Hout vs schuim

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Cnn, 24 feb 2021.

  1. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ja, dat is em.

    2 x rolroer
    4 x flaps
    4 x gas
    3 x deuren landingsgestel
    1 x ventiel landingsgestel
    3 x richting
    2 x hoogte
    1 x gestuurde neuspoot
    1 x verlichting

    Telemetrie
    Snelheidssensor mbv pitotbuis
    Druksensor voor ketel van landingsgestel
    2 x celspanning vd Lipo

    Spanwijdte rond de 3.5m
     
    Cnn, serge pot en Arnold 85 vinden dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Diep respect voor zo'n bouwwerk.
    Ik wil hem wel zien bij zijn maiden...
    Daar rij ik wel 400 kilomter voor.

    GJ
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Maar..
    Wel houtbouw :D

    Ik heb een extreme flight en een flex innovations arf.. Beide gewoon goed.
    qua folie en afwerking.
    je hebt altijd wel een paar dingen die je aanpast.. bij deze 2 was dit minimaal.
    Kleinschalige aanpassingen om de accu op de plek vast te zetten waar ik het wil.
    en om een choke in te bouwen.
    maar dat valt onder "vliegbaar maken", niet onder aanpassen, eigenlijk:D
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    ik heb onlangs een model bespannen met folie van Banggood, 16 euro voor 5 meter. En dat is me heel goed bevallen, ik vond het fijn werken. Qua verwerkingstemperatuur zit het een beetje lager dan oracover. Wat de folie in de zon geeft, of op langere termijn weet ik niet, maar bij oracover is dat ook niet altijd zo super.
    Het aantal kleuren is heel beperkt: zwart, rood, wit, zilver en rood/wit geblokt. Mijn model was een pitts, in klassiek rood/wit dus dat was geen probleem.
    De lijmlaag is wit, wat maakt dat bij een overlap er een wit lijntje is als de folie wat krimpt. Bij rode folie valt dit fel op. Dit is echter gemakkelijk weg te wrijven met een vod en wat aceton.
    Het verwerkt zich goed, krimpt en hecht goed. De striping en letters had ik ook uit deze folie gesneden, en dit houdt perfect. Ik was heel aangenaam verrast.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er zijn zoveel soorten te koop in China.
    Ik denk dat je het gewoon moet treffen.
    Mijn zwarte en oranje folie uit China had ook een witte lijmlaag, die deed het redelijk.
    Maar de metallic blauwe van dezelfde leverancier is een ramp.
    Hij laat ook weer los na een tijdje.

    Hoe is de folie van Hobbyking eigenlijk, ik heb die nooit gebruikt omdat ie altijd niet leverbaar was maar nu zie ik dat ie leverbaar is dus... is dat wat?

    GJ
     
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Be
    Och bestaat hij niet meer? Was een zeer behulpzame man. Daar toen ook het ea gekocht voor mijn decathlon van 3.1. Spul wat lastig te verkrijgen was.

    Hij zat in Luxemburg meende ik

    Jammer dat hij niet mewr bestaat.

    Maar dat is ook alweer 7 jaar geleden.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2021
  7. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik gebruik als het mogelijk is de HK folie. Maar het lastige is zoals GJ al aangeeft dat het niet altijd op voorraad is. En vaak wil je een kleur wel even in het echt zien voordat je het aanschaft. Aan de andere kant. Voor iets meer dan een tientje durf ik nog wel eens een gokje te wagen.

    Een tijdje terug heb ik een VQ models Porter gered van de brandstapel. Na wat herstelwerkzaamheden moest daar nieuwe folie op. En met 2,5m span en een evenzo lange romp loopt dat met Oracover aardig in de papieren. Dus ook met HK folie bespannen.

    Zelf merk ik niet zoveel verschil tussen Oracover en HK folie. Wel is het misschien iets minder brandstof bestendig. Bij het verwijderen van de lijmnaad met een doekje met thinner had ik wel een lichtblauwe waas over de doek.

    Maar het prijsverschil tussen Oracover en HK folie is zo groot. Oracover koop ik lokaal voor minimaal 12 euro per meter. Voor datzelfde geld koop ik bij HK 5 meter.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De eerste calmato cover heeft er ooit goed en lang opgezeten, op brandstof.
    Maar poetste het schoon en liep met grote regelmaat met stix-it van Sig de naden na. Later met ora... na groot onderhoud en stevige verbouwing.
    Dus bleef het goed, en die van de collega’s niet. Ze begrepen dat niet, maar in mopperen waren ze koning... ik kan overigens ook zeeeeer goed mopperen... whoeha!

    Treksterkte van de Kyosho folie, de ‘Chinameuk’, toen made in Korea, was veel hoger dan ora. Zeer sterk. Merkbaar verschil.

    Heisssiegelkleber met 3x ‘s’... dat is ook nu nog nodig met de oracovers na te lopen op los rakende naden.

    Ezelsoren plak ik vanaf den beginne af met ronde patches. Uit oracal stikker of uit oracover. Soms in kleur, soms in glasheldere folie. Inspiratie uit mijn werk, aldi software doosjes van Apple mee verzegeld... Alles vanwege de methanol belasting. Een stukje behoud.

    De tips van de Kaos heb ik eerst gemaskerd met blauwe Tesa tape om de folienaad, daarna met CA verzegeld.
    Wordt het geen kliederbende tot op het plafond.
    Verder is het kistje een werkpaard voor vliegplezier. Dat houdt in dat een reparatie af en toe wel nodig zou kunnen zijn. Mooi is mooi genoeg en eigenlijk al een teveel aan uren in gestoken...

    Zo maar weer... gaat er nog iemand vliegen? Mooi weer! Bomen waaien gelukkig niet voorbij...
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bas, als je de kritische delen insmeert met witte houtlijm, eventueel licht verdund met water, dan blijft het zitten.
    Delen waar naden komen, of bij rompzijkanten, servo-openingen, daar smeer ik altijd wat witte houtlijm, dat laten drogen en daarna folien, komt nooit meer los.

    GJ
     
    Cnn, MicropropSport en serge pot vinden dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    GJ, ik doe van het weekend een test.
    Calmato is slachtoffer. Die kist gaat z’n 16e vliegseizoen in... leut.

    Over losraken van folie...
    Oracal autofolie over een epoxy-glas indekking van een vleugel. Versterking van vleugel verbinding.... Trektest na grote klaper... wel, de oracal was gefuseerd met de epoxy en trok die zaak als vel los van de balsa indekking... das geen sterk verhaal... wel relatief...
     
    Cnn en Vale Ouwe vinden dit leuk.
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Als ik het krachtverdelingsspel van de ophanging altijd zie voor het landingsgestel in dit soort kisten, gaan bij mij de nekharen overeind staan.
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Jup doe ik ook altijd op kritische plekken.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik moet zeggen, dat dit tijdens de voorinspectie nou niet als heel sterk overkwam, maar tegelijk gaf het mij geen vraagtekens..
    De EF heb ik stevig geprobeerd door de jaren heen.. zijn al 2 landingsgestellen onderuit.
    1 keer gewoon stomweg te langzaam binnenkomen, en vanaf 50 cm stall en plof.
    1 keer op 2 meter hoog aanvliegen, en ik mis een wilgenteen in mijn calculatie. dus bonk op 2 meter hoog, daarna plof op de grond.
    landingsgestel verwisseld, verder alles sterk en stevig daar.
    klein beetje kleine schade op andere plekken na die wilgenteenlanding.
    maar dat had iedere kist gehad.

    die andere ben ik ook eens wat enthousiast mee geland. no problemo.

    Het is inderdaad een andere constructie als bij de reguliere sportkisten.. dat klopt.
    maar blijkbaar toch sterk genoeg
    ligt ook nogal aan merk verwacht ik.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb reeds getest:
    Canopy Glue, lost op in water en zeep,
    witte houtlijm op vinyl basis, ook wel Hinge Glue genoemd. Dat blijft zitten.
    Alipathic Glue blijft goed zitten,
    epoxy blijft zitten, vergeeld sterk,
    CA blijft zitten.
    Heißsiegelkleber doet z'n werk goed bij oudere folie om goed te hechten.
    Glasheldere patches met Oracover glashelder, met rond afgesneden of
    geknipte hoekjes blijft goed zitten.

    Naad beschermen met een reep witte houtlijm nimmer gedaan, maar zou kunnen met vinyl variant.
    In dat geval gaan er rollen tape door voor een strakke strook.
    Methanol en vet corrumperen veel verbindingen. De Heißsiegelkleper heeft vet oplossend vermogen. Kleeft altijd goed.
    Tevoren schoonmaken van de naad helpt. Aldi natte doekjes.
    Veroudering ansich hou je niet tegen, wel blokkeer je de toegang van vet tot het balsa bij regelmatig onderhoud. En dat is behoud van de basis.

    Het na-hechten van naden gaat eerst op 90 tot 100 graad, daarna stook ik op.
    De 120 graad haal ik wel, veel lijm gaat dan al stuk, vaak ook plamuur onder de folie,
    dus ik plamuur niet bij foliewerk over balsa. Hobbels op de koop toe.
    Zijn alle seams gecheckt, en is de hechting op orde, kan met föhn of bout gevlakt worden.
    Als föhn heb ik geen folie-gun, maar een Leister soldeer ding. Kan je plastic mee lassen of
    chips van moederborden losstoken, vleugels mee doormidden branden. Traploos regelbaar. Duur ding, ooit op eBay.de, scheelde slok op een borrel.
    Ohja... perfect om krimphoezen mee te krimpen... Vast vergelijkbaar scherp te vinden op Ali-etc.
    en scheelt dat heel veel geld, en is het even goed.


    Voorbeelden van beschermende patches op kritische hoekjes. Wordt de patch kritisch, vervang je hem tijdig,
    voordat de hoek gecompromitteerd is. Stook je een nieuwe er op. Onderhouden moet je toch.
    Voorgrond een aileronservostekker bestaande uit base-plate-print voor MPX stekker.
    De servostekker zijde is de MPX stekker doormidden gezaagd. Omwisselen onmogelijk.
    Ja... en een kras op de vleugel om dat de CG waag van Greet Pleens van het balhoofd slipte.
    Elke waag blijft gewaagd! Kras weer uitgestookt... Damn!


    IMG_2435.jpg


    Nog een tip voor instant groot klevers? Mijn ingredienten voor het verlijmen van
    stiftscharnieren. Beste zijn die van DuBro of Graupner als die er nog zijn...
    Epoxy 30min.. wel de 2K variant nemen! 1K hard erg slecht.
    PHTE olie voor de scharnieren.
    Polyethyleenfolie (bouwplastic) en doorponst met ponstang voor strakke fit om scharnier...
    De folie voorkomt aanraking van scharnierpunt en geeft spacing bij het verdelen van de
    lijm. De lijm werkt zich alle kanten uit, overtollig veeg je weg. Echter werk je behoedzaam,
    raakt de lijm nimmer het scharnier...
    Eerst scharnier in vleugel, radius van de uitslagen gelijkstemmen en de hoogte
    via de steel van de schuifmaat.

    Vlakke scharnieren bouw ik niet meer in. Een boor werkt makkelijker dan een sleuf
    kaarsrecht inharken. Borgen hoeft niet, zijn zelfborgend.
    Uitbouwen bij restauratie? Inboren met 1,5 mm boor, 2 mm stuurstang roodheet.
    Mikken op boorgaatje... insmelten... koelen... en trekken maar. Alle plastic en epoxy
    zijn gaar gestookt en kapot. Kan er pardoes weer een nieuwe in.
    Niet verder verklappen!

    IMG_2145.jpg



    Ander aanzicht... Schuim en klittenband... houdt je RC gestrapped en al
    goed in positie. Maak je een klapper, vliegt het los. Alles wat muurvast zit,
    wordt door natrekking meegesloopt... niet vaak hoeven testen...
    ik hoop dat het werkt.... ik wil het niet getest hebben...
    Wel hangt alles hierdoor goed gedempt tegen trillingen. Ook de aan/uit schakelaar, het meest
    kwetsbare onderdeel in de ketting van elektricia...


    IMG_2459.jpg


    Zeer veel lange naden en veel zorgvuldige overlapping...
    Hier op de 'waag van Greet'...
    Het zouden hele stroken houtlijm worden. Wat ook helpt is om de zoveel tijd met de bout de naden na te lopen.
    Bijtippen waar nodig met kleefstof etc.
    Foliekisten op methanol vragen nu eenmaal meer aandacht. Gewoonte geworden...
    Onderstel is volledig herzien, en overgebouwd, vleugel deels overgebouwd.
    De constante meuk op meuk overgebouwd. (ontmeukt, desmeukt...)
    Een semi-stevige Fults-poot aangebracht, blijkt meer semi dan stevig.Goede marketing geweest!
    Dus een bandafdruk zat er per maiden al in, zo netjes en strak afgevangen.
    Als een stoeprand in een nieuwe alu-velg. Auw! Plug tussen de veer... hopen dat het nu beter gaat...
    Betonbreekijzerconstructie nu in de pijplijn der ontwikkelingen. Dan maar gewoon zelfbouw...


    IMG_2405.jpg


    Afdichting van een kap gemonteerd in balsa... Zaak gemaskerd, naad gevuld met De IJssel 2K verf...
    Aangedikt met microballoons tot pasta, en zo strak aan te smeren. De IJssel lak vergeeld niet.
    Kap is eigen dieptreksel, plug eigenbouw/modificatie origineel.
    Lak Tamiya naar aanleiding tip GJ. Had transparant azuur moeten worden,
    maar ik sloeg door en daarmee dicht. Bijkomend voordeel? Thans uitstekend zicht profiel in de lucht.. dus eigenlijk beter...


    IMG_2398.jpg


    Epoxy seal, eveneens via maskeren met tape, van het kielvlak.
    Alle kisten deze bouwwijze. De staart was oorspronkelijk vervangbaar, vast op 2 ijzeren draadeinden.
    Maar omdat deze is overgebouwd, onvervangbaar beter is, gewoon gelijmd voor koersstabiliteit.
    Dus brandstof gesealt. Moet het over in de folie? Dan heb je extra werk... maar daar denken we nog niet over na...

    IMG_2134.jpg


    Voor wat het waard is... vanuit een andere invalshoek...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2021
    ArjanMR, Cnn, ramses en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @toostbeek Fantastische Connie! Prachtig project!
     
  16. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Mischien zie ik het fout. Maar lees her en der als ik een toestel van 2.5m of meer gaat dat flink in de papieren lopen. Maar zon toestel kost al snel 1500 of vaak meer. Maakt die paar euro dan nog zoveel uit?
    T werk zoveel fijner en blijft veel strakker.
    Ja ik gebruik het soms nog wel eens. Maar dan is het meer op een klein toestelletje voor het betere gooi en smijt werk. Want die houd het toch geen sedoen uit. Maar ik koop geen nieuwe meer.
    Heb nog wat rollen liggen.

    Op is alleen nog oracover.
     
  17. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    194
    Locatie:
    noord limburg nl
    Bij Braekman modellbau Aachen kost folie 17 euro per 2 meter en bij Jonas Kessler iets van 7,5 euro per meter. Weet niet zeker of dat oracover is.
    grt. Wim
     
  18. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ja. Voor mij wel.
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Ik heb liever kwaliteit wat over 5 of 10 of 30 jaar nog goed is dan die Chinese zutzooi welke na 2 jaar al aan vervanging toe is.
    Ik heb het wel geleerd door de jaren heen dat kwaliteit zich zelf terugbetaald. En die Chinese folie welke via HK, Ali of banggood(allemaal het zelfde) valt niet onder kwaliteit voor langere duur. En ga je dus je zelf voor je hoofd slaan dat je te gierig bent geweest als je dit terug ziet na 2 jaar. Die Folie is dan de rek uit en laat overal los.
    Daar waar oracover nog door gaat
    Afsealen doe ik met b 7000 lijm van Ali dat hecht erg goed met kunststof en blijft enigzins flexibel. Deze gebruik ik ook voor cockpit glazen te plaatsen. Ben ik achtergekomen door te vragen wat die telefoon reparatie jongens gebruiken.
     
    Cnn, Peter Houweling en MicropropSport vinden dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    30 jaar! Wie dan leeft! Haha... Oracover vers op rol overleeft al amper 10 jaar...
    Heb een auto van 49 jaar en een van 37 jaar. Zeer goede staat...
    Sommige kunststoffen hebben het maar moeilijk. Ander blijven wonderlijk goed, en is eigenlijk al uitzonderlijk.

    b 7000... dat zoek ik op... klinkt nifty... 'made in China'? Zelfs bussen openbaar vervoer Overijssel komen
    nu uit China, en niet meer uit NL. Gaat niet goed komen zo.
     

Deel Deze Pagina