26 maart 2021 wordt de Model R beschikbaar voor de 3D printer Wappies! En nog de 4s video die ongeveer 6 uur geleden op YouTube is geplaatst.(gelukkig blijft de motorkap van de Blue Heat FunRacer wel op haar plaats) (26 maart is mijn verjaardag!) Groet:Robin
ROER. Maak gebruik van de digitale INFINITY driehoek om uw eigen roer te ontwerpen. Met onderdelen van Multiplex:https://www.multiplex-rc.de/produkte/1-00628-kleinteilesatz-funracer Of 3D geprinte onderdelen van Thingiverse.........Control Horn pagina(s):https://www.thingiverse.com/tag:control_horn/page:1 Ook nog even het linkje naar het 3D geprinte neusje van de Zalm: https://www.thingiverse.com/thing:3015352 En eventueel het 3D geprinte FunRacer servo plug systeem:https://www.thingiverse.com/thing:2830437 Groet:Robin
Meshmixer is als een röntgenfoto. Ik had Mark aangegeven dat de LW PLA Blue Heat FunRacer romp met 2 perimeters 0.6 nozzle zou worden uitgeprint. Dit betekent dat de romp met Solidworks een wanddikte heeft van 1.2 mm (2x0.6 nozzle) Omdat dunwandig LW PLA nogal flexibel,makkelijk te breken EN extra gevoelig voor vervorming door zomer zonlicht is. Geeft deze 1.2 mm wanddikte een extra stevigheid en moet de toekomstige 3D printeraar van dit model iets anders gaan nadenken over zijn/haar optionele mogelijkheden.(1.2 mm LW PLA is nu heerlijk te schuren,men hoeft niet bang te zijn de onderdelen in haar handen kapot te breken) Eigenlijk moet men zich kunnen verplaatsen in een schuimpje In een schuimpje omdat dit 1.2 mm dikke LW PLA zich bijna net zo gedraagt en aanvoelt als het oorspronkelijke Elapor model. Mensen die ervaring hebben met het handmatig uitzagen/snijden van hout en balsa hebben bij deze denkwijze een voorsprong. Aangezien zij zich kunnen voorstellen hoe een vliegend Elapor/LW PLA model zich“voelt”in de lucht........ Bijvoorbeeld: Even concentreren op dit onderdeel van dit ontwerp: Mark heeft een binnenkern toegevoegd. Door deze driehoekige kern langs de wanden op te knippen met Autodesk Meshmixer en vervolgens uit te printen en wéér opnieuw te verlijmen heeft men een behoorlijk sterk Kielvlak. Door deze optie te herhalen bij de andere stuurvlakken heeft men op eenvoudige wijze een sterkere constructie methode ontwikkeld voor 4s batterijen. En eigenlijk daardoor ook 5 en 6s opties.........(blijf denken aan Elapor) Men kan deze werkwijze ook voor de Blue Heat FunRacer vleugel toepassen.(omdat Mark ook hier een binnenkern heeft ingetekend) Oh ja, Voor ik het vergeet. De 0.4 nozzle is voor dit model uiteraard ook een mogelijkheid want 3x0.4mm maakt .........1.2mm Mensen die graag bij de 0.4 nozzle willen blijven kunnen dan kiezen voor een LW PLA FunRacer wand van 3 perimeters,OF 1 binnen en 1 buitenwand met een héél sterk zig/zag patroon als infill.Pas op,deze bewerking vraagt veel van de motoren en riem van de 3D printer! Groet:Robin
Het BIC pen lock mechanisme,ronde luchtuitlaat,bulkhead(45 graden)en servo behuizing(en) geven dit romp gedeelte een stevig geheel. Men zou kunnen overwegen dit printje nog eens door midden te knippen met de Autodesk Meshmixer of S3D slicer,en te verlijmen voor een nog sterker geheel. Groet:Robin
Het P60 schuurpapier is net iets te grof voor het 40% flow printje. Binnenkort maar is het LW grijze/zilver filament aanschaffen:https://colorfabb.com/lw-pla-gray-silver Deze netjes opschuren voor het aanbrengen van de Blauwe en zwarte verf accenten voor de Blue Heat FunRacer. Maar eerst,even Mark bezoeken met o.a. een half gevulde vuilniszak met allemaal proefprintjes erin. Groet:Robin
Gisteren met Mark overleg gehad. Over o.a. de motorplaat/sing. Warmte ontwikkeling,koeling,montage gemak etc etcetera. Mark gaf aan OOK nog een ontwerp te maken voor een 3D geprinte optie,mensen kunnen dan kiezen tussen de metalen Multiplex plaat. Of een 3D geprinte versie. Ook worden er meer openingen ontworpen voor de Nylon Dubro scharnieren,met de gedachte dat mensen hierin ook weer hun eigen keuzes kunnen maken. En Mark zal de Control Horn openingen nog iets beter ontwerpen voor de originele min of meer afgeschuinde aftermarket Multiplex onderdelen. Ook heb ik (weer) naar twee nieuw ontworpen vliegtuigmodellen mogen kijken die Mark s’avonds,zittend op de bank met zijn kinderen kijkend naar t.v. programma’s en de Laptop op zijn schoot er ook nog bij uit heeft getekend. Ik zal Mark vragen of hij de afbeeldingen van de twee nieuwe evolutionaire FunRacer ontwerpen via de What’s App wil toesturen. Groet:Robin
1. 2. 3. Omdat de plaatjes voor mij sinds afgelopen zondag ook nieuw zijn geef ik mijzelf de tijd om deze langzaam te absorberen in mijn brein. Het enigste wat ik op dit moment graag wil doorvertellen is: Mark gaf aan dat de vleugels van vliegtuigmodel 2 en 3 onderling uitwisselbaar zullen zijn...... Groet:Robin
Nou,bedankt hoor Bruno. (en van mijn vriendin krijg ik spareribs van het plaatselijke restaurant) En Eclipson heeft vandaag (26 maart) uitgebracht wat men had beloofd:https://www.eclipson-airplanes.com/...mail&cid=06fcf945-8507-4837-8188-6f3287e681ab Groet:jarige Job.
Druk Druk Druk, geweest met andere (dure) dingen buiten het 3D printen. Maar afgelopen week weer even flink info verzameld over de/het P-51 Reno Racing gebeuren zodat aankomende herfst en winter ik weer lekker verder kan. Bijvoorbeeld,afgelopen jaar heeft FMS de Dago Red weer opnieuw uitgebracht. Ook deze prijs is net zoals de schanskorven/schuttingen flink gestegen zeg! Maar goed dat het LW PLA voor deze zomervakantie met korting wordt aangeboden. Ook nog even(weer)een foto van de model R: En een foto van de EFXtra (zoek de verschillen) Ook kwam ik nog een vrij recent geplaatst filmpje (19 juno) tegen van iemand uit Zweden die deze racer met een camera systeem de snelheid kon opnemen. SLEIPNIR VELOCITY :http://linlar.org/sleipnir/ Groet:Robin
Deze vakantieperiode noord Frankrijk toch gedag gezegd en naar Hvide Sande, Denemarken te veur'n met de Blue Heat FunRacer. Met een beetje geluk spreek ik nog wat Speedsurfers die mij kunnen vertellen of er nog wat nieuwe inzichten op het gebied van zeil, mens en(wind)surfboard zijn gemaakt. Groet:Burp
De windsurfboards zijn nog weer iets gekrompen in lengte de afgelopen jaren. Heb voor een uurtje zo’n nieuwe plank gehuurd,was leuk….. Volgend jaar gewoon mijn jaren ‘90 speedneedle meenemen richting Tarifaaaaa Espanjaaaaaaa (zangeres zonder naam) Maar goed,met ons campertje via Denemarken richting Anklam (Duitsland) gereden. Anklam,de geboorteplaats van Otto Lilienthal.Anklam ook redelijk dichtbij Peenemünde! En zittend vanaf mijn terras in Anklam ook de mail gecheckt waarbij Hobbyking iets moois heeft uitgebracht. Groet:Robin (Otto's museum:check)
Voorbereiding voor het winter verfen, LW PLA PC+ PC/ABS ABS PLA En binnenkort de 5 rompdelen uitprinten met transparant Violet PLA/PHA filament. Tot nu toe 9 rompjes,2 vleugels en vele kleine onderdelen van de R uitgeprint. Groet:Robin
Transparant filament,model R, voorstudie FunRacer. Waarschijnlijk zal een foto nooit de lichtschakeringen van dit filament goed kunnen vastleggen. Groet:Robin
DOE MAAR kleurplaat. Als het goed is komt morgen de groene transparant rol binnen. Op dit moment twijfel ik aan de sterkte van het filament,er is nog een klein beetje ruimte om hierop te anticiperen met andere print-instellingen en lijmverbindingen. Groet:Robin
Even het warme licht naar binnen gebracht. Verder met het testen van het GreenTEC Pro filament + de Carbon versie van deze Oostenrijkers. (post 67,hitte van motorophanging naar romp) Linkje naar meer uitgebreider test uitkomsten:https://www.rcgroups.com/forums/sho...be-the-wonder-material-we-ve-been-waiting-for Groet:Robin
DOE MAAR, Spanlak! Bij het GreenTEC pro Carbon filament opgebracht na het schuren,waarbij het enigszins wordt geabsorbeerd door het “droge” motorkap-printje. Bij het transparant filament zonder schuren opgebracht. Achteraf gezien beter om deze Spanlak eerst te verdunnen of het printje op te hangen en met een grote,zachte kwast snel op te brengen voordat je strepen en onregelmatigheden krijgt. Groet:Robin
Had gisteren het gespanlakte GreenTEC pro Carbon in Vinyl ingepakt. En deze ook weer vandaag onder de Philips warmte lamp geplaatst. Samen met nog een met velgenlak printje. EN. In het midden,de DOE MAAR transparant PLA filament,ook Spanlak opgebracht omdat ik wilde weten of die combi beter bestand zou zijn tegen de zomerse temperaturen. Het grijze velgenlak GreenTEC pro printje houdt zich goed. Waarschijnlijk het met Vinyl ingepakte GreenTEC pro ook,uiteraard houdt deze de warmte veel beter vast. Het transparante PLA groen/violet,met spanlak heeft deze test NIET goed doorstaan:zeer snelle vervorming. Groet:Robin
NOPE! Gelukkig had ik de printjes langer onder de warmte lamp laten staan. Alles is vervormd! Het Bacardi printje is ter referentie…….. Conclusie;Dunwandig GreenTEC pro is goed voor milde zomers. Groet:Robin