Mijn bevindingen zijn gebaseerd op de heli instellingen die ik geprobeerd heb , vond het zeer omslachtig en onoverzichtelijk. Futaba & Jeti zijn dan toch vele malen duidelijker. Maar smaken verschillen gelukkig en er is genoeg te kiezen tegenwoordig.
Ik heb 2 Jeti's gehad, voor een normale prijs. Software geweldig. Hardware, gewoon kut, wat een waardeloze zender (DS16). Huidige prijs: belachelijk. Maar dat is echt puur persoonlijk. De Horus, en ik vermoed ook de X20, zijn ergonomisch prima. Voor mij dus een reden om hem te kopen. GJ
Ik heb vernomen dat de Horus geen Ethos kan draaien mits er een bepaald module ingebouwd zit. Een IRSM module. Dus ik moet toch mijn Horus gaan verkopen. GJ
Ik heb er 1 besteld ik heb nu een futaba t10j, Die is beperkt qua telemetrie en de sensoren zijn duur! Alleen zijn er van frsky ontzettend veel o ontvangers, zie door de bomen het bos niet meer.....eind april word ie verzonden. Tijd genoeg om eens uit te pluizen..... Ik ben benieuwd! Je hebt acces en accst......enz
Sinds gisterenavond hebben ze de site weer overhoop gegooid.. Ethos downloads zijn nu niet bereikbaar. Verder. Mocht ik er uberhaubt een aanschaffen, dan wacht ik echt een of 2 revisies af.. X12 heeft 3 revisies gehad.. X10 zelfs 5 pcb revisies!. Ik verwacht met de X20 niet anders. Verder moet er als alternatief ook OpenTX op kunnen draaien mocht Ethos niet bevallen. Daarnaast wil ik echt zien hoe Ethos zich ontwikkeld in de loop van dit jaar.. hopelijk wordt dat niet zo'n flop als FrOS. Verder lijkt mij de ergonomie fantastisch als ik het zo vergelijk.. qua grip zit het tussen een Q7 en X10 in. de X12 vond ik echt veelste groot en te zwaar.. echt een onding achteraf.
Ik verwacht dat ze van hun ervaringen geleerd hebben. Wel gaaf om op het zenderscherm fpv camerabeelden te kunnen zien! Lijkt mij!
ACCESS is het nieuwste systeem, ACCST is het oudere systeem maar nog steeds actueel (zolang het D16 protocol gebruikt wordt). D8 is niet te gebruiken met de X20 (althans niet zonder extra module). Let er op dat je, als je ACCST (D16) ontvangers wilt gebruiken, je ontvangers koopt waarvoor ook ACCST v2.1.x beschikbaar is. Er zijn enkele ontvangers waarbij dat niet zo is of die je beter vermijdt (XM, XM+, XMR). Als het je niet uitmaakt kun je wellicht beter alleen naar ACCESS kijken omdat je dan maar één systeem hebt om rekening mee te houden (als in één methode van binden e.d.).
De ACCESS ontvangers zijn veel gebruiksvriendelijker. Geen geklooi meer met bind knopjes, draadloze firmware updates en configuratie. Ook zijn ze een stuk kleiner dan hun voorgangers. Deze serie ontvangers was voor mij de reden om mijn Horus te upgraden naar ACCESS.
De Ethos website is up en running. Ze zoeken Beta testers voor de Horus. Ik denk dat ik het maar ga downloaden en dan kijken wat het word. Wel eerst even een backup maken, of een hele nieuwe SD card erin. http://ethos.frsky-rc.com/?fbclid=IwAR11DWf6QQAg4vPlmcrPXg5C_DurzeNoClYJvdIiKhOhPRSM-0ayK7h2EW4 GJ
Hoi GJ, Ik kom niet verder dan drukken op applicate/stay tuned. Er gebeurt niks. Ben jij in de gelegenheid geweest om te downloaden (X10S)? Heb op het Duitse FrSky forum (van EngelMT) een duitstalige handleiding gevonden: https://frsky-forum.de/wcf/index.ph...os-touch-screen-operating-system-de-012d-pdf/ Marc
Mooi. De X12S en de X10S express willen ze ook ondersteunen. Ga ik volgen. Nu nog de X12S upgraden naar Access? Eindelijk alles functioneel (GPS, versnellingssensors etc)? En toch vrijwel volgens het OpenTX-protocol. Ik ben zeker nog niet om. Het moet minstens net zoveel mogelijkheden bieden als met OpenTx.
ja, de software staat er nog niet. En je moet je aanmelden bij Github om je ervaringen en problemen te kunnen mededelen. Ik hoop echt dat het er snel op staat, ben zo benieuwd naar dat Ethos. De handleiding had ik al een tijdje via Engel. Engel krijgt de Tandem X20S pas eind april binnen, maar als het goed op de Horus draait dan hou ik die. Er was sprake van dat alleen de Horussen met ISRM module ondersteund zou worden maar waarschijnlijk is dat dus niet zo. En wat ik zie in de simulator en ook in de handleiding kan het erg veel. Ik zou niet weten wat ik nog nodig zou hebben, per kanaal zag ik ook 4 servo's. Dus dan zou je wat Toostbeek wilde, ook 4 motoren op je gaskanaal apart aan kunnen sturen. GJ
Is dat niet de f.port? 1 kabel en meerdere servos, sensoren etc.? Ik ben mij er in aan het verdiepen....ik ben nog veel te leren zo blijkt!
In ieder geval zojuist maar een ISRM module (voor de X12S) besteld bij Horusrc.com (Engel heeft hem niet op voorraad). Gelijk ook maar een RB-30.
Heb ik nu ook op een toestel met twee motoren. Ook van elke regelaar de telemetrie waarden (Accu-spanning, vebruikt vermogen, temperatuur, toerental van de motoren (kun je eventueel één master maken). Nu bezig met een toestel met vier edf's. Elk met hun telemetrie waarden. Dan kun(!) je een mix maken tussen "gas" en rudder. Waarbij de buitenste motor zelfs nog wat meer gas geeft als de binnenste. Of in ieder geval bij rechtuit vliegen allemaal dezelfde toeren. Of beneden een bepaalde gemeten luchtsnelheid; de flaps een paar graden naar beneden. Of zelfs de landingsgestellen alvast uitklappen (kun je natuurlijk wel of niet aanzetten) Of bij air-retracts; wanneer de druk in het systeem te laag dreigt te worden, alvast alles uitklappen nu het nog kan.
Ik ben van mening dat die pitotbuis meting een beetje "te traag" is voor dat soort dingen, wat is jouw ervaring daarmee? Als ik mijn lage snelheids-alarm zodanig instel dat hij tijdens het uitflaren afgaat (wat dus bijna overtreksnelheid is) blijkt de ingestelde alarmwaarde ruim 10 km/u boven de overtreksnelheid te liggen, en als ik dan weer opstijg, heb ik al bijna 10 meter hoogte voordat het alarm begint met af te gaan. Als meting is het een bruikbaar ding, maar als alarmering of waarschuwing is het niet veel. Ik bedoel: als je die flaps op, zeg, 5 km/u boven stall zet, ben je al lang en breed overtrokken voordat die flaps naar buiten gaan...