Ruw resultaat na airbrushen

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door Piwie, 24 feb 2021.

  1. Piwie

    Piwie

    Lid geworden:
    24 aug 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Nederland
    Weet iemand wat de oorzaak kan zijn van een ruw oppervlak na het airbrushen?

    Ik heb een Tamiya 1/48 Zero gebouwd wat mijn eerste airbrush project was. Daarbij leek de verf al droog te zijn voor hij het model raakte. Op basis van adviezen in forums heb ik verf vertrager (retarder) gekocht. Maar nu heb ik nog steeds het zelfde probleem met mijn Tamiya 1/48 P-51D en in lichtere mate met mijn Revell B-25D. Zijn er andere mogelijke oorzaken en / of heeft iemand tips on het te voorkomen of te corrigeren?

    Details:
    - Vallejo acryl grondverf gebruikt als basislaag.
    - Spuitmond regelmatig schoon gemaakt (veroorzaakte klontjes die ik weg heb kunnen schuren)
    - Revell aqua verf gebruikt die flink is verdund met vallejo airbrush tinner (vallejo model air heeft mijn voorkeur maar deze kleur had ik al)
    - Bij de Zero had ik het zelfde resultaat met Tamiya acryl verf (die was mogelijk onvoldoende verdund)
    - Voor en na de decals heb ik gloss vanish gebruikt. Het is lastig om te zien of
    - De grondverf laag op de bovenkant van de B-25 voelt glad aan. De afwerklaag aan de onderkant voelt (te?) ruw aan. Het lijkt dus niet aan de grondverf en vernislaag te liggen.
    - De vernislaag lijkt het niet te corrigeren. Dan moet ik het er zo dik op spuiten dat de panellines mogelijk vol lopen.
    - Verf wordt gespoten van +/- 10 cm afstand met druk tussen 1.2 en 1.8 bar (ik ben aan het experimenteren met verschillende instellingen)

    Als het oppervlak ruw blijft dan ben ik bang dat de panelliner voor lelijke vlekken gaat zorgen. Dit was ook het geval bij de Zero. Dit was zeer moeilijk te corrigeren waarna ik de bovenkant niet heb gedaan om te voorkomen dat het helemaal zou worden verpest.

    In de bijlage zit een foto van de P51D en B25. Het lukt niet om de details zichtbaar te maken.

    mvg Peter
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Tip: vraag de moderator even of hij dit topic verplaatst naar De Spuitcabine.
    Heb je meer kans op een reactie.
    Dit is niet de meest bezochte sectie van dit forum.
     
  3. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Desalniettemin regeer ik toch maar even! Bij airbrushen is het principe eigenlijk eenvoudig: als de verf bijna droog op je model aankomt, is het te dik, of je spuit van te grote afstand, of met te weinig luchtdruk. Dat geldt voor alle soorten verf. Het andere uiterste is lopers: dan is de verf te dun, spuit je van te dichtbij of gebruik je teveel luchtdruk. De kunst is om tussen de beide uitersten in te blijven. Ander principe: als je airbrush spettert, is de luchtdruk te laag voor de dikte (of liever dunnigheid?) van de verf. Mijn persoonlijke voorkeur voor vernis is: liever wat dunner, meer luchtdruk en van grotere afstand spuiten. Dat maakt het gemakkelijker om een egale laag te krijgen. Sterkte!
     
  4. Piwie

    Piwie

    Lid geworden:
    24 aug 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Nederland
    Bedankt Henk,

    die tips komen overeen met wat ik elders ook ben tegen gekomen. Vuistregel meer afstand = hogere druk en dunnere verf. Helaas te laat voor mijn P-51D. Ook daar liep de panel liner uit in de oneffenheden van de laklaag. Ook decals zaten niet strak op de onderlaag waardoor er panelliner onder kroop. Olie en uitlaat sporen uit voorzorg weggelaten. Die ga ik op het volgende model proberen.

    Uiteindelijk weer nuttige dingen geleerd voor het volgende project (fokker D.XXI 1/48 van super hobby). Hieronder een foto van het eindresultaat:

    2BF0BF38-7770-4581-8508-36B1F9C9353E.jpeg

    verbeterpunten:
    - Onder het staartnummer(thv 415) kun je een panelliner vlek onder de decal zien.
    - decal met ster zit op zijn kop :-(
    - ruwe laklaag zoals eerder benoemd.
    - blauwe overgang naar alluminium volgt de panelline niet goed. Volgende keer afplakken met tape voor een scherpe overgang ipv met kneedgum. Bij camo is een zachte overgang met deze techniek wel beter.

    wat goed ging in dit 5e bouwpakket:
    - naden plamuren & schuren
    - panel lines
    - photo edged cockpit details

    Gr Peter
     
  5. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Peter,
    Ja, we maken allemaal vorderingen! Elk model wordt met een beetje geluk beter. Je Mustang ziet er in ieder geval al mooi uit. En je kunt altijd opnieuw beginnen als je extra decals hebt, door het model te strippen met bijvoorbeeld Revell Paint Remover (tast het heldere plastic niet aan) of ovenreiniger. Overigens als troost: er is een foto bekend van een Mustang waarbij het kenteken op de vleugel ook ondersteboven zit! De vliegtuigfabrieken moesten in de 2e WO met ongetraind personeel werken, dus fouten komen voor. Een ander punt is kennis over je onderwerp: zo werden de vleugels van Mustangs vanwege het laminair vleugelprofiel in de fabriek geplamuurd en gespoten, dus de enige panellines die je hoort te zien zijn die rond de munitieluiken! Blijkbaar wist Tamiya dit ook niet, of hebben ze het genegeerd omdat ze dachten dat hun klanten het niet zouden geloven.

    Vriendelijke groeten,
    Henk
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2021

Deel Deze Pagina