Mallen vleugels maken

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Viperman, 29 jul 2012.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat kun je goed voorkomen door het balsa eerst met 100% verdunde spanlak oid. te behandelen.
    Daarna kun je met zeer schaars geïmpregneerd weefsel mbv. een goede verbinding krijgen.
     
  2. Fladder

    Fladder

    Lid geworden:
    5 jun 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Enkhuizen
    Ik zelf zou geen balsa nemen maar PVC Sandwich.
    Ik gebruik geen gelcoat als eerste laag in de mal.
    Ik spuit na dat ik PVA loslak heb gebruikt en laten drogen er vul grondverf in de mal.
    Dit goed laten drogen en uitdampen.
    Daar de koolstof sandwich en weer koolstof op.
    Gebruik een plamuur rubber om je koolstof te inpregneren, met kwas of roller breng je veel te aan is on nodig gewicht en wordt er zeker niet sterker door.
    Voordeel ook van plamuur rubber is dat je ook heel veel lucht uit/onder de koolstof mat drukt.

    Groet Jan.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Balsa is veel beter dan Airex of Herex.
    Ik heb beide gebruikt, het kunststof werkt lekkerder maar word zwaarder, zelfs de 1,2mm variant, dan 1mm balsa.
    En het delamineert veel makkelijker dan balsa, balsa hecht zoveel beter aan de huid.
    De grotere fabrikanten zijn er ook op teruggekomen, ze gebruiken allemaal weer balsa.

    En PVA gebruiken in een mal is een no go, je kan dan helemaal niks meer met kleurtjes.
    Je moet lossingwas gebruiken, dan kan je daarop verf spuiten, 1K, 2K of een polyester.
    Eventueel kan je dan ook dingen afplakken zodat je meerdere kleuren kan gebruiken.
    Met PVA krijg je strepen en geen 100% glad resultaat.
    Ja, PVA werkt makkelijk maar ziet er gewoon niet profi uit, de fabrikanten gebruiken allemaal lossingwas met een 2K lak.
    En impregneren doe ik op een stuk plastic, dat gaat dan als geheel de mal in.
    Daarna druk ik het aan in de mal, plastic eraf halen en nog aandrukken met een bankpasje of iets dergelijks.
    Eventueel daarna nog afdeppen met een keukenrol.
    Daarna de peelply erop, keukenpapier erop, in het plastic en vacumeren maar.

    GJ
     
  4. Fladder

    Fladder

    Lid geworden:
    5 jun 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Enkhuizen
    Als je met PVA strepen krijgt dan breng je het niet goed op, gebruik een keukensponsje dat geeft wel een streeploos oppervlak.
    Ik spuit de kleuren als het uit de mal is.
    Heb afgelopen week nog twee romp delen van een catamaran gerepareerd, koolstof sandwich en daar zat echt geen balsa in.
    Dit was een catamaran die helemaal uit het water komt op van die gekromde zwaarden, dus vrij recente catamaran.
    Ja er wordt blokjes balsa gebruikt in jachten maar dat gebruiken ze om dat veel goedkoper is.
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2021
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan jachten en echte boten niet met modelbouw vergelijken.
    Ik heb zelf ook een echte race speedboot gebouwd, als verstevigingen gebruikten we electriciteitsbuis.
    En modelbotenbouw is ook niet te vergelijken met een modelvliegtuig.
    Daar kan je gerust piepschuim gebruiken als sandwichmateriaal.
    Mijn ervaring is dat Herex, of ander kunststof sandwichmateriaal goedkoper is dan goed balsa.
    En balsa is ook lichter, ook belangrijk in een vliegtuig.

    En wat PVA betreft, ik gebruikte ook een keukensponsje, heb het zelfs eens gespoten.
    Maar het word nooit zo glad als met echte lossingwas.
    En ook de kleuren, een vliegtuig wil je niet achteraf spuiten, dus dat gebeurt in de mal.
    Hooguit spuiten we de deelnaad een beetje maar vaak is dat zo onzichtbaar dat dat niet eens hoeft.
     
  6. Fladder

    Fladder

    Lid geworden:
    5 jun 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Enkhuizen
    Dan doe je het toch echt niet goed met PVA..

    Ja maar ik wil hem wel achteraf spuiten die deelnaad spuit ik dan in een keer mee, geen na werk.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als iedereen het met lossingwas doet, ook de fabrieken, dan is dat de manier om het te doen.
    En het is makkelijker, 1 keer in de was zetten en je kan er zeker 2x een model uittrekken.
    PVA word ook geen hoogglans.
    Ik heb vroeger altijd PVA gebruikt voor boten.
    Die spuit je achteraf, dus moet je toch wat schuren.
    Ik kwam in contact met iemand die vliegtuigen uit mallen bouwde en toen kwam ik in contact met loswas.
    Een wereld van verschil.
    Spiegelende rompen en vleugels in alle kleuren die je wilt, eventueel teksten in het ontwerp gespoten, geen nabewerking.

    GJ
     
  8. Fladder

    Fladder

    Lid geworden:
    5 jun 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Enkhuizen
    Nou ik reageer nog een keer want we gaan het niet eens worden zie ik. .
    Omdat fabrieken het zo doen is niet gezegt dat jij het ook zo moet doen, zij doen het zo omdat het sneller is dus kosten besparing.
    En wat betreft de PVA, de glans van je mal bepaalt de glans van je eindproduct.

    Groet Jan.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, we worden het niet eens.
    Ik doe dit al vanaf mijn 16e, dus een jaar of 40.
    De laatste 15 a 20 jaar met lossingwas en dat doet iedereen die mooi uit mallen bouwt.
    Misschien is mijn norm wat hoger dan de jouwe, ik wil een spiegelglad oppervlak zonder putjes of iets dergelijks.
    Dat kan alleen met lossingwas en goede mallen.
    Ik ben bij Paritech geweest en die werken met aluminium mallen en lossingwas.
    Avionik ook, Baudis en alle fabrikanten.
    Die doen dat niet voor niets.

    GJ
     
  10. Fladder

    Fladder

    Lid geworden:
    5 jun 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Enkhuizen
    Nou nog een keer.

    Mijn vaardigheden.
    Is ook mijn hobby van jongs af aan.
    Heb 16 jaar bij Van Den Berg Surf gewerkt waar we op bestelling Surfplanken bouwde, schuim kern met sandwich en koolstof.
    Heb samen met Wim Schermer een racekap ontwikkeld voor de velomobiel en daar heb ik er ruim 200 van gemaakt in de mal.
    Hadden 3 verschillende mallen voor verschillende Velomobielen.
    Werk na al weer 10 jaar bij een carbon reparatie bedrijf waar we racefiets en mountainbike carbon reparaties doen en brengen het weer in originele kleur en logo's terug.
    Ook doen carbon herstel aan auto's zoals een Ferrari 599 GTO kost rond de 4 ton. Vorig jaar december nog een Bugatti gedaan, was helemaal van zicht carbon met een transparant blauwe kleur, deze auto koste een paar miljoen.
    Aan deze auto's mag je niet zomaar werken, dit geeft de kwaliteit standaard van ons bedrijf ook wel aan.
    Wij geven ook levens lange garantie op onze reparatie's.

    Fijne zondag, groet Jan.
     
  11. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    GJ en Jan, bedankt voor het delen van jullie ervaringen, iedereen doet het op zijn eigen manier.
    Ik heb ook verschillende soorten wax gebruikt, maar ben toch terug gestapt naar PVA, krijg het er ook best strak op met een vochtig sponsje.
    Mijn kisten spuit ik achteraf, wil het naadje en andere werkzaamheden wegwerken.
    Ook heb ik IMC en andere 2K lakken geprobeerd, maar ben toch weer terug gegaan naar gelcoat, geeft bij mij de beste resultaten.
    Ook ben ik tevreden over het gebruik van Balsa als kern, ik gebruik niet meer hars dan nodig is, tuurlijk zal er hars in het balsa trekken, maar daardoor word het ook harder.

    @Dirk, ik heb een proefje gedaan met spanlak, zie post 156, maar de resultaten vielen me tegen.

    Zoals eerder vermeld zit het grootste (over)gewicht van mijn vleugels in het binnenwerk en de gebruikte hars om de 2 vleugelhelften aan elkaar te maken, verwacht ook nog wel wat te winnen door lichtere koolstof en glasvezel te gebruiken

    De vleugel mallen staan inmiddels alweer 2 jaar te wachten in de gelcoat, het glas en koolstofvezel en balsa zit er ook al in, hier heb ik 60 gr bidirectional koolstof weefsel voor gebruikt en 50 gr glasweefsel.

    Nu nog tijd vinden om er mee door te gaan.

    MVG
    Edwin.
     
    Berto vindt dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Edwin, heb je al geprobeerd het balsa met behangplaksel in te smeren.
    Het water verdampt en er komt maar heel weinig gewicht bij.
    Vleugelschalen en eventuele liggers lijm ik in door ingedikte hars met katoenvlokken en microballoons in een spuitzak te doen en dat als een rupsje aan te brengen.et een spuitzak kan je perfect doseren.
    Een vleugel van 180 cm en gemiddelde koorde van 15cm incl 4 servos bouw je dan rond de 400 gram.
    En dan kan je 40-50G trekken.

    Wat betreft de lossingwas, als je het goed doet, dus inpoetsen, wachten en uitpoetsen en dat een keer of 10, valt de vleugel gewoon uit de schaal.
    Een romp is wat lastiger.
    Ik gebruik gewoon carnaubawas.
    Norpol is het beste maar lastig te krijgen.
    Die van hp textiles komt in de buurt en is een stuk goedkoper.

    GJ

    GJ
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    :D:D
    Bij Ewoud ?? Als je hem spreekt doe hem maar de groeten van me :D
     
  14. Fladder

    Fladder

    Lid geworden:
    5 jun 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Enkhuizen
    Ja collega Ewoud.. Maar werk daar al een tijd niet meer hoor dus zie hem niet meer.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2021

Deel Deze Pagina