Spitfire 1/6 Yke Rusticus

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Arnold 85, 20 jan 2021.

  1. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    je hebt er veen aardig bouwtempo in

    de tekeningen van Yke zitten hier en daar wel is wat foutjes in

    daarom is het ook zo veel werk om er een kit van te maken

    alles moet nagekeken worden

    en de dingen die je nu zelf moet uitvinden moeten er ook allemaal al in

    je bent goed bezig
     
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Bedankt Jeroen!

    Inderdaad moet er hier en daar een mouw aan gepast worden. Wel allemaal kleine dingetjes, nog geen schokkende dingen tegengekomen.....wel zelf blijven opletten natuurlijk
    Ik heb 0 ervaring met autocad, anders zou ik tijdens het bouwen misschien meteen wijzigen kunnen doorvoeren.....sweet dreams...

    Langzame vorderingen. Stabilo kan bijna gesloten. Even nadenken over de scharnieren.
    20210304_205015.jpeg

    Kielvlak moet deels worden ingedekt om deze stijf te krijgen. Daarna, eenmaal op de romp geplaatst, moet deze verder worden afgemaakt.

    Rds voor de staart laat ik helemaal vervallen. Voortschrijdend inzicht heet dat.
    Volgende keer weer verder met stabilo, kielvlak en roeren.
     
    Cnn, Peter Houweling, freekt en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Qua aansturing, het is al voorgedaan bij het origineel;)
     
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Kleine vooruitgang.
    Romp is even van z'n plek voor een reparatie van een clubgenoot.
    Gelukkig heb ik meerdere bouwplekken

    Ik heb de ribben verlijmd. Vuren liggers opgehoogd, anders komen de ribben met hun buikjes tegen de plank. Alleen denk ik dat hij toch niet goed is uitgelijnd. Hartlijn die op de ribben staat moet op dezelfde hoogte zijn van de plank? Neem aan van wel.....wie heeft daar ervaring mee?
    De laatste rib zit op 14 mm evenwijdig uit de plank gemeten, de eerste rib zit voorlijst op 30mm, achterlijst op 16mm....
    Verder past deze kit mooi! Bijna als een cnc pakketje
    Wat plaatjes: 20210516_164020.jpeg 20210516_171648.jpeg 20210516_171730.jpeg 20210516_172657.jpeg 20210516_172714.jpeg
     
    Cnn, Peter Houweling, E.hof en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Via pb en whatsapp hulp gehad.
    Nu weet ik zo ongeveer wat Yke z'n bedoeling is met de hartlijnen op de ribben.
    Vleugel is best wel een belangrijk ding wat dat betreft. Een paar mm hier en daar verkeerd en het vliegt voor geen meter.....

    De boel heb ik losgehaald van de plank zodat ik het nu in een keer goed kan uitrichten mét tipverdraaiing.
    Meteen iets opgeschoven met de hele vleugel, zo kan ik 2 delen tegelijk maken.....ideaal zo'n hobbyruimte

    Volgende keer wat plaatjes. Gaat niet hard, vleugel is monnikenwerk.......mn pij en ganzeveer liggen klaar
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    "Broeder Ansulmus, hoever zijt gij?"
    "Wel, broeder Benedictus, we maken voortgang, maar niet vlot....het kloosterleven is zwaar"

    De plaatjes. 20210610_210052.jpeg 20210610_214301.jpeg 20210610_210048.jpeg
    Vleugelverbinder is wat aan de zware kant. In het middenstuk komt nu gewoon een alu koker, volgens tekening, dus eigenlijk een maatje te groot.

    Verder lekker bezig. Nu eerst vleugel verbinding opvullen en webbing maken. Daarna kan de bovenschaal erop denk ik. Misschien eerst nog de onderkant een stukje indekken vanaf vooorlijst tot aan de hoofdligger. Dat word wel een lastig klusje.
     
    freekt, E.hof en Vale Ouwe vinden dit leuk.
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Zijn die hoofdliggers niet wat dun?
     
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Hoofdliggers zijn 5x5mm grenen latten. De 1op4.5 versie had 6x6mm latten.
    Word volledig balsa 1.5mm ingedekt en uiteindelijk met glasweefsel bekleed.
    2mm had eigenlijk de voorkeur. Maar die ik heb liggen zijn rond de 70 gram per plankje van 1000x100mm.....kan ik beter eikenhout pakken denk
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Aha, beuksa....:yes:;)
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Hoeveel weegt die balk wel niet?

    Moet je voor de gein eens op een tekening van hem kijken hoe Taylor dat doet . . .


    Een millimetertje meer had ik niet gek gevonden.

    Maar met een goede, aan alle eisen voldoende webbing, aan de voor- en achterzijde, en als het effe kan de ruimte tussen de liggers opgevuld: dan heb je een hele sterke ligger (volgens mij).

    Succes!


    jan.
     
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik kan geen tekening inzien van Brian Taylor.
    Tjarko kan er misschien meer over vertellen?

    Balk! Alles wat de bouw u bied.....mooi stukje grenen vellingdeel geweest dacht iets van 70 gram. Iets gewicht is niet erg. Als het maar sporadisch is. In de regel bouw ik meestal redelijk licht.
    Komen wel de klappen van de landingen op. Ruig veldje af en toe...piloot met knuppelbibbers.....meestal gaat het goed.
     
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Elke vooruitgang is er één, iets is altijd beter dan niets zeg ik altijd! :)

    Grt,
    Gerald
     
    ramses, E.hof en Arnold 85 vinden dit leuk.
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    De vleugelverbinder bij zijn (Taylors) P-47 (ooit begonnen te bouwen, vleugel half af) was 4 mm hard balsa, tussen de liggers, aan beide zijden 1 webbay diep.

    Da's wel even andere koek . . .


    jan.
     
  14. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Dat gaat bij deze kist niet goedkomen denk ik.
    Van het ene uiterste in het andere zeg maar.
    Nu heeft het retract ook nog eens goed vlees.

    Ik probeer zoveel mogelijk de tekening te volgen. Gevoelsmatig moet het dan wel kloppen met elkaar.
    Ik doe aan 2 kanten webbing, en de hulpliggers net voor de ailerons 1 kant, dan lijkt het me heel behoorlijk sterk.
    De pennen zijn nu verlijmd. Volgende is de webbing en 1 zijdig indekken.
     
  15. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    goed bezig persoonelijk had ik de hoofdliggers toch wat dikker gehouden

    bij de 1/4 kit id de oude houten verbinding vervangen voor een petraus buis
     
  16. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Bedankt! Ik zal er wat extra aan doen om de ligger was sterker te krijgen

    Voorlopig even niet bouwen. Zo'n nieuwe zender is een hobby op zich. Bovendien staat de tuin hier op z'n kop, zal wel najaar worden voordat ik weer verder kan.
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Waarom maken we ons zulke zorgen om de verbinding tussen de twee vleugelhelften?

    Meestal lopen vleugels taps toe en zit de meeste lift dus bij de wortel, en levert de tip maar weinig lift.

    Je zou zeggen: de wortel wil harder omhoog dan de tip.

    Waar zit de denkfout?


    jan.
     
  18. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik heb geen constructieve opleiding, door praktijkervaring leer je wel constructief denken.
    De romp moet ook meegezeuld worden, het landingsgestel vangt ook (soms flinke)klappen op.
    Heb ik hier op het forum niet een keer gelezen dat wij in principe veel te sterk bouwen? Een Boeing 737 kan in verhouding minder hebben!
     
  19. Aeroplaniga

    Aeroplaniga

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Limburg
    Je houdt nog geen rekening met het draaimoment Jan. De vleugel zit in het midden vast aan de romp. Elk beetje lift op elke centimeter vanaf het midden van de vleugel naar buiten levert een bijdrage aan dat moment. Kracht maal arm. Een vleugel wil dus eigenlijk in het midden samenklappen. De verbinding van de vleugelhelften moet weerstand bieden aan de tegengestelde draaimomenten van de linker- en rechtervleugel.
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2021
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Draai maar eens een stikken looping en trek de conclusie uit de brokstukken. De romp hangt er tussen namelijk.:friends:
     

Deel Deze Pagina