Scratch built Slingsby King Kite 1/4

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Vincent de Bode, 12 nov 2020.

  1. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Hillegom
    Voor ik verder ging met de cockpit begon ik twijfels te krijgen over de afmeting van de stringers in de romp. Ze hebben ongeveer de zelfde (schaal)afmeting van het voorbeeld, maar mijn landingen zijn toch wat ruwer dan die in het echt. Aan de andere kant zorgt een lichte staartboom voor veel minder ballast enzovoorts. Ik besloot een enkele glasroving met epoxy aan de binnenkant van de linker en rechter stringer te leggen, de stijfheid van glas ligt dichterbij die van hout dan die van koolstof. Ik hoop dat het goed uitpakt.

    Ik boorde 2mm gaatjes naast de ligger en met een dubbelgevouwen 0.2mm staaldraad (net als de afgebeelde "draad doorhaler")
    IMG_2394.JPG IMG_2367.JPG IMG_2368.JPG
    trok ik de droge rovingdraad door de gaatjes en impregneerde het met epoxy. Na uitharding voelen de liggers in elk geval veel stijver aan en er komt niet veel gewicht bij..

    Voor de cockpit paste ik eerst de piloot (geleend van mijn Gull) en na het nodige pas werk zat hij netjes op zijn plek. (dank aan Thomas voor de foto)
    IMG_2366.JPG King-Kite-3.jpg .

    Nu maakte ik een rugleuning, zitting en vloer van triplex/ balsa sandwich, ze worden met schroefjes in triplex steuntjes vastgezet
    IMG_2369.JPG IMG_2371.JPG IMG_2372.JPG IMG_2373.JPG
    IMG_2378.JPG
    Nog genoeg ruimte boven de servo’s.

    Vincent
     
    ramses en Berrie vinden dit leuk.
  2. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Hillegom
    De geplande ontvanger accubak had een conflict met de voeten van de piloot, die heb ik veranderd en er is naast de plaats voor de voeten een 2s 1700Mah LiFe en 4s 2000Mah eneloop, gescheiden met een Schottky diode. Als het goed gaat kan ik de spanning op mijn zender aflezen.
    IMG_2374.JPG IMG_2376.JPG

    Nu kon ik de cockpitkap gaan maken. In deze tijd konden er nog net geen “bubbels”gemaakt worden, deze kap is uit gebogen panelen gemaakt, mooi karakteristiek op deze foto prachtig te zien
    Schermopname (156).png ( met dank aan Thomas voor de foto).
    Eerst lamineerde ik de drie spanten IMG_2382.JPG en lijmde die op de romp in elkaar
    IMG_2384.JPG IMG_2386.JPG IMG_2389.JPG . Aan de voorkant twee pennen (gele pijl)en in de achterkant tussen lagen 0.6 triplex sterke magneten, zowel in de kap als in de romp.(zwarte pijl).
    Van 0.6mm triplex lamineerde ik de langsliggers IMG_2392.JPG IMG_2393.JPG
    IMG_2395.JPG Dat was een lastig klusje, maar nu is de kap voorlopig klaar.

    Vincent
     
    ramses, John Tootall, TheoV en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. warbird

    warbird

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    226
    Locatie:
    wuustwezel
    knap jouw bouwkunst top
     
    aurectar vindt dit leuk.
  4. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Hillegom
    Voor ik de romp met triplex kon indekken, moest er eerst nog wat voorbereidend werk gedaan worden; het stuk voor de cockpit wordt met smalle stroken ingedekt (zoals het voorbeeld) daarom moest ik het eerst met dik balsa uitvullen IMG_2400.JPG IMG_2401.JPG
    en gladschuren IMG_2402.JPG

    De neuspunt bouwde ik op uit 20mm balsa planken, schuurde eerst het zijaanzicht, daarna het bovenaanzicht en daarna ruwweg in vorm IMG_2404.JPG IMG_2406.JPG . De binnenkant holde ik verder uit (had ik al voor het samen lijmen van de planken gedeeltelijk gedaan) en lijmde daar een plastic potje in. In dat potje kan 170gr lood. IMG_2412.JPG Wat ik van plan ben is het volgende; als de kist klaar is stop ik de 170gr lood in het potje, meet ik hoeveel ballast er dan nodig is en vul de neus dan met loodsnippers en epoxyhars. Dan heb ik de mogelijkheid ballast te verwijderen zonder dat eruit te hakken.

    Ik lijmde er nog triplex versterkingen voor de achterkant van de vleugelbevestiging in en 10mm balsa onderin de romp waar je hem vastpakt met handstarten. IMG_2413.JPG

    Nu kon ik de romp met 0.6mm triplex in gaan dekken. Tot nu toe lijmde ik het triplex met dikke cyano, maar dit keer wilde ik de techniek van witte lijm en strijkbout proberen. Dat gaat als volgt, je smeert beide lijmopppervlakken met PVA in en laat dat drogen. Daarna leg je het op elkaar en drukt dat met een hete foliebout op elkaar, de lijm wordt door de hitte zacht, en het zit vast. Ik had al een paar proefstukjes gemaakt en het bleek te werken.

    Omdat de romp in dit stadium nog erg flexibel is zette ik die weer in de bouwstelling vast. Ik begon met een lastig stukje, eerst de randen afschuinen met deze opstelling
    IMG_2411.JPG , daarna de lijmoppervlakte met PVA insmeren en laten drogen IMG_2407.JPG . Ik kon nu het stukje precies op zijn plek brengen, met klemmen vastzetten en vast strijken IMG_2408.JPG . Voor de zekerheid heb ik aan de binnenkant later nog extra lijm aangebracht, je weet maar nooit… Er moeten nog heeel veel paneeltjes gelijmd worden!



    Vincent
     
    ramses, Arnold 85, tjarko en 8 anderen vinden dit leuk.
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Prachtig werk Vincent! Een genot om zo met je mee te mogen kijken.

    Goed idee van dat potje voor in de neus!

    Een vraagje: is er een maximum aan tijd dat je de houtlijm mag laten drogen voor je met de strijkbout de definitieveverbinding maakt?
     
  6. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Hillegom
    Dankje Berrie!
    De techniek met witte lijm (PVA) op deze manier is voor mij vrij nieuw. Zowel op SSUK (Scale Soaring UK) als op Retroplane wordt het beschreven. Wat ik ervan snap is dat de lijm op beide oppervlakken helemaal droog moet zijn. Eigenlijk gebruik je het nu als thermoplastiche lijm vergelijkbaar met smeltlijm. Ik heb wat proefstukjes gemaakt en denk erover om de lijm 2 x aan te brengen, om een dikkere lijmlaag te krijgen. Ga ik deze week mee aan de slag en dan komt het resultaat wel.

    Vincent
     
    Berrie vindt dit leuk.
  7. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Ik strijk het na ca 20 minuten, als de witte kleur net weg is. Een uur kan ook wel. Maar na een dag ging bij mij niet zo goed, dan moet je een tweede laagje aanbrengen. Pattex D2 gebruikt ik. Andere lijm gedraagt zich ook anders.
     
  8. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Hillegom
    Goed dat te horen Tjarko en zo ongeveer als jij schrijft heb ik het ook gedaan. Inmiddels een aantal panelen geplakt (gestreken?) met Pattex D3. De verbinding lijkt best stevig, ik vind het wel een spannend proces.... Foto's komen binnenkort.
     
  9. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Hillegom
    Na dat lastige eerste stukje indekking ging ik de rest van de bovenkant van de romp indekken, de romp nog steeds tijdelijk vast op de bouwmal. Het afschuinen (voor de lassen) van het dunne triplex is een tijdrovend werkje, zeker als de panelen niet recht zijn. Ik lijmde een paar schuurhulpstukjes in elkaar in de hoop dat ik minder fouten zou maken.
    IMG_2417.JPG IMG_2420.JPG
    .Overigens fantastisch dat zelfklevende schuurpapier “easy-touch”

    Nog wat over deze lijmtechniek, video’s hierover zijn te vinden op SSUK, daar heb ik het ook van. Ook Tjarko schrijft hier gisteren over. Na het schuren en passen eerst met lijm insmeren
    IMG_2423.JPG IMG_2424.JPG IMG_2422.JPG
    laten drogen tot het niet meer wit is. Ik heb het na het drogen nog het proces herhaald om meer lijmdikte te krijgen. De pasvorm met de schuine lassen, die ook gebogen zijn is kritisch en ik weet niet of ik nauwkeurig genoeg kan werken.
    Een ander probleem was dat de horizontale (langs) naad moeilijk recht te krijgen was, ik vond het moeilijk elk paneel precies op zijn plek te krijgen.

    Met klemmen tijdelijk vast gezet en met een folieboutje (middenstand, 150gr) en vastgestreken, Ik besloot de resterende panelen wat te lang te maken en later met een ander hulpstukje op lengte te schuren. IMG_2428.JPG IMG_2429.JPG IMG_2435.JPG Gelijk hier de aansluiting stabilo/ kielvlak te zien, klaar om de bediening ervan te gaan maken en een bovenaanzicht IMG_2434.JPG
    Een foto van de bovenkant van de romp, stompe lassen zijn wel makkelijker… IMG_2436.JPG
    De romp is nu stevig genoeg om hem van de bouwopstelling af te halen en begint op de King Kite te lijken.



    Vincent
     
    ramses, aurectar, Arnold 85 en 7 anderen vinden dit leuk.
  10. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    ‘t is weer hogeschool houtbouw Vincent!
     
  11. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Hillegom
    Hartelijk dank voor de lovende woorden! Dat geeft ook een extra zetje om er wat moois van te maken!
     
    flymax en Berrie vinden dit leuk.
  12. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Hillegom
    Goedemorgen,

    Nadat de romp los van de bouwopstelling was, besloot ik eerst het rc gedeelte af te maken. Het is verleidelijk om door te gaan met bouwen, maar nu kan je overal makkelijker bij. De servo’s had ik al min of meer geplaatst en ik had al een accubakje gemaakt. Om dat er makkelijk uit te kunnen halen maakte ik van 2 laagjes 0.6 triplex en met daaraan een vuren nokje gelijmd een soort clipje, wat je met èèn vinger kan ontgrendelen
    IMG_2440.JPG .
    In dat bakje had ik al een schakelaar gezet en daarnaast schroefde ik de shottky diode vast. Daaraan twee stekkertjes voor de beide ontvanger accu’s en stekkertjes voor de verbinding naar de ontvanger IMG_2444.JPG . De draad naar de ontvanger voerde ik tussen de binnen en (straks) buitenwand naar achteren
    IMG_2445.JPG
    Achter de rugleuning van de piloot maakte ik een extra schotje met de ontvanger, antenne’s en plek voor de vario
    IMG_2456.JPG IMG_2455.JPG De snoertjes van de servo’s hou ik op zijn plaats met 0.6mm triplex stripjes, die ik als verende clipjes gebruik.
    IMG_2462.JPG
    De servo tray had ik al gemaakt, op de foto rechts de hoogteroer servo, in het midden de servo voor de sleephaak en links de servo voor het richtingsroer. Deze is wat hoger geplaatst zodat de trekdraden over de andere servo’s heen gaan. Het bleek nu dat ik onder de richtingsroer servo 2mm extra latjes moest lijmen om genoeg ruimte tussen de stuurkabels en stangen te maken. Dit allemaal om de servo’s zo ver als mogelijk voorin te plaatsen, vanwege het zwaartepunt en om een interieur op schaal te kunnen maken.
    Het hoogteroer werkt met een 1mm staaldraad trek/druk stang, in een dubbele plastic geleider IMG_2453.JPG

    Om het stabilo te kunnen (de)monteren, maakte ik eerst aan de staartkant een scharnier in de stang. Dat ging als volgt; ik boog in deze stang een heel klein oogje, waar een pennetje van een kwiklink strak in past. Daarna maakte ik van 2 kwiklinks en een stukje M2 draadeind een kort stukje. Ik klikte 1 kwiklink over het oogje en kreeg zo een scharnierend stuurstang.. Dit stukje kan ik optillen en dan de andere kwiklink aan het rudderhorntje van het hoogtoer vastmaken. Zodra het stabilo vastzit is het scharnier “gestrekt”en is het een stijve stuurstang geworden IMG_2227_367.jpg IMG_2449.JPG
    Het richtingsroer wordt met twee gevlochten stalen pull/pull kabels bediend. IMG_2458.JPG

    Die zitten met zelfborgende staaldraad haakjes aan de rudderhorntjes van het roer vast, zodat het roer makkelijk voor transport gedemonteerd kan worden . Zowel de stuurvlakken als het sleepoog werken goed, ik kan nu rustig de romp gaan indekken.

    Vincent
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2021
    ramses, aurectar, Lyckele en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ik zou over de kwiklink die open moet om de stabilo te demonteren een stukje slang schuiven voor borging.
     
  14. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Hillegom
    Omdat dit niet zo zwaar belast wordt heb ik er niet aan gedacht, maar het is wel verstandig, als het losgaat is het wel einde verhaal....
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2021
    ISOLA2 en tjarko vinden dit leuk.
  15. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Hillegom
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Prachtige kist en project :thumbsup:
    Ik blijf het volgen

    Groeten, Ramses
    .
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  17. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Hillegom
    Leuk om dat te horen Ramses!

    Nu kon ik de onderkant van de romp indekken. Ik bedacht een schuurhulpstuk waarmee ik de paneeltjes vast kon klemmen, ik kreeg anders kramp in mijn vingers
    IMG_2485.JPG Een latje vastgezet met een lijmtang aan mijn werkblad, een stuk aluminium hoeklijn en twee grote veerklemmen. Het schuren ging nu wat beter gelukkig. IMG_2478.JPG . De romp en paneel met lijm ingesmeerd IMG_2480.JPG , paneel op zijn plek geplaatst IMG_2481.JPG en met het folieboutje vast gezet. IMG_2479.JPG IMG_2483.JPG daarna nat gemaakt IMG_2484.JPG gebogen en vastgestreken .
    Na een paar dagen begint het een romp te worden IMG_2492.JPG IMG_2494.JPG
    De rompneus is nu aan de beurt.

    Vincent
     
  18. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Hillegom
    De rompneus is een uitdagend klusje. Het is nogal gezichtsbepalend, op de foto is net te zien uit hoeveel hoeveel stroken de neus is opgebouwd. Bij de restauratie van een full-size Petrel (vergelijkbaar) deden ze daar een jaar over......
    King-Kite-3.jpg
    dus ik hoop het er goed af te brengen. De neus had ik al grofweg in model geschuurd en ik tekende de stroken met potlood erop af.
    IMG_2470.JPG
    Bij de aansluiting naar de cockpit kap volgen ze de ronde spantvorm. Verder naar voren worden de stroken plat, zodat ze naar de neuspunt gebogen kunnen worden. Dubbelbuigen is er niet bij
    IMG_2510.JPG
    IMG_2513.JPG
    Ik kwam op het idee om de stroken met een freesje te markeren, je kan dan wat schuren zonder dat je de markering wegschuurd. Met strijklicht is te zien waar de stroken gaan komen
    IMG_2516.JPG
    Strookje voor strookje komt wordt de neus bekleed. Hier gebruik ik fineer wat ik met dikke cyano vastlijm. En het resultaat
    IMG_2530.JPG
    IMG_2531.JPG
    IMG_2533.JPG
    Ik hoop dat door het inkleuren en lakken het meer geheel wordt, altijd spannend dat blanke werk!
    De voorbereiding voor de vleugels begint op gang te komen, dan moet ook het vloeistuk romp /vleugel nog gemaakt worden.

    Vincent
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 6 mrt 2021
    ramses, MicropropSport, flymax en 11 anderen vinden dit leuk.
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Mooi werk Vincent!
     
    aurectar en Vincent de Bode vinden dit leuk.
  20. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Hillegom
    Dankje Raymond!, nu verder met de vleugel
    De profielkeuze vond ik lastig, de echte King Kite had als profiel NACA 23021 wat er behoorlijk symmetrisch uitzag . Het profiel en de dikte bepalen best “het gezicht”van het vliegtuig en zo kwam ik uit op HQ 2,5 met een dikte van 12% aflopend naar 10% bij de tip. Met de flaps en de rolroeren kan ik de welving toch wat groter maken. Ik had al eerder een vleugelverbinder van glas/epoxy gemaakt die in 20x20mm aluminium vierkant past. Met Devwing tekende ik de vleugel
    vleugel.png
    Adri was zo vriendelijk de ribben en de webplaatjes te frezen. De wortelribben in 2mm triplex en de rest in 2.5mm middelhard balsa.
    IMG_2537.JPG
    Met het programma “Calculdelongeron” rekende ik de hoofdligger uit, 24X4mm vuren boven en onder bij de wortel tot 2x10mm bij de tip. Zou 10G moeten kunnen hebben, de indekking niet meegerekend. Overigens wordt de vleugel geheel ingedekt met 0.6mm triplex, zoals de echte. Omdat hij een meeuwenvleugel heeft, maakte ik een bouwplank in de juiste hoek en lamineerde ook de hoofdigger in die hoek.De schuine lassen in de 20x2 liggers, die het liggerpakket gaan vormen.

    IMG_2523.JPG


    IMG_2555.JPG

    opbouw vleugel
    IMG_2539.JPG
    IMG_2541.JPG

    Servo houders van populierentriplex en vurenlatjes, zodat de servo van onderaf in de vleugel wordt geschroefd. Mocht die stuk gaan , dan komt de reparatie niet zo in het zicht....
    IMG_2545.JPG
    De ribafstand is erg klein, lastig met de servo plaatsing.

    IMG_2546.JPG
    Alle webplaatjes gelijmd, bij het aluminium vierkant nog niet, dat moet nog met epoxy met microballoons volgegoten worden.
    IMG_2553.JPG
    Het begint op een vleugel te lijken!
    IMG_2550.JPG

    De andere vleugel ga ik nu eerst bouwen.

    Vincent
     

Deel Deze Pagina