Imoca Hugo Boss

Discussie in 'Bouwverslagen Zeilschepen' gestart door bram1324, 21 dec 2020.

  1. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    Bram ik volg dit met intresse , ziet er goed uit ,behalve de romp jammer van tijd en materiaal , mag ik een idee geven ,zou de als je oude romp strak maakt ,heel grof schuren (60korrel) en hierna licht epoxy behandelen evt toch een keperweefsel 100gr is soepel en evt Peely erop geen folie , daarna als het begint te kleven licht met de fohn erover vloeit de hars mooi aan , dit kun je ook gebruiken voor andere romp.

    Sucses rexonamen
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  2. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Je hebt niet veel vacuum nodig Bram. vol vacuum is 10 ton per m2. dan pers je mogelijk je mal uit vorm. ik was recent een beetje te enthousiast en ging tot 0,8 bar. dat koste me een mooie dikke spiegel, want het glas (op een houten plaat gelijmd) kon die druk niet aan. Dus met een stofzuiger kom je een heel end! je hebt met 0,1 bar al genoeg.
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  3. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Bedankt voor het meedenken. Dit is beter geslaagd:
    [​IMG]
     
    Jan Walpot en Hay vinden dit leuk.
  4. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    :goal:beer:
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  5. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Ben wel eens benieuwd wat dit gaat worden.

    Persoonlijk vind ik dat hele "foiling" gedoe net wat te extreem.... ik hou meer van klassieke zeiljachten die in het water blijven (Als je kijkt naar de America's Cup daar gaat het nog extremer, die boten hebben gewoon geen kiel meer en die foils zorgen niet alleen voor lift maar ook voor oprichtend vermogen)

    Het is natuurlijk ook allemaal wat kwetsbaarder en gevoeliger (van de 8 uitvallers momenteel in de Vendée Globe zijn er niet toevallig 7 foilers....) en om het dan allemaal nog in een schaalmodel te gaan verwerken... ik heb er mijn twijfels over. Ik kijk natuurlijk eens te meer uit naar het resultaat, weet goed genoeg hoeveel tijd er in het bouwen van zo'n model gaat zitten.... maar ook hoeveel tijd en research er in werkelijkheid in die foils gaat zitten om deze de juiste vorm, liftend vermogen en structurele sterkte te geven. Het risico om bij een slecht ontworpen foil meer weerstand ipv winst te halen is behoorlijk groot....

    Verder ga ik dit draadje vooral in het oog houden voor andere technieken die je wil gaan gebruiken, zoals de verstelbare overloop en gennaker.

    Veel succes!
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  6. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Hey Dazzler,
    leuk dat je ook reageert.

    Hoewel het een beetje off-topic is van een bouwverslag vind ik het toch leuk om op een paar puntjes in te gaan.
    Ik zie dat toch echt anders. Het is altijd zo geweest dat wanneer je deze wedstrijd wilt winnen je de dunne balans moet bewaren tussen de boot pushen en boot heel laten. Het zijn immers lichtgewicht racers die kapot kunnen. De mensen die het meest gemotiveerd zijn om te winnen zullen dus het snelst hun boot slopen. En deze mensen kiezen ook voor foils. Er is ook maar 1 uitvaller met foil-problemen (verder 2x kiel, 2x elektronica, 1 mast, 1 roer, 1 finaal in tweeën).
    En dan nog wat over de kwetsbaarheid. Dat klopt ook niet. Deze generatie boten is betrouwbaarder dan ooit. Slechts 24% is nu uitgevallen. De voorgaande edities waren dat 38, 45, 50 en 35%.

    Ja, dit is nog extremer, maar wel een leuke ontwikkeling. Het lijkt weer veel meer op het klassieke zeilen dan de afgelopen 13 jaar. Er worden echt weer wedstrijden beslist op klassieke match racing tactieken. Het is daardoor weer veel leuker om te volgen.

    Dat schijnt bij C-foils wel iets mee te vallen. Daarom zie je weer vaker C-foils, omdat die vergevingsgezinder zijn dan J-foils. Gelukkig heeft dit ontwerp C-foils. En het scheelt dat je makkelijk een nieuwe foil kan steken, mocht dat beter presteren.
    Wel leuk dat je volgt. Dat jij (en ook @rexonamen) dit soort complexe zeilboten hebben gebouwd is waardevolle ervaring.


    Nog een korte update van de romp. Ik heb er nog een matje 50gr glas op aangebracht. Hier heb ik helaas iets te veel epoxy voor gebruikt, waardoor het matje hier en daar ging drijven. Dat is op zich niet zo erg, maar het levert even wat schuurwerk op. En dat is niet altijd het leukste klusje. Zeker als je in huis ook aan het schuren bent, ben je daar wel eens even klaar mee.
    Hij weegt nu 128 gram, dus nog iets lichter dan de vorige poging.
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  7. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Mooi hoor Bram. En ik vind het gewoon erg leuk dat ook dit soort extreme boten dan weer als varend model gebouwd worden. echt gaaf. Ik ben al een beetje aan het bedenken hoe ik een foilende AC 75 op schaal zou kunnen bouwen. lijkt me gewoon gaaf om te doen. en als het niks is of niet lukt; so what. het is hobby, dan mag dat en heb je toch de lol van het proberen en bouwen gehad. Maar eerst nog een paar andere projecten afmaken, haha
     
  8. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Een kleine update.
    Ik ben nog aan het schuren op de romp. Ook ben ik de overloop aan het lamineren. Hier zal ik nog een aparte post aan wijden.

    Ik ben verder de techniek aan het uitwerken.
    Ik kwam dit concept tegen. Dat lijkt me erg praktisch. De rode rand kan dan waterdicht, dan hoef je de lagers niet waterdicht uit te voeren. En het blijft heel compact, zodat de omlopen veel ruimte hebben.
    [​IMG]

    Met een paar katrollen kan dat dan op een servo worden aangesloten. Daar heb ik dan 10x vertraging voor nodig. (dat geeft 2x veiligheidsmarge).
    De trekkracht op de ketting is zo'n 65kg. Dan krijg je dus 130 kg compressie op de constructie. Dat moet dan wel enorm zwaar worden uitgevoerd. Dat moet dus wel goed ontworpen worden en aan gerekend worden.
     
  9. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Bram, misschien stel ik nu een hele domme vraag, maar ik zie toch niet meteen wat je hier voor instelling uitbeeldt? wat heeft 65 kg nodig om te bewegen op die boot?
     
  10. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Goede vraag. Ik zat blijkbaar aardig in mijn eigen wereldje als ik het zo teruglees.

    Het gaat om het mechanisme van de kantelkiel.
     
  11. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    ik dacht al dat het om de kiel ging, maar ik begrijp het mechanisme misschien niet helemaal. ik zie een soort plunjer, waar de ketting met een haak aan bevestigd is. omdat dit maar enkelzijdig is denk ik dan aan een push-pull mechanisme, maar push gaat niet vanwege de open haak. hoe werkt het dan? is het een servo arm, die halverwege de beweging van haak 'wisselt'? dat lijkt me beperkt betrouwbaar.
    ik ben benieuwd. misschien mis ik wel iets met mijn beperkte visie, maar ik zie het niet helemaal :hammer:
     
  12. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    overigens wel een heel slim idee om die afdichting gewoon mee te laten bewegen. dat maakt zeker een groot verschil voor de lagers.
     
  13. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    De hele uitleg van het mechanisme zoals op het plaatje kan je hier nalezen.
    Het ging mij vooral even om het deel met de ketting. De zuiger wil ik niet maken, maar aan beide kanten katrollen bevestigen.
    Ik zal het binnenkort even in mijn tekeningen proberen te verwerken.
     
    Hay vindt dit leuk.
  14. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    De koker voor de overloop is ondertussen gemaakt. In post 11 had ik beschreven hoe ik dat wilde doen.

    Schuim, plakband & carbon slang.
    [​IMG]

    Na het grotendeels oplossen van het schuim, kwam het plakband met de schuimresten er vrij makkelijk uit.
    [​IMG]
     
    Jan Walpot, Hay en Zeiler vinden dit leuk.
  15. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    dank voor de link Bram, ik snap hem nu helemaal. die cylinder wordt met een kabeltje van de ene haak naar de andere getrokken. Ik begrijp ook dat je het niet met dat systeem gaat regelen in je model. Een winch met dubbele drum en een paar pulleys? Er zijn tegenwoordig ook servo's die 65 kg trekken, maar die zullen niet licht zijn. ben benieuwd waar je op uit komt.
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  16. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Kleine vorderingen:
    Ik ben begonnen met de 'kuip'. Dit ziet er zo uit in het echt:
    [​IMG]

    Ik ben de kuipvloer aan het maken als negatieve vorm, als mal voor het laminaat. De spiegel kan ik niet in 1x meenemen om dat het dek wat uitsteekt (zeker bij de roeren).
    Ik moet nog wat plamuren en de dekrondte in het schuim schuren.
    [​IMG]

    De ronding onder de overloop heb ik ook gemaakt op een eenvoudig malletje. Het is nog totaal niet symetrisch, maar dat is omdat het reststukje nu toevallig deze vorm had. Op maat maken doe ik wel nadat ik het aan de kuipvloer heb vastgezet.
    [​IMG]

    En met de overloop erin gelijmd ziet dat er zo uit.
    [​IMG]
     
  17. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    De vloer van de kuip is ook gelamineerd.
    In tegenstelling tot de romp, is dit nu een negatieve mal. De buitenkant komt dus tegen de mal aan. Als je direct gaat lamineren heb je vaak plekjes / putjes waar net te weinig hars was. Dit komt ook omdat de hars parelt op de wax. Een oplossing is normaal een gel-coat te gebruiken. Ik heb het echter anders gedaan. Ik heb eerst een laag met katoenvlokken aangedikte epoxy erop gesmeerd. Deze is net zo dik dat hij niet meer parelt.
    Als dat een paar uur heeft gedroogd, het carbon weefsel erop en weer onder vacuüm laten uitharden.
    [​IMG]

    Bij het loshalen kwam er hier en daar wat verf mee. Maar dat zit ook niet super vast aan het werkstuk. Beetje krabben met de nagel komt dat weer los.
    Ook zijn er helaas twee plekjes waar de oppervlakte net niet dicht is. Misschien had ik beter twee lagen aangedikte epoxy kunnen gebruiken. Met dat doorzichtige spul zie je slecht of de laag overal dik genoeg is. Een kleurstof erin mengen zou denk ik ook helpen.
    [​IMG]

    Volgende stap is dit dek passend maken op het stuk met de overloop uit de vorige post.
     
    Hay vindt dit leuk.
  18. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Kleine stapjes:
    Ik heb eindelijk de koker voor de overloop opengezaagd. Dat heb ik uit de losse pols moeten doen, en dat is ook wel beetje te zien.
    Daarna de 'kar' gemaakt.
    [​IMG]

    En in elkaar: Hij loopt er mooi soepel doorheen.
    [​IMG]

    Verder nog wat aan het plamuren en schuren aan de romp en achterdek, maar dat is niet heel boeiend om te laten zien.
    Verder zit ik nog wat te broeden over de indeling onder dek.
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2021
    Zeiler vindt dit leuk.
  19. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Het achterdek en de overloop zitten nu aan elkaar.
    Nu nog een 'deurtje' erin zagen (zie post 55 voor een foto van de echt boot) en dan begint het aardig vorm te krijgen.

    Het dek weegt nu 34gram. En daar gaat nog wat vanaf door alles om maat te maken.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2021
    lecraM vindt dit leuk.
  20. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    [​IMG]
    Het aangekondigde deurtje is erin gezaagd en daarachter is het nisje gemaakt van het toegangsluik.

    Minder zichtbare details die ook slecht op de foto te krijgen zijn.
    - keerblokken voor de overlooplijnen. Deze zitten in de koker. De lijnen komen straks in het nisje uit de koker. En dan gaan de lijnen door het schot bij het toegangsluik naar binnen. Zo voorkom ik dat er water in de boot komt, als de er water in de koker komt.
    - Een kleine uitsparing in de koker boven het 'poortje'. Dit is bedoelt voor montage/demontage van de overloopkar. Zo kan ik ook onderhoud doen.

    Dit was het voor nu.
     
    M@rcel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina