Advies voor eentje uit de oude doos: Robbe Siren C-30 Edelweiss

Discussie in 'Beginners' gestart door New Bie, 23 feb 2021.

  1. New Bie

    New Bie

    Lid geworden:
    23 feb 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Soest
    Goedemorgen allemaal,

    Ik ben Matthijs Laurs, 44 jaar oud en woon in Soest. Onlangs kwam ik bij mijn ouders een bouwpakket tegen dat ik ooit gekregen had maar nooit aan was begonnen: een Robbe Siren C-30 zwever.
    Ik liet deze aan mijn zoontje van 7 zien en het leek ons leuk deze te gaan bouwen en kijken of die wil vliegen.
    Een beetje achtergrond: ik heb nog nooit een auto of vliegtuig gebouwd en ben ook niet heel technisch. Ik ben bekend met aerodynamica omdat ik een vliegbrevet heb. Daarnaast heb ik wel regelmatig kleine drones of speelgoedhelicopters bestuurd.

    De doos is "kaal", dus ik heb nog geen zender, bespanningsmateriaal, etc. Alleen houten onderdeeltjes. Ik zie dat iemand al een keer een start heeft gemaakt met de ribben van één van de vleugels (mijn vader ooit?).

    Ik heb dit forum al wat afgespeurd en twijfel nog een beetje waar ik precies aan ga beginnen :). Ik zou het vliegtuig in elkaar willen zetten, zender kopen (staartmixer nodig want V-vleugel als staart), elektrische motor + componenten en een vrij weiland opzoeken om hem te testen. Dat ik hier wat geld aan uitgeef is geen probleem. De vraag is alleen of mijn zoon en ik gevangen gaan worden door het modelvliegvirus, of dat dit een one-off blijft... Maar dat moet de praktijk uitwijzen.

    Een paar vragen vooraf:
    - kennen jullie dit toestel en is dit een stabiel en rustig toestel om "het op te leren"?
    - hoeveel bouwtijd zal ik nodig hebben als beginneling?
    - in de gebruiksaanwijzing staat welke motor er het beste in kan (Robbe EF met folding prop 365mm), maar dat lijke me onderdelen uit 1985. Wat zouden jullie aanbevelen?
    - ik zal qua zender/ontvanger nog wat gaan uitzoeken maar als jullie goede ervaringen hebben op dit toestel met een zender/ontvangercombinatie hoor ik het graag. 2,4 Ghz lijkt me wel verstandig.

    Typische beginnersvragen lijkt me zo! Alvast dank voor jullie reacties!

    Matthijs
     
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Welkom op het forum en alvast veel lees plezier hier. Ik ken deze bouwdoos zelf niet maar als eerste bouwproject en weinig directe hulp lijkt mij dit geen verstandige keus. Ook het het zelf zonder hulp leren vliegen zou ik zeker afraden. Zo dat was het negatieve toontje wat ik toch even kwijt wilde:koud:
    Maar wat wel, vindt ik een fijnere toon, kan je aanraden om kontact te zoeken met een vliegclub bij je in de buurt. Zitten een paar mooie bij je in de omgeving. Hier willen ze je graag diverse informatie en hulp bieden, veel clubs geven je de mogelijkheid om je te helpen met het leren vliegen. Sommige clubs bieden zelfs de mogelijkheid om eerst een keer te vliegen met aanwezig materiaal. Ook zijn er verschillen tussen clubs met wat er aangeraden wordt om mee te beginnen als zender en de indeling van de besturing, heeft veel te maken met voorkeuren en niet dat het een beter zou zijn dan het ander.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Volgens mij zit er bij jou in de buurt een club.
    @Peter À kan je daar meer over vertellen en die mensen zullen jullie graag verder helpen.

    GJ
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het beste advies wat ik kan geven is: ga naar een modelvliegclub bij je in de buurt. Bij een club zijn mensen die ervaring hebben en je met raad en daad bij kunnen staan. Helaas is helemaal op eigen houtje aan de gang gaan in veruit de meeste gevallen geen succes. Het model waar je veel tijd en moeite in hebt gestoken kan dan binnen 2 minuten veranderen in een nieuw bouwpakket. Het probleem is alleen dat je er dan geen tekening en bouwbeschrijving bij hebt.
    Via dit forum kan je veel leren en adviezen krijgen maar een schriftelijke cursus modelbouwen kunnen we je niet geven. ;)

    Het model is een thermiek zwever waar een hulpmotor op kan om hem "boven" te brengen. Hiervoor heb je niet zo gek veel vermogen nodig. Een motor van 200W zal voldoende zijn. De huidige borstelloze motoren zijn klein en licht dus er is zeker een passende motor voor je te vinden. Meer vermogen kan ook maar pas wel op dat je het "niet te gek" maakt. De vleugel is niet geschikt om er hoge snelheden mee te vliegen. Ook snelle en steile bochten zijn niet echt goed voor de vleugels.
    Het is een echt rustig vliegende zwever die onder gunstige omstandigheden en door een ervaren model zweefvlieger heel lang in de lucht gehouden kan worden. Bij een club in Engeland waar ik veel kwam in de 80tiger jaren hebben ze een wedstrijdje gehouden met een aantal van deze zwevers. De winnaar was de vlieger die het model het langst in de lucht wist te houden. De winnaar die middag had het model 134 minuten in de lucht weten te houden. De gene met de "kortste" vliegtijd had nog altijd 48 minuten gevlogen!
    Goed gebouwd (recht en vlak is heel belangrijk) en met de juiste motor is het een prima model maar niet iets om er in je uppie mee te experimenteren.
    Veel plezier met de bouw en later ook met het vliegen. :thumbsup:
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nog even meer info, ik wist niet zeker of ik gelijk had dus ik moest even checken.
    Dit is de club die bij jou in de buurt zit.
    https://www.mvc-otto.nl/

    Gewoon in het weekend langs gaan, wel afstand houden en niet het terrein oplopen want ze hebben beperkingen ivm corona.

    Wat betreft het model.
    In een grijs verleden heb ik er 1 gehad.
    Als zwever.
    Die vloog ik met een elastiek op de hei in Blaricum.
    Alles is om te bouwen als electrozwever en de techniek van tegenwoordig is veel lichter en sterker dan die uit de tijd van het model.
    Maar ook daar kunnen de clubleden je mee helpen.
    Wat betreft zender, wacht met kopen tot het model gebouwd is en je ook weet wat de mensen op de club aanraden.
    Bij les kunnen ze jouw en een leraarzender aan elkaar koppelen, dat kan vaak alleen maar als het hetzelfde merk is.
    Dus het is dan verstandig om te kijken waar ze mee vliegen.

    Je kan in de tussentijd even met de tekening erbij kijken of de doos nog compleet is.

    Veel plezier en welkom in de hobby!

    Gert Jan
     
  6. New Bie

    New Bie

    Lid geworden:
    23 feb 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Soest
    Dank voor jullie reacties! Jullie zijn eensgezind als ik het zo lees: leren vliegen valt niet mee als je dat in je eentje wilt doen en de kans dat mijn mooi gebouwde (maar antieke) C-30 de grond in stort en ik moet gaan herstellen is groot. Kortom: langs gaan bij een vliegclub om me te laten bijstaan en te leren vliegen.

    Ik zie de leden van mvc Otto Lilienthal vaak vliegen bij ons in de polder. Ik zal eens bij ze langs gaan. Ze hebben op hun site een link naar een erg grappig filmpje staan waar ik wel van genees: . Eerste take-off meteen met cross-wind (of verkeerde kalibratie van het staartroer?) de greppel in...
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Haha, de bekende Roel.
    Ja dat was een verhaal, iedereen had hem al gewaarschuwd en dan toch zelf proberen.
    Dure leerschool geweest.
    Maar gelukkig hebben anderen er ook wat aan.

    GJ
     
  8. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Goede zaak:bier: Hoop dat je de goede "klik" krijgt en dat we nog veel van je/ jullie mogen lezen. En een simpel verslag van de bouw wordt hier erg gewaardeerd
     
  9. New Bie

    New Bie

    Lid geworden:
    23 feb 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Soest
    Goedemorgen,

    Dank voor al jullie tips en wijze raad. Ik heb er een paar nachtjes over geslapen en moet tot de conclusie komen dat ik voor een keuze sta: óf er helemaal voor gaan, leren vliegen (met hulp), het toestel bouwen (met hulp) en gaan zien of dit een hobby voor mij is. Óf er helemaal niet aan beginnen.

    Terug naar de aanleiding: mijn ouders hadden het bouwpakket nog op zolder liggen en mijn zoontje "leek het wel leuk" om een keer met het vliegtuig te vliegen. Hem kennende, is de kans dat hij na 10 minuten weer terugverlangt naar zijn Xbox zeer aanwezig. Zelf lijkt het me ook wel leuk, maar ik heb beperkt de tijd om hierin te steken. Dan is de benodigde tijdsinvestering en leercurve toch wat groot.

    Bij deze de keuze gemaakt. De Siren C-30 gaat niet door mij gebouwd worden. Misschien dat de hobby mij over 10 jaar alsnog grijpt :), maar tot dan mag iemand anders met het bouwpakket aan de slag. Ik blijf dit forum gewoon volgen want ik blijf het fascinerend vinden hoe mooi sommige toestellen zijn en wat een techniek er achter zit.

    Nogmaals veel dank aan jullie. Waarschijnlijk was ik aan een avontuur begonnen dat me veel frustratie had opgeleverd door het alleen te gaan doen.

    Matthijs
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt ook voor (relatief) weinig geld een ARF of zo op de kop tikken, (of dat schuim of hout beter is, alsjeblieft, die discussie wil ik niet beginnen), en gewoon kijken of je het vliegen leuk vind.
    Als je het vliegen met zo'n ding leuk vind, dan is de kans groot dat je het vliegen met iets wat je zelf gebouwd hebt, nog VEEL leuker vind.
    Het geeft je ook wat meer tijd voor de bouw, en het geeft je een basisvaardigheid voor wanneer je Edelweiss klaar is.

    Maar wat je ook doet, doe het niet "alleen"... Niemand wordt geboren met de kennis om vanaf nul een vliegtuig te bouwen en succesvol te vliegen. Sommigen pikken gaandeweg tijdens de bouw voldoende op, sommige niet.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan ook gewoon een keer naar de club gaan.
    Er is misschien ook wel een clubleskist aanwezig zodat je even kan proeven.
    En als je gaat zweven dan hoeft dat niet zo duur te zijn.
    Voor 400 euro moet je al een complete set kunnen hebben.

    GJ
     

Deel Deze Pagina