OS46 stiller maken tot 78db

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door F2B, 4 apr 2018.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Een standaard OS 46 ombouwen tot rotor vraagt toch om grote precisie en hogere orde gereedschap. Kostenplaatje?

    Pick-up van de rotor wordt lastig.

    Ik heb twee voorbeelden die zouden kunnen dienen. Webra met een draaischijf en daarin een taartpunt uitgefreest en Moki Airworld met een pick-up schijf die een conventionele inlaat benaderd.

    Doch beiden worden bediend door een nok op kruktap of uitholling in kruktap... dat als meeneem punt dient. Dat vraagt om machinebewerking van de OS crank.

    Reed... je zou kunnen opstarten met 3D print voor een modelstudie.

    Een kopie van een DLE maken, terug schalen.
    Materiaalkeuze klep, dikte souplesse uitzoeken.


    Een Reed systeem ombouw leek mij leuk voor mijn 20cc Moki... nu met die roterende inlaat.


    Er kleven ook nadelen aan zulke opstellingen achterop.

    Motorsteunen zullen uit zelfbouw moeten ontstaan door de grotere lengte van de inbouwmaat. Zelbouwkist kan je in voorzien. Maar je ARF moet gemodificeerd worden.
    Bij mij nimmer een issue... ik krijg altijd nieuw in doos wrakken binnen... paar uitzonderingen...

    Een driepoter krijgt ruzie met de motor op de voorpoot. En zou je tot taildragger dwingen.

    Tankopstelling blokkeert de vrije doorgang voor een air-duct. Kan het maar zo zijn dat je met een Kate Perry pomp moeten gaan werken. Tank opstelling en verschoven probleem bij inbouw RC...

    Het kan zo maar tot een complex hoog gegrepen hi tech Chartertje worden.


    Motor op rubbers doet wonderen. Mijn oude hoogdekkertje vliegt daar al 15 jaar mee. Juiste prop voor de motor, 11 x 7, toeren niet te hoog, en die niet meer verkrijgbare Hatori. En daarmee zit je op een stille normering.

    Half gas hoor je het toestel niet meer. Stiller dan elektro. Volgas een snerp maar niet storend.

    Dat laatste stukje Db verlaging is zeer lastig. Maar ergens ook overdreven ver gezocht? Bij een club heb je ook frikken zitten die zich overal aan storen.
    Het blijft zoeken naar een realistische balans.

    De recent gebouwde Kaos heb ik niet in rubbers gehangen. Zit toch op de norm door prop en uitlaatkeuze.

    De Hyde mount zou de betere zijn om te dempen in dit RC1 model. Deze corrigeert de zwenking van de motor beter dan 4 silentblocks zouden doen geschroefd aan een fire wall. Maar helaas. Er kan geen gram meer bij. Het zit al te hoog.

    Een demping van een motor zou zo dicht mogelijk bij het koppelpunt van de prop moeten zitten. Hoe verder dat weg zit, naar achteren verschoven, des te meer de motor gaat wiebelen. En dat kost een fors aandeel in vermogen. Maar maakt het model ook minder koersstabiel.
    Waarom? Omdat de instelhoek van de motor constant varieert. Te groot, en het toestel wordt onbeheersbaar.

    Zo groot kan die zwenking worden.

    Heb dat met een kist gehad.
    Ondanks dat de zaak compact was opgesteld.

    Volgas betekende een opwaartse of een neerwaartse versnelling, onvoorspelbaar. Wel op te vangen en niet in de orde van gevaarlijk.

    Met vulbussen ipv van rubbers was het probleem direct verdwenen.

    De rubbers stonden op de uiterste hoeken van de romp, de motoropstelling met steun zeer compact en een montageplaat.

    Model was wel behoorlijk stil in beleving.

    Verder... een model gebouwd als een banjo zal resoneren als een tierelier.
    Een gesloten model, ingedekte foam vleugel. Een slim gebouwde romp, zonder trommelvlakken... als dat kan... door vormkeuzes... zal ook stiller zijn...

    Zou je de 60 Db halen, kan je altijd weer geluid bij mengen met synthetische Merlin geluiden... of kapotte drijfstangenmix.

    We wachten zondag maar weer af... dan trekken de vele motoren in Drenthe het gas weer open. Dat draagt wel een paar kilometer ver.

    Net als de zagen en trimmers van de afdeling groenvoorziening... Die halen de 100 Db wel...
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2021
  2. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Ik heb zoiets liggen een Webra 10 CC
    [​IMG]
     
    Bruno van Hoek en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Prachtig! Nog meer aanzichts foto's @cajo?
     
  4. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    [​IMG]
    Zo ziet die read valve er uit van die Webra.
     
    AHoogendijk en MicropropSport vinden dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo een unit is 3D printbaar. Mits de kunststoffen de de hite aankunnen.
    Van een Reed verwacht ik betere afdiching dan bij rotor of roterende inlaat.
    Op een freesbank maak je dit gewoon. De carburateurflens is draaiwerk... Top Cajo!

    Maarrrr... het carter van de motor is volledig standaard casting neem ik aan.
    Dus de Reed en adapter zijn op standaard Webra achterdekseldiepte...


    De meenemer en de conventionele inlaatpoort van de Moki 20cc benzine...
    Je ziet iets sporen, maar de afdichting volstaat nog...


    DSC_2012-LR.jpg


    Op de kruktap zit een nok, en die sleept de boel mee... Het andere dingetje is de trigger
    voor de Van Hal sensor...


    DSC_2015.JPG


    De rotor van de Webra Speed 10cc. Ook bij deze een nok op de kruktap die de zaak meeneemt...
    Aan de andere kant de carburateur hals, ook geborgd met imbusstift.


    IMG_3238.jpg


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2021
  6. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Nog een voorbeeld ook van een 10 cc Webra door de kruktap aangedreven roterende inlaat.

    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Interessant. Webra heeft veel ontwikkeld. Bijzonder!
     

Deel Deze Pagina