Bouwverslag Smit Hunter(offshore uitvoering)

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Ronaldp, 18 okt 2006.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Heb je de motoren, reductiekasten en schroefassen schoon gemaakt en gesmeerd? Die reductiekasten maken nogal wat herrie. Droog lopende schroefassen ook. Een motorregelaar dient om de toeren van de motor te regelen. De CTI regelaar waarvan ik de link hebt gestuurd gebruik ik ook in mijn Bugsier 3 en kan daarmee de motor zeer langzaam laten lopen. De instelpotmeters op jouw oude regelaar dienen ervoor om de uitgestuurde stroom te regelen. Een voor vooruit, een voor achteruit en de rechtse voor het instellen van de neutraalstand. Maar dat kun je pas doen in combinatie met een werkende zender en ontvanger. In de regelaar zit een relais om de draairichting van de motor om te polen. Bij vooruit varen staat het relais afgevallen en bij achteruit trekt het relais aan en poolt de stroom om, waardoor de motor achteruit gaat draaien. Andersom werkt het ook wel, maar aangezien je meer vooruit vaart dan achteruit heb je minder energieverlies door een aangetrokken relais.
    Hieronder nog wat gegevens van een Navy compact motor. Even geleend bij Conrad. Je kunt ze ook best een paar minuten achtereen op 12 Volt laten draaien. Ze worden dan wel wat warmer, maar je vaart zelden langere tijd volle kracht. Het is met zenderknuppels net als met het gaspedaal in een auto. Als je gedoseerd gas geeft vaar je veel langer op een acculading. Succes ermee! Gr. Klaas.
    • Reductietransmissie 3,3: 1
    • Schroef-Ø 45 mm
    • Voedingsspanning 6 - 9,6 V (5 - 8 cellen)
    • Lengte 280 m
    • Gewicht 280 g.
     
  2. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Heb alleen de schroefas vol vet gezet.
    De tandwielkast nog niet open gemaakt.
    Zoek een handleiding om hem open te maken.
    Op het filmpje is die aan gesloten op 6V.



    Mvg ronald
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Loopt goed en ik hoor geen vreemde geluiden. Zou de gearbox niet open maken voorlopig. Zo te horen draaien beide motoren? Op 12 Volt ook al geprobeerd? Wel zachtjes gas geven dan. Gr. Klaas
     
  4. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Ja...op 12V maakt die persoonlijk veel herrie.
    Hou hem verlopig op 6V staan.

    Mvg ronald
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2021
  5. RenéH

    RenéH

    Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Schoonhoven zuid holland
    Ronald, de regelaars die ik gebruik in mijn boten zijn : Aquaspeed 50 van T2M deze gebruik ik voor al mijn zenders . Vordeel van deze regelaars vind ik dat ze op de nieuwe maar ook zeker op de oude ROBBE zenders werken. Dit heeft te maken met Kloksnelheid / nulstelling van de zenders , tenminste geloof dat dit zo heet . Was vroeger bij robbe 1,3 Ms is nu 1,5 Ms deze regelaars werken bij mij op de oude TERRA TOP en op mijn F14 - F16 B enT zender vandaar. Verder goed lezen wat Klaas te melden heeft , dit is zeker nuttige informatie.
    Succes met de hobby.


    Rene.
     
  6. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    De handleiding gevonden van de vaarregelaar.
    Daar staat in dat als motor de verkeerde kant op draaid.Je deze kan om zetten met reverse schakelaar.Maar waar zit die schakelaar?
    Want als ik nu de pot meters verdraai.
    Gaat bij stick voor uit niks veranderen als ik de potmeter verdraai.Wel als ik de stick achteruit doe.Dan gaat met de zelfde potmeter het toerental wel omlaag.
    Het zit dus net om gedraaid.
    Vooruit is schroefassen naar binnen draaien.
    De led brand ook als ik vooruit vaar.Wat dus niet mag.

    20210226_160728.jpg 20210226_160737.jpg
     
  7. RenéH

    RenéH

    Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Schoonhoven zuid holland
    Ronald als ik het zo begrijp moet je de BLAUWE en WITTE draden op je regelaar omwisselen .
    Kan geen kwaad, deze gaan naar je motoren.


    Rene.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald en René, Ben al een paar (bijna 50) jaar met die dingen aan het spelen en mijn avatar stamt uit 1962. In 1975 zelf een 27 Mhz zender en ontvanger bij gebouwd. Ook de verschillende pulslengtes voor neutraal zijn me bekend. De CTI (zelflerende) regelaar kan daar goed mee omgaan. Die regelaar "denkt" namelijk dat bij inschakelen de waargenomen pulslengte de neutraalstand is. Voordeel is dat bij inschakelen de motor niet gelijk gaat draaien. En het ook niet kritisch is in welke stand de knuppel staat. Die oude regelaars zijn op zich ook niet slecht, maar je komt heel moeilijk aan een goede gebruiksaanwijzing. Voordeel is ook dat ik vroeger de regelaars zelf bouwde van losse componenten. In ieder geval weet je dan welke componenten er in zitten.
    Kun je zien waar de led(die bij achteruit oplicht) zit? Ergens in de buurt van de zwarte peil naast de draden? Dan zou de omkeerschakelaar ergens naast de witte draad kunnen zitten.
    Als je met de zenderstick in neutraal aan de stop potmeter draait hoor je dan een relais klikken en zie je de led aan gaan. Bij oplichtende led staat de regelaar op achteruit. Dan de potmeter terug draaien tot de led uitgaat. De motor draait, dus het regelgedeelte werkt wel. Als je de stick richting vooruit duwt en de led is uit draai dan eens aan de middelste potmeter. Als je op achteruit met de linker potmeter wel iets kunt verstellen dan zou dat kunnen betekenen dat de middelste potmeter of het relais defect is. Probeer eerst maar eens led en schakelaar te vinden. Dan zie ook iets gebeuren. Als je het relais wel hoort opkomen en afvallen, dan zou het relais ingebrand kunnen zijn of een losse draad kunnen hebben. Omdraaien van de motordraden verandert niets aan het werken van de regelaar. Alleen de motor draait dan de andere kant op. Kijk maar of dit iets toevoegt. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2021
  9. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Klaas.....wat moeten we toch zonder jou.
    Het schakelaartje gevonden.
    Zat onder de witte draad.
    Schakelaar over gezet.
    Aan de stop potmeter gedraaid.Je hoort relais schakelen.Gedraait tot rode lampje uit ging.
    Als ik nu de gashandel vooruit doe...blijft lampje uit.
    Als ik achteruit vaar....gaat rode lampje branden.
    Dus dat werkt nu.
    Maar omdat ik het schakelaartje van de draai richting heb om gezet.Moet ik dus bij de potmeters .
    De zwarte tekst nemen..
    En als ik dat doe...kloppen de potmeters met de zwarte tekst.
    Morgen alles weer op de 12V aansluiten.
    En kijken als ik toerental kan veranderen naar het zelfde geluid als op de 6V.
    Hier zit het schakelaartje....je moet het maar net weten.
    Is het zwarte schakelaartje onder de blauwe draad.
    Thanks Klaas.
    16143557016699007295042121837550.jpg
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Troost je, bij mij heeft het ook even geduurd eer ik op dit niveau was. Ben al blij dat ik het tot zover uit heb kunnen leggen. Ook dat is een kunst om te leren. En een uitdaging! Succes verder! Gr. Klaas.
     
  11. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Kon het niet laten.
    Toch even alles weer via 12V aan gesloten.
    Draait na afstellen. Nu net zo mooi als op 6V.

    Mvg ronald
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2021
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi toch Ronald! Voordeel bij deze oude regelaar is dat je daarop het maximale vermogen zowel vooruit als achteruit kunt instellen. Deze regelaar zal geen BEC hebben, wat inhoudt dat je aan een ontvangeraccu bent gebonden. Wat voor regelaar zit er aan je boegschroef? Is dat ook zo'n oud beestje, of heeft die toevallig wel een BEC? Had het dacht ik al een keer gevraagd. Gr. Klaas.
     
  13. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Sorry...helemaal vergeten.
    Ja is ook een oud beestje.
    Zonder BEC?
    Let niet op de rommel in de boot

    Ontvanger batterij+boegschroef regelaar
    16143645887506607638994713307230.jpg
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2021
  14. RenéH

    RenéH

    Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Schoonhoven zuid holland
    Ronald voor zover ik het kan zien en Klaas waarschijnlijk ook heeft de ROCRAFT regelaar WEL een BEC deze kan je niet samen met een ontvangeraccu gebruiken. Ik denk dat Klaas met zijn kennis precies kan vertellen waarom niet.wacht even met alles tegelijk aansluiten op je ontvanger.


    Rene.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    René en Ronald, Je kunt de Rokraft regelaar wel met een ontvangeraccu gebruiken, maar dan moet je uit de kabel naar de ontvanger het steķkertje met de rode draad terug trekken. Ik heb geen idee hoe de maxi 600 bedraad is. Bij sommige van die oude dingen zat intern de plus van de ontvangeraccu doorverbonden met de plus van de motoraccu. Voor een deskundige is dat wel te meten. Tussen de plusaansluiting van de vaaraccu en de rode draad in de ontvangerkabel zou je dan geen of een heel kleine weerstand moeten meten. Of je zou een schema moeten hebben om het te kunnen zien. Je zou ook Forumlid Corrien kunnen vragen of deze regelaars gewoon naast elkaar gebruikt kunnen worden. Zo ja, dan kan de Rokraft de ontvanger en servo van stroom voorzien en heb je geen ontvangeraccu nodig. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  16. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Heb de stoute schoen aan getrokken.(gegokt)
    Heb de ontvanger accu los gemaakt.
    De boegschroef vaarregelaar aan gesloten.
    Voor de rest niks veranderd.....ik gokte erop dat de plus en min van beide regelaars het zelfde waren.
    Zeker omdat beide vaarregelaars heel oud zijn.
    En ja hoor....alles werkte....zonder ontvanger accu.
    De boegschroef accu is nu ook dus ontvanger accu.
    Alleen boegschroef draden naar boegschroef om draaien.Draaid nu de verkeerde kant op.

    Jammer dat ik geen tweede robbe maxi 600 vaarregelaar kan vinden.
    Heeft ook nog geen haast.
    Weet dat schroeven ..roeren...boegschroef werken.
    Vind ik geen vaarregelaar?
    Dan komen er 2 : https://www.rc-point.nl/rc-electron...oruit-stop-achteruit-envelop/a-11629-20000331 in.

    Mvg ronald
     
  17. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Vraagje over verven.
    Wil dus eerst een plastic primer van Motip gebruiken.
    Dit is wat in de handleiding staat:

    Productomschrijving Kwalitatief hoogwaardige, sneldrogende hechtprimer voor het behandelen van onbehandelde ondergronden van vele soorten kunststof. Productkenmerken Sneldrogend Uitstekende hechting Overspuitbaar met alle verfsystemen Niet geschikt voor het behandelen van PE Fysische en Chemische Eigenschappen Inhoud : 400 ml Basis : Polyolefine hars Kleur : Transparant VOS-gehalte : Circa 99% w/w Vaste stof : Circa 1% w/w Rendement : 2 tot 3 m² Overspuitbaar : Na 10 tot 15 minuten Gebruiksaanwijzing Voor het gebruik, de aanwijzingen op de verpakking goed lezen en opvolgen. Voorbehandeling De ondergrond moet schoon, droog en vetvrij zijn. Eventueel de ondergrond licht schuren, korrel 600. Behandelen De ondergrond moet schoon, droog en vetvrij zijn. De spuitbus op kamertemperatuur brengen. Ideale verwerkingstemperatuur 15 tot 25°C. Voor gebruik de spuitbus 2 minuten goed schudden en een proefstukje spuiten. Afstand tot het te behandelen oppervlak circa 25 tot 30 centimeter. De hechtprimer in maximaal twee (2) dunne lagen aanbrengen. Na het drogen, zonder schuren overspuitbaar met alle verfsystemen. Na gebruik het ventiel schoonspuiten (spuitbus op de kop houden en de sproeikop circa 5 seconden ingedrukt houden). De droogtijd is afhankelijk van de omgevingstemperatuur, de luchtvochtigheid en de aangebrachte laagdikte.

    Er staat overspuitbaar naar 10 tot 15 minuten.
    Dus als ik het goed lees kan ik naar 15 minuten er met een rode primer van Motip al over heen spuiten.
    De rode primer gebruik ik als antifouling kleur.

    Is het dan verstandig om de hele romp in de rode primer te zetten?
    Of alleen het onder water schip?
    Rest van de romp wordt zwart.

    mvg Ronald
     
  18. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Verf spullen in huis.
    Nu nog moed verzamelen.....
    16144433590312959540478557816297.jpg
     
  19. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Tenzij je graag waterlijnen afplakt, spuit ik de ganse romp in de ene kleur, en na goed uitdrogen (dus nachtje laten staan) afplakken en de andere kleur aanbrengen.

    Ik zou wel keen high gloss gebruiken maar mat of eventueel satin gloss.

    Succes,
    En niet willen dekkend spuiten in 1 laag, meerdere heel lichte laagjes aanbrengen, aan de ene kant van het schip beginnen, dan de andere kant, en als de eerste kant niet meer blinkt, het volgende laagje, dit herhalen tot het overal dekkend is.
     
  20. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Maassluis
    Ga hem eerst in de plastic primer spuiten.
    Is die droog.
    Dan in de rode primer spuiten.Laten drogen.
    Misschien nog met 600 korrel schuren.Daarna nog een keer met rode primer spuiten.
    Dan kan de rode primer een week drogen.En dan pas zwart spuiten.

    Mvg Ronald
     

Deel Deze Pagina