Irvine 46ABC heeft iemand ervaring met dit merk 2 takt motor

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door fam.vandenhul, 27 apr 2004.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die diepte... dat is, neem ik aan, vanaf de rand tot aan de zuiger in onderste stand?
    Dat is NIET de slag... Ga er maar van uit dat die slag kleiner of maximaal gelijk is aan de boring. Met wat geluk zie je de bovenkant van de loopsporen in de cylinder en dan kun je de slag (ruwweg) bepalen door dat stukje van die 27 mm af te trekken.

    Mijn inschatting is dat als de boring 25 mm is, dat de slag ongeveer 24 mm is, en dan is het een 11,5 cc.
    De propmaten die ik opgaf, kwamen van een 11 cc OS af, en zijn nog steeds ongeveer geldig...
     
  2. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Ik denk die Irvine een .72 is heb er zelf ook eentje die draait een 14X6 prop en als die
    motor eenmaal goed is afgesteld start en loopt die probleemloos.
    Ik vindt wel dat die iets moeilijker zijn af te stellen dan de OS motoren.
     
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat zou zomaar kunnen.

    Ik heb een 61 (10cc) in aanraking laten komen met een schuifmaat.
    cilinder doorsnede 24mm en slag van de zuiger 22mm, dat is wel ongeveer 10cc.
    Hierbij heb ik rekening gehouden met de afstand van de zuiger in het bovenste dooie punt tot bovenzijde cilinder.
    Dat was 4.5mm.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niks bezeerd, hoop ik? :D :p
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  6. Roy Weeren jr

    Roy Weeren jr

    Lid geworden:
    27 sep 2020
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Simpelveld
    alvast bedankt allemaal, ga vanavond nieuwe poging wagen ;-)
     
  7. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    De .72 heeft volgens mij ook een grotere slag als de .61 want de drijfstang
    draait door een groef in het carter zie foto wat bij demontage een probleem
    geeft als je niet de juiste methode aanhoud. Omdat de .71 in hetzelfde aangepaste gietstuk als de .61 is gepast.

    [​IMG]
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De 72 heeft een grotere slag. Uiteen nemen is even opletten en wat gewurm.
    Bus er natuurlijk uit en op BDP... en harken met haakse imbussleutel...

    @Cnn heeft nog een reserve draaiwerk met geen of amper draaiuren.
    JustEngines is dat nu uitverkocht.

    Moet er een manual worden gepost? Of is de motor reeds ingelopen?
    Ik heb de inloopprocedure op het papiertje bij de motor.
    Een algemene Irvine instructie voor alle.

    Ik heb eens een nieuwe Irvine motor vergald zien worden bij inlopen.
    Na de sessie was de compressie volledig weg. Triest. En geen aanstaand lid meer.

    Kruisje op de drijfstang... Wel...
    Vrijwel elke drijfstang in modelland heeft aan een kant een chamfering.
    Een afschuining.
    Die is er voor dat het lager iets vrijboord heeft op de kruktap tov de stalen kruk.
    De andere kant is vlak, en schuift langs het carterdeksel.
    In de gevallen waar bij aan beide kanten een chamfering zit...
    dan wordt een kruisje elementair voor het fotografisch geheugen...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2021
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Om even aan de topic titel te refereren:

    Na morgen ga ik ook ervaring krijgen met een Irvine... Deze:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Heb in de begin jaren 2000 ook veel van deze motoren op de club gehad.
    Had zelf altijd het idee dat de carburateur veel minder was dan van een os.
    Afstellen was niet altijd makkelijk toch vaker een motor die afsloeg in de lucht.
    Een os had dat eigenlijk nooit en anders was het te verklaren.
    een os was wel een stukje duurder maar deze liet je eigenlijk nooit in de steek qua vermogen en betrouwbaarheid niet.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet beter, dan dat de Irvine Jetstream carburators nog nét even een tandje beter waren dan de OS carburators.
    Maar dat heb ik van horen zeggen, niet van eigen ervaring.
     
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik heb een 7.5cc gehad, prima motor, betrouwbaar, goed af te stellen en goed vermogen.
    Vond de carburator best goed, loopt goed door hele toeren gebied
    Makkelijk starten ( ik heb hem zelfs diverse keren gestart ZONDRE te gloeien, en ja er zijn getuigen van) (niet bij een warme, maar koude motor!)
    Ik wist de eerste ker echt niet wat ik overkwam....:eek:
     

Deel Deze Pagina