De linkertip zit in de zak! Het 36 grams kevlar is echt heel makkelijk te positioneren zolang het op de drager van bakpapier zit. Dat viel me alles mee. Als het dan even in de op de mylar gerolde epoxy wordt gedrukt kun je daarna het bakpapier eraf trekken en ligt het mooi op z'n plaats. Daarna verder impregneren met de roller en tenslotte hard aanrollen zodat het goed plat wordt en de gaatjes zoveel mogelijk dicht zitten. Dat aanrollen doe ik nadat ik er een laag afdekfolie overheen heb gelegd. Op de foto's is de getordeerde bouwplank te zien. 1 graad over 25 cm is 4,3 mm hoogteverschil. Ik had nog een latje van 4 mm dus die zit er onder.
LOL mazzelaar. Ik heb ooit heel lang geleden popnagels van een bovenluikje mogen uitboren om daarna het raam eronder te kunnen openen ...
De linkertip en het middendeel zijn uit de zak! Tip is bijna perfect, het middendeel heeft een paar schoonheidsfoutjes. Op sommige kleine plekjes is de verf los getrokken. Niets ernstigs. De tip weegt 68 gram en het middendeel 150 gram. Er gaat veel gewicht in de verf zitten. Om met name het geel te laten dekken heb ik meerdere lagen gespoten en dat loopt toch hard op. De tip heeft denk ik 7-8 gram verf. Het middendeel zo'n 15. Maar ja, dan wordt ie ook wel wat mooier, dus ik ben er niet rouwig om. Het laminaat komt op 1 gram per dm2. Dat is veel meer dan ik had verwacht met 36 grams kevlar. Met glas en het zwaardere karbon/kevlar 66 haalde ik bijna 1:1, maar hier gaat relatief toch meer epoxy in zitten. De komplete vleugel, inclusief verbinders, gaat zo'n 300 gram wegen.
Nee die 500 gram ga ik niet meer halen. Maar 550-575 moet wel te doen zijn. Dan vlieg ik nog steeds met dezelfde vleugelbelasting als die van een DLG.
De rechtertip is ook uit de vacuumzak. Onbewust, heb ik deze waarschijnlijk droger geamineerd dan de andere 2 delen. Hij is ook 3-4 gram lichter dan de linkertip. Totale gewicht van de vleugel is 295 gram. De verf heeft hierdoor slecht gepakt. De foto laat de laatste 25 cm van de onderkant van de tip zien. De rest van de tip vleugel is er minder ernstig aan toe. Constructief is ie verder helemaal in orde, dus het is puur het uiterlijk. In de lucht zal het niet opvallen..;-) Ik heb niet eerder een kist zou uitgebreid van verf voorzien, en ik heb wel weer een paar dingen geleerd: - Een mooi oppervlak én zo licht mogelijk bouwen gaan niet goed samen. - Voor het spuiten had ik een hoek in m'n kamer met kranten afgeplakt. Eerst het zwart gespoten, en daarna geel. De fout die ik maakte is om op dezelfde kranten door te gaan met gele verf. Op de kranten zat nog zwart stof dat los kwam bij het spuiten met de gele verf. Dit zie je nu in rest van de vleugel.... Servo's, en motor zijn besteld. Zodra ik de motor heb kan ik met de romp beginnen. Voor de inbouw van de servo's kan ik al veel doen. Alle 4 de servo's komen in het middendeel. D47's zullen via RDS de ailerons in de tippen aansturen. Op de manier van Drela in z'n supra: http://www.charlesriverrc.org/articles/supra/all PDFs/supra_wing.pdf De flaps wil ik via topdrive aansturen met D60's. Ik wil ze een volle 90 graden uitslag laten maken. Hoogte en richting gaan met een veer-pull aansturing en een dyneemavislijntje, zoals bij een DLG. Voor de zekerheid ga ik voor het hoogteroer een D60 gebruiken.
geel is inderdaad een lastig dekkende kleur. Beste is om er na de geel een witte deklaag achter te zetten. heb het verschil zelf heel erg gemerkt op een f3k vleugel. met zwart erachter viel de gele kleur uit als groen. zonder wit met wit
Tja, en toen kwam hij op een plank in mijn bouwhok te liggen. En daar bleef hij een kleine 6 jaar. Ik moest zelf 2x kijken naar de datum van mijn laatste post om te geloven dat het zo lang was! Maar inmiddels liggen de delen weer op de bouwtafel! Ik had al een kevlar rompje gemaakt waar een staartboom op geschoven gaat worden. Als eerste heb ik de verbinding van de vleugel op deze pod gemaakt. 2 M3 boutjes die in vastgelijmde inslagmoeren gaan:
Van microballoons een passend bedje voor de vleugel gemaakt. Tussen de romp en de vleugel zit een laagje plastic strak gespannen. En na enig schuren:
De staartboom had ik nog liggen. Een carbon/alu folie buis van EMC/Vega. 16 gram Ik was ooit van plan daar een DLG mee te bouwen maar dat is er nooit van gekomen. Ik wil de romp deelbaar houden zodat het complete vliegtuig straks in een kist van 100x30x6(?)cm past. Hiermee wordt het vervoer, bijvoorbeeld tijdens vakanties in een volle auto, of met de fiets naar het veld, een stuk makkelijker Eerst heb ik de staartboom wat versterkt met een paar lagen 80 grams glas. Vervolgens een strak passend glasbuisje gemaakt voor de carbon buis die uit de romp steekt. Dit glasbuisje heb ik vervolgens in de staartboorm verlijmd met 24 uurs epoxy. Zo kon ik de staarboom rustig richten. De staartboom past nu 'zuigend', zonder enige speling op de romp.
De vleugel heeft nu enige voorbereidingen voor de servo's. De flaps worden dmv topdrive aangestuurd door 2 Dymond D60's En de ailerons met RDS door D47's. De stekker voor de vleugelservo's moest iets naar achteren ivm de plaatsing van de servo's voor hoogte- en richtingsroer. Komend weekend hoop ik de vleugel volledig af te maken. Tot zover....
Ik heb de daidalos ypsi, 2,5m en 600gr vliegklaar.. denk dat dit 1 van de lichtste f5j 400 toestellen is, gaat een uitdaging worden om onder dat gewicht te bouwen maar het kan natuurlijk wel
Wat van die regendagen helpt..... Alle servo's zijn in de middenvleugel ingebouwd. De kabels zijn aan gesloten op een MPX stekker. Deze krijgt een klein 1mm epoxyplaat verstevinging. Hier de uitstekende wiper van de aileron. Het aansluiten van de tip gaat heel gemakkelijk. De wiper glijdt zo de pocket in. De staartboom zit echt perfect strak aan de pod vast. Ik fixeer hem met een klein carbon pennetje. Voor het vliegen gaat daar nog een stukje tape overheen. Hierna konden kielvlak en stabilo uitgelijnd en vastgelijmd worden. En voor het eerst is kon ik het complete vliegtuig in elkaar zetten. Altijd een mooi momentje. De kist weegt nu 455 gram, inclusief de 4 servo's van de middenvleugel. Ik ben benieuwd waar ik straks uitkom. De volgende stap is een luikje zagen in de pod en deze verder afwerken.
Het luikje is gemaakt. Nadat ik het met een papieren malletje had afgetekend heb ik met een stanleymes door het kevlar gesneden. Voor de zekerheid heb ik dikke werkhandschoenen aangedaan want dat moest met behoorlijk wat kracht. Op de foto is er al weer geschuurd en een paar lagen spuitplamuur overheen gegaan Ik heb de binnenzijde van de romp wat opgeschuurd. Daarna aan de binnenranden met microballoons flink ingedikte epoxy gesmeerd. Een dikke rand epoxy stak over de opening heen en hierin heb ik het lukje, dat ingepakt was in tape, gedrukt. Vervolgens op z'n kop laten uitharden. Doordat het inpaktape niet hecht kon ik de volgende dag het luikje er weer uithalen. Er staat nu een dikke rand die heel makkelijk met een dremel in vorm geschuurd kan worden. Waarom die foto's nou ineens op z'n kant gaan staan weet ik niet. Maar het idee wordt wel duidelijk. Na wat laatste plamuurlaagjes kon de romp gespoten worden Er moeten nu alleen nog een paar lagen blanke lak overheen. Daarna kan het inbouwen van motor en RC spul beginnen!