Bouw van een Avionik D17 pylonracer

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 26 feb 2021.

  1. Gratje

    Gratje

    Lid geworden:
    8 jul 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Ermelo
    Dankjewel voor al het werk wat je erin steekt en de manier waarop je het verduidelijkt met foto’s.
    Waarom gebruik je voor de stekker verbinding niet een gewone Multiplex stekker. Dan is vergissen uitgesloten.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je komt ruimte tekort.
    Zelfs in een F5B model dat stukken groter is zit je met ruimte voor de stekkers.
    Ik wil zo plat mogelijk zodat het tussen vleugel en accu weggestopt kan worden.
    Dat is ook de reden waarom ik altijd losse goudcontacten gebruik en geen dingen als een XT90, dat is allemaal veel te lomp en lastig weg te werken.
    In de 10 jaar dat ik F5B wedstrijden gevlogen heb heb ik zeker 9 jaar deze soort verbindingen verbruikt, nooit een probleem gehad.
    Multiplex stekkers zijn perfect voor gewone modellen als vleugelverbinders maar dit is allemaal erg krap.

    GJ
     
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Waarom gebruik je zulke gebogen stangen voor de aansturing. En geen kogelkopjes opgesloten tussen dubbele hevels. Of kwiklinkjes? Is dat omdat ze relatief eenvoudig te maken zijn( alhoewel het vrij bewerkelijk is) of heeft het een andere reden?

    Lijm je de servo's in de vleugels? Wat als deze stuk gaan?

    Prachtig project. Erg leuk te zien hoe zoiets opgebouwd word.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kogelkopjes nemen te veel ruimte in.
    Kwiklinks kom je mee in de problemen als je ze op de servo zo dicht bij het draaipunt zet.
    Dubbele hevels is helemaal een no go.
    Dat geeft weerstand.
    Ik heb al van alles geprobeerd en dit is de beste oplossing, dit is gewoon uit ervaring.
    Deze modellen zijn wat opbouw betreft vrijwel gelijk aan een f5b model.
    Dat is de F1 van modelvliegen, alles zo efficient mogelijk.
    Dus alles wat we daar deden pas ik hier ook toe.
    De servos worden in de vleugel gelijmd.
    Normaak gesproken zou ik eerst schilderstape om de servo wikkelen en dan inlijmen met epoxy.
    Dan kan je de servo eruit halen.
    Maar in dit geval doe ik het niet, servos gaan eigenlijk nooit stuk.
    Als ze wel stuk gaan dan moet ik alles wegslijpen.
    Bij een F5B model moet je een stuk uit de vleugel zagen want daar worden de servos tijdens de bouw ingelamineerd in de vleugel.
    Dus dit is nog vrij simpel.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Voordeel van de KST: als ze stuk gaan, zet je een stevige soldeertbout op het metalen huis tot ze lekker warm worden (voelen door de bovenhuid), en dan plop je ze er zo uit.
    De V3 en eerste serie V5 had nog wel eens last van wat uitval, lijkt inmiddels weer beter gelukkig.
     
    MicropropSport, tjarko en Cnn vinden dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb 2 Kingmax C401 besteld.
    Die is 6mm, bij de motor 7mm en drukt 4,5 kilo.
    Hij is wat hoger dan de KST maar past als het goed is wel helemaal onder de schaal.
    Ik denk erover nog een 2e D16 te bestellen, zelfde design maar dan met welfkleppen, dan kunnen ze in dat model.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  7. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Leuk verslag GJ.
    Veel staat al sinds dec 2013 op dit forum, maar dat is zover weggezakt dat niemand het nog vind.
    Ik bouwde toen ook vrijwel precies zoals je het laat zien.
    Ondertussen ook de oorzaak van mijn rolroerflutter gevonden, de vleugelhuid was te droog gelamineerd, losgelaten daardoor het rolroer scharnier niet meer stijf aan de vleugel zat. Ook bij de D17 belangrijk om te controleren.
    Ben benieuwd hoe de kleine rolroer servo,s het doen. Er vlogen ook avionics met D47 servo,s op de rolroeren, dus het moet echt kunnen. D47 zou ik uiteraard niet aanraden, vliegt wel, maar met een klein tikje zomaar stuk.
    Succes
    Tjarko
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In 2013 was het waarschijnlijk een D6.
    Volgens mij was het ook zo rond die periode dat ik de mallen van de Demon of Nemesis van Zandvliet had en bouwde en de Viper aan het opbouwen was.
    Die vlogen allemaal met D60 achtige servo's.
    Zelf heb ik ook D60 gebruikt in hotliners die veel grotere roeren hadden en ook 250 gingen.
    Naar mijn menibg voldoet een goede 2 kilo servo.
    Ik ben nu met het hoogteroer bezig, morgen zal ik weer dingen plaatsen.


    GJ
     
  9. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    119
    Ik gebruik onpaar aantal pinnetjes waarbij ik de + in het midden plaats. Bij verkeerd insteken gebeurd er niets.

    Willy
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ga na 2 slechtere dagen op bed weer verder.
    Voorbereiding is nu wat de klok slaat.
    We gaan de stuurstang maken voor het hoogteroer.
    Een deel heb ik in post #25 al gedaan, het 1,2mm stukje verenstaal ingelijmd.
    Nu gaan we verder met dat buisje.
    Zaag van 2mm carbon staf een stukje van ongeveer 40mm.
    CIMG4636.JPG

    Schuur ongeveer 30mm van dat stukje staf zover af dat ie zuigend in het carbon buisje past.
    Ik zet het in de accuboor en laat er een schuurpapiertje langs glijden.
    Je moet naar ongeveer 1,9mm dikte.
    CIMG4637.JPG


    Als het zuigend in het carbon buisje past draai je het stukje staf om en schuurt dan ongeveer 15mm af tot ongeveer 1,7mm
    CIMG4642.JPG

    CIMG4639.JPG


    Nu gaan we nog even passen, dit moet het worden.
    CIMG4641.JPG


    Neem nu het stukje staf en zet er een 2mm kwiklink op.
    De kwiklink komt op het stukje van 15mm.
    Als dat goed past dan kan je het verlijmen met Endfest 24.
    CIMG4643.JPG

    Niet te zuinig met de Endfest.
    Dit is een belangrijke verbinding!!
    CIMG4644.JPG


    Zorg ook dat het stukje carbon genoeg in de kwiklink steekt.
    CIMG4645.JPG

    Nog niet het stukje staf in de buis verlijmen!!
    Dat komt later.
    Tot zover de stuurstang, straks weer verder.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2021
    jve vindt dit leuk.
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    We gaan het geheel uitmeten en samenbouwen.
    Dit is een rotwerkje omdat alles best klein is en als 1 geheel ingebouwd word.
    Ik lijm de servo in de romp, dus kan dan ook niets meer veranderen.
    Er is een andere manier, je kan een plankje maken ,daar de servo op monteren en dat met schroefjes vanaf de buitenkant in de romp schroeven.
    Ik vind dat niet mooi, ik wil een gladde romp houden.
    Dus dat word even goed uitmeten en plakken.
    Eerst even kijken tot hoever de servo naar achteren kan, dus passen aan de buitenkant.
    Het stuurstangetje zit al provisorisch aan de servohevel.
    CIMG4646.JPG


    Nu ik ongeveer weet waar de servo kan komen gaat het geheel de romp in en kijk ik waar de stuurstang afgezaagd moet worden.
    CIMG4647.JPG


    Omdat ik in geval van nood de servo wel uit de romp wil kunnen breken en omdat het voor het geheel wat beter uitkomt zet ik de servo op een stukje 3mm balsa.
    Servobehuizing opschuren en dan verlijmen met 5 minuten epoxy.
    CIMG4650.JPG

    CIMG4651.JPG

    En na een minuut of 10 is het klaar.
    CIMG4652.JPG


    Het pakketje wat in de romp gelijmd gaat worden.
    Je ziet dat het gaatje voor de stuurstang heel dicht bij het draaipunt van de servo zit.
    Nog geen 5mm.
    CIMG4653.JPG


    Nu gaat het echte uitmeten beginnen.
    Stabilo erop zetten, niet lijmen maar gewoon even losjes.
    Ook het stafje met de kwiklink losjes in het buisje schuiven zodat je de lengte van servo tot roerhoorn weet.
    In dit geval is de stuurstang nog veel te lang.
    CIMG4654.JPG


    Daar moet de kwiklink in komen.
    Dus er moet zeker nog 15mm van de stuurstang af.
    CIMG4655.JPG

    Na wat proberen kom je op de juiste lengte uit.
    Dan is het een kwestie van verlijmen van het 40mm stafje in het carbon buisje en uit laten harden.
    Eventueel nog wat garen om het einde van het buisje, door de kwiklink.
    Tegen splijten van het carbon buisje.
    CIMG4656.JPG


    En dit gaat dan straks de romp in en daarna kan je er nooit meer bij.
    Het 1,2mm stangetje in de servohevel heb ik net zo gedaan zoals bij de ailerons, dus sleufje slijpen, garen er omheen en secondelijm.
    Daarna de servo weer centreren.
    CIMG4659.JPG

    Nu ga ik weer verder met mijn andere projectje.
    Puur houtbouw.
    Vleugel beplanken, daar heb ik echt zo'n hekel aan.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/blue-angel-60-bouw.276618/


    GJ
     
    Helikapoter, Arnold 85, jve en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Verder met de Avionik.
    Ik heb een hulpmiddeltje gemaakt om straks alles recht en haaks te verlijmen.
    Een stukje gfk dat bij de vleugelbouten komt.
    Daar gaat de romp straks op liggen en dan kan ik daarmee het stabilo recht uitlijnen.
    CIMG4660.JPG


    Om zeker te weten dat de servo recht in de romp gebouwd word heb ik daar een stukje balsalijst met dubbelzijdig tape op gelijmd.

    CIMG4663.JPG


    Dit is een beetje het idee hoe het uitgelijnd gaat worden.
    Als je geen aluminium profielen hebt kan je ook 2 balken nemen.
    CIMG4664.JPG


    Verbind het stabilo met de kwiklink en zet het dan op de romp, nog niet lijmen.
    Zet het roer ook vast met schilderstape zodat het gecentreerd is.
    Daarna neem je 5 minuten epoxy en lijmt de servo in de romp.
    Zorg ervoor dat de servo echt gecentreerd is, dus controleer het nog een laatste keer.
    CIMG4665.JPG


    Daarna leg ik alles op zijn kop, dus de servo rust dan op de romp en de 5 minuten epoxy kan rustig uitharden.
    Laat het 1 uur uitharden.
    Als het uitgehard is dan kan je het hulpmiddeltje (balsa lijstje) eraf halen.
    Je kan nu het stabilo achterover klappen.
    CIMG4668.JPG


    Maak wat 24 uurs epoxy aan en smeer het op het zadeltje.
    CIMG4669.JPG


    Dan zet je het stabilo weer terug en legt de romp weer in de mal.
    Het gfk plaatje rust op de profielen en het kielvlak klem je tussen de profielen, dan staat het haaks op de vleugel.
    CIMG4666.JPG


    Het ligt nu rustig te drogen, stabilo sluit mooi aan op de romp, aan beide zijden.
    Ik heb ondertussen nog even gecontroleerd of ik genoeg uitslag heb op het roer, 4mm down en iets van 3mm up, ruim voldoende.
    Het moet -2 en +2 zijn.
    CIMG4670.JPG


    Zo ligt ie er nu bij.
    Nu er vanaf blijven, morgen zit alles echt vast.
    CIMG4671.JPG


    Nu een beetje de rommel opruimen want de vensterbank begint een beetje vol te raken.

    GJ
     
    Helikapoter, Cnn en Arnold 85 vinden dit leuk.
  13. Raymond3D

    Raymond3D

    Lid geworden:
    5 jul 2011
    Berichten:
    105
    Mooi verslag !
     
  14. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Dus als ik het goed begrijp ligt de stuurstang los tussen de servo en het hoogteroer , of komt er nog wat tussen te liggen dat hij
    niet ''beweegt'' en is zo'n stukje balsa sterk genoeg om de krachten op te vangen waar je de servo op lijmt ? wel een goed idee om het op deze manier
    te doen .:thumbsup:
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, de stuurstang zweeft in de romp.
    Ik heb gekeken hoeveel druk je moet zetten om die 3mm buis te buigen en dat is behoorlijk.
    Dat balsa is sterk zat.
    Voordeel van het balsa is dat je het een beetje in kan drukken dus het volgt een beetje de ronding van de romp.
    Er komen echt geen enorme krachten op de roeren te staan.
    Als je flutter zou krijgen dan is het toch einde verhaal, dan gaat alles stuk.

    Ik heb ook besloten dat er gewoon een Kontronik Kira 480 met 5.2 vertraging in komt.
    Die Leomotion is het geld niet waard.
    Ik heb gebeld en hij komt op ruim 380 Euro voordat ie hier staat, 319 Euro plus inklaring en BTW.
    Daar koop je een F5B motor voor, gekkenwerk!
    Een Kontronik Kira is rond de 200 Euro en de snelheid die je kan halen is gelijk.

    GJ
     
  16. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Oke mooi dat het 3mm buisje zo sterk is dan ga ik dat ook zo uitvoeren, begin april krijgen we ze binnen volgens Sergey , wel degene met flaps dan ,
    Ik geef je groot gelijk het scheelt te veel met die motor , zo heb ik besloten en besteld deze servo's erin te plaatsen
    zijn een stuk goedkoper en voldoende sterk en blijken zeer precies te zijn en sterk genoeg

    Brand: BLUEARROW
    Item Name: AF D43S-6.0 MG Digital Servo
    Voltage: 3.5-6.0V
    Operating Speed: 0.06sec/60°@4.2V / 0.04sec/60°@6.0V
    Stall Torque: 1.18kg.cm@4.2V / 1.76 kg.cm@6.0V
    Operating FrequencyL: 1500us/300Hz
    Frequency Range: 500-2500us
    Dead Band: 2us
    Tooth: 20T
    Bearing: Ball Bearing
    Gear: Metal Gear
    Connector Wire Length: 120mm
    Weight: 5.6g
    Product Size: 19.6*8*19.5mm
    servo.jpg
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Cnn vindt dit leuk.
  18. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Deze hebben bijna dezelfde specs dus zie niet in waarom ze niet goed zijn ,reviews zijn zeer goed zelfs, vlieg al jaren met HXT 900 in mijn Mini-Hawk hij heeft nog nooit zo goed gevlogen ,dus prijs zegt niet alles , zoals je zelf zegt over je goedkope Kontronik ,
    maar we zullen het beleven .
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb ze gehad in een Precision Aerobatics Katana van 1 meter span.
    Ze werden vertegenwoordigd door Braeckman en ze zouden geweldig zijn.
    1 tikje met vervoer en het tandwieltje was al stuk.
    Daarna tandwiel vervangen en na een paar vluchten weer stuk.
    Maar het is jouw geld.
    Ik vind het een foute bezuiniging.
    Ik heb nooit dure servo's in mijn hotliners gestopt maar wel servo's die betrouwbaar zijn, Graupner DES428 en 448.
    Maar geen Hobbyking achtige dingen, daarvoor is het model gewoon te duur.
    Ik heb een Surprise 16 gecrasht door een stekkertje van 25 cent, om even iets te testen, schade ruim 1500 euro.

    GJ
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hier alvast de instellingen zoals Sergey het bedacht heeft en getest is in de praktijk.
    De D17+ is het model met welfkleppen en ailerons.
    Ik ga zo even kijken of ik een filmpje kan maken hoe de dichtlippen op de vleugel bevestigd worden.
    Dat is ook een handigheidje dat je moet weten.


    Avionik D17 / D17+

    CG 45-50mm
    48mm Competition


    Aileron D17
    +5/-3mm
    +-20% Expo


    Aileron/Flap D17+
    +4/-2mm / +3/-1mm
    +-20% Expo


    Elevator +2/-2mm
    +-40% Expo


    Spoiler:
    Aileron+7mm <
    Elevator +-0mm

    Snap Flap D17+:
    Expo. To Elevator+- 30-35%
    Flap -3
    Aileron -2


    GJ
     

Deel Deze Pagina