben je minimaal 70 Euro kwijt, dat tikt aardig aan.
    Ook sensors als een vario zijn daar stukken duurder.
    Ik denk dat daar hun kracht gaat zitten.

    GJ
     
  5. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Binnen onze club zie ik best wel vaak beginners die hulp nodig hebben bij het instellen van hun zender, ongeacht welk merk zender ze hebben.

    Het is dan prettig als een beginner een merk/type zender kiest wat veel voorkomt binnen de club. De kans op hulp is daarmee gewoon groter.

    Binnen onze club zou ik om die reden een beginner ook wel durven adviseren om een zender met OpenTx aan te schaffen.

    Wat GertJan ook al aangaf vind ik vooral de aanschafprijs van zender + ontvanger en eventuele telemetrie componenten 1 van de grootste voordelen van OpenTx.

    Als je dan ook nog je telemetrie componenten zelf maakt mbv OpenXsensor, dan wordt het nog interessanter. Zo bouw je zelf voor minder dan 15€ een vario en die kan je uitbreiden met GPS, spanningsmeting en stroommeting. Door de lagere prijs heb ik nu toch wel redelijk standaard een vario in mijn modellen. Ook in mijn Pipercub waar ik incidenteel mee sleep. Toch leuk om even te kunnen melden op welke hoogte je iemand afzet. Verder bewaak ik met de GPS dat ik niet te ver doorvlieg en daarmee de dichtbij gelegen autoweg overvlieg. En een dubbele spanningsmeting geeft mij actuele waardes van mijn ontvangeraccu en de accu van mijn ontsteking.

    Voor mij is de vrijheid die OpenTx bied echt de reden om vast te houden aan OpenTx. Vooraf ingestelde mixers zou leuk zijn voor beginners, maar ik kies voor zelf instellen. Ook bij het instellen van een nieuw model sla ik de wizard over en begin vanaf de basis. En ik blijf erbij, zodra je het systeem en de menu navigatie doorhebt dan kan je ieder model op een OpenTx zender net zo snel, of zelfs sneller instellen, als op een ander merk zender met voorgedefinieerde mixers en functies.

    M.b.t. de X20. Ik vind de vormgeving heel mooi. Als ik toen ik de Horus X10S aanschafte had kunnen kiezen tussen de X10s met OpenTx en de X20 met OpenTx dan had ik absoluut voor de X20 gekozen, maar alleen om de vormgeving. Verder zie ik voor mij geen toegevoegde waarde in de X20. Qua techniek biedt de X10S alles wat ik nodig heb en zelfs nog iets meer. Maar een zender waarop geen OpenTx draait klinkt voor mij als een stap terug.
     
  6. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Met de klik met de instructeur doelde op op iemand die een absolute beginner is, die tekst stond niet voor niets in één alinea bij elkaar. Om het duidelijker te maken heb ik het woordje "dan" toegevoegd (vetgedrukt zodat duidelijk is wat gewijzigd is).

    Voor wat betreft het hebben van rijlessen, als je lest in een handgeschakelde auto is het leren schakelen wel degelijk onderdeel van de rijopleiding. Dat is wat anders dan het programmeren van de auto-radio, want dat doet natuurlijk niet ter zake. Zelfs bij een automaat moet je een aantal basiszaken weten om er mee om te kunnen gaan. ;)
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik geef zonder meer toe, dat ik bij een nieuw toestel even inventariseer welke van de bestaande toestellen er het meest op lijkt qua servo configuratie (wat meestal neerkomt op "zitten er twee rolroerservo's in of maar eentje") en dan zo'n geheugen kopieer en de waardes en richtingen aanpas.

    Daarmee bereik ik ook gelijk dat dingen als flaps of remkleppen, retracts, killswitches etc etc altijd op dezelfde schakelaar zitten.
     
  8. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Waarom zou je ook het wiel opnieuw uitvinden, als je al eerder een model met bepaalde instellingen hebt aangemaakt. :)
     
  9. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ook ik bedoel niet dat de instructeur NIETS hoeft te doen rond schakelen. Het heeft alleen niets met het doel van de rijles te maken: veilig door het verkeer komen.

    Als ik dat veilig kan terwijl ik continue een versnelling te hoog zit, so what.
    Ja, en natuurlijk KAN het de veiligheid in gevaar brengen als je NIET kan schakelen.
    Schakelen kan ik voor een groot deel thuis leren op de oprijlaan in een stilstaande auto.

    Maar ik ga misschien ten onrechte uit van het idee dat lessen nemen niet betekent dat die lesmomenten de enige momenten zijn waarop je iets probeert te leren.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik begriijp dat er in Kampen veel mensen met een OpenTX vliegen, dat is ook mede te danken aan Toostbeek.
    Bertus, bekend bij de meesten, werd helemaal gek van de Taranis, had er geen lol meer in.
    Dat is ook best lastig als je de eerste en enige bent op de club.
    Hier vliegen de meesten met Jeti en ik ben in het jaar dat ik hier gevlogen heb maar 1 iemand tegengekomen met een OpenTX Horus.
    Toen ik hem vroeg, hoe programmeer je butterfly in, stond ie ook met zijn mond vol tanden.
    Ja, hij had iets gedownload.
    Dus heeft ie geen idee hoe ie het moet veranderen, als je dat zou willen.
    En ik wil graag mijn zender redelijk goed kennen, ik moet ter plekke, op het veld vrij snel aanpassingen kunnen doen.
    Dat lukt matigjes met OpenTX, maar ik vlieg nu ook niet meer zo fanatiek als vroeger, scheelt ook.

    Maar vraagje van mij.
    Wat heeft het OpenTX nu precies voor voordelen t.o.v. een Graupner of zelfs Jeti?
    Want daar kan je ook elk model mee besturen en ook alles met elkaar mixen.
    En dan heb ik het nu even niet over geld.
    Ik zie namelijk niet zoveel voordelen t.o.v. de andere merken behalve dat je meer geld overhoud om modellen te kopen.

    GJ
     
  11. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Met bijna elke moderne zender kun je denk ik ieder model wel besturen, het is alleen de vraag hoe makkelijk of moeilijk dat is. Dat een zender voor de één makkelijk is wil niet zeggen dat dat voor een ander ook zo is en vice versa. Als we allemaal hetzelfde in elkaar zouden steken zou er ook maar één merk of methode zijn. Zoveel mensen, zoveel verschillen. De beste zender is voor een ieder weer anders.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat ligt ook aan een denkwijze...

    Mijn eerste vraag bij zoiets zou zijn (en serieus): "wat is in godsnaam een butterfly"?

    Want zodra ik DAT weet, weet ik ook hoe ik hem moet programmeren.
     
    Peter Houweling en toostbeek vinden dit leuk.
  13. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik ken Graupner en Jeti eigenlijk niet. Wel eens wat geassisteerd met instellen op een Graupner zender, maar omdat ik daar geen ervaring mee heb vond ik het maar onoverzichtelijk en een gezoek.

    Kan je bij Graupner elke stick koppelen aan alle kanalen? Of een sequence instellen voor bijvoorbeeld de deurtjes van een landingsgestel? Dus eerst deurtjes open, dan landingsgestel uit en dan weer deurtjes sluiten?
    Kan je 4 brandstof motoren aansturen op 4 kanalen, elk met hun eigen trim? Of de hoek vd flaps afroepen?
     
  14. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Het kunnen draaien van applicaties via Lua.

    Volgen van Realtime grafische weergave van je positie, hoogte, batterijspanning, etc.

    Het kunnen timen en automatisch score berekenen voor taken in F3K, F5K, F3x. Om dus in je eentje te kunnen trainen.

    Het kunnen maken van een menu om eender wat in te stellen:
    Shortcuts voor de belangrijkste zaken in je model voor op het veld in één oogopslag
    Inregelen stabilisator, ontvanger, bec, ESC, ..
    Inregelen flight controllers op de radio
    FPV cockpit, vlieg je toestel terug op artificial horizon, hoogte, locatie, etc.

    Allerlei leuke dingen voor een hobbyist die meer doet dan alleen vliegen.

    Dus voor sommigen volledig overbodig, voor anderen onontbeerlijk.

    Ik ken zeker 10 f3k piloten die niet zonder kunnen. En ik ken ze niet allemaal.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Daarom adviseer ik mensen altijd, ga naar een winkel, hou het ding vast, loop het menu door.
    Ik snapte Jeti de eerste keer ook niet omdat ik vastgeroest zat in Graupner.
    En voor de Graupner was Robbe/Futaba helemaal mijn ding.


    Butterfly is om te landen met een zwever, of beter, om te remmen.
    Ik bedien dat met de gasknuppel, trekken is remmen, volgas is alles normaal.
    De master is de gasknuppel, die bediend een aileronservo, die moet naar boven uitslaan en hij bediend een flapservo. die moet naar beneden uitslaan.
    Ik had dat ook voor elkaar maar toen ik de aileronservo wat ging bijtrimmen ging de flapservo mee en toen ik daarna de flapservo weer in het midden wilde zetten ging de aileron weer de andere kant op.
    Dus dat heb ik toen aan de kant gegooid.
    Nou bleek de oplossing heel simpel, vinkje bij trim uitzetten.
    Maar als je dat niet weet, dan zoek je je een ongeluk.
    Gelukkig kwam Tonnie met dat filmpje.

    Nee, je kan wel met vrije mixers en dergelijke van alles voor elkaar krijgen maar dingen zoals een sequencer en 4 motoren, nee dat kan niet.
    Daar heb je dan een powerbox voor nodig.
    Maar dat heb ik ook niet en eigenlijk ook nooit nodig.
    Ik weet van jouw project, met 32? servo's.
    Mijn meest complexe model was die JS1 waar Berrie mee vloog, daar zaten ik geloof 8 servo's in de vleugel, alleen daarvoor moest er al een powerbox in want die Jeti ontvanger had niet genoeg kanalen.

    Maar tja, als je zoals bij jou dan echt extreem veel aan wilt kunnen sturen, dan ben je wel aangewezen op een OpenTX.
    "Normale" mensen kunnen zonder.

    GJ
     
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik heb geen idee, ken die andere zenders niet. Ik kan alleen zeggen dat de systematiek van OpenTX bij het programmeren
    van een DLG met speed, cruise, thermal, launch en zoom mode wel het summum is waar alles bij elkaar komt tot nu toe.
    Flaps gelocked op 0 tijdens de start, ook als de stick fout staat. Automatisch overschakelen naar cruise als je boven bent,
    en 3 seconden later de hoogte afroepen.

    Uiteindelijk heeft het kleinste vliegtuig (met maar 3 servo's!) verreweg de meest ingewikkelde programmering.

    Dat is nog geen pro voor OpenTX (andere zenders kunnen het vast ook), maar als je het vervolgens systematisch kunt doen
    met aparte servo linearisatie, en mixers dan wordt het wel fraai.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Flaps op 0 tijdens de start, dat doe je dan met flightmodes?
    En dat automatisch overschakelen doet ie zelf, op een bepaalde hoogte of zo of is dat ook een flightmode.
    In die F5B kisten hebben we ook flightmodes, start, rakken en thermiek.
    Bij rakken kan je nooit butterfly trekken en in de rakken staat de achterlijst ietsje omhoog.
    En daar is snapflap actief.
    Bij thermiek staat de achterlijst iets omlaag en bewegen de flaps een beetje mee met de ailerons om minder haakeffect te hebben.

    GJ
     
  18. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Launch mode: tikje up. Op een verende schakelaar of drukknop. Gebruik je een fractie van een seconde na het loslaten om van horizontaal naar verticaal te draaien. Flaps disabled.
    Fast of zoom mode: camber in de vleugels voor zero lift. Je wil ballistisch omhoog. Automatisch na loslaten launch switch. En zodra je de flapstick (remmen) terugzet, en down geeft, springt ie automatisch naar de standaard vliegmodes. Helemaal boven geef je net voordat de snelheid eruit is vol down om je vliegtuig 'plat' te leggen voor verder vliegen.
    Cruise, speed en thermal: de drie standaard vliegmodes die iedereen kent. Op een driestanden schakelaar.
    Dan nog een landingsmode als je wil, laatste stuk flaps op je throttle stick, geven meer aileron en meer aileron to rudder mix zodat je met een hand kan sturen en de andere aan de vleugeltips kan pakken en opnieuw lanceren zonder tijd te verliezen.
    Camber bijstellen tijdens vliegen op slider.
    2 extra flightmodes voor super veel camber bij dode lucht, en eventueel nog iets anders wat je leuk vind.

    Dan een Vluchttimer die alle vluchten bijhoud, en op de zender hoogtegrafiek van alle vluchten in de taak.

    En nog meer.

    [​IMG]
     
  19. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Oja, flap to elevator combinatie voor stabiel vliegen zelfs bij volle flaps. Snapflap, in te stellen pet flightmode.
    Met hysterese of zonder, enkel op up, down of beide. Met instelbare max.

    En als je een vier servos vleugel hebt een aparte curve flaps elevator om hem vlak te houden bij butterfly.

    Oja, offset op de flaperons/ailerons. Daardoor géén differential nodig om gelijke roltoeren te hebben bij grote flaps voor breaks of butterfly.
     
  20. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Bij een zwever met flaps (welfkleppen) en/of stoorkleppen heb ik alles bestuurd met de "throttle-stick".
    Zit er ook een motor op, dan is deze bediend met een slider onder een schakelaar.
    (ik heb ook een zwever, met klaptriepwerk, waarbij een schakelaar de keuze maakt of de "throttle-stick" werkelijk het motorvermogen bedient of in zweef modus is.)

    In zweefmodus is "volgas" een speedmode, ailerons en flaps zijn een haartje omhoog. Iets van een millimeter en dat merk je echt in snelheid.
    Rond de 90% van stickuitslag staan de flaps neutraal en functioneren de ailerons normaal.
    De ailerons blijven verder normaal reageren tot "stick-neutraal".

    80% uitslag is voor mij een effectieve stand om thermiek te benutten.
    Edit: oeps. Dat is flaps, welfklepen zo rond de 10 graden spelend naar beneden.

    Bij de stick in de "neutraalstand (50%)" staan de flaps dan ergens tussen 30 en 45 graden.
    Ailerons functioneren nog steeds normaal.

    Beneden de 50%;
    gaan de flaps proportioneel naar maximaal "neer".
    de ailerons naar maximaal ca 40 graden extra omhoog.
    komen ook de eventuele stoorkleppen proportioneel in.
    En, indien nodig, wordt het hoogteroer enigszins gecompenseerd (positief of negatief).

    Al die "grappen en grollen" worden bepaald in de mixers.
    Ook in Ethos. Wat natuurlijk een afgeleide is van de huidige stand van de mogelijkheden van OpenTx.
    Als je het lastig vind om te bedenken hoe je een vleugel met vier servo's wil gaan bedienen, is het vast en zeker een uitkomst.

    Het is wel een heel erg mooie zender!

    Ik heb de Horus X12s. Eigenlijk mijn mooiste zender, maar bijlange niet volledig uitgenut.
    Ik heb ook de Horus X10s Express.
    Allebei zijn het prachtige zenders, die eigenlijk alles kunnen wat er te bedenken valt (net als de oeroude Taranis).

    Als je al moeite heb om een vierkleppen vleugel in te stellen in een OpenTx omgeving (het mixen nog niet begrijpen), dan kan Ethos je al wel wat op weg helpen.






     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 21 feb 2021
    l shems vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina