Afgelopen nacht naar het filmpje gekeken. En wil toch graag dit filmpje erbij plaatsen hier op het modelbouwforum omdat ik het een energievol grappig,gelikt en een goed in elkaar gestoken Engels filmpje vindt. Groet:Robin
Hier kan ik niet naar kijken; een typisch geval van zonder enige research en voorkennis er op los knoeien... Groeten, Jan.
Jeetje Jan! Niet zo zuur. Is toch gewoon geinig wat die jongen doet. Zo slecht vaart het nou ook weer niet.
Jan heeft een punt. Verder is er natuurlijk niet zo veel mis met trial-and-error, maar dat filmpje was mij er ook te veel aan . In Duitsland vaart men met een 3D-geprinte mini-mono al boven 100kmh. Maar... iedere reis begint met de eerste stappen.
Ha ha ha! Sinds ik verleden jaar een camping plaats aan het water heb zit ik wel te denken aan iets speed-boot-achtigs Eric. Een paar weken geleden was mijn overbuurman ook met een klein speed bootje aan het rommelen. En had meteen de gedachte dat het eigenlijk wel iets sneller had gemogen. Misschien over 2/3 jaartjes is beginnen met zo’n 3D geprinte Hydroplane achtig “iets”? Gemixt met herinneringen aan de toen nog Joegoslavische/Sovjet draagvleugelboten? Fred Rompelberg? Bonneville zoutvlaktes? En een enorm hoge waterfontijn achter de propeller,hoe hoger hoe beter,ongeacht onvolledige energie dispersie. Groet:Robin
Bij de meest gangbare soort wedstrijdpropeller (in R/C, maar ook schaal 1:1), de hydro-propeller, zie je in de regel behoorlijke watergordijnen ontstaan. Deze hydro-propellers werken op hun best met slechts een stukje blad in het water en slaand op het water (vandaar het hoog opspattende water). Om je alvast een beetje enthousiast te maken: PS Met een propeller onder water, zonder fontein, zijn deze snelheden gedurende de wedstrijdduur en de beperkte energie-hoeveelheid aan boord onmogelijk.
Bedankt Eric, Ga me er in verdiepen. Ook nog even een paar oude en nieuwe praktijk en theorie dingetjes erbij hoor...... Vortex 150? Met de onderwaterbody van de Zeilvis https://contest.techbriefs.com/2013/entries/aerospace-and-defense/3357 Dit lichaam van de “Zeilvis”(met airfoil 150) kan accu en motor onderwater herbergen? Waterkoeling op een accu en motor tegelijkertijd? Ijsklontjes? Wil nog veel leren hoor! Groet:Robin
Dit zijn de nieuwe boten in de ameriica cup die gaan 100kmh bizar wat een techniek!! Ook met hydrofoil
Ja! Mooi hé “CARBO” Hans?.......Waaruit bestaat zo’n vleugel nu echt uit Hans? Toch nog even een extra vleugel filmpje,3km waarbij op een gegeven moment deze versneld wordt afgespeeld als die jongen al pompend zich van de kust af verplaatst. Leuk te zien dat het niet al te veel energie kost! En hij zich speels langs de traditionele golf surfers verplaatst (ha ha ha) Een goede training voor de beenspieren,onder rug en evenwichtsorganen (gyro) Super cavitatie! Die neus.......fantastisch,ook nog waterkoeling? Vandaag nog even kijken of de Zeilvis van Thingiverse uitgeprint kan worden:https://www.thingiverse.com/thing:4068011 Groet:Robin
Dat wordt nog een uitdaging om in de modelbouw toe te passen... mss met wat moeite de 55kmh aan tikken.
Mooi Eric! Dat is ongeveer net zo snel als m’n E-Mountainbike. En omdat de vaarlocatie/dragstrip zich bevindt op een in de zomer redelijk drukke locatie zal deze onderwater aandrijving niet al te veel geluidsoverlast veroorzaken. Het lijkt mij mooi om dan een balans te vinden tussen Zeus/Hera versus Poseidon. De twee verschillende vaarlichamen moeten aan elkaar trekken,en afstoten.(pompende beweging) Of het vaarlichaam van post 1 efficiënt is......misschien toch voor een mono achtige vleugel/romp gaan kijken? Groet:Robin
Er zijn er die varen met de romp van een R/C zwever, voorzien van twee drijvers. Gaat als een speer. Hydrofoils is een ander verhaal. Hydrofoils is wat lastiger om goed afgesteld te krijgen. Idem, wing in groundeffect, maar dat laatste kàn heel goed uitpakken na de nodige trial-and-error.
Kan, (ha ha ha) Daar ligt de uitdaging. Mocht de uitlijning,evenwicht en krachtoverbrenging goed genoeg zijn,dan is de eerste start seconde van cruciaal belang bij een run van 5 á 10 seconden,50 km per uur, ongeveer 14 meter per seconde. Het STL bestand van de Zeilvis is helaas niet het allerbeste........ Maar goed, Het lichtgewicht “popcorn” filament een beetje bijschuren en met dikke verf bewerken en zal tevreden het printstuk in mijn handen te hebben om met behulp van mijn fantasie het lichaam van de Zeilvis te transformeren naar een onderwater motor houder MET vaste(Zeilvis)vleugel(s) Groet:Robin Edit:dubbelfunctie
Reclamefilmpje, Met een motoropstelling boven de vleugel? Waarom heeft men voor deze configuratie gekozen? Zal een andere firma patentrecht hebben op een push prop in de romp van de vleugelopstelling? Verschillende hydrofoil profielen.(met,en zonder bikini) Groet:Robin
Heb jaren op zo'n hydrofoil gesurfd (met een vlieger). dat lijkt me lastig in RC uit te voeren, maar zeker niet onmogelijk. Het is een onderwatervliegtuig, welke je met je gewicht bestuurd. Beetje zoals een deltavleugel die je weleens in de bergen ziet, alleen daar hang je dan onder i.p.v. dat je bovenop staat. Overigens heeft het schip van Boeing hierboven net als vliegtuigen rolroeren e.d. erop zitten. Dat is ook een optie. Wat gaat het nu worden? 3 point hydro, of een draagvleugelboot?
Lijkt me heerlijk surfen! Ik zit te denken aan 1 punt’s hydro,minder weerstand dan een driepunter. Om te spelen met het kangeroe effect: Heeft de driehoekige vleugel van de Airfish 8 een futuristisch achtig “iets” gevoel bij mij naar boven gebracht. (komt vooral doordat ik al jarenlang de Sovjet Ekranoplan met het grond/water effect zo ontzettend apart vind) De cockpit en het passagier gedeelte vind ik niet nodig voor een rc model. Groet:Robin