Retro F3A Modellen

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 20 sep 2020.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Deze uitlaat , weet ik nog heeft schotten en een conus, naar de huidige maatstaven zal het geluid wel te veel zijn.
    Een nademper heb ik nog.
     
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Vandaag weer verder met de gelcoat, na wat gebruiksaanwijzingen lezen en wat goede raad is het advies breng de coat aan en wacht totdat het bijna is uitgehard , nog wat pikkerig aanvoelt en breng dan het keperweefsel aan met de epoxy.
    Rondom de scherpe hoeken wat katoenvlokken en alles wordt mooi dicht.
    Ben benieuwd.
    Gisteravond nog wat nagedacht hoe de wieldeur aangestuurd kan worden,ga maar een proefopstelling maken om dit onder controle te krijgen.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ed, ik lees dat je maar 2 keer de loswas ingepoetst heb, dat is wel heel weinig.
    Bij een spekgladde mal doe ik het minimaal 10 keer.
    Maar ik gebruik geen PVA.
    En gelcoat is niet echt geschikt als materiaal voor een mal.
    Je moet eigenlijk met metaal gevulde hars hebben, dat is veel harder.
    Voor 1 of 2 produkten zal het wel werken maar laat alles voordat je het lost een week staan in een warme ruimte want gelcoat heeft echt tijd nodig om door te harden.

    GJ
     
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Dit is het leuke van een forum, je leert er steeds weer iets van.
    Dank voor je reactie, het is de bedoeling om er 1 produkt van te maken en geen serie.
    Dit project is ook bedoeld om wat techniek te leren voor het bouwen van schaalmodellen.
    Ik heb vanavond de mallen bekleed met keperweefsel en zal je goede raad ter harte nemen, mijn hobby ruimte is verwarmd en hoewel ik natuurlijk benieuwd ben hoe de mal er uit komt zal ik een week wachten.
    De gelcoat is polyester based, volgens de gebruiksaanwijzing kan na 4 -6 uur het keeperweefsel worden aangebracht.Na 24 uur volledig doorgehard.
    Ik heb de gelcoat aangebracht om pinholes in de mal te voorkomen.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ohhh, polyester is binnen 24 uur uitgehard.
    Ik dacht epoxy.
    Ik gebruik altijd epoxy omdat dat veel minder krimpt.
    Polyester kan wel 10% krimpen.

    Dus je kan morgen lossen.

    GJ
     
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Terwijl de mallen mooi uitharden en de vleugel werd geschuurd kwam de webra uitlaat binnen.
    Het is de goede.
    Alleen is er nog wel wat toevoeging nodig om het geluid een beetje te temperen.
    Vanmiddag de vleugel geschuurd en geschuurd en geschuurd.
    uiteindelijk is er 23 gram spuitplamuur over gebleven op de hoofdvleugel.
    De gewichtprognose weer ingevuld, met steeds meer zekerheden staat de teller inclusief lipo nu op 3529 gram.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2021
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Of de popnagels er uit, en verlengen met buisstuk. 2x schotten met perforatie zoals je ook wel in OS
    e.a. ziet. En weer sluiten met popnagels of met imbusjes en getapt draad in de oude doorboringen.
    Met regelmaat kom je ook nog wel de stillere Vox dempers tegen. Zijn wat zwaarder.

    Tijdje terug had iemand een 10cc Vox op een 46 brommer gezet... beetje grote uitlaat... maar muisstil...
    Wil je beter dempen, dan is een resonantie met bocht de volgende ronde... alleen moet de motor dan op de zijkant...

    Kan je altijd nog een tweede kap lamineren...
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Na 36 uur de mallen van de vorm afgehaald, alleen de cockpit mal heeft een klein beetje nabewerking nodig.
    Nu een paar dagen doorharden dan kunnen de orginelen worden gemaakt.
    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    De Webra is voor een winterproject 2021/2022.
    Terwijl ik moet wachten op droging en verharding van onderdelen van de Magic ben ik een Atlas aan het voorbereiden.
    Als de webra het goed doet met een brandstofmotor.
    Bij de Atlas uit 1975 is de motor zijwaarts ingebouwd zoals bij de Curare.
    Nu ik de basis uitlaat heb kan er tussen de 2 delen een stukje worden tussen gebouwd met wat pijpjes en een schot om de demping te verbeteren.
    De atlas heeft een veel dikkere vleugel dan de Magic, op het dikste punt is de vleugel 65 mm dik.
    De vleugelmallen zijn al klaar.Ook voor de Atlas ga ik een schuimvleugel maken.
    Voor dit project wil ik alleen onderdelen gebruiken die ik nog heb liggen.
    Servo s landingsgestel, motor, ontvanger enz.
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Vanmiddag de uitlaat op de webra geschroefd.
    Op zolder vond ik nog een prachtige Hatori pijp ,weet niet meer of het voor een 2 of 4 takt was.
    Dat vind ik wel uit tijdens het proefdraaien.
    [​IMG]
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hatori is beetje lastig in te schatten. De oude 4 takt dempers waren glad afgewerkt? Heb daar wel wat voorbeelden van gezien.
    Maar vaak ook langgerektere conus voorop. Bij jou vrij recht.
    Heb wel een zekere hoeveelheid van dat spul. Docomentatie is thans lastig. In 2017 zijn de deuren gesloten.
    Wat ik vooral heb zijn alle 2-takt met rechte reflector. En zijn 3 kamer gedempt met felsrand/lasnaad.
    Dat was al een modernere productie methode?

    Door met een zaklamp in de pijp te kijken kan je zien of het een reso-schot bevat.
    Eerste schot is meetbaar met een stukje rondstaf.
    Reso op 4-takt werkt niet. Te kort lijdt tot schade klep. En een minimum van iets van 20cm
    tot aan ingang demper, om de schokgoelf teniet te doen.

    Kom je niet uit, dan kan je bij Weston UK een resonatiepijp en bocht bestellen.

    Die motor zal goed draaien op een 606 of 650.
    De 606 is een kortere pijp, met een langer spruitstuk te compenseren.
    De 650 had je een veel korter bochtje bij.

    3 interessante op een rij... links de kortere #606 en rechts een #650 (mishandeld door vorige eigenaar uiteraard een mechanische knurft),
    de rode is een prett-piep... vroegere serie.
    Later is dat 3 kamer geworden,gelijk de modernere en ook nog eens een paar gram lichter...
    Op een paar minime butsjes na redelijke ongeschonden.
    De #606 zit op de Kaos.
    Motor snort aan de grond op 11 x 10 12K... dat is patent te noemen.


    IMG_2420.jpg
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2021
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Ik ga vooralsnog voor een standaard uitlaat voor de Atlas.
    Voorzichtig de eerste schets gemaakt voor de demping.
    Een resopijp kan altijd nog.
    Nu nog een goede maat propeller opzoeken 11x9 of 12X8 ???
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Pijpjes te lijmen met UHU 90 tot 100 graden celsius ,uit mijn aantekeningen zie ik dat een uitlaat van een 2 takt ongeveer 70 graden celsius wordt.Ik ga ook nog even in de locktite lijst kijken.
    Het wordt Loctite 648, heb nog een flesje in voorraad.
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2021
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je zou ze eerst provisorisch kunnen dichten, om te zien of je demper goed werkt en niet te veel smoort.
    Koelen is dempen. Koelen van gassen.
    Daarop waren de oude Vox dempers gebaseerd. Met een open konus aan de voorzijde.
    Ik heb ze nimmer meegemaakt. Ver van voor mijn tijd van vliegen.

    Moor mijn Sultan V (Steinhardt romp en vleugel) heb ik op basis van een 15cc Merkerdemper een nieuwe/aanpassing
    gemaakt. Het zijn maar simpele dempertjes overigens. Geen resonantie.
    Ik heb het gelijmd en geklonken. De lijm meer als afdichting. UHU-Endfest. En zeer heet gebakken.
    Met een doorn geklonken. De dop heb ik op de draaibank gemaakt.
    De buis een standaard van de bouwmarkt, restant, en ook pas gedraaid voor het doel.
    De houder is een simple zelfbouw. Zien in de praktijk of het werkt. Afwachten...
    Als ik weer zin heb... ga ik er weer mee verder... spuitwerk en patroon uitzetten.
    Technisch klaar. Afwerken op kleur is altijd veel werk... moed verzamelen... haha


    IMG_7988.jpg IMG_7967-RT.jpg IMG_7969-RT.jpg IMG_7986.jpg
     
  15. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Vanavond op zoek gegaan naar synthetische olie om wat brandstof te mengen.
    Heb nog Bel Ray en valvoline in voorraad .
    Na wat zoekwerk kwam ik ook nog mijn oude favoriet Molsyn 150 K tegen.
    Het is nog steeds te koop.
    Moet weer helemaal alles bij elkaar zoeken of simpel wat rapicon kopen.
    Coolpower is niet meer te koop.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik vloog met airosave, daarvoor coolpower en daar weer voor met klotz.
    Je moet een olie hebben die met methanol mengt. Niet alle doen dat.
    Maar als dat voor het doel bewezen smeer is... alleen maar prachtig!
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2021
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Vanavond de kleuren uitgezocht van de magic, het wit wordt Ral 9010 het donkerblauw Ral 5002 en het oranje Ral 2004.
    Het lichtblauw op de foto vervang ik door groen.
    Het dilemma, het 1980 kleuren schema van de Magic was gebaseerd op de Zuid afrikaanse vlag.
    Bij wat nazoeken is deze vlag in gebruik geweest tot 1994 dit was de zogenaamde apartheid vlag.
    Deze vlag wordt ook wel de haatvlag genoemd.
    Door het lichtblauw te vervangen voor groen is het kleurenpatroon van mijn Magic gebaseerd op de huidige vlag van Zuid Afrika.
    [​IMG]


    [​IMG]
    Deze verf heb ik nog ,dit is de kleur groen.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2021
  18. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    Vandaag de Cockpit en een luchtuitstroom geleider gemaakt.
    En nu maar drogen.Het middenstuk is koolstof en de kopeinden van glas keeperweefsel
     
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Nu weer verder met de romp schuren,de laatste kleine plekjes strak maken.
     
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Een tussenstuk gevonden om de demping te verbeteren.
    Nadat de popnagels verwijderd waren kostte het moeite om de demper te splitsen.
    Een rubber hamer bracht uitkomst.
    Eemaal geopend trof ik een laagje kleverig zand aan ,een rest van het zandstralen an de uitlaat.
    Niet erg bevorderlijk voor de zuiger als de uitlaat in gebruik was genomen zonder demper.
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina