Cozy F1 T800 - houtbouw F1 tunnel

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dirk Jan, 2 feb 2021.

  1. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Hoi mede speedboot vaarders. Het werd tijd voor een nieuw bouwproject. Mijn laatste project staat nog op de bouwplank (1.1m mono) maar het begon te jeuken om een grotere versie van mijn Cozy F1 tunnel te ontwerpen en bouwen. Nu we verplicht veel thuis moeten zitten, ben ik dus aan het ontwerpen geslagen :)

    Deze keer dus weer een F1 tunnel, maar dan een slagje groter dan de Cozy F1. Daarnaast krijgt de T800 meer power en moet hij (nog) beter presteren :)
    Ten opzichte van de Cozy F1 staan de loopvlakken van de drijvers iets vlakker en zijn ze iets breder. Daarmee hoop ik het bochtengedrag te verbeteren. Ook het uiterlijk wordt wat moderner, met de romp en drijvers die vloeiend in elkaar overlopen en golfbrekers (?) aan de voorzijde van de drijvers.

    Ik ben nog druk aan het tekenen. De romp is ongeveer klaar, maar de cowl (kap) volgt nog en ik heb nog wat werk aan de tekeningen van de spantjes. Het bouwen gaat op de ouderwetse manier: spantjes op papier printen, op het hout plakken en met de hand uitzagen.
    Details zullen in de loop van de tijd bekend worden, maar hieronder de algemene specs:

    Naam: Cozy F1 T800
    Lengte romp: 82cm
    Breedte: 34cm
    Aandrijving: TFL outboard large V2
    Prop: 40-45mm, nog niet bekend
    Motor: 40 serie, nog niet bekend
    Regelaar: 120/150Ah, nog niet bekend
    Lipo: 5-6S
    Snelheid: 85-90km/u.

    Snelheid is niet het hoofddoel, maar het moet wel leuk vooruit gaan :) Het bouwmateriaal is grotendeels binnen en de outboard is besteld. Hieronder de eerste tekeningen. More to come!

    210202_T800_iso.JPG

    210202_T800_iso2.JPG
    210202_T800_drw1.JPG
     
  2. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.011
    Leuk project! ,ik ga deze volgen.
     
  3. addy

    addy

    Lid geworden:
    23 jul 2005
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Deest
    Me to :yes:
     
  4. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    De TFL outboard is binnen. Het ziet er erg degelijk uit, met mooi CNC gefreesde delen.

    [​IMG]

    Vergeleken met de TFL mini outboard is deze een heel stuk groter!

    [​IMG]

    Het zagen van de spanten is begonnen. Ik zaag met een metaalzaagje, de fijne vertanding zorgt ervoor dat het hout niet splintert. Alle spanten worden net buiten de lijn uitgezaagd. Daarna worden ze strak op maat gevijld en geschuurd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Volgende update hoop ik de eerste drijver deels in elkaar gelijmd te hebben.
     
    Cnn en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  5. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.011
    Mooi die outboard.
    Ik ben benieuwd naar de bouw.
     
  6. Mantaray1969

    Mantaray1969

    Lid geworden:
    9 jan 2018
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ziet er mooi uit die tfl, maar zou voor grote voorraad asjes bestellen, drama
     
  7. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    @mantaray, heb je ervaring met deze outboard? Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ik heb 2 reserve flexassen erbij besteld, evenals een extra eindlager. Flexassen in outboards hebben het sowieso zwaar te verduren en een goede smering en niet te heftige setup zal ook helpen. Maar wellicht heeft deze outboard zwakke punten die ik nog niet ken.
     
  8. Mantaray1969

    Mantaray1969

    Lid geworden:
    9 jan 2018
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ja heb er ook 1, spijt van, ga op zoek naar iets wat wel solide is. Heb al wat asjes versleten. Lagers moeten ook niet goed zijn heb ik gehoord. Maar misschien jij meer geluk, prop ook niet te groot
     
  9. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    De eerste drijver begint vorm te krijgen. Hij is nu klaar om strak geschuurd en beplankt te worden.

    De 2 lange spanten voor de drijvers op elkaar om ze strak op maat te schuren:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de ribben met de lange spant verlijmen. Gewoon met secondelijm. De latjes zijn 4x4mm voor de bodem en 3x3mm voor de zijkant.

    [​IMG]

    Een hoeklijn achter de lange spant houdt hem mooi recht.

    [​IMG]

    De 2e lange spant voor de drijvers. Deze is van 3mm berkentriplex; mooi hout is dat. De overige spanten zijn van timmerplaat van de bouwmarkt. Erg licht en goedkoop.

    [​IMG]

    De tweede langsspant verlijmd met de drijver. Vastgeklemd op mijn (rechte) bureaublad.

    [​IMG]

    Voor de tweede drijver moet ik het riedeltje herhalen. De volgende stap is dan het beplanken van de drijvers.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  10. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.011
    Gaaf om te zien hoe een en ander tot stand komt.
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  11. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Het valt mij wel op dat de bijbehorende flexas erg stug is. Ik heb een andere flexas liggen in dezelfde maat die een stuk flexibeler is. Mogelijk zal een andere flexas dus helpen. Die zal je dan op maat moeten slijpen en met een klemkoppeling aan de motorzijde vast moeten zetten. Het is de moeite waard om te proberen, want het staartstuk zelf is toch een mooi stukje aluminium waar weinig mis mee kan zijn :)
     
  12. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    De drijvers zijn nog niet beplankt, maar het zijn er nu wel 2 :) Ook ben ik aan de middentunnel begonnen. De bodem is 1.5mm dik, de zijkanten 3mm en de achterkant is 4mm dik. Allen van berkentriplex.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er komt een iets lager gelegen bodem in de middentunnel. Dit hebben de echte F1 tunnelboten veelal ook en het helpt ook om het zwaartepunt iets te verlagen. Uiteraard wordt alles later gelamineerd met een 80 grams glasweefsel. Ik wil niet dat de bodem eronderuit klapt en de lipo zinkt ;)

    Even de drijvers en de middentunnel aan elkaar gepast met de aluminium koppelbuisjes. Een hele romp zo, vooral vergeleken met mijn 60cm lange Cozy F1 Tunnel!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot zover weer!
     
    Carbohans, Tamiya1970 en eric_laermans vinden dit leuk.
  13. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik ben weer wat verder met de middentunnel:

    [​IMG]

    De verdiepte bodem zit erin:

    [​IMG]

    En de romp zoals hij er nu bij staat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Cnn, Tamiya1970, Taylorcraft en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Mantaray1969

    Mantaray1969

    Lid geworden:
    9 jan 2018
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Stadskanaal
    Netjes hoor, benieuwd naar het eindresulraat
     
  15. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Ziet er netjes uit, hoe zien de golfbrekers er uit en waar komen ze? Ik kan er niet zo heel veel over vinden ben erg nieuwsgierig.
     
  16. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik bedoel daarmee de opstaande rand aan de binnenkant van de drijvers. Het zal vast anders heten, maar ik weet de juiste naam niet ;)

    [​IMG]

    Gisteren heb ik het eerste stukje beplanking aangebracht. Ik doe eerst de verticale delen, zodat ik de liggende delen er overheen kan aanbrengen.
    Met papier stroken heb ik de contour overgenomen en deze vervolgens overmaats uitgesneden en opgelijmd. Dan met een scherp mes het teveel aan plaatwerk wegsnijden en het laatste stukje strak schuren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De setup komt ook steeds meer in zicht. Ik heb een 3674 1650kV SSS motor besteld, voor op 6S. Ik heb nog een nieuwe Turnigy Marine 120Ah regelaar liggen. Dat zou genoeg moeten zijn.
    Voor de lipo twijfel ik nog tussen 6s 4000mAh of 5000mAh capacititeit. Ik ben er wel van om het gewicht laag te houden, maar met een 5000mAh lipo kan ik weer iets langer varen.. Qua stromen zal het wel loslopen, als ik 40C of 50C lipo's neem.
     
    Cnn, Taylorcraft, Tamiya1970 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Dank je wel voor de uitleg. Setup zou ind voldoende moeten zijn voor 80/90kmh ik weet alleen niet of een esc 120a voldoende is, loopt natuurlijk wel lekker licht zo’n tunnel
     
  18. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik denk ook dat de 120A regelaar niet heel overbemeten is. Ik heb bewust gekozen voor een wat lagere kV waarde motor. Volgens de specificaties van SSS zou de 3674 1650kV maximaal 70A trekken. Theoretisch komt het dus uit.
    Daarnaast spaar ik de flexas hopelijk ook met een wat lagere kV waarde motor :)
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Als je niet navenant groter gaat proppen en voorzichtig doet met ‘throttle’. Als je kan voorkomen dat de prop water hapt bij het accelereren, ben je al een heel eind. Relatief kleine prop is dan in het voordeel. Voldoende hoge plaatsing van de buitenboord-unit zal ook helpen.
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  20. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.011
    Ik heb een 3674 1650 turnigy op de K&B staan,op 6 s 5000mah en een 6s 5500mah accu.
    Dit op een turnigy 150a regelaartje en met een 42 mm prop.
    Ik heb steeds een vaartijd van dik 8 a 9 minuten.
    En een louwe motor en dito regelaar.
    Ook de accu is hand warm.
    En zit nog flink te harken met de throtlle .
    Dus als ik mooi vlak water heb ,en meer volgas kan varen zou de vaartijd misschien nog wat omhoog gaan.
    En de boel navenant nog koeler moeten blijven.
    Ik denk dat je eerlijk gezegd wel goed zit met je setup.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2021
    Dirk Jan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina