Drela gebruikt alleen kevlar voor de vleugelhuid en die wordt niet tot aan de trek- of druksterkte grens belast, daar is alleen de stijfheid van belang en dat doet kevlar redelijk tot goed. Daarbij is een kevlar huid waarschijnlijk beter bestand tegen lokale beschadigingen dan carbon, wat bij modernere toestellen gebruikt wordt. Voor de ligger waar wel trek én druk op komt gebruikt ook hij carbon. Dat op druk de huid bij de Evolution de krachten overdraagt kan ik in meegaan, de twee matjes van Justus zijn waarschijnlijk voldoende.
Afgelopen week ben ik in de weer geweest met de lak. Het is Glitsa transparante parketlak op waterbasis geworden en volgens de instructies op het blik na 1 uur stofdroog, na 4 uur overschilderbaar (bij 20°) en volledig uitgehard na 4 dagen ofzo Ik wilde het in de dunst mogelijke lagen aanbrengen dus heb ik het met een rollertje onder mijn werklamp, zodat ik in de weerspiegeling goed kon zien of ik stukjes over ging slaan, de eerste laagjes zo goed uitgerold als ik maar kon. Eerst de ene kant, en na een uurtje wachten, als de lak niet meer 'pakt', omgedraaid en de andere kant ook zorgvuldig van een dun laagje voorzien. Na 6 uur, ik denk dat het net geen 20° graden was in mijn hok, hetzelfde nog een keer gedaan voor de 2de laag en toen het hele spul een goede dag laten drogen. Ik heb ze liggend in de schuimmallen verder laten drogen en voor zover mijn zeemansoog het vast kan stellen zijn ze nog net zo recht als voordat ik er aan ging zitten Voor de 3de laag heb ik eerst goed geschuurd en daarna weer een uur of 6 laten drogen. Toen nog 1 keer heel fijn geschuurd en de 4de laag er op gerold. Tegen mijn voornemen in heb ik in mijn enthousiasme van dit alles geen enkele foto gemaakt! Maar het resultaat wel en daar ben ik erg blij mee! Die zwarte veeg op de eerste foto komt door de licht-inval denk ik want in het echt zie ik ze niet. Deze foto's zijn van 3 uur na de laatste laag dus het duurt nog even voordat het helemaal goed droog is maar het voelt nu al goed hard en glad aan. Ik heb de Momentum er naast gelegd en het verschil is enorm!......maar was met de mobiel niet goed in beeld te krijgen. Dat zal in buiten in daglicht wel lukken maar daar ben ik niet aan toe gekomen, eerst weer een paar dagen werken. Op het middendeel moest ik de eindribben nog plaatsen dus die kon ik pas later de eerste laklagen geven maar die heeft er inmiddels ook 3 op zitten en wordt zeker net zo mooi! Vervolgens de motor: Ik wilde het bijgeleverde motorschot proefpassen voor het verlijmen en gelukkig deed ik dat mét motor want die dikke 35mm paste totaal NIET! Ik kreeg hem nog wel bijna ver genoeg in de neus maar de motordraden klemde alles verder af dus dat werd een no go. Hoe komt dit? Want het advies van ART Hobby is toch een 35mm? Ze adviseren op de site ook een 42mm spinner maar de romp is al afgezaagd voor 36mm en in de gebruiksaanwijzing is 42mm spinner doorgehaald en met pen 36mm bij gezet. 1 optie is de neus inkorten en een grotere spinner gebruiken maar dat voelt een beetje tegen natuurlijk. Ik vond de 35mm toch wat nodeloos groot aan voelen bij het passen en ik wil wel dat hij stevig kan klimmen maar het moet geen motor met vleugels worden....het moet een thermiekzwevertje worden die lekker kan klimmen. Daarnaast is dit met een 36mm spinner en als ik nóg verder moet inkorten voor een 42mm, of zelfs maar 38mm, spinner blijft er weinig neus over. ( spinner van Freudenthaler had ik al in huis gehaald) Dus heb ik gekozen voor een ander motortje en het is deze geworden https://www.hyperflight.co.uk/produ...12V2L&name=axi-2220-12-v2-long-91g-1200-rpm-v Met 91 gram best stevig voor een 28mm motortje, maar dat zal de kist wel kunnen hebben want de geadviseerde motor weeg 127gram. Het kV vergelijkbaar met de 35mm dus qua vermogen zal hij ook ongeveer gelijkwaardig zijn: met de 9x7 dik 300W op 3S. De InPuls woog 1350gram met deze setup en ging met 16m/s omhoog dus dat vlotte klimmen gaat wel goed komen denk ik Volgende week weer een update hoop ik!
Tering die vleugels, zo glad als een aal en spiegelend als een natgelakte hondenkeutel in de volle maan. Super man.
Het middendeel staat in de laatste laklaag (eind van de middag kan ik hem beetpakken en misschien buiten een foto maken) En ik heb afgelopen week de motor ook ontvangen Vergeleken met ElCheapo-vage-merknaam- massaproductie-motoren zijn echte axi's wat duurder maar als je dit beet hebt en van dichtbij bekijkt snap je ook waarom! Ik kan niet uitleggen hoe dit degelijker em beter voelt dam bijvoorbeeld dat motortje dat niet paste maar ik heb nu al geen spijt van deze keuze! Het motorspantje heb ik met de motor er aan en de spinner er op uitgelijnd op de romp en eerst met CA een beetje vast gezet. Vervolgens wat epoxy aangemaakt en met een kwastje de beide kanten ingesmeerd en dat met de heteluchtblazer goed rond laten vloeien. En het restant epoxy heb ik katoenvezels doorheen geroerd en die ook weer rond de neus geplakt en met de föhn warm geblazen. Na drogen kon de motor er in De spinner past nét niet perfect Bovenaanzicht is goed Maar van de zijkant net niet Maar hier kan ik mee leven en dat zal ik ook wel moeten want ik kan er niets aan doen zonder het hele spant er weer uit te moeten slijpen, een nieuw spant maken, het neusje bijschuren en alles opnieuw verlijmen. En daar heb ik voor dit beetje imperfectie geen zin in. Vanavond kan hopelijk een fototje posten van de hele vleugel naast de Momentum
Nu mag hij weer een weekje drogen. Morgen en overmorgen heb ik cursus bootje varen, daarna weer een paar dagen écht bootje varen dus na volgend weekend kan ik er weer naar kijken. Dan ga ik de rest van de kleppen los snijden en servo's plaatsen.
Eindelijk weer eens een beetje bouwen! En voordat ik een echt update geef heb ik een vraag: In mijn jeugdig enthousiasme heb ik mooie carbon stuurstokken besteld maar ik weet eigenlijk niet wat ik kan gebruiken om ze aan de roeren en servo's te monteren Kan ik de kwiklink hulsjes er met epoxy op lijmen?
Is dat niet gewoon een soort epoxy? Maar daar kan ik die dingen qel mee verlijmen dus? Dan ga ik eens kijken waar ik dat kan kopen
Er zijn ook soldeerbussen te krijgen met m2 schroefdraad. Bus er op lijmen en quicklink er op schroeven. Handig om iig 1 kant verstelbaar te hebben. https://www.hangar.nl/modelbouw.php?artikelcode=MSOL&weergeef=Toebehoren
Het carbon is 1,5mm en de vraag is dus waarmee je die huls aan het carbon lijmt en kennelijk doet Endfest dat beter dan epoxy. Ik ga zo bestellen
Endfest is epoxy maar slechte kwaliteit en duur door kleine hoeveelheid en mengsysteem, dat komt omdat er een vulmiddel is aan toegevoegd en het te snel uithard. Druppel epoxy in de bus carbon staafje opruwen en lang laten drogen
Ik heb eindelijk weer wat tijd vrij kunnen maken om naar m'n vliegtuigen te gaan kijken! Kleine stapjes; ik heb de vleugelbedrading af, kleine stekkertjes voor de vleugeltips en alles op een mpx-stekker in het midden. Ik wil de stekkers bewerken met smeltlijm zodat de solderingen niet belast worden maar mijn lijmpistool heeft de geest gegeven dus daar moet ik even achteraan. De V-staart heb ik gelijmd, demontabel maken vond ik de moeite niet want ik haal hem er toch nooit meer vanaf, en de stuurstangen heb ik geplaatst. Ik heb er verder geen foto's van maar uiteindelijk toch de originele 0,8mm stalen stangen in 2mm buitenkabel gebruikt. De 2xdymond D60 voor de staart hebben een plekje in de romp. Rest alleen nog de regelaar aan de motor solderen, accu een plek geven, ontvanger netjes plaatsen en met de zender spelen Het kan snel klaar zijn! Als er niet te veel ongeplande dingen tussendoor gaan komen
929 gram zoals hij er nu bij ligt, daar gaat nog bij komen: - stuurstangetjes flaps en rolroeren - smeltlijm op wat stekkertjes - ontvanger (frsky grx8) - accu (sls 3s800 ~80 gram) - eventueel balanslood maar lijkt nu met alles los er in en simpel op de vingertoppen niet nodig Dus onder de 1100gram gaat lukken! Als hij klaar is laat ik het van de balans in de dwarsrichting afhangen of ik 1 van de tips een kleurig biesje geef.
En toen ging het snel. Toegegeven: veel werk was het ook niet meer. Als eerste de roerhoorntjes. Die witte plastic-dingen van de kit bevallen mij niet zo dus heb ik die van epoxyplaat gebruikt uit de voorraadkast. Gaatje in het roer boren en met ruim epoxy in het gat lijmen. Na uitharden de overlengte aan de andere kant van het roer wegdremelen en klaar Die voor de flaps heb ik omgekeerd gemonteerd omdat dit voor de grote slag van de flaps gunstig uit komt. Nu gebruik ik de volledige servo uitslag voor de flaps. Voor de stuurstangen heb ik de bij de kit geleverde verenstalen stangetjes in kwiklinkhulsjes (wederom uit de voorraadkast) gesoldeerd omdat ik de verstelbaarheid van die kwiklinks erg prettig vind. De kit schrijft aan beide kanten een Z-bochtje voor en de laatste 0-stelling in de zender doen en daar hou ik niet zo van. Voor de cockpitkap schrijft de kit een plakbandje voor. Dat vind ik onhandig dus heb ik met een flinke dot epoxy/katoenvezels een carbon pen in de kap geplakt. Voor en achter in de romp heb ik een gaatje geboord waar die pen in valt en met een beetje fingerspitzengefuhl is de kap mooi strak te monteren. De ruimte voor het accutje wijst hier zichzelf. Ik heb hem nog iets groter naar achteren toe gefreesd om de accu/regelaar draden iets makkelijker bij de motor weg te kunnen houden. En zo staat ze er nu bij Het zwaartepunt zit zonder lood op ~74mm van de neuslijst, de kit schrijft 77mm voor dus iets voorlijk maar dat vind ik voor de maiden niet erg. Daarnaast vind ik 74mm op een koorde van 180mm al niet heel erg ver naar voren dus misschien hoef ik er niets aan te doen maar dat zullen se eerste handstartjes en bochtjes moeten gaan uitwijzen. 1028gram met een half lege accu, nu duimen dat werk en weer snel een eerste vluchtje toe gaan laten
De Evo heeft vandaag voor het eerst gevlogen Maar verder dan een eerste indruk ben ik niet gekomen want voor het eerst in mijn modelvliegcarriere kreeg ik ontvangstproblemen Gelukkig begon de zender te gillen voordat er écht problemen waren en kon ik bijtijds landen. Maar goed....eerste indruk: de motor is ruim sterk voldoende om onder 60° omhoog te vliegen. Er was geen enkel tikje trim op rol nodig om vlak te vliegen dus de vleugel is mooi recht. Op hoogte een paar tikjes up, kan door het iets voorlijker dan voorgeschreven CG komen maar ik heb nog geen duikproef of serieus bochtenwerk kunnen doen dus ik ga er zo eerst meer mee vliegen. Het model kan bezopen langzaam voordat hij over een vleugel weg valt en dat doet hij alleen als je echt zelf de vaart er uit trekt en als je dan gewoon de knuppels even loslaar vliegt hij meteen weer. Ik kon hem al mooi vlak laten bochten, alsmede op 1 oor om zijn vleugltip heen draaien...daar was ik aangenaam mee verrast! Komende week eerst een andere ontvanger er in en dan maar weer wachten op een volgende vliegkans
Ontvangstproblemen? En dat ligt aan de ontvanger? Niet een zender-accu die last heeft van de koude? Wat voor mooie zender is dat trouwens. Een omgebouwde Sony Playconsole .