Bengs-modellbau "Donatus"

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door EddyK, 28 jan 2021.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Foto verkleind, ivm tekst toevoeging.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2021
  2. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    gewoon op de foto klikken !
    Dirk
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Weer een opmerking over ruimen.
    Over het algemeen ruim je een lager, zodat de as binnen de vastgelegde, overmaat/speling, tolerantie draait.

    Nu mijn opmerkingen:
    1 - Waarom zou je een naafdeel Pos. 19, dat geborgd (met borgschroef) moet worden op de as voorzien van een overmaatse naafboring?
    Hoe kleiner het maatverschil tussen as en naafboring hoe kleiner de kans, dat de borgschroef de naaf scheefdrukt.
    Een lichte pers- of schuifpassing(ofwel stijfpassende boring) zou voor mij beter op zijn plaats.
    Ergo voor mij geeft ruimen geen meerwaarde.
    2 - Waarom zou je een gat ruimen, dat op een naaf gesoldeerd moet worden?
    Voor het soldeer maakt het niets uit, binnen de grenzen van de capillaire mogelijkheid, of de spleet een paar honderdsten groter is.
    Voor mij, Pos 18 neerleggen op vuurvaste ondergrond, Pos. 19 plaatsen, soldeerwater en een kleinstukje soldeer op de naad tussen 18 en 19 leggen en met een kleine vlam beide delen warm maken. Het soldeer zal nu mooi de in de opening tussen de naaf en de nok lopen. Denk aan voldoende ruimte aan de onderkant, zodat de naaf in het soldeer kan zakken.
    Ook hier, voor mij geeft ruimen geen meerwaarde.

    Nu zullen er wel puriteinen opstaan, die mij erop wijzen, dat nu de slag niet 100% correct is, deze kan enkele honderdsten van een mm afwijken en daardoor een fout geven op de juiste opening van de stoompoorten.

    Onderstaand een principe tekening van een stoomschuif voor een voldrukmachine.
    Voldrukmachine, stoomschuif.jpg
    In de praktijk, zal er toch een overlap zijn, de voet van de stoomschuif is enkele tienden groter, dan de opening van de stoompoort, dit ter compensatie van het verschil in afstand tussen de beide stoompoorten.
    Door deze overlap maakt het weinig tot niets uit, of de nokhoogte = schuifverstelling enkele honderdsten mm afwijkt.

    Ik zal wel toegeven, dat indien een modelbouwer kans ziet om op micrometer niveau de schuifvoeten a-b en c-d gelijk te krijgen en dan ook nog overeenkomstig de opening en de afstand van de stoompoorten H, dan zal ik mijn mening herzien.

    Samengevat: altijd kritisch blijven en je afvragen of de bewerking meerwaarde geeft, zie ook : https://www.modelbouwforum.nl/threads/bengs-modellbau-donatus.275983/#post-4134265
    Groet, Henk.
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2021
    Potter vindt dit leuk.
  4. EddyK

    EddyK

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Heibloem
    Dank je Dirk.

    Dank je Henk. Weer een hoop duidelijkheid.
    De benamingen van de diverse delen moeten nog even tot mij komen als beginneling :weetnie:.

    Zeker nog op tijd. Het ligt een beetje stil ivm het mooie weer.

    Groet,
    Eddy
     
  5. EddyK

    EddyK

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Heibloem
    De dagen zijn weer korter, dus meer tijd om in de kelder verder te werken aan de Donatus.

    Graag weer wat raad :yes:

    Ik moet de naaf van het tandwiel verwijderen en een gat van 7mm boren.
    Ik kan eerst het wiel met de naaf opspannen in de draaibank en 7mm boren.
    Hoe kan ik het beste de naaf daarna verwijderen?
    Ik ben bang dat ik de tanden beschadig bij het inspannen in de drieklauw.

    Zou ik een 7mm asje (vastzetten met een setschroefje) kunnen gebruiken?

    [​IMG]

    Groet,
    Eddy
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    839
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Eerst 7 mm gat boren, daarna een 7 mm asje er doorheen, die in de klauwplaat, vastzetten en afsteken?
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. EddyK

    EddyK

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Heibloem
    Dus een 7mm asje (vastzetten met een setschroefje) in de drieklauw en afsteken. Een gedeelte van het stelschroefje wordt dan ook afgestoken, maar dat zal wel kunnen :)
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    839
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Tientellen lijm op het asje en dan erin schuiven.
    Ik zie dat vaker doen...
    Om het stompje dan weer te verwijderen even warm maken... (kijk de laatste tijd nogal wat draaibank jijbuisjes)
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Weet jij hoe vast een stelschroef is?
    Deze heeft een klasse van 10.9, treksterkte 1100N?mm2.
    Als de beitel op de stelschroef stoot, dan slaat de beitel het werkstuk uit de klauwplaat.
    Soms is de vraag eenvoudig, maar de oplossing niet.
    Ik weet even geen oplossing.
    Misschien kan @EddyK meer informatie geven over de beschikbare machine mogelijkheden.
    Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. EddyK

    EddyK

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Heibloem
    HBM 250x400.

    Dus toch maar niet met een stelschroefje :)

    Misschien opspannen op de freesbank en de naaf er af frezen.
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Potter vindt dit leuk.
  12. EddyK

    EddyK

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Heibloem
    1. 7mm geboord (had wellicht beter na 3 kunnen boren)
    2. Spanbusje gedraaid uit kunststof.
    3. Opgespannen mbv een vlakplaat in de drieklauw en naaf afgedraaid.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    ozy, Potter, Jinny en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. EddyK

    EddyK

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Heibloem
    Excentriekbus-regelaar gedraaid. Staat natuurlijk allemaal in het Duits in de bouwbeschrijving. Weet zo niet een goede Nederlandse beschrijving.
    Excentriek schijf en het grote kegelwiel moeten op deze bus worden gesoldeerd.
    Eerst maar eens wat proef-solderen.

    [​IMG]

    Deze komt dan op de hoofdas te zitten.

    [​IMG]

    Samen met het Excenter buitenring.
    Hier zie je delen:
    13 Hoofdas
    17 Excentriek buitenring 2x
    18 Excentriek schijf
    20 Excentriekbus-regelaar
    21 Kegelwiel groot

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2021
    ozy, JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  14. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Eddy, zoals ik het zie komen het excentriek en het kegelwiel beide op de bus.
    Er zijn bouwers die er niets van willen weten maar in dit geval zou ik kiezen voor lijmen met Loctite 638.
    Het zit dan muurvast en de onderdelen blijven er netjes uitzien.
    Wel in één keer op de juiste plaats zetten want het zit gelijk vast.
    Mocht het toch fout gaan krijg je het door verwarmen weer los maar dan verkleurt het materiaal.

    Groet, Jan.
     
    Zeiler, Stoompomp, Potter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. EddyK

    EddyK

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Heibloem
    Dank Jan. Ik heb nog wel een potje 648.
    Houd ik in m'n achterhoofd :)
     
    Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  16. EddyK

    EddyK

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Heibloem
    2x Kruiskopas op maat en M3 aan beide uiteinden. Drijfstang gedraaid.
    Gemonteerd.
    [​IMG]
     
    ozy, Potter, Jan Walpot en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De kruiskoppen zien er goed uit, complimenten.
    Succes met de voortgang . Groet. Henk.
     
    Potter en EddyK vinden dit leuk.
  18. EddyK

    EddyK

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Heibloem
    Dag Allemaal,
    Graag advies over hoe ik het beste het gietijzeren vliegwiel op maat kan draaien.
    [​IMG]

    [​IMG]
    Gat boren, ruimen, op een as (vastzetten met een M3 schroef) en afdraaien?

    Ik krijg hem niet tegen de achterkant.
    [​IMG]

    Groet,
    Eddy
     
    Potter vindt dit leuk.
  19. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Op je vlakke plaat opspannen en inklokken met je meetklok? Klemmen op de spaken ( zo dicht mogelijk tegen de buiten diameter) en heeeel weinig per keer afnemen? Mogelijk het geheel van de vlakke plaat houden door iets tussen de plaat en de spaken te maken, een grote (dikwandige) buis ofzo.

    Dan omdraaien en opspannen in de vierklauw en weer inklokken.

    Zoiets?
     
    Potter en EddyK vinden dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dit is de manier, waarop ik het grotere vliegwiel van de stoompomp heb gemaakt.
    Om de werkwijze uit te leggen heb ik even een deksel met ingelijmde naaf in de drieklauw gespannen.
    In één opspanning, zonder wisselen van beitels, worden de naaf en de binnenkant van het vliegwiel met een rechtse binnenbeitel op maat gedraaid.
    Voor draaien van de binnenkant van het vliegwiel:
    SAM_3867verkleind.jpg

    De draairichting is zo als gebruikelijk.
    Voor het draaien van de naaf:.

    SAM_3866verkleind.jpg

    Je ziet dat de draairichting nu omgekeerd is.
    Nu kan je met dezelfde binnendraaibeitel door omkeren van de draairichting de naaf op maat draaien.
    Op gelijke wijze doe je de andere kant,
    LET WEL OP!!. Een drieklauw is nooit 100% centrisch, daarom dien je bij het omkeren het werkstuk op dezelfde plaats terug zetten, even met viltstift de plaats op de een van de klauwen aangeven.
    Nu zijn er nog 2 bewerkingen, boren van het naafboring en afdraaien van de buitenkant.
    Het boren van de naaf kan nu gebeuren.
    Zelf ruim ik deze kleine diameters nooit, bij gebruik van een goede hoogwaardige boor is het boring goed.
    Nu de buitenkant afdraaien.
    Op je tweede foto klem je het vliegwiel in de binnenkant, de diepte is 8mm, dus genoeg vlees.
    Nu de buitenkant afdraaien.
    Niet inspannen op de naaf, want dan moeten de spaken de snijkracht opnemen en kunnen breken.

    Volgende vraag, die ik verwacht is het grote vliegwiel, dit past niet op de draaibank.
    Succes. Henk.
     
    Potter en EddyK vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina