CARF Rebel 2m

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door PH-MEL, 22 mei 2020.

  1. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Nou ze zijn zwart hoor! Inclusief de LED, die is veel te fel. Dus ook even zwart gemaakt en het is nu een beschaafd groen lampje wat niet overheerst.

    [​IMG]

    Verder veel gedaan maar weinig te zien.
    De beide Li-ion accu’s voor de Jeti Central box hebben hun plekje gevonden. Ze zitten nu alleen met klittenband en ik heb er toch graag iets er om/over heen.
    Dus toch maar twee geprinte houders gekocht.
    Verders de stroomkabels op lengte gemaakt, opgebonden en MR30’s aan gesoldeerd.

    [​IMG]

    Vanavond de kist weer helemaal opgebouwd en alle stuurstangen afgesteld, ge-locktite en van krimpkous voorzien.

    Morgen verder met de Flap linkage en het afstellen daar van.
     
  2. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Flaps... man man man, wat blijft dat toch altijd een gepiel om af te stellen.

    Heb je je stuurstangen even lang, loopt er toch altijd eentje harder dan de ander. Wanneer je dat issue oplost zijn de uitslagen weer niet even groot.... enz enz

    Dus mijn vraag is:

    Is er iemand die mij nou eens op pad kan helpen met een juiste volgorde van het afstellen van flaps?

    -waarop letten qua stuurstangen lengte/verschil
    -beginnen met midpoint of min/max uitslag?
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Had hetzelfde probleem had ook het idee dat er mechanisch iets anders was tussen links en rechts.
    Moest namelijk van de ene de uitslag vergroten heel vreemd.
    En je komt er ook zo lekker bij helaas.
    En als je dat doet dan moet donders oppassen dat je niet de servo sloopt omdat hij niet verder kan dan o punt flap.
    Heb 1 x een servo helemaal uit laten fikken je zag de brandvlek door de folie heen en de servo draadjes waren tot buiten de servo verbrand.
    Ben ook zeker benieuwt naar de oplossing of blijft dat altijd inderdaad een geknoei.
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.810
    Locatie:
    Zeewolde
    Over het algemeen begin ik vanuit neutraal/flaps take off stand en werk dan naar up en full flaps toe.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Als ze mechanisch niet 100% gelijk zijn (wat je wel wilt) kan je het oplossen door op 1 van de servo's een meerpunts curve te zetten. Tenminste, zo heb ik het wel eens opgelost. En ik gebruik OpenTX trouwens... :)
     
  6. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Volgens mij heeft de futaba die luxe helaas niet volgens mij alleen per functie.
     
  7. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Thx, Ga ik eens naar kijken, gebruik Jeti en die heeft dat wel.

    Overigens zijn ze naar ik vermoed mechanisch niet 100% gelijk. De door mij afgestelde stuurstangen wel maar de positie van de servo in de vleugel en de hevels in de flaps verschillen iets links en rechts.
    Daar is helaas niets aan te doen. (Af fabriek al zo)
     
  8. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    715
    Heb er eigenlijk sinds ik met Spectrum vlieg( en das al best lang bedenk ik me nu , vanaf dat deze in Nederland op de markt kwam) geen problemen meer mee gehad.
    Je hebt wel een extra kanaal in gebruik omdat je de Wing instelling op " 2 aillerons /2 flaps " zet.
    Deze zijn dan heel gemakkelijk in te stellen via je zender.

    Volgen mij moet dit met JETI ook goed mogelijk zijn want die zijn later op de markt gekomen en hebben juist al het goede van de toen bestaande merken in hun programma gemaakt!
     
  9. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Qua mixer inderdaad nul probleem maar om alles synchroon te krijgen een crime.
    Het is toch raar terwijl je exact dezelfde uitslag hebt links en rechts dat het toch niet goed is.
    Dan moet er wat mechanisch niet helemaal in orde zijn.
    Misschien steekt het gewoon heel precies.
    Of toch verschil in servo,s .
    En dat heb ik zeker al bij 3 jets tegengekomen.
    De een na laatste was simpel met 1 flap ideaal zo klaar.
     
  10. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Flaps, het blijft een ding. Ik heb het even voor me uit geschoven. ..
    Ik ben qua hobbykamer klein behuisd want de zolder is ingenomen door mn oudste dochter....
    We zijn al een tijdje zoekende naar een andere woning met garage maar dat is in deze tijd niet zo makkelijk!

    Om de flaps af te stellen moet ik telkens de kist opbouwen en dat moet dus in de woonkamer gebeuren. Doe ik t liefste als mn vrouw een late dienst heeft, maar ja... iets met een lockdown!

    Maar er is wel eindelijk meer bouw-nieuws!

    Een mal en plaat gemaakt voor de ECU LiFe en de Gear / Lights / Smoke Lipo.
    Hij is nog een beetje lang, maar zal worden ingekort nadat ik de definitieve batt-positie heb bepaald tijdens het balanceren.

    [​IMG]


    [​IMG]


    Ook heb ik het brandstofsysteem gevuld om de aansluitingen op lekkage te checken en de UAT te vullen.
    (Moet vol zijn bij het balanceren van het zwaartepunt)

    [​IMG]


    Ook de stekker op de ECU-voedingskabel gesoldeerd & voor het eerst prik op de turbine gehad
    De brandstofkleppen, pomp en starter getest, alles werkt prima! Ook de throttle in geleerd.

    [​IMG]


    Verder nog geprinte batterijhouders gemonteerd voor de Li-ion-batterijen van het RX-systeem.

    [​IMG]


    De laatste stap is het balanceren en het afwerken van de batterijplaat.

    Dan nog "even" wat programmeren en tweaken!
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.810
    Locatie:
    Zeewolde
    Goed bezig buum :thumbsup:

    En ik heb morgenavond dus een geldige reden om laat nog op pad te zijn :D
    Zorg maar dat ie klaar staat gaan we samen even flapperen.........
     
    Hans Rijkuiter, PH-MEL, gpman en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Heeft de meester zijn goedkeuring kunnen geven?
    En nu ook echt bijna klaar denk ik.
    Nu wachten op lekker weer.
    En dan heb je een prachtige jet die hopelijk een goed vliegseizoen tegemoet kan zien.
     
    PH-MEL en Berto vinden dit leuk.
  13. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Yup, berto heeft inderdaad zover al even gekeurd!

    Ook hebben we samen de flaps goed gekregen. De servos zitten in de vleugel vlak achter de achterlijst en de linkage komt daar doorheen.
    Ze zijn dus lastig te zien. (steeds vleugel eraf om te stellen)
    Met twee man lukte dit wel...
    Want dan kun je de kist op zn kop draaien en door de wielbakken links en rechts de geometrie vergelijken....

    Toen was t zo gepiept!

    Ook nog eens de kist op de weegschaal, cg ligt nu 1 cm meer achterlijk dan voorgeschreven. (
    Veel mensen vliegen hem met t cg nog verder naar achter maar ik ga dit eerst eens proberen. Cg valt nu tussen de voorschriften van Pirotti (midden vleugelbuis) en CARF in (voorzijde vleugelbuis)
     
    gpman vindt dit leuk.
  14. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    En nu maar wachten tot het veld open is.
     
  15. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Yep een paar extra handjes is nooit verkeerd.
    En nooit een paar gouden handjes die al zoveel kisten gebouwd en afgesteld heeft.
    Maar een laatste check is altijd fijn en soms heel nuttig.
    Geeft toch een extra zekerheid natuurlijk.
    Volgens wij is er op rc universe ook al geschreven dat carf inderdaad een beetje voorzichtig is qua zwaartepunt inderdaad.
    zwaartepunt iets naar voren is nooit echt verkeerd maar niet fijn in mes vlucht waarschijnlijk.
    Is natuurlijk de vraag of je dat echt zult merken natuurlijk.
     
  16. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Is jullie veld dicht vanwege de corona?
    Wij vliegen vrolijk door met als argument dat het een individuele sport is als we maar niet met teveel echt bij mekaar gaan staan.
    In Olst heeft het bestuur wel een maximaal aantal bezoekers aangeven omdat die bang zijn voor de 4000 euro boete blijkbaar.
    Allemaal erg lastig soms maar je zult maar een overijverige boa hebben.
    Diegene die bij ons in de Gemeente loopt die vind dit volgens mij een prachtige tijd hij vind zichzelf de koning van Heerde nu.
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.810
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat we nu even op een defensie basis vliegen is nadelig, de defensie laat gewoon geen burgers toe dus vliegen daar is er even niet bij.
    Gooi & Eemland kunnen we nog terecht maar niet voor de turbines.

    We zullen dus even geduld moeten hebben, misschien moet ik m`n Eurofighter maar weer vliegklaar maken, wie weet helpt dat.....
     
  18. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Balen zeg.
    Jullie hebben een prachtige locatie op Deelen maar moeten wel altijd naar de pijpen dansen van defensie.
    Kunnen jullie nooit terecht in Gooi en Eemland?
    Zag wel dat hij ingesloten zit tussen verschillende hoofdwegen.
    Er is toch nog een club daar heel dichtbij.
    Gelukkig hebben wij een club binnen 5km van mijn huis zonder enige restrictie heel fijn.
    Helaas qua grote veld wel een dingetje en vooral de sloten rondom.
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.810
    Locatie:
    Zeewolde
    Ach, balen, er zijn ergere dingen (nou misschien ook niet).
    Maar klopt, defensie bepaalt, maar als het wel open is hebben we daar een schitterende locatie om te vliegen.
    En de corona is niet de schuld van defensie, hun kunnen er ook niets aan doen.

    Op en G&E kunnen we altijd wel vliegen, maar niet met de turbines, die zijn daar niet toegestaan.
    Ook niet heel erg, we zijn ook niet voor de jets daar lid geworden maar gewoon voor even een uurtje vliegen met m`n zoon en buum op korte afstand met propkissies.
     
  20. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Yep, hopen dat t nog wat wordt dit jaar...

    Nou ja, ik heb nog wel eea te doen voor hij kan vliegen;

    Unilight verlichting instellen.
    Rol, hoogte en rudder afstellen
    Dual rates en koppeling met flight modes
    Turbine inleren
    Spelen met telemetry Kingtech alsook cb 210
    Tanksn en proefdraaien
    Smoke testen
    Taxitest.

    Binnenkort maar eens een afgelegen spotje zoeken om rustig te draaien
     
    arjan.grolleman@hotmail.c vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina