Zlin 125 Sohaj

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Huibert, 30 nov 2019.

  1. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Eerste afdruk van de kap is binnen. Helaas bleek bij het trekken van de kap dat de gebruikte verf de benodigde warmte niet kon hebben en dus begon te blazen. Sebastiaan gaat nu de plug voorzien van een 2componenten lak welke beter tegen de warmte kan, maar kan nu wel kijken of de vorm goed gelukt is.
    Gelukkig is dit dik in orde, moet alleen nog de aansluiting op de romp iets aanpassen. Dit was al eerder gezien maar heb nog even gewaacht op de kap om goed te kunnen beoordelen hoever de romp hier aangepast moet worden en dit blijkt nu maar heel weinig te zijn.
    Hieronder weer de foto's om het resultaat te laten zien ;)

    [​IMG]IMG_20201121_143602 by

    [​IMG]IMG_20201121_144303 by

    [​IMG]IMG_20201121_144351 by
     
    serge pot, Helitony, Berrie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Langzaam aan gaat het toch verder, de vleugeltippen zijn nu geplaatst en in vorm geschuurd en ook zijn de wortel ribben geplaatst, hier komt later nog een 2mm triplex eindrib tegenaan welke wel over de gehele vleugelkoorde loopt. Vervolgens de uiteinden van de rolroeren uitgezaagd, 5,5mm breed, zodat hier een pakket van 2x2mm triplex met 1,5mm balsa tussen gelijmd kan worden. 2 x triplex als afsluiter en balsa om later weg te schuren zodat er een nette kier overblijft. Nu was het moment om de roeren los te snijden en af te schuinen voor de noodzakelijke uitslagen. En door weer naar het volgende puzzel moment, hoe worden deze roeren aangestuurd? Keuze was om de hevels onder de vleugel uit te laten steken of over kruis zoveel mogelijk in de vleugel te houden met het lastige punt dat er dan een ligger enigzins in de weg zit. Groot nadeel van het laatste is wel dat de hevels erg kort moeten worden en dus erg gevoelig worden voor speling maar vanwege het zicht toch voor het laatste gekozen. Op dit moment is deze aansturing ook afgemaakt en moet nu allen nog even getest worden om eventuele kleine probleempjes weg te werken.

    [​IMG]IMG_20201213_145921 by

    [​IMG]IMG_20201213_145921 by

    [​IMG]IMG_20201213_150721 by

    [​IMG]IMG_20201226_140628 by

    [​IMG]IMG_20201226_155626 by
     
    aurectar, Helitony, Lyckele en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Vandaag voor de eerste keer de vleugels aan de romp geplaatst om de instelhoek te bepalen/in te stellen, deze is bepaald op 1graad. Gelijk maar weer een plaatje van het geheel gemaakt.

    [​IMG]IMG_20210102_152944 by
     
    Lyckele, serge pot, aurectar en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Je moet groter gaan wonen Renee.
    Wat een geweldig mooi bouwwerk is het geworden petje af hoor.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  5. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    :bier: ziet er zo ook zeker imposant uit en toch is de spanweidte een 40cm minder dan die van de sunny bird.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  6. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
  7. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
  8. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Dit zijn van die tijdrovende lastige klusjes die uiteindelijk ook geklaard worden:thumbsup:.
     
    Huibert vindt dit leuk.
  9. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Einde van de ruwbouw komt nu wel erg in zicht, het gaat nu steeds meer over kleine dingetjes. De vleugel overgang is nu helemaal af, vulstukken zijn gelijmd en geplamuurd. Toen het frame voor de cockpitkap gemaakt en bevestigd met zelfgemaakte scharnieren, lijkt zo wel erg op het origineel. Ook is er nu een accubak gecreëerd, deze zit scheef gemonteerd omdat de accu dan ietsje verder naar voren kan. Helaas was bij alles goed bekijken en beoordelen bleken de hoogteroeren niet naar mijn zin te zijn, ze sloten niet netjes genoeg aan op het stabilo en ze konden ook iets te makkelijk torderen, dus deze zijn nu opnieuw gemaakt van wat harder balsa.
     
    Berrie en serge pot vinden dit leuk.
  10. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hoe heb je die aluplaat bevestigd?
    Gelijmd? Met epoxy?
    Dan hopelijk nat (met epoxy) geschuurd, want anders loop je een aardig risico dat het na 1 of enkele keren landen (schokken) los springt.
    Alu oxideert nl. zeer snel. Binnen milliseconden. En alu-oxide is zeer bros en slecht doorlatend (daarom stopt de oxidatie ook meteen na een laag van een 10-tal atomen dik), de epoxy hecht er wel aan, maar de bovenste laag oxide breekt snel los. Als je eerst met epoxy geschuurd hebt, komt de epoxy direct op het metaal (zonder oxidatie, want de lucht kan er niet bij), en dat hecht wel heel goed.

    Verder een prachtig project. :thumbsup:
     
    Huibert, ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  12. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Huibert vlieg jij bij de Vier Poorten? Ik vlieg bij MVC Woerden. Ons veld is groot genoeg voor slepen en ik heb een 2,6 meter PC7 op electro. Vliegt heel langzaam weegt maar 5 kilo. Je bent welkom voor een sleep.
    Erik
     
    Huibert en Berrie vinden dit leuk.
  13. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Dirk de alu plaat zit niet gelijmd maar geschroefd, had ik geen foto van gemaakt omdat hij nu nog met lompe bouten vastzit en er straks boutjes met vlakke kop inkomen. Maar evengoed bedankt voor de opmerking, ken de truck maar opmerken is altijd beter dan afwachten:thumbsup:
    En Erik zal graag gebruik maken van je aanbod maar eerst nog het afwerken en dat kan nog wel een tijdje duren met mijn tempo.
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  14. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Afgelopen tijd druk bezig geweest met het afronden van de ruwbouw en deze is nu nagenoeg klaar. De rolroeren zijn afgehangen en de dekseltjes voor de servo's zijn ook gemaakt, laatste deel is het maken van de neuskap in epoxy. De plug hiervoor ligt al klaar. Ook begonnen met de romp en stabilo te bekleden met papier, heb ik nog nooit gedaan, eind resultaat zag er goed uit. Helaas bij de eerste verflaag begon het oppervlak te trekken, dacht nog dat dit met grondig schuren nog wel goed zou komen maar helaas. Was al een heel eind met schuren en toen begonnen er stukjes papier los te komen wat al snel nog erger werd, eerst maar even laten liggen om de zaak te overzien. Nog even gekeken of het nog te redden was maar helaas met beetje pulken kon je het al lostrekken. Van ellende besloten om alles er maar weer af te peuteren, paar uur werk maar ben weer terug bij af. Ga nu maar koverall gebruiken voor het hele toestel ipv alleen voor de vleugels, moet wel weer bestellen want heb niet meer genoeg in huis.

    [​IMG]IMG_20210321_144646 by
     
  15. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Wat jammer dat het papier ging rimpelen. Trok dat niet weg als de verf eenmaal droog was?
     
  17. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Rimpelen viel nog wel mee maar het hoofd probleem was dat de verf er echt boverop bleef liggen waardoor er teveel geschuurd moest worden. Hierdoor beschadigde het papier en kwam het op verschillende plekjes los, denk dat mijn manier van verlijmen niet geschikt is, alles moet watergedragen zijn:( en daarop gaat het helaas fout. Straks weer opnieuw en dan met het doek en blanke lak gaat het wel.
     
  18. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Het oppervlak eerst verven met een vinyllijm verdunning.
    Laten drogen, schuren en pas nadien papier aanbrengen.
    Nadien papieropppervlak terug verven met een vinyl verdunning.
    Terug schuren en nadien verven met een waterdragende plamuurverdunning.
    Op die wijze succes verzekerd.
     
  19. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Deze werkwijze (volgens mij van jou gekregen) heb ik ook gebruikt, maar denk dat mijn lijm niet jouw vinyllijm is want daarop ging het fout. Het papier zat er netjes op enkel bij het aanbrengen van de eerste verflaag ging de verf trekken wat zorgde dat er stevig geschuurd moest worden met als gevolg dat de papierlaag beschadigde en begon te rollen wat ik niet meer goed kon corrigeren. Was jammer, ga voor nu verder met koverall en zal vast bij een volgend project weer een keer papier proberen.
     
  20. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Gelijk met de romp was ook het stabilo bekleed met papier en omdat het verhaal met de romp mij niet lekker zit nu geprobeert om het stabilo eerst met gewone blanke lak te verven, dit gaat dus wel goed. Kijken of dit verder in de afwerking zo blijft, verwacht van wel :) Verder nu de vleugels in de orakover gezet, kunnen nu dus in de lak worden gezet.
     
    aurectar, ISOLA2 en serge pot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina